صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۳۰ تير ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۶  ، 
کد خبر : ۳۳۲۲۸۴

سخنگوی دولت: مجلس مقصر عدم توافق در وین است!

علي ربيعي سخنگوي دولت امروز در نشست خبري هفتگي خود درباره علت نهايي نشدن توافق احياي برجام در دولت روحاني توضيحاتي ارائه کرد.

نشست خبري هفتگي سخنگوي دولت امروز (سه‌شنبه) در راستاي رعايت پروتکل‌هاي بهداشتي و تعطيلي ناشي از محدوديت هاي ويروس کرونا به صورت مکتوب برگزار شد و ربيعي به پرسش‌ها پاسخ داد.

ربيعي در پاسخ به پرسش خبرنگار خبرگزاري جمهوري اسلامي (ايرنا) مبني براينکه "امروز در پاسخ به سوالي اشاره کرديد که پشرفت هاي حاصله در مذاکرات وين نامنطبق با مصوبه مجلس تشخيص داده شده و به همين دليل در کميته‌ي تطبيق مانعي براي نهايي شدن توافق ايجاد شده است. آيا مي‌توانيد جزييات بيشتري ارائه کنيد؟"، گفت: دولت و تيم مذاکراتي ما از همه ظرفيت‌ها و توان ديپلماسي براي رسيدن به توافقي درخصوص احياي برجام و بازگشت همه طرف‌ها به تعهدات خود در برجام استفاده کرده و تا آخرين سرحد امکان خطوط قرمز تعيين شده از سوي رهبر معظم انقلاب را در تفاهم با ۴+۱  در نظر گرفته‌اند.

وي افزود: به رغم اين مساله، متاسفانه و از آنجايي که متن مصوبه مجلس در آذر گذشته علاوه بر مداخله‌ي غيرمرسوم‌ در امور اجرايي، فراتر از توافق برجام به نگارش درآمده است، نه تنها در اين مدت بر پيچيدگي مذاکرات افزود، بلکه اساساً نمي‌توان نتايج گفت‌ وگوها در چارچوب برجام را با مفاد اين قانون فراتر از برجام تطبيق داد. به همين دليل بود که دولت از همان روز اول مکرراً مخالفت خود را با اين روند نامعمول مجلس شوراي اسلامي اعلام کرد و بر غيرمفيد بودن اين قانون در حاليکه مذاکرات احياي برجام بطور طبيعي پيچيدگي‌هاي حقوقي و فني بغرنجي دارد، تاکيد کرده است.

او ادامه داد: امروز به وضوح شاهديم که زيرپا گذاشتن رويه‌هاي معمول تصميم گيري و ورود موازي و غيرکارشناسي مجلس به موضوعي که پيش از اين ساختار و سازمان روشن و سنجيده‌اي در چارچوب تصميم گيري داشته نه تنها کمکي به تسريع مذاکرات و حصول نتيجه بهتر نکرده بلکه ابهام هاي تازه‌اي را در مسير بررسي نتايج مذاکرات ايجاد کرده که از نظر دولت نتايج سازنده اي به دنبال ندارد.

ربيعي تصريح کرد: با اين وجود، دولت هرچند اين مصوبه را هيچگاه با اصول و فرايندهاي مرسوم نظام سازگار نديده اما با سر فرود آوردن در برابر قانون، حداکثر تلاش خود را به ثمر نشاندن مذاکرات ذيل چارچوب آن قانون بکار بست.

او گفت: با اين حال، مسئوليت نهايي تعلل در رفع تحريم ها و آثار آن از زندگي مردم از اين پس برعهده کساني خواهد بود که مسير فعلي را به جاي تسريع در روند مذاکرات و مقابله فوري با تحريم هاي ظالمانه عليه ملت ايران ايجاد کرده‌اند.

منبع: ایرنا
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات