صفحه نخست >>  عمومی >> یادداشت کوتاه
تاریخ انتشار : ۱۳ تير ۱۴۰۰ - ۰۹:۵۰  ، 
کد خبر : ۳۳۱۸۱۸

الگوی اخلاق انتخاباتی!

پایگاه بصیرت / فتح‌الله پریشان

انتخابات سیزدهمین دوره ریاست‌ جمهوری اسلامی ایران با همه فرازوفرودها، زشتی‌ها و زیبایی‌ها و قوت‌ها و ضعف‌هایش برگزار شد. این انتخابات از منظرهای گوناگونی ارزش مطالعاتی و البته آسیب‌شناسی دارد. یکی از وجوه مهم آسیب‌شناختی انتخابات 1400، بررسی و مطالعه «اخلاق انتخاباتی و حکمرانی» نامزدهای آن است. دراین‌بین مطالعه موردی سیره و سلوک انتخاباتی و تبلیغاتی رئیس‌جمهور منتخب– البته هم در انتخابات سال 96 و هم در سال 1400- واجد سنت‌ها و نشانگانی است که می‌توان آن را برآمده از «اخلاق حکمرانی اسلامی» و نشانه‌ای از تحول در رویکردهای معاصر زمامداری نامید و در دنیای آلوده به بی‌اخلاقی‌های فردی و اجتماعی، به‌ویژه در ساحت قدرت و سیاست، این الگو را سرِ دست گرفت و به‌مثابه معیار «اخلاق انتخاباتی» در منظر مردم و افکار عمومی داخلی و خارجی قرار داد و از احزاب و گروه‌های سیاسی و نامزدهای انتخاباتی خواست که این سلوک سیاسی را سرمشق خود قرار دهند.

نکات تحلیلی: 1- ارزیابی‌های مراکز افکارسنجی‌ انتخاباتی نشان می‌دهد که آقای رئیسی بیشترین تلاش را در مراعات مرزهای اخلاقی، سیاسی، امنیتی و حتی قضایی به ثبت رسانده است. این نمره زمانی ارزش بیشتری پیدا می‌کند که بدانیم وی به‌عنوان رئیس قوه قضائیه کشور می‌توانست به دلیل دسترسی به آمار و ارقام زیادی از تخلفات منسوبان برخی از رقبای خود در سال 1396 و 1400، رقبای خود را با چالش جدی مواجه نماید؛ اما از موقعیتش سوء‌استفاده نکرد. 2- به نظر مردم، سید ابراهیم رئیسی با رعایت مرزهای اخلاق و ایمان، با رأیی مناسب و عاری از هرگونه شائبه و شبهه سکان مدیریت عرصه سیاسی کشور را به دست گرفت تا به جنگ فساد و ناکارآمدی برود. 3- مضاف بر رعایت اخلاق اسلامی در سلوک فردی، نکته حائز اهمیت دیگر در رفتارشناسی آقای رئیسی، توصیه دیگر نامزدها به رعایت اخلاق و اصول اسلامی و انسانی بود. درواقع او نمی‌خواست برنده میدان انتخابات به هر قیمتی باشد و این، انتظار زیادی از نامزدهای هر نوع انتخاباتی در آینده از سوی مردم نیست، به‌ویژه از کسانی که به لباس روحانیت مفتخرند!

نکته راهبردی: این رفتارهای ستودنی، پس از انتخابات و پیروزی، با دعوت از رقبای دیروز برای اخذ توصیه‌ها و پیشنهادات و برنامه‌های آن‌ها برای اداره بهتر امور کشور در شرایط امروز به اوج خود رسیده و الگویی تازه از زمامداری و حکمرانی اسلامی را به نمایش گذاشته است. تکمیل این روند با چینش کابینه‌ای کارآمد، متخصص و متعهد خواهد بود تا امید مردم به گره‌گشایی از مشکلات افزایش یابد. ان‌شاءالله 

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات