صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۳ تير ۱۴۰۰ - ۰۹:۴۰  ، 
کد خبر : ۳۳۱۸۱۷

نشریه اخبار و تحلیل‌های یکشنبه، ۱۳ تیر ماه

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) ما نباید شیوه‌های کاری خودمان را در مسائل سیاسی، در انتخابات و ... از آمریکا یاد بگیریم، [نباید]از ترامپ و بایدن یاد بگیریم که به همدیگر در مناظرات فحّاشی کردند، به همدیگر اهانت کردند؛ این‌ها سرمشق‌های خوبی نیستند، به این‌ها نباید نگاه کرد. بایستی با تأدب، با رعایت جهات اخلاقی و جهات شرعی رفتار کرد. (۰۷/۰۴/۱۴۰۰) www.basirat.ir

نشریه اخبار و تحلیل‌ها word

نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

▼حرف روز               

الگوی اخلاق انتخاباتی!

انتخابات سیزدهمین دوره ریاست‌ جمهوری اسلامی ایران با همه فرازوفرودها، زشتی‌ها و زیبایی‌ها و قوت‌ها و ضعف‌هایش برگزار شد. این انتخابات از منظرهای گوناگونی ارزش مطالعاتی و البته آسیب‌شناسی دارد. یکی از وجوه مهم آسیب‌شناختی انتخابات 1400، بررسی و مطالعه «اخلاق انتخاباتی و حکمرانی» نامزدهای آن است. دراین‌بین مطالعه موردی سیره و سلوک انتخاباتی و تبلیغاتی رئیس‌جمهور منتخب– البته هم در انتخابات سال 96 و هم در سال 1400- واجد سنت‌ها و نشانگانی است که می‌توان آن را برآمده از «اخلاق حکمرانی اسلامی» و نشانه‌ای از تحول در رویکردهای معاصر زمامداری نامید و در دنیای آلوده به بی‌اخلاقی‌های فردی و اجتماعی، به‌ویژه در ساحت قدرت و سیاست، این الگو را سرِ دست گرفت و به‌مثابه معیار «اخلاق انتخاباتی» در منظر مردم و افکار عمومی داخلی و خارجی قرار داد و از احزاب و گروه‌های سیاسی و نامزدهای انتخاباتی خواست که این سلوک سیاسی را سرمشق خود قرار دهند.

نکات تحلیلی: 1- ارزیابی‌های مراکز افکارسنجی‌ انتخاباتی نشان می‌دهد که آقای رئیسی بیشترین تلاش را در مراعات مرزهای اخلاقی، سیاسی، امنیتی و حتی قضایی به ثبت رسانده است. این نمره زمانی ارزش بیشتری پیدا می‌کند که بدانیم وی به‌عنوان رئیس قوه قضائیه کشور می‌توانست به دلیل دسترسی به آمار و ارقام زیادی از تخلفات منسوبان برخی از رقبای خود در سال 1396 و 1400، رقبای خود را با چالش جدی مواجه نماید؛ اما از موقعیتش سوء‌استفاده نکرد. 2- به نظر مردم، سید ابراهیم رئیسی با رعایت مرزهای اخلاق و ایمان، با رأیی مناسب و عاری از هرگونه شائبه و شبهه سکان مدیریت عرصه سیاسی کشور را به دست گرفت تا به جنگ فساد و ناکارآمدی برود. 3- مضاف بر رعایت اخلاق اسلامی در سلوک فردی، نکته حائز اهمیت دیگر در رفتارشناسی آقای رئیسی، توصیه دیگر نامزدها به رعایت اخلاق و اصول اسلامی و انسانی بود. درواقع او نمی‌خواست برنده میدان انتخابات به هر قیمتی باشد و این، انتظار زیادی از نامزدهای هر نوع انتخاباتی در آینده از سوی مردم نیست، به‌ویژه از کسانی که به لباس روحانیت مفتخرند!

نکته راهبردی: این رفتارهای ستودنی، پس از انتخابات و پیروزی، با دعوت از رقبای دیروز برای اخذ توصیه‌ها و پیشنهادات و برنامه‌های آن‌ها برای اداره بهتر امور کشور در شرایط امروز به اوج خود رسیده و الگویی تازه از زمامداری و حکمرانی اسلامی را به نمایش گذاشته است. تکمیل این روند با چینش کابینه‌ای کارآمد، متخصص و متعهد خواهد بود تا امید مردم به گره‌گشایی از مشکلات افزایش یابد. ان‌شاءالله (نویسنده: فتح‌الله پریشان)

▼گزارش روز                      

از پرخاش دیروز تا تماس امروز!

«مصطفی کواکبیان» دبیر کل حزب اصلاح‌طلب مردم‌سالاری در توئیتی از تماس دفتر ابراهیم رئیسی با وی برای گرفتن نظرات و برنامه‌های او خبر داد.

گزاره‌های خبری: تماس دفتر رئیس‌جمهور منتخب با کواکبیان، اولین و آخرین تماس از این جنس نبود؛ چهره‌های اصلاح‌طلب دیگری نیز طی روزهای اخیر با این رویکرد رئیس دولت سیزدهم مواجه شده‌اند: 1- غلامحسین کرباسچی، دبیرکل حزب کارگزاران سازندگی، ضمن تأیید تماس از سوی دفتر ابراهیم رئیسی، درباره محتوای این تماس گفت: «با من تماس گرفتند و گفتند اگر پیشنهاد و انتقادی دارید، برای ما ارسال کنید، من هم چند نکته برای آن‌ها فرستادم. 2- جواد امام، دبیرکل مجمع ایثارگران هم درباره تماس دفتر رئیسی با وی گفت: «بر اساس چیزهایی که شنیده‌ام گویا با اکثر احزاب تماس گرفته‌اند. در طی این تماس جویای نظرات و پیشنهادهای ما شدند و گفتند اگر نقطه‌نظر خاصی داشتیم به آن‌ها اطلاع دهیم. البته فعلاً ما چیزی برای آن‌ها ارسال نکردیم». 3- احمد زیدآبادی در صفحه تلگرامی خود نوشته؛ «خط نامشخص زنگ زد، چون گوشی را برداشتم گفته شد از طرف دفتر سیدابراهیم رئیسی تماس گرفته‌اند. درخواستشان دریافت انتقادات، نظرات و پیشنهادهای من به آقای رئیسی در مقام ریاست جمهوری بود. گفتم؛ اگر بخواند، چراکه نه؟ تأکید کردند که حتماً می‌خواند. با خود فکر کردم، خب، چه ‌بهتر از این؟ لذا تصمیم گرفتم با توجه به مجموعۀ امکانات و محدودیت‌های آقای رئیسی، آنچه را به صلاح کشور و کمک به گذر ایران از این وضعیت اسفبار می‌دانم، به‌طور صریح و روشن و بدون هرگونه سانسور، هرازگاهی به‌صورت مکتوب به دفتر وی ارسال کنم. امیدوارم این خود نشانه‌ای از تحولی عملی در رویکرد زمامداری در کشور ما باشد». 4- مجید انصاری، عضو شورای مرکزی مجمع روحانیون مبارز، در واکنش به دعوت رئیسی از اصلاح‌طلبان برای نقد و مشورت، گفت: «این یک ضرورت است که حاکمیت باید با بدنه جامعه، نیروهای فعال مدنی و سیاسی و نخبگانی که در درون نظام هستند و دلسوز این کشور محسوب می‌شوند، ارتباط مستمر برقرار کند. آنچه اتفاق افتاده کار پسندیده‌ای است و اگر مستمر و واقعی باشد و انتقادات دریافت بشود، می‌تواند مؤثر باشد. فعلاً شروع خوبی بوده است و دلیلی هم ندارد که بدبینانه با آن برخورد کنیم».

نکته پایانی: «بی‌دین، حسود، کاسب تحریم، بی شناسنامه، بی‌سواد، عصر حجری، مزدور، ترسو، بیکار، دین نشناس، بزدل، فاسد، عقب‌مانده، تازه به دوران رسیده، هوچی باز و ...»؛ این عبارات مربوط به «دولت تدبیر و امید» رو به پایانی است که در پاسخ به منتقدین به کار گرفته شد. در نقطه مقابل، مسیری که دولت منتخب در مواجهه با منتقدین در پیش گرفته، مسیری اخلاق‌مدارانه و ناشی از احترام به آرای متفاوت در جامعه است. قطعاً نقدشوندگی، تحمل، سعه‌صدر، پذیرش ایده‌های جدید در چارچوب نگاه انقلابی، ارزشی و جهادی از مهم‌ترین ویژگی‌هایی است که مدیران نظام اسلامی برای عبور دادن کشور از مشکلات پیش رو به آن نیاز دارند. (نویسنده: حسین عباسیان)

▼ خبر ویژه                  

اصابت تیر غیبی بر سر کشتی صهیونیستی!

شبکه خبری المیادین در گزارشی از هدف قرار گرفتن یک کشتی متعلق به رژیم صهیونیستی در شمال اقیانوس هند خبر داد و اضافه کرد: «این کشتی با سلاحی نامشخص هدف قرار گرفته است». یک کارشناس امور نظامی نیز در شبکه 13 رژیم صهیونیستی مدعی شد که این حمله به کشتی از سوی ایران بوده و کشتی هدف قرار گرفته شده متعلق به یک بازرگان اسرائیلی بوده است. شبکه خبری الحدث وابسته به عربستان سعودی نیز مدعی شد که این حمله با یک موشک انجام شده است.

▼ اخبار

ردیف جدید مالیاتی برای پیشگیری از سفته‌بازی و سوداگری

طبق طرحی که کلیات آن به تصویب مجلس رسیده است، املاک در صورت نگهداری کمتر از یک سال، مشمول ۴۰ درصد مالیات بر عایدی سرمایه می‌شوند که با نگهداری بیش از یک سال، سالانه سه واحد درصد از نرخ مالیات بر عایدی سرمایه کم می‌شود و از سال دوازدهم به بعد با نرخ ثابت چهار درصد مشمول مالیات می‌شوند. همچنین، نگهداری انواع خودرو در کمتر از یک سال معادل ۳۰ درصد مشمول مالیات می‌شود و در صورت نگهداری بیش از یک سال، سالانه ۱۰ واحد درصد از نرخ کم و مالیات مربوطه از سال چهارم به بعد با نرخ ثابت صفر درصد محاسبه می‌شود. از سوی دیگر، نگهداری سایر دارایی‌هایی (طلا، ارز، جواهرآلات و...) که مشمول مالیات بر عایدی سرمایه هستند، با نگهداری کمتر از یک سال، معادل ۳۰ درصد مالیات خواهند پرداخت و با نگهداری بیش از یک تا دو سال، سالانه ۲۰ درصد و برای بیش از دو سال، در زمان فروش معادل ۱۰ درصد مالیات باید بپردازند. نایب‌رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس می‌گوید: «هدف مالیات بر عایدی سرمایه، کسب درآمد از محل سفته‌بازی و سوداگری است بنابراین اگر خانواده‌ای به اندازه نیاز خود خانه، خودرو، طلا و حتی ارز دارد به‌طوری‌که منشأ کسب درآمد برای آن محسوب نشود، شامل این پایه مالیاتی نمی‌شود».

انتقاد تاجیک از اصلاح‌طلبان

«محمدرضا تاجیک» فعال سیاسی اصلاح‌طلب، در یادداشتی با عنوان «اصلاح‌طلبی علیه اصلاح‌طلبی»، به نقد عملکرد برخی چهره‌های جریان خویش پرداخته و اساساً تغییر رویه سیاسی از سوی آنان را قبیح شمرده و می‌نویسد: «امروز عده‌ای از اهالی اقلیم قدرت، مطلوب خود را در نوعی پیرایش و آرایش فضای سیاسی و تغییر نقشه سیاسی کشور جستجو می‌کنند». مشخص نیست منظور تاجیک به چه طیف افرادی است؛ اصلاح‌طلبانی که با تغییر رویه اصلاح‌طلبی در تلاش برای بقای در قدرت هستند یا حتی اصلاح‌طلبانی که این روزهای سخن از کمک و همراهی دولت منتخب برای برداشته شدن مشکلات کشور؛ اما او در یادداشت خود، نیت نقد شدگان یادداشتش را میل به قدرت‌طلبی عنوان کرده و اضافه می‌کند: «امروز بسیاری از به‌ظاهر اصلاح‌طلبانی که زمانی از آن برج بابلی برای رسیدن به قدرت و ثروت ساختند، دفعتاً تغییر رادیکال حال و احوال داده‌اند و عبور از اصلاح‌طلبی را پیشه خود ساخته‌اند و اصلاح‌طلبی ناب و راستین را در نزد اصول‌گرایان در قدرت می‌بینند و می‌جویند. تردیدی نیست که اینان با پای خود در این مسیر نمی‌روند، با چشم خویش نمی‌بینند و با زبان خود آن نمی‌گویند که می‌گویند. اینان ابژه میل و اراده معطوف به قدرت دیگرانی هستند که در «ور نم نهادن» اصلاح‌طلبی اندیشه‌ها کرده‌اند و سناریوها تقریر نموده‌اند». بااین‌حال به نظر می‌رسد، تاجیک نیز قائل و معترف به اشکالات جدی اندیشه اصلاح‌طلبی است؛ او در خاتمه می‌آورد: «شاید در این شرایط، جریان اصلاح‌طلبی قبل از آنکه به اراده و دست دیگران در معرض تکانه‌های بن‌افکن قرار گیرد، باید در اندیشه تکانیدن خود برآید و زنگار از رخ آینه خود برگیرد».

هفت کشور استخراج‌کننده بیشترین رمز ارز

مجری طرح تأمین برق مراکز استخراج رمز ارزها در توانیر گفت: «به دلیل تعرفه‌های تخفیفی، ایران جزو هفت کشوری است که بیشترین میزان استخراج رمز ارز جهان در آن‌ها صورت می‌گیرد». محمد خدادادی بهلولی افزود: «در حال حاضر چین، روسیه، آمریکا، قزاقستان، کانادا، ایسلند و ایران هفت کشوری هستند که بیشترین میزان استخراج رمز ارز در آن‌ها صورت می‌گیرد». خدادادی بهلولی سامانه ای با عنوان «سامانه سمات» به آدرس  www.tavanir.org.ir/samaat   را برای ثبت مردمی استخراج غیرمجاز رمز ارز معرفی کرد و افزود: «گزارش دهندگان، پاداش‌هایی تا سقف ۲۰ میلیون تومان دریافت خواهند کرد». وی تأکید کرد: «اطلاعات هم‌وطنانی که گزارش مراکز استخراج غیرمجاز رمز ارز را در این سامانه ثبت می‌کنند، کاملاً محرمانه باقی خواهد ماند».

‌اخبار کوتاه

تحلیل رفتار اروپا و آمریکا در موضوع برجام/ وزیر خارجه روسیه روز جمعه در کنفرانس مطبوعاتی گفت: «ارزیابی طرف‌های مذاکرات وین بیانگر پیشرفت ملموس است؛ اما هنوز درباره همه امور هماهنگی صورت نگرفته است. موضع ایران در قبال پرونده هسته‌ای منصفانه است، اما غرب تلاش می‌کند تعهدات جدیدی را به تهران تحمیل کند». «دنیل لریسون» تحلیلگر آمریکایی نیز ضمن رد ادعاهای مقام‌ها و رسانه‌های غربی درباره دلیل ایران برای تمدید نکردن تفاهم فنی با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، تأکید کرد، واشنگتن در عمل تعهدات خود را «دبه» کرده است.

گلریزان‌ میلیاردی!/ «محسن چاوشی» خواننده مشهور کشورمان، طی ماه‌های اخیر تمرکز اصلی خود را روی کارهای خیریه گذاشته است. او در سال ۹۹ موفق به آزاد کردن ۳۲۰ زندانی، نجات ۵۰ اعدامی و جمع‌آوری هزینه درمان ۱۱۰ فرد مبتلا به بیماری‌های سخت شده است. اخیراً مجموع کمک‌های مردمی که محسن چاوشی برای آزادی زندانیان محکوم به اعدام جمع‌آوری کرده از مرز «بیست میلیارد تومان» گذشت. چاوشی مدت‌هاست به شکل پررنگ به برگزاری پویش‌های مردمی برای آزادی زندانیان و رفع مشکلاتی چون تأمین هزینه درمان افراد نیازمند و... مشغول است.

کارنامه 20 ساله آمریکا در افغانستان/ شبکه ان‌بی‌سی نیوز روز جمعه با اعلام خبر تخلیه پایگاه نظامی بگرام (بزرگ‌ترین پایگاه نظامی آمریکا در افغانستان)، به کارنامه ۲۰ ساله دخالت نظامی آمریکا در افغانستان پرداخت و گزارش داد: «در طولانی‌ترین جنگ ایالات‌متحده (در افغانستان) ۲۳۰۰ سرباز این کشور کشته شدند و تخمین زده می‌شود که در این مدت، بیش از یک‌صد هزار شهروند افغان نیز کشته و زخمی شده‌اند. ان‌بی‌سی این سؤال را مطرح کرد که پس از ۲۰ سال حضور نظامی آمریکا در افغانستان، آیا جایگاه این کشور از نظر فقر و خشونت بهتر شده است؟

سونامی خودروهای فرسوده در راه است/ عضو انجمن صنفی مراکز اسقاط و بازیافت خودروهای فرسوده خبر داد: «طبق برآوردها تا سال ۱۴۰۴ تعداد خودرو‌های فرسوده در کشور به ۸ میلیون دستگاه می‌رسد، درحالی‌که سال گذشته تنها ۸ هزار دستگاه خودروی فرسوده در کشور اسقاط شد و تنها ۱۰ درصد از ۲۲۰ مرکز اسقاط خودروی موجود در کشور فعال است». بر اساس آمارهایی که در این زمینه منتشر شده، در سال ۹۸ نزدیک به یک‌میلیون و ۹۰۰ هزار دستگاه خودروی فرسوده در کشور وجود داشته که طی سال ۹۹ و ۱۴۰۰ درمجموع حدود ۷۰۰ هزار دستگاه دیگر خودروی فرسوده به این تعداد اضافه می‌شود.

افت شدید امید به زندگی در آمریکا/ راشاتودی گزارش داد:  «بیش از نیمی از آمریکایی‌هایی که به‌تازگی در نظرسنجی پایگاه اینترنتی هیل شرکت کرده‌اند، به آینده‌ای بهتر امیدوار نیستند. بر اساس این نظرسنجی، فقط ۲۳ درصد آمریکایی‌ها به نظام سیاسی بهتری امیدوار هستند».

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات