صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۰ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۵:۴۷  ، 
کد خبر : ۳۳۱۰۳۳

خطیب‌زاده: اگر موضوعات کلیدی حل شود مذاکرات وین دور پایانی خواهد بود

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان تصریح کرد، در مذاکرات برجام اگر موضوعات کلیدی حل شود، می‌تواند دور پایانی مذاکرات وین باشد اما نباید عجله کرد.

 سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران صبح امروز در نشست خبری صبح امروز خود با اصحاب رسانه، ضمن تسلیت سالروز رحلت بنیانگذار انقلاب اسلامی، به تحولات سیاست خارجی در یک هفته اخیر اشاره کرد و گفت: آغاز دور پنجم گفت‌گوهای ایران و اعضای برجام را در این هفته داشتیم که در سطح کارشناسی پیگیری می‌شود. همچنین سفر محمدجواد ظریف به جمهوری آذربایجان و ارمنستان را داشتیم. ضمن اینکه نخستین دور گفت‌گوهای حقوق بشری ایران و نیوزلند  هم این هفته برگزار شد.  
وی با اشاره به ارسال محموله اهدایی 300 دستگاه اکسیژن‌ساز به هند و بازگشت دانشجویان ایرانی از این کشور  اظهار داشت: علاوه بر این روز شنبه سفر وزیر دارایی عراق را به ایران داشتیم که با همتایان خود دیدار کردند. همچنین دیروز سفر معاون نخست‌وزیر جمهوری آذربایجان را داشتیم. امروز هم میزبان وزیر کشور تاجیکستان خواهیم بود.  
همه تحریم‌های برجامی آمریکا و تمام تحریم‌های ترامپ باید رفع شود
سخنگوی وزارت امور خارجه درباره اظهارات اولیانوف درخصوص عدم تصمیم‌گیری برای آغاز دور ششم مذاکرات در وین تصریح کرد: ما مذاکراتی که در وین انجام می‌دهیم، با دقت و وسواس جلو می‌بریم. هر دوری از مذاکرات می‌توانسته دور آخر باشد ولی چون موضوعاتی باقی مانده به دور بعدی کشیده شده است.
سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: همه تحریم‌های برجامی آمریکا و تمام تحریم‌های ترامپ باید رفع شود و در عین حال راستی آزمایی صورت بگیرد.
وی افزود: اگر موضوعات کلیدی حل شود، می‌تواند دور پایانی مذاکرات وین باشد. نباید درخصوص دور آخر عجله کرد. مذاکرات پیشرفت‌هایی در سه کارگروه خود داشته و الان به حل موضوعات کلیدی رسیده‌ است.
بیشتر بخوانیداولیانوف: مذاکرات جاری وین دور نهایی گفت‌وگوها درباره برجام است

خطیب‌زاده در پاسخ به سوالی درباره دستاوردهای سفر ظریف به باکو و ایروان خاطرنشان کرد: تحولات در مرزهای ایران و منطقه قفقاز از اهمیت زیادی برای جمهوری اسلامی برخوردار است و تمرکز این سفر هم بر پیگیری روند صلح بود.
 وی اضافه کرد: ایران همواره بیشترین ارتباط را به این پایتخت‌ها داشته و در سفر وزیر امور خارجه جزئیات تحولات مورد بحث قرار گرفته و همچنین مصوبات دوجانبه پیگیری شده است.
سفر معاون نخست‌وزیر عراق به ایران
سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره سفر معاون نخست‌وزیر عراق به ایران و علت عدم امضای تفاهم‌نامه ابراز داشت: این سفر متمرکز بر اسناد بالادستی بود. در خصوص ارتقای روابط دوجانبه و تسویه بدهی عراق به ایران مورد توجه قرار گرفت و اطمینان داده شد اگر عراق اقدامات مناسب را در خصوص تعدیل بدهی انجام دهد، در ادامه مسیر مشکلی نخواهد بود. این سفر همچنین در ادامه سفر معاون اقتصادی وزیر امور خارجه به عراق صورت گرفته بود.
این دیپلمات ارشد درباره خبر انتقال 126 میلیون دلار از عراق به کواکس برای خرید واکسن بیان کرد: میزان بدهی عراق به ایران مشخص است و توافقاتی برای تسویه بدهی صورت گرفته که این مسئله هم مورد بررسی قرار گرفته است.
بیشتر بخوانیدکشف بقایای جسد 215 کودک کانادایی دفن شده در یک مدرسه‌

پیدا شدن گور دسته جمعی کودکان بومی در کانادا
خطیب‌زاده در پاسخ به سوالی درباره خبر پیدا شدن گور دسته جمعی کودکان بومی در کانادا یادآور شد: یک تراژدی بزرگ انسانی در تاریخ کانادا قرار دارد که نامی جز نسل‌کشی برای آن نمی‌توان گذاشت. جای تأسف است کشوری که خود را پشت نقاب بشردوستانه پنهان می‌کند، چنین فجایعی را در تاریخ خود دارد. مسئله بومیان همچنان جزو موارد مهم در تاریخ کانادا است و من با جامعه بومیان کانادا ابراز همدردی می‌کنم.
به گفته سخنگوی دستگاه دیپلماسی، دولت کانادا باید همیشه به یاد داشته باشد که هر زمان خواست ژست بشردوستانه بگیرد، اول این موارد را در کشور خودش پیاده کند.
واکنش به اخبار مبنی بر خرید نفت ایران از سوی آمریکا
به گزارش ایرنا، وی درباره خبر رویترز مبنی بر خرید یک میلیون بشکه نفت ایران از سوی آمریکا عنوان کرد: از این خبر اطلاع ندارم اما می‌دانم آمریکا از زمان رئیس‌جمهور اسبق خود به دلیل برخی قوانین نفتی از ایران خریداری نکرده است.
خبرنگاری درباره بازداشت یک گردشگر فرانسوی در ایران سوال کرد که خطیب‌زاده پاسخ داد: من اطلاعی از جزئیات ندارم. 
وی درباره برخی خبرها مبنی بر تلاش غرب برای طولانی کردن روند مذاکرات وین گفت: هیچ بن‌بستی در مذاکرات وین وجود ندارد و به بررسی مسائل کلیدی رسیده‌ایم. نه عجله‌ای برای توافق داریم و نه اجازه می‌دهیم مذاکرات دچار فرسایش شود. اگر گفت‌وگوها نیاز به تصمیماتی در تهران باشد، قطعا این موارد در پایتخت مطرح خواهد شد.
سخنگوی وزارت امور خارجه ادامه داد: آمریکا یک بار برای همیشه تصمیم بگیرد که آیا می‌خواهد میراث دولت قبلی را ادامه دهد یا خیر.
روند گفتگوهای ایران و عربستان
خطیب زاده درباره آخرین تحولات مربوط به گفت‌وگوهای ایران و عربستان اظهار داشت: هیچ‌گاه مرسوم نیست جزئیات مذاکرات پیش از حصول توافق در رسانه‌ها مطرح شود. گفت‌وگوها در فضای سازنده‌ای در حال پیشرفت است و امیدواریم که بتوانیم به نتیجه سازنده‌ای برسیم. 
وی در پاسخ به این سوال که آیا برنامه‌ای برای اعزام زائران به حج امسال وجود دارد، تصریح کرد: در حال رایزنی در این موضوع هستیم و باید ببینیم نتیجه چه خواهد بود. 
رییس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای وزارت امور خارجه در پاسخ به این سوال که آیا آمریکا پذیرفته تحریم‌های ترامپ را بردارد، خاطرنشان کرد: موضع ایران این است که همه تحریم‌هایی که ترامپ علیه ایران اعمال کرده است، با هدف محروم کردن مردم ایران از مواهب برجام صورت گرفته و هدفمند هستند. ما نظرمان را قاطع و روشن بیان کرده‌ایم و در موضوعات کلیدی باید تصمیمات مهمی گرفته شود. ما براساس همان دستورالعملی که از روز اول داشتیم، مسیر را ادامه می‌دهیم.
ناوهای ایران در آب‌های بین‌المللی حضور دارند و هیچ‌ کشوری نمی‌تواند به این حق تعدی کند
خطیب‌زاده درباره خبر منتشر شده مبنی بر اینکه دو ناو ایرانی به مقصد ونزوئلا در حال حرکت هستند و تهدیدهای آمریکا در این خصوص ابراز داشت: ایران همواره در آب‌های بین‌المللی حضور دارد و این حق را براساس حقوق بین‌الملل دارد و می‌تواند در آب‌های بین‌المللی حضور داشته باشد. هیچ کشوری نمی‌تواند به این حق تعدی کند.
سخنگوی دستگاه دیپلماسی اضافه کرد: هشدار می‌دهم که هیچ کسی اشتباه محاسباتی نکند. آنهایی که در خانه‌های شیشه‌ای نشستند، مراقب باشند.
وی درباره تمهدیات وزارت امور خارجه برای برگزاری انتخابات در خارج از کشور ابراز داشت: وزارت امور خارجه ستادی در داخل وزارتخانه دارد که معاون کنسولی مسئولیت این ستاد را برعهده دارد. مسئولیت برگزاری انتخابات در خارج از کشور با وزارت امور خارجه است. دیروز هم نشستی در این خصوص در وزارت خارجه برگزار شد. سفارتخانه‌ها و سرکنسولگری‌ها دستورالعمل‌های لازم را گرفته‌اند.
گفتگوهای وین ارتباطی به بحث تبادل زندانی بین ایران و آمریکا ندارد
سخنگوی وزارت امور خارجه درباره آخرین وضعیت گفت‌وگوها برای تبادل زندانی با آمریکایی‌ها و تکذیب آن بیان کرد: آنچه تکذیب می‌شود این است که گفت‌وگوهای وین هیچ ارتباطی به مسائلی از جمله زندانیان ندارد. برای جمهوری اسلامی آزادی اتباعی که به گروگان گرفته شده‌ و به ناحق و به بهانه‌های واهی در زندان‌های آمریکا هستند، اولویت است.
خطیب زاده یادآورشد: اگر آمریکا این موضوع انسانی را تسهیل کند، فضای بهتری برای گفت‌وگوها در وین ایجاد می‌کند. اگر شرایط فراهم شود ما ذره‌ای تردید نخواهیم کرد که اتباع خود را نجات دهیم.
کشتی آزاد شده ایرانی توسط اندونزی
وی همچنین درباره کشتی آزاد شده ایرانی توسط اندونزی اظهار کرد: درباره کشتی توقیف شده ایران، بارها سفیر اندونزی در ایران به وزارت امور خارجه فراخوانده شد. در سفر وزیر امور خارجه به این کشور هم موضوع بررسی و شرایط و ابعاد آن مورد تبادل نظر دو طرف قرار گرفت. دادگاه صالحه اندونزی هم ثابت کرد که این موضوع خارج از ملاحظات سیاسی بررسی شد.
سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوالی درخصوص سفر معاون وزیر امور خارجه به کابل و آخرین تحولات سند جامع دو کشور عنوان کرد: آینده، صلح و ثبات در افغانستان تمرکز اصلی ما بوده است. 99 درصد سند راهبردی همکاری‌های دو کشور مدت‌ها است که آماده شده و فقط یکی، دو موضوع است که دولت افغانستان تصمیم خود را اعلام نکرده است. ضمن اینکه سندهای راهبردی، سندهای این دولت و آن دولت نیستند.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات