صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۱ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۳:۴۳  ، 
کد خبر : ۳۳۲۳۲۵

چرایی خلوت شدن مراکز واکسیناسیون پایتخت

اخباری که از مراکز تجمیعی واکسیناسیون در تهران به گوش می‌رسد و در رسانه ملی می‌بینیم، از خلوت بودن این مراکز حکایت دارد. موضوعی که در چند روز گذشته اینگونه نبود و اغلب مراکز با صف‌های شلوغ متقاضیان واکسن مواجه بودند.
به نظر می‌رسد خلوت شدن مراکز تجمیعی واکسیناسیون در تهران، ناشی از مسافرت در تعطیلات ۶ روزه باشد. زیرا، آن طور که شاهد ترافیک سنگین در خروجی‌های تهران به سمت استان‌های شمالی کشور بودیم، باید این فرضیه را گوشه ذهن نگه داشت که شاید شهروندان تهرانی، مسافرت را به ایستادن در صف‌های واکسن ترجیح داده‌اند و به قصد تفریح و استراحت، از خانه خارج شده‌اند.
اما، فرضیه دوم هم وجود دارد و آن، افزایش واردات واکسن و توزیع آن در مراکز واکسیناسیون است. به طوری که وزیر بهداشت با ابلاغ بخشنامه‌ای به رؤسای دانشگاه‌های علوم پزشکی استان‌های تهران و البرز، گفته است تمامی واحدهای بهداشتی و درمانی اعم از بیمارستان‌ها، مراکز اورژانس پیش بیمارستانی، پلی‌کلینیک‌ها و…، و نیز تمامی مراکز منتخب و تجمیعی واکسیناسیون کرونا همانند روزهای عادی و در شیفت‌های تعیین شده به فعالیت خود ادامه دهند.
بنا بر دستور سعید نمکی، آن دسته از پرسنل ستادی دانشگاه اعم از نیروهای فنی و پشتیبانی که در مدیریت بیماری کرونا و به ویژه در امر تدارک و هماهنگی واکسیناسیون کرونا نقش داشته و فعالیت می‌کنند می‌بایست کماکان و به صورت تمام وقت در محل کار خود حاضر باشند.
در همین حال و به دنبال افزایش واردات واکسن به کشور، دستورالعمل واکسیناسیون نیز دچار تغییراتی شده است.
در حال حاضر، جمعیت بالای ۶۰ سال کشور در برنامه واکسیناسیون قرار دارند و آن طور که آمارهای روزانه وزارت بهداشت نشان می‌دهد، اکثریت جمعیت بالای ۶۰ سال، موفق به دریافت واکسن شده اند. لذا، وزیر بهداشت در بخشنامه‌ای دیگر به رؤسای دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور، عنوان داشته است که با توجه به تأمین و پشتوانه کافی واکسن و همچنین توسعه مراکز تزریق در سراسر کشور که آمادگی تزریق روزانه بیش از ۵۰۰ هزار نفر را دارد شایسته است که این مراکز واکسن در اختیار با ظرفیت حداکثری مورد بهره‌برداری قرار گیرد.
از همین رو، در اسرع وقت تمامی افراد بالای ۶۰ سال که تاکنون مراجعه نکرده و یا در سایت ثبت نام ننموده‌اند با اطلاعیه و یا هر شیوه‌ای مناسب این عزیزان در سراسر کشور دعوت به ثبت نام و نوبت دهی شوند. در استان‌هایی که بالای ۵۰ سال گروه هدف هستند، برای این گروه سنی آگهی شود.
همچنین، استان‌هایی که گروه هدف بالای ۶۰ سال و آنها که بالای ۵۰ سال است در صورتی که ۷۵ درصد از گروه‌های سنی هدف را واکسینه کرده‌اند می‌توانند از فردا برای جمعیت ۶۰-۵۸ ساله در استان‌هایی که گروه سنی هدف، بالای ۶۰ سال بوده و ۵۰-۴۸ ساله در استان‌هایی که گروه سنی هدف بالای ۵۰ سال می‌باشد ثبت نام آغاز و واکسیناسیون این گروه با نوبت دهی شروع شود. واکسن به اندازه کافی موجود است و همکاران با محاسبه جمعیت جدید هدف، واکسن مورد نیاز را درخواست نمایند تا سریعاً ارسال شود.
در همین حال، مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت، از رسانه‌ها درخواست کرده است به هر شکل ممکن افراد بالای ۶۰ سال را برای واکسن زدن ترغیب کنند.
حالا باید منتظر ماند تا تعطیلات ۶ روزه به پایان برسد و آن گاه دید که آیا مراکز تجمیعی واکسیناسیون در تهران همچنان خلوت هستند و یا دوباره شاهد صف‌های طولانی خواهیم بود. درست بودن فرضیه سفر و خلوت شدن مراکز تجمیعی واکسیناسیون، بعد از پایان تعطیلات اثبات خواهد شد.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات