سیاسی >>  انتخابات >> اخبار ویژه
تاریخ انتشار : ۰۵ تير ۱۴۰۰ - ۱۶:۳۱  ، 
کد خبر : ۳۳۱۶۶۷
مروری بر ابعاد پرتامل آراء باطله در صندوق‌های رای 1400

نفر دوم انتخابات!

اين آرا متعلق به افرادي است که اصل انتخابات در کشور را قبول دارند و با صندوق راي قهر نکرده‌اند، اما يا نامزد مورد علاقه خود را در ميان چهار نفر نهايي نيافته‌اند، و يا آنکه اعتراض خود را به عملکرد مسئولين کشور نشان داده اند و اينگونه فرياد زده‌اند

ميزان آراء باطله را مي‌توان يکي از شگفتي سازان اين دوره از انتخابات دانست. آرائي که در شمارش در جايگاه دوم بالاتر از آراء آقايان رضايي، همتي و قاضي زاده هاشمي قرار گرفت!
مطابق آنچه در ماده 25 قانون انتخابات رياست‌جمهوري آمده است، در موارد ذيل با تأييد هيات نظارت يا نماينده وي برگ‌هاي رأي باطل ولي جز آراي مأخوذه محسوب و مراتب در صورتجلسه قيد و آراي ‌مذکور ضميمه صورت جلسه خواهد شد:
1- آراي غير قابل خواندن.
2- آرايي که از طريق خريد و فروش به دست آمده باشد.
3- آرايي که داراي نام رأي‌دهنده، يا امضا يا اثر انگشت وي باشد.
4- آرايي که کلا حاوي اسامي غير از نامزدهاي تأييد‌شده باشد،
5- آرايي که سفيد به صندوق ريخته شده باشد.
همچنين مطابق با آنچه در ‌ماده 26 قانون انتخابات آمده، در موارد ذيل با تأييد هيأت نظارت يا نماينده وي برگهاي رأي باطل و جزء آراء مأخوذه محسوب نشده و مراتب در صورت جلسه قيد و‌آراء مذکور ضميمه صورت جلسه خواهد شد:
1 - صندوق فاقد لاک و مهر انتخاباتي باشد.
2 - آراء زائد بر تعداد تعرفه باشد.
3 - آراء کساني که به سن قانوني رأي دادن نرسيده باشند.
4 - آرايي که با شناسنامه افراد فوت شده يا غير ايراني داده شده باشد.
5 - آرايي که با تقلب و تزوير (‌در تعرفه‌ها، آراء، صورت جلسات، شمارش) به دست آمده باشد.
6 - آرايي که با شناسنامه غير جعلي اخذ شده باشد.
7 - آراء تکراري.
8 - آرايي که با شناسنامه کساني که حضور ندارند اخذ شده باشد.
9 - آرايي که فاقد مهر انتخاباتي باشد.
10 - آرايي که از طريق تهديد به دست آمده باشد.
11 - آرايي که روي ورقه غير از برگ رأي نوشته شده باشد.
در اين دوره از انتخابات آراي باطله مأخوذه 3.740.688 رأي بود که معادل 13.06 درصد آراء اخذ شده را به خود اختصاص داده بود. همچنين ميزان آراي باطله غيرمأخوذه درون صندوق 100.231 بوده و 238.793 برگه راي به عنوان تعرفه کنده شده، اما در صندوق ريخته نشده است. وجود چنين ميزان از آراء باطله ماخوذه و غيرماخوذه، نيازمند فهم معنا و رفتار افرادي است که حاضر به حضور در پاي صندوق راي شده اند، اما راي شان را به دلايلي به درستي در صندوق نريخته اند. در مورد فهم پيام اين سبک از حضور در اننخابات بايد به نکات زير توجه نمود:
1. متاسفانه آمار دقيقي از  محتواي آراء باطله وجود ندارد و همين امر موجب شده تا حدس و گمان‌ها تنها راه تقريب دستيابي به حقيقت اين آراء باشد. کاش امکان دسترسي به اين آراء براي مجموعه هاي معتبر علمي فراهم بود تا گزارشي واقعي در باب آنچه در اين برگه ها نوشته شده و يا عامل ابطال آن گرديده ارائه مي شد تا با دقت نظر در مورد آنها سخن گفت.
2. در مورد آراء باطله غيرماخوذه احتمال اصلي آن است که 238.793 رايي که به صندوق ها برنگشته است، به افرادي داده شده که تمايل به شرکت در انتخابات رياست جمهوري نداشته و براي شرکت در ديگر انتخابات ها که احتمالا انتخابات شوراهاي شهر و روستا بوده، به پاي صندوق راي آمده اند! لذا ترجيح داده‌اند که راي شان را به صندوق بيندازند!
3. در مورد 3 ميليون و 700 هزار رايي هم که به عنوان راي باطله در شمارش‌ها آمده بنظر مي‌رسد مي‌شود گفت که اين آرا متعلق به افرادي است که اصل نظام و انتخابات در کشور را قبول دارند و با صندوق راي قهر نکرده‌اند، اما يا نامزد مورد علاقه خود را در ميان چهار نفر نهايي نيافته‌اند، و يا آنکه اعتراض خود را به عملکرد مسئولين کشور نشان داده اند و اينگونه فرياد زده‌اند که ناکارآمدي آقايان اميد به حل مشکلات توسط هيچ کدام را باقي نگذاشته است!
همچنين می‌تواند اینگونه باشد که نسبت به عملکرد احزاب و گروه هاي سياسي در معرفي نامزدهاي انتخاباتي گلايه مندند و هيچ کدام را لايق اعتماد نمي‌دانند!
به هر حال هر چه هست نمی‌توان نسبت به این آراء باطله بی‌توجه بود و تیم رییس جمهور منتخب مردم و همه دلسوزان نظام اسلامی باید تلاش کنند تا از این میزان از آراء در انتخابات بعدی کاسته شود و این امر به افزایش شایستگی و کارآمدی ممکن خواهد بود!
 

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات