صفحه نخست >>  عمومی >> اخبار ویژه
تاریخ انتشار : ۰۷ تير ۱۴۰۰ - ۱۷:۵۸  ، 
کد خبر : ۳۳۱۷۲۸
سفیر سابق ایران در افغانستان

ایران با هیچ گروه تروریست و تندرویی رابطه ندارد؛ قدرت گیری طالبان به ضرر امنیت ملی ما خواهد بود

در گذشته سپهبد شهید« قاسم سلیمانی» با شهید« احمد شاه مسعود» فرمانده فقید ائتلاف شمال در مبارزه با طالبان داشتند
پایگاه بصیرت / گروه بین المللی/گفتگو با سفیر سابق افغانستان

سفیر سابق ایران در افغانستان : طالبان یک گروه تروریستی ، تندرو است که با قدرت گیری در افغانستان می تواند امنیت ملی ایران را به خطر بیاندازد ؛ جمهوری اسلامی باید نقش موثری در تحولات افغانستان داشته باشد.
به گزارش پایگاه خبری بصیرت ، طی ماه های گذشته و پس از امضای تواقفقنامه دوحه فعالیت گروه تروریستی طالبان در افغانستان به شدت افزایش یافته ودر این مدت بسیاری از شهر هاا و شهرستان ها به کنترل این گروه درآمده است.
اکنون پس از اعلام خروج کامل نیرو های آمریکایی از افغانستان توسط « جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا ، تا ماه سپتامبر 2021 جسارت این گروه تروریستی بیش از پیش شده وارتش این کشور در مقابله با این گروه ضعیف عمل کرده است.
 تاکنون نیز بسیاری از نهاد های بین المللی به ویژه سازمان ملل متحد ، از پیشروی طالبان در این کشور ابراز نگرانی کرده است.
در این راستا « ابوالفضل ظهره وند» سفیر سابق ایران در افغانستان در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری بصیرت ، به تحولات به وقوع پیوسته در افغانستان در ماه های اخیر اشاره کرد و گفت : روند فعلی افغانستان و قدرت گیری مجدد طالبان در افغانستان همان ماهیتی را دارد که در دهه 70 به وقوع پیوست اما این بار این روند کمی پیچیده تر شده است.
 سفیر سابق ایران در افغانستان افزود : اکنون آمریکا پس از 20 سال حضور در افغانستان با حالتی شکست خورده در حال خروج از افغانستان است و حالا طالبان و پاکستان در افغانستان از موقعیت بهتری برخوردار هستند و علیرغم این موضوع طالبان نسبت به دهه 70 اکنون درک بهتری از نظام بین الملل دارد.


وی تاکید کرد : اکنون طالبان در حال قدرت گیری است و تا همین لحظه 80 شهرستان را اختیار خود قرار داده است و به نظر می رسد این پیشروی ها کماکان ادامه دار باشد اما آن چیز که برای ما حائز اهمیت است ، توجه به امنیت ملی و شرایط ژئو پلیتیک منطقه می باشد که می تواند تاثیرات مهمی بر سیاست خارجی و امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران بگذارد.


  در قضیه افغانستان منفعل بوده ایم


 ظهره وند در ادامه افزود: جمهموری اسلامی ایران همواره جزو یکی ازمهمترسین کشور های منطق محسوب می شود و اکنون کشورمان پذیرای 5/2 میلیون شهروند افغانستانی به صورت رسمی از همه اقوام این کشور است و علاوه بر این رقم یقینا تعداد قابل توجهی از شروندان لفغانستان به صورت غیر قانونی در ایران به سر می برند.
 این دیپلمات پیشین ایران خاطر نشان کرد : علاوه بر حضور اتباع این کشور، ایران و افغانستان مشترکات تاریخی و فذهنگی بسیاری با یکدیگر دارند که این دو کشور را به یکدیگر وابسته می کنند اما با این وجو ایران در این مدت در قبال افغانستان کاملا بی تفاوت و منفعلانه عمل کرده است.
 وی تشریح کرد: اکنون بیش از 1 سال از مذاکرات دوحه می گذرد و متاسفانه در سال های اخیر ، دستگاه دیپلماسی ما نسبت به تحولات افغانستان سیاست های منفعلانه ای را در پیش گرفته و این سیاست ها در 8 سال گذشته بسیار بیشتر از سال های گر رنگ تر بوده است، حضور هئیت طالبانی در وزارت امور خارجه ایران آن هم به سرپرستی کسی که یکی از عوامل کشتار در مزار شریف بوده است غیر قابل توجیه است.


ایران با طالبان هیچ رابطه ای ندارد
 ظهره وند در ادامه به گفته و شایعه هایی مبنی بر ارتباط جمهوری اسلامی ایران با گروه تروریستی طالبان اشاره کرد وگفت : جمهوری اسلامی ایران همواره در خط مقدم مبارزه با تروریسم بوده و ایران خود قربانی تروریسم است.
سفیر پیشین ایران در افغانستان یاد آور شد : ایران چگونه می تواند با طالبان رابطه داشته باشد آن هم در حالی که دست رهبران این گروه تروریستی هنوز آغشته به خون دیپلمات های ما در مزار شریف است ، در آن مقطع ایران آماده حمله به طالبان و نابودی این گروه بود اما با توجه به مصلحت اندیشی مقام معظم رهبری و سابقه تاریخی کشور های بیگانه در این کشور ، ایران از این حمله صرف نظر کرد.
وی تاکید کرد: طالبان یک گروه تروریستی مخوف ، تندرو و افراطی است که با قدرت گرفتن در افغانستان برای امنیت ملی جمهوری اسلامی دردسر ساز خواهد بود. با این حال من نمی دانم که چرا عده ای فکر می کنند طالبان تغییر کرده و با ایران تنشی ندارد؛ با رویکرد آمدن طالبان تهدید های امنیتی ایران در شرق دو چندان می شود.


ائتلاف شمال باید مجددا احیا شود
ظهره وند در ادامه به راهکار های مقابله با طالبان اشاره کرد و گفت : اکنون تنها راه مقابله با این گروه تروریستی احیای مجدد ائتلاف شمال است تا مردم افغانستان به نوعی بتوانند در مقابل این گروه تروریستی ایستادگی کنند چرا که دولت مرکزی در مقابله با طالبان به شدت ضعیف است.


این دیپلمات پیشین کشورمان افزود: در گذشته سپهبد شهید« قاسم سلیمانی» با شهید« احمد شاه مسعود» فرمانده فقید ائتلاف شمال در مبارزه با طالبان داشتند و امروز بیش از پیش جای خالی احمد شاه مسعود و گروه های مقاومت در مقابل این گروه تروریستی به شدت قابل لمس است.
 وی در آخر تاکید کرد : امروز ایالات متحده آمریکا به دنبال آن است در خلاء نبود یک نیروی مردمی به مانند ائتلاف شمال و با استفاده از نیرو های مزدور و اعضای سازمان جاسوسی سیا همچنان به طور غیر مستقیم در افغانستان دخالت کند؛ اکنون این فرصت پیش آمده که نیرو های مقاومت فاطمیون کارآمدی خود در ایجاد صلح و امنیت در افغانستان را نشان دهند. 


نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات