صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۹ تير ۱۴۰۰ - ۰۶:۳۰  ، 
کد خبر : ۳۳۲۲۶۴

اخبار ویژه سه شنبه ۲۹ تیر

روزنامه کیهان **

همشهری: دولت برای مهار تورم تدبیر نکرد

روحانی پس از ۸ سال مدیریت، دولت را با کدام شرایط تورمی در بازار تحویل دولت رئیسی می‌دهد؟
پاسخ این سؤال را می‌شود لابه‌لای گزارش روزنامه همشهری پیدا کرد که معتقد است تورم ترمز بریده و باید یک جراحی در اقتصاد انجام شود. این روزنامه در گزارش خود نوشت: گزارش مرکز آمار و اطلاعات راهبردی وزارت رفاه نشان می‌دهد که رشد قیمت ۷۱درصد مواد خوراکی از کنترل خارج شده و این روند به‌زودی به تورم جهشی منجر خواهد شد.
ماه‌هاست قیمت‌ها در حال رشد هستند و دولت به جای تکیه به علم اقتصاد، برای کنترل قیمت‌ها، دست به دامان نهاد‌های بی‌خاصیتی مثل سازمان تعزیرات، ستاد تنظیم بازار و سازمان حمایت از مصرف‌کننده و حتی شورای رقابت شده، درحالی‌که به باور بسیاری از اقتصاددانان، این سازمان‌ها باید همین امروز تعطیل شوند، زیرا از اصلی‌ترین دلایل بروز تورم مزمن و ایجاد چالش در اقتصاد، وجود همین سازمان‌هاست که با قیمت‌گذاری دستوری، نظم اقتصاد را به هم ریخته‌اند.
بررسی‌های مرکز آمار و اطلاعات راهبردی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و همینطور اطلاعات مرکز آمار نشان می‌دهد که روند کنونی رشد قیمت‌ها به‌زودی به ایجاد تورم جهشی منجر خواهد شد. مرکز آمار و اطلاعات راهبردی وزارت رفاه، با تحلیل روند تورم خوراکی‌ها در بهار امسال می‌گوید: قیمت برخی کالا‌ها در مرحله هشدار و برخی در مرحله بحران است. مطابق تعاریف اقتصادی مرحله هشدار به مرحله‌ای گفته می‌شود که در آن قیمت‌ها سالانه ۱۸ درصد، یا ماهانه ۱.۵ درصد رشد می‌کنند، اما در مرحله بحران قیمت‌ها سالانه ۲۴ درصد یعنی ماهانه ۲ درصد رشد می‌کنند.
از خرداد پارسال تاکنون قیمت کره پاستوریزه ۱۲۱ درصد، مرغ ۱۱۸ درصد و روغن‌مایع بیش از ۸۹ درصد رشد کرده‌اند. این رشد قیمت‌ها فقط به بازار خوراکی‌ها مختص نیست و رشد قیمت‌ها در بازار پوشاک و مسکن هم که از اقلام حیاتی خانواده‌ها است نیز به سرعت در حال افزایش است به‌طوری که مطابق گزارش بانک مرکزی تورم نقطه به نقطه مسکن در خرداد ۱۴۰۰ نسبت به سال قبل ۵۶.۶ درصد رشد داشته است. در بازار اجاره مسکن هم قیمت‌ها به‌طور میانگین تا ۳۴ درصد رشد کرده است. البته سرعت رشد اجاره‌خانه در تیرماه به سرعت افزایش یافته، برخی برآورد‌ها نشان می‌دهد که میزان رشد اجاره‌خانه به ۸۰ تا ۱۰۰ درصد رسیده است.
در شرایطی که تورم به سرعت در حال رشد است و سطح عمومی قیمت‌ها در حال افزایش است، رکود هم دامن اقتصاد را گرفته و چرخ کسب و کار یا نمی‌چرخد یا به سختی می‌چرخد.
در چنین شرایطی تقریبا اغلب اقتصاددانان بر این باورند که اقتصاد نیاز به یک جراحی اساسی دارد.
همشهری همچنین خاطرنشان کرد: تعداد شاغلان از بهار ۱۳۹۵ تا بهار امسال ۴/۷۳ درصد رشد کرده در حالی که رشد جمعیت در این بازه زمانی ۶/۲۵ درصد بوده، در نتیجه عملا هزینه جمعی خانوار‌ها بیش از درآمد حاصل از اشتغال آن‌ها افزایش یافته است.

مدیران دولتی دقیقاً درباره گرانی چه می‌کنند؟

یک روزنامه اصلاح‌طلب با اشاره به وضعیت گرانی پرسید دولتمردان دقیقا چه چیزی را مدیریت می‌کنند.
سردبیر آفتاب یزد در سرمقاله خود می‌نویسد: همین دیروز بازهم شاهد یک موج گرانی بودیم. اینکه عرض می‌کنم گرانی حاصل اکتشاف بنده که فی‌المثل رفته باشم سوپرمارکت محل نیست، بلکه دولت رسما این گرانی‌های جدید را اعلام نموده است.
مثلا پس از مدتی کش و قوس رسما اعلام شد که نان گران می‌شود. از آن‌سو لحظاتی قبل از درج این خبر، اظهار شد که روغن خودرو نیز ۱۰ درصد گران خواهد شد. همچنین دور جدید گرانی مرغ مجددا شروع شده و صف‌های این ماده پروتئینی و پرطرفدار بازگشته است.
حال این گزاره‌ها که عرض شد رسمی‌هاست. در بازار به صورت غیررسمی برخی قیمت‌ها در حال رشد است.
راستی الان واقعا مدیران‌مان در حال مدیریت هستند؟! اگر آری، دقیقا چه چیز را دارند مدیریت می‌کنند؟

اصلاح‌طلبان، دولت روحانی را آباد کردند بس نیست؟!

معاون وزیر علوم در دولت اصلاحات می‌گوید: رئیسی حاضر نمی‌شود در دولتش از اصلاح‌طلبان استفاده کند.
غلامرضا ظریفیان در گفتگو با نامه‌نیوز و درباره تعامل آقای رئیسی با اصلاح‌طلبان اظهار داشت: نباید پیش‌داوری کرد و باید اجازه داد که انسجام ملی در کشور شکل بگیرد و اگر چانه‌زنی با گروه‌های مختلف برای منافع ملی رخ می‌دهد، باید از آن استقبال صورت بگیرد و به نظر من گفتگو با جناح‌های مخالف می‌تواند فرای اصلاح‌طلبان و اصولگرایان باشد و نظرات اساتید دانشگاه، فعالان اجتماعی و هنرمندان هم گرفته شود.
به هر حال این رویکرد از سوی آقای رئیسی مثبت است و نیازی نیست با نگاهی منفی با آن روبه‌رو شویم.
او ادامه داد: «حالا باید دید که آیا رویکرد تعاملی با نیرو‌های منتقد استمرار خواهد داشت یا نه؟ باید مشاهده کرد که دولت آقای رئیسی در این مسیر چه قدر ثابت‌قدم است و اینکه آیا تعامل با گروه‌های مختلف ادامه‌دار خواهد بود، یا نه. در نهایت هنوز مشخص نیست که تعامل آقای رئیسی با منتقدان چقدر واقعی است».
این فعال اصلاح‌طلب افزود: «واقعیت‌های سیاسی جامعه و البته تجربه زیسته نشان می‌دهد که چنین تعامل‌هایی تداوم نمی‌یابد، زیرا وقتی یک دولتی سر کار می‌آید، جناح حامی‌اش انتظاراتی دارد که باید به آن‌ها عمل شود. واقعیت این است که نگاه ملی به موضوعات در کشور ما ضعیف است. اکنون هیچ جناحی نمی‌تواند ادعا کند که مای اصلاح‌طلب یا مای اصولگرا می‌توانیم همه مشکلات را حل کنیم و اگر چنین نگاهی وجود داشته باشد، توهمی بیش نیست؛ بنابراین امروز نیاز داریم که دولت از همه ظرفیت‌ها در همه جناح‌ها استفاده کند و از همه برنامه بگیرد، اما متاسفانه عرض کردم که چنین نگاهی به‌دلیل جناح‌بازی‌ها به انزوا می‌رود و همه چیز ایدئولوژیک و به حق و باطل تقسیم می‌شود».
او اظهار داشت: «من باور دارم آقای رئیسی حاضر نمی‌شود از اصلاح‌طلبان در دولتش استفاده کند و تعامل او با اصلاح‌طلبان در حد همین رایزنی‌ها باقی می‌ماند، اما اگر به فرض محال او اصلاح‌طلبی را وارد دولت کند، حتما اصولگرایان برنمی‌تابند و علیه آقای رئیسی و دولتش موضع می‌گیرند. از این سو اصلاح‌طلبان به‌دلیل مبهم بودن فضای سیاسی به‌راحتی تن به همکاری همه‌جانبه با دولت آقای رئیسی نمی‌دهند و اگر به فرض درخواستی برای همکاری باشد، با تامل با آن مواجه می‌شوند».
جا دارد آقای ظریفیان توضیح بدهد که مگر ارکان دولت روحانی، چیزی جز ایده‌ها و فعالان اصلاح‌طلب بودند؟ یعنی مثلا جهانگیری و زنگنه و محمد شریعتمداری و علی ربیعی و نوبخت اصلاح‌طلب نبودند، یا ظریف و همتی و محمود حجتی و طیب‌نیا و صد‌ها معاون وزیر و مدیرکل و استاندار و فرماندار؟!
سوال دیگر این است که آیا این طیف، ایده و برنامه ارزشمندی دارند که در دولت روحانی اجرا نشده باشد و ارزش دوباره پرداختن داشته باشد؟ آیا جز این است که خروجی مدیریت و برنامه‌ریزی آنها، همین رکورد‌های فاجعه‌بار اقتصادی در حوزه‌ها و رشته‌های مختلف است؟
اگر مردم می‌خواستند هشت سال سوءمدیریت اصلاح‌طلبان تکرار شود حتما جای آقای رئیسی، به نامزدی رای می‌دادند که خاتمی و کروبی و احزاب اصلاح‌طلب خواستار رای به او شده بودند.
مردم اتفاقا انتظار دارند خانه‌تکانی جدی در برنامه دولت و تحول اساسی در آن پدید بیاید و حال آنکه مدعیان اصلاح‌طلبی، نهاد و وضع موجود دولت هستند.

سازندگی: دولت رئیسی مثل تیم اقتصادی روحانی عمل نکند

ارگان حزب کارگزاران ضمن نقد برخی سوءمدیریت‌های دولت روحانی تصریح کرد دولت به تیم اقتصادی هماهنگ و کارآمد نیاز دارد.
این روزنامه ضمن اشاره به سوء مدیریت بنزینی دولت در سال ۹۸ و همچنین سوءعملکرد بانک مرکزی در سال ۹۶ (موسسات اعتباری غیرمجاز) می‌نویسد: کسری بودجه شدید، کاهش ارزش پول ملی، کاهش چشمگیر سطح دستمزد‌های واقعی و تحریم‌ها موجبات زمینگیر شدن اقتصاد را فراهم کرده است. همه این دلایل باعث شده تا چشم‌انداز اقتصاد امیدوارکننده نباشد. از همه مهم‌تر ممکن است دولتمردان دولت سیزدهم به منابعی که در گذشته به وسیله آن‌ها عواقب منفی تصمیمات پوشش داده می‌شده دسترسی نداشته باشد. گرفتن تصمیمات درست در شرایط بحرانی، می‌تواند راهی برای بهبود شرایط باشد. این موضوع خود بیش از پیش به اهمیت کیفیت تیم اقتصادی دولت سیزدهم می‌افزاید.
یک تیم اقتصادی مطلوب و کارآمد ویژگی‌های عملیاتی مانند توان علت‌یابی مشکل، تدوین یک برنامه برای حل مشکل و توان اجرا و ارزیابی برنامه مورد نظر را داراست. مضاف بر این تشتت آرا و ترکیب ناهمگن تیم اقتصادی می‌تواند شرایط را مجددا به سمتی ببرد که رسیدن به اجماع برای سیاست‌گذاری اقتصادی را دشوار یا ناممکن کند.
سازمان برنامه و بودجه، بانک مرکزی و وزارت اقتصاد اصلی‌ترین اعضای تیم اقتصادی هر دولت هستند. برای آنکه یک تیم اقتصادی قادر به تهیه و اجرای یک برنامه اقتصادی باشد لازم است تا این سه نهاد به صورت هماهنگ باهم عمل کنند. همچنین زیر نظر رئیس‌جمهور و با حمایت سیاسی او به هماهنگی برسند. در صورت عدم تحقق این موضوع اصطکاک بین دستگاه‌های تصمیم‌گیر باعث می‌شود تا انرژی دولت به جای حل موثر مشکلات برای رفع اختلافات هدر رود.
سازندگی می‌افزاید: عملکرد مبتنی بر اصول علم اقتصاد محور تصمیمات تیم اقتصادی بر مبنای سیاست‌های مبتنی بر علم اقتصاد باشد. از اصول اولیه و شناخته شده حکمرانی تبعیت کند. درغیر این صورت نه‌تن‌ها به نتایج قابل قبولی ختم نخواهد شد، بلکه وضعیت حتی وخیم‌تری را رقم خواهد زد. همچنین رانت‌های جدیدی در اقتصاد ایجاد می‌کند. از مهم‌ترین انتقادات به «دولت یازدهم» و «دوازدهم» همین موضوع است. جایی که هماهنگی غیرعلمی دستگاه‌های مختلف، برای مثال منجر به تولد ارز ۴۲۰۰ شد و رانت‌هایی را به جیب گروه‌هایی خاص روانه کرد. از سوی دیگر، فرصت اصلاحات اقتصادی را که می‌توانست در دولت یازدهم صورت بگیرد، از دست گرفت؛ بنابراین درست است که شرایط هماهنگی مؤثر است، ولی این هماهنگی باید حول سیاست‌ها با پشتوانه علم اقتصاد باشد.
یک تیم اقتصادی می‌تواند دارای دو ویژگی قبلی باشد، اما در بزنگاه‌های مهم، ترجیحات سیاسی جای رویکرد اقتصادی را بگیرد و مبنای تصمیم‌گیری قرار داده شود. نمونه‌های این اتفاق را درباره رفتار بانک مرکزی در مواجه شدن با بحران مؤسسات اعتباری غیرمجاز در سال ۱۳۹۶ و پرداخت خسارت مالباختگان از پایه پولی و تشدید شرایط تورمی برای کل کشور و آسیب غیرقابل بازگشت به ساختار اقتصادی می‌توان دید. نمونه دیگر این موضوع نیز حمایت بانک مرکزی از بورس در دوران رشد شدید سال ۹۹ است. اصرار به حمایت از بورس، باعث شکل‌گیری مطالبه برای دخالت دولت و رشد تضمینی شاخص کل انجامید و شرایط منحصر به فردی را به وجود آورد که سرمایه‌گذار، دولت را مسئول تحمل ریسک سرمایه‌گذاری خود ببیند. قدرت همراه ساختن مردم به زبان ساده؛ مهم‌ترین هزینه‌ها و تأثیرات تصمیمات اخذ شده روی دوش مردم است و بدون همراهی آن‌ها هرگونه تغییری با شکست روبه‌رو خواهد شد.
به نظر می‌رسد یک تیم اقتصادی موفق باید قدرت اقناع داشته باشد. بتواند سیاست‌هایش را به زبان ساده توضیح دهد وگرنه در اجرای سیاست‌های اقتصادی گسترده و کلیدی شکست خواهند خورد. افزایش قیمت بنزین در سال ۹۸ نمونه‌ای از این سیاست‌های شکست‌خورده است. اگر معلوم نباشد که انتهای یک سیاست اقتصادی، چه در جیب مردم می‌رود و چه چیز از جیب آن‌ها خارج می‌شود، این سیاست حتما به شکست منجر می‌شود.

وعده‌های روحانی را ما تضمین کردیم، اما نظام بگوید رأی روحانی کجاست؟!

عضو شورای شهر تهران ضمن اعتراف به ناکارآمدی اقتصادی دولت روحانی، می‌گوید: آقای روحانی کجاست؟ (!)
محمود میرلوحی عضو فعلی شورای شهر تهران (و معاون وزیر کشور در دولت اصلاحات) به ایلنا گفت: من به عنوان یک شهروند ایرانی این حق را دارم که عرض کنم، کشور امروز با چالش‌های متنوع و متعددی روبروست و پیام این انتخابات نیز همین بود. تحریم و کرونا به شدت به زندگی مردم فشار آورده است و دامنه فقر به شدت گسترده شده است و طبقه متوسط در حال انتقال به طبقه آسیب‌پذیر هستند.
وی تأکید کرد: باید تیم اقتصادی دولت سیزدهم تیمی باشد که بتواند این تورم را مهار کند و این تلاطم‌های ارزی و بانکی را حل و فصل کند تا به دوره آقای احمدی‌نژاد بازنگردیم.
این عضو «جبهه اصلاحات» ایران اظهار کرد: مسئله کاهش هزینه تولید هنوز حل نشده و برای تولیدکنندگان و فعالان عرصه اقتصادی باید راهکاری اندیشیده شود تا بخش تولید بیش از این دچار اختلال نشود.
میرلوحی گفت: امروز نزدیک به نصف بودجه کسری دارد بنابراین امیدواریم آقای رئیسی با استفاده از نیرو‌های باتجربه، پاکدست و دانشمند و شایسته بتواند این چالش‌ها را حل و فصل کند چرا که به مردم قول حل این معضلات را دادند.
وی در ادامه گفته است: آرا باطله نشان می‌دهد که اشخاصی که به آقای روحانی رای دادند، در این دوره در عرصه حاضر نشدند که باید این‌ها را بازگردانیم. آیا دولت اصولگرا می‌تواند این اشخاص را بازگرداند؟ با چه روشی قصد چنین کاری را دارد؟ پس همان اصلاحات خواهد بود.
این فعال سیاسی اصلاح‌طلب ادامه داد: اگر با همین روش پیش برویم، میزان مشارکت در انتخابات بعدی از این انتخابات نیز کمتر خواهد شد. اگر شورای نگهبان با همین فرمان جلو برود، جامعه قبول نخواهد کرد. اگر شورای نگهبان همین اقدام را تکرار کند، رای باطله از رای اصلی بیشتر خواهد شد.
میرلوحی گفت: درست است که آقای رئیسی پیروز انتخابات شده، اما آرا آقای روحانی کجاست؟ ما از ابتدا به اصولگرایان گفتیم که با این رفتار‌ها آرا اصلاحات به سمت شما نخواهد آمد. مطالبات جامعه نباید نادیده گرفته شود، چون برای نظام هزینه‌آفرین خواهد بود.
ژست طلبکاری این عضو جبهه اصلاحات و سایر افراد مشابه از نظام، درباره ریزش رأی خودشان و رأی روحانی، در حالی است که آن‌ها در دو انتخابات ۹۲ و ۹۶ (و همچنین انتخابات ۹۴ مجلس) وعده‌های خلاف به مردم داده و در عین حال مدعی شده بودند تضمین وعده‌های روحانی هستند. اما حالا که با روگردانی مردم روبه‌رو شده‌اند، توپ را زمین نظام می‌اندازند و حتی ابایی ندارند از این که آرای باطله را هم به نام خود مصادره کنند!
اما حقیقت روشن این است که با وجود حمایت خاتمی و ۱۶ حزب اصلاح‌طلب از همتی و ائتلاف جمهور (شورای شهر)، همتی کلاً ۲/۴ میلیون رأی کسب کرد و نفر اول لیست جمهور نیز، بیش از ۳۲ هزار رأی را در تهران حائز نشد. بنابر اعلام برخی اصلاح‌طلبان، مقبولیت روحانی به زیر ۶ درصد رسیده است. در شورای شهر نیز، اعضای اصلاح‌طلب فعلی غیر از جابه‌جایی سه شهردار ظرف ۴ سال و تغییر نام چند خیابان و برخی مجادلات سیاسی، کار قابل اعتنایی انجام ندادند؛ و حتی محسن هاشمی رئیس شورای شهر بار‌ها تصریح کرد که حتی یک متر به خط مترو تهران یا چند اتوبوس به ناوگان حمل و نقل شهری اضافه نشده است.

********************

روزنامه وطن امروز**

قدردانی نمایندگان مجلس از رهبر انقلاب برای انتصاب رئیس جدید قوه قضائیه

۲۰۰ نفر از نمایندگان مجلس شورای اسلامی از رهبر حکیم انقلاب برای انتخاب و انتصاب حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی‌اژه‌ای به عنوان رئیس دستگاه قضا قدردانی کردند. به گزارش فارس، ۲۰۰ نفر از نمایندگان مجلس شورای اسلامی در نشست علنی روز گذشته مجلس از رهبر معظم انقلاب برای انتخاب و انتصاب حجت‌الاسلام غلامحسین محسنی‌اژه‌ای به عنوان رئیس دستگاه قضا قدردانی کردند. در بخشی از بیانیه نمایندگان آمده است: «انتصاب شایسته حضرت حجت‌الاسلام و‌المسلمین محسنی‌اژه‌ای با تدبیر حکیمانه حضرتعالی در جایگاه مهم و حساس ریاست قوه قضائیه با توجه به بیش از ۴ دهه تجربه و سابقه مدیریتی ایشان در سطوح مختلف قوه قضائیه امید و شعف را در جامعه ادامه‌دار نمود». همچنین نمایندگان با اشاره به اینکه توصیه‌های حکیمانه مقام معظم رهبری همیشه چراغ راه حل مشکلات کشور بوده است، ادامه دادند: اجرای دقیق و کامل برنامه‌ها و سند تحول مورد تأکید حضرتعالی در راستای بیانیه گام دوم انقلاب می‌تواند نقش موثری در پیشبرد امور و رضایتمندی مردم داشته باشد.

***

دیدار شمخانی و اوحدی با رئیس‌جمهور منتخب

دبیر شورای عالی امنیت ملی و رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران روز گذشته با رئیس‌جمهور منتخب دیدار کردند. به گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی دفتر رئیس‌جمهور منتخب، در ادامه دیدار مقامات دولتی و کارگزاران نظام با رئیس‌جمهور منتخب، علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی دیروز با حضور در دفتر رئیس‌جمهور منتخب، با حجت‌الاسلام و‌المسلمین سیدابراهیم رئیسی دیدار کرد. دبیر شورای عالی امنیت ملی در این دیدار برای منتخب مردم ایران در سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری و دولت آتی، آرزوی موفقیت کرد و گزارشی از آخرین فعالیت‌ها و اقدامات نهاد متبوع خود ارائه کرد. همچنین سعید اوحدی، رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران نیز دیروز با حجت‌الاسلام والمسلمین سیدابراهیم رئیسی دیدار کرد. رئیسی در این دیدار با تاکید بر اینکه خانواده شهدا، جانبازان و ایثارگران، ولی نعمتان ما هستند، اظهار داشت: هر خدمتی که نگرانی خانواده ایثارگران را برطرف کند، وظیفه همگانی ما است و باید همه همت و تلاش خود را به‌کار گیریم تا دغدغه‌ها و نگرانی‌های این عزیزان در بخش‌های مختلف از جمله مسکن، درمان و اشتغال برطرف شود. رئیس‌جمهور منتخب تصریح کرد: لازم است مسائل و مشکلات خانواده ایثارگران به طور کامل احصا شده و راهکار‌های متناسب با حل‌و‌فصل آنها، ارائه و اجرایی شود. رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران نیز در این دیدار با آرزوی توفیق برای رئیسی و دولت سیزدهم، گزارشی از آخرین فعالیت‌ها و اقدامات دستگاه متبوع خود ارائه کرد.

***

ولایتی:
نخبگان و فرهیختگان افغانستان توطئه‌های دشمنان را ناکام می‌گذارند

دبیرکل مجمع جهانی بیداری اسلامی در نشست مجازی با موضوع «افغانستان، صلح و امنیت پایدار» بر حمایت جمهوری اسلامی ایران از ملت بزرگ افغانستان در مسیر صلح، امنیت و توسعه تاکید کرد. علی‌اکبر ولایتی در این نشست گفت: مردم افغانستان همواره در مقابل هرگونه تجاوز و زیاده‌خواهی ایستادگی کرده‌اند و نظامیان تا دندان مسلح شرق و غرب، در مقابل اراده و ایستادگی آنان، شکست خورده و مجاهدین افغانستان، فداکاری‌ها و رشادت‌ها کردند تا پرچم آزادی، مقاومت و ایستادگی در این کشور برافراشته شود. وی با انتقاد از رویکرد آمریکا در حمله نظامی به افغانستان، ۲۰ سال اشغال این کشور، اعزام صد‌ها هزار سرباز و میلیارد‌ها دلار بودجه افزود: آمریکا به جای عمران، آبادانی، رونق و شکوفایی، آثار زیانبار و سنگین، جنایت‌ها و فجایع بسیاری را در این کشور مرتکب شد و به‌رغم توهمات اولیه، با سرافکندگی و ذلت، کشور مجاهدین سرافراز را ترک می‌کند، هر چند باز در تلاش هستند هر آنچه از آبادی بر جای مانده را تخریب کنند و با تحریکات شیطانی در میان مردم شریف افغانستان، تفرقه بر جای گذارند، اما نخبگان و فرهیختگان افغانستان با آگاهی از نیت شوم آنان، این توطئه‌ها را ناکام خواهند گذاشت. دبیرکل مجمع جهانی بیداری اسلامی تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران همواره خواهان تقویت برادری بین آحاد ملت شریف افغانستان که سهم بزرگی در گذشته تمدن اسلامی داشته‌اند است، چرا که متاسفانه تجربه بیش از ۴۰ سال گذشته نشان می‌دهد با تحریک بیگانگان، جنگی خونین و فراگیر بین اقوام مختلف که هزاران سال با یکدیگر با دوستی و مسالمت زندگی کرده‌اند، روی داده است و خسارات عظیم و غیرقابل جبرانی را به دنبال آورده، لذا با هوشیاری باید در جهت تقویت برادری و اخوت گام برداشت.

***

نمایش دستاورد‌های صنعت هوایی وزارت دفاع در نمایشگاه ماکس

رئیس سازمان صنایع هوایی وزارت دفاع با اشاره به سومین سال حضور ایران در نمایشگاه معتبر بین‌المللی هوافضای روسیه موسوم به «ماکس»، گفت: این نمایشگاه نشان‌دهنده بخشی از آخرین فعالیت‌های ما در حوزه صنعت هوایی است. امیر افشین خواجه‌فرد، معاون وزیر دفاع و رئیس سازمان صنایع هوایی وزارت دفاع در حاشیه نمایشگاه «ماکس» روسیه با بیان اینکه برای سومین سال است که در نمایشگاه معتبر بین‌المللی هوافضای روسیه موسوم به ماکس صاحب غرفه شده‌ایم، گفت: این نمایشگاه نشان‌دهنده بخشی از آخرین فعالیت‌های ما در حوزه صنعت هوایی است. وی تصریح کرد: سعی داریم در این نمایشگاه که از مهم‌ترین نمایشگاه‌های روسیه در سطح جهانی است، آخرین محصولات تولیدی خودمان را ارائه دهیم و زمینه گفتگو با شرکت‌های خصوصی و دولتی روسیه و دیگر کشور‌های شرکت‌کننده در حوزه توسعه تولیدات خود را که ۵۰ سال اخیر داشتیم بر اساس نقشه راه صنعت دفاعی فراهم کنیم. نمایشگاه بین‌المللی هوافضای روسیه با عنوان «ماکس ۲۰۲۱» با حضور هیاتی از مرکز همکاری‌های تحول و پیشرفت ریاست‌جمهوری و همچنین معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری و ۳۵ شرکت دانش‌بنیان از جمهوری اسلامی ایران از امروز (سه‌شنبه ۲۹ تیر) در مسکو آغاز به‌کار خواهد کرد.

********************

روزنامه خراسان**

تکذیب مبهم قیمت ۷۰۰ میلیونی مسکن ملی

معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی با اشاره به تلاش دولت برای کاهش قیمت تمام شده مسکن ملی گفت: قیمت مسکن ملی تغییری نداشته است. به گزارش ایرنا، محمودزاده ضمن تکذیب ادعای «افزایش قیمت تمام شده مسکن ملی به ۷۰۰ میلیون تومان» گفت: قیمت مسکن ملی از روز ثبت نام تاکنون هیچ تغییری نکرده و بر اساس قیمت تمام شده است. به گزارش خراسان، البته منظور وی از تغییر نکردن قیمت مسکن ملی مشخص نیست، ممکن است تغییر نکردن فرمول تعیین قیمت باشد چرا که در ادامه توضیح داده است: قرارداد‌های مسکن ملی بر اساس فهرست بها تنظیم می‌شود و بر اساس ضرایب تعدیل فصلی سازمان برنامه و بودجه، قیمت‌ها اصلاح و در آخر هم با بهای تمام شده تحویل متقاضیان خواهد شد.

اعتراض صنایع لبنی به روحانی درباره قیمت گذاری لبنیات

دبیر انجمن صنایع فراورده‌های لبنی در نامه‌ای به رئیس‌جمهور اعلام کرد اگر قیمت جدید فراورده‌های لبنی تصویب و ابلاغ نشود، واحد‌های لبنی با دامداران بر اساس قانون تجارت رفتار و به صورت توافقی اقدام به خرید شیر خام و تعیین قیمت خواهند کرد. به گزارش فارس، در این نامه آمده است: «پس از گذشت چهار ماه از آغاز سال ۱۴۰۰ و مکاتبات مکرر و برگزاری جلسات متعدد و متضرر شدن واحد‌های لبنی از عدم تعیین تکلیف قیمت شیر خام و فراورده‌های لبنی، امنیت شغلی و معیشت صد‌ها هزار کارگر و خانواده‌هایشان به مخاطره افتاده است.» مسئولان محترم با بلاتکلیف نگه داشتن قیمت‌گذاری، شرکت‌های تولید لبنی را به ورشکستگی سوق داده و با بی‌توجهی به قانون تجارت چه مصیبت‌ها که بر سر تولیدکنندگان این کشور وارد نیاورده‌اند؛ لذا چنان چه سریعاً قیمت شیر خام و فراورده‌های لبنی تصویب و ابلاغ نگردد، بالاجبار واحد‌های لبنی عضو این انجمن با تعامل کامل با دامداران براساس قانون تجارت رفتار و به صورت توافقی با قیمت مرضی‌الطرفین اقدام به خرید شیر خام خواهند کرد.

********************

روزنامه ایران**

گفتگو‌های ایرانی ـ سعودی ادامه خواهد داشت

خبر اول اینکه، نخست وزیر عراق در گفت‌وگویی به آخرین تحولات منطقه و جهان از جمله گفتگو‌های ایران و عربستان و ایران و امریکا و نقش آن‌ها بر منطقه پرداخت. به گزارش ایسنا، مصطفی الکاظمی نخست وزیر عراق در گفتگو با شبکه العربیه تأکید کرد: اجازه نخواهیم داد که عراق به نقطه تهدیدی برای همسایگان تبدیل شود و محافظت از مرز‌ها اولویت ماست. وی با اشاره به اینکه برای بازگرداندن نقش تاریخی عراق در منطقه و نزدیک کردن رویکرد‌ها تلاش خواهد کرد گفت: مذاکرات سعودی-ایرانی تداوم خواهد یافت. الکاظمی خاطرنشان کرد: امیدواریم که عراق به میدان جنگ ایران و امریکا تبدیل نشود و گفتگو‌های ایرانی-امریکایی بازتاب‌هایی بر منطقه خواهد داشت. نخست وزیر عراق در ادامه گفت: با طرف ایرانی رایزنی‌هایی خواهم کرد، زیرا ما به ثبات نیاز داریم. وی همچنین از سفر به تهران بعد از تحلیف ابراهیم رئیسی خبر داد.

حضور نامزد‌های انصرافی در کابینه الزام نیست

خبر دیگر اینکه، مهدی چمران از چهره‌های اصولگرا و حامی سید ابراهیم رئیسی در انتخابات ریاست جمهوری، معتقد است دلیلی ندارد رئیس جمهوری از نامزد‌های انصراف داده به نفع وی حتماً در کابینه استفاده کند.
این منتخب شورای شهر تهران در پاسخ به این سؤال خبرآنلاین که از نگاه شما کاندیدا‌هایی که به نفع آقای رئیسی در انتخابات ریاست جمهوری، انصراف دادند حتماً باید در کابینه حضور داشته باشند؟ گفت: خیر این گونه نیست. اگر آقای رئیسی از آن‌ها درخواست کرد و توانستند با هم کار کنند بسیار خوب است، اما اگر نخواستند و نتوانستند با هم کار کنند هیچ دلیلی بر اینکه حتماً باید در کابینه باشند وجود ندارد شاید از نظر روحیه نتوانند با هم کار کنند حال هر چقدر هم که خوب باشند. وی افزود: شاید از لحاظ روش کار، نتوانند با هم کار کنند، چون کسانی که می‌خواهند با هم کار کنند باید بسیار همگن و نزدیک به هم باشند.

مخالفت منتخب شورای شهر مشهد با مدیریت زنان

شنیدیم که، حسن موحدیان، منتخب شورای شهر مشهد گفت: زنان در موقعیت‌های ستادی می‌توانند حضور داشته باشند، اما سهم آنان در مدیریت به قیمت خستگی‌های مفرط آنان درست نیست و بنده مخالف حضور زنان در پست‌های مدیریتی و معاونتی شهرداری هستم. به گزارش ایلنا، وی افزود: بنده مخالف کاری هستم که با زندگی و نقش زنان در خانواده منافات دارد. ما مردان هم بعد از یک میزان کار خسته می‌شویم. زنان در خانه باید به تربیت فرزندان بپردازند و آرامش خانواده را تأمین کنند نه آنکه دنبال کاری باشند که توانی برایشان جهت انجام کار خانه باقی نماند. حسن موحدیان در نشست خبری منتخبان دوره ششم شورای شهر مشهد با اصحاب رسانه که در محل نمایشگاه بین‌المللی مشهد برگزار شد، گفت: بخش فرهنگی اولویت و مورد توجه شورای ششم است، مردم اگر قرار بود به اجرای پل و زیرگذر رأی بدهند سراغ ما نمی‌آمدند و به ما رأی نمی‌دادند. کار فرهنگی زمانبر و دیربازده است، لذا در مقوله فرهنگی اقدامات باید بر اساس اولویت باشد.

۳۰۶ تبعه پاکستانی به مقام‌های محلی تحویل داده شدند

با خبر شدیم که، مقام‌های کشورمان روز یکشنبه ۳۰۶ پاکستانی را به دولت محلی در مرز تفتان در منطقه چاگای تحویل دادند. به گزارش ایلنا به گفته منابع رسمی، این پاکستانی‌ها به دلیل نداشتن مدارک معتبر سفر در مناطق مختلف ایران دستگیر شده‌اند. آن‌ها برای بازجویی به آژانس تحقیقات فدرال تحویل داده شدند. منابع پاکستانی گفتند که پاکستانی‌های بازداشت شده غربالگری شده‌اند و آزمایش ویروس کرونای آن‌ها منفی است.

رسیدگی به یکی از بزرگ‌ترین پرونده‌های بانکی کشور

خبر رسیده که، دادگاه رسیدگی به اتهامات متهمان پرونده رستمی صفا روز گذشته به ریاست قاضی زرگر با قرائت کیفرخواست توسط نماینده دادستان برگزار شد. به گزارش ایسنا، قاضی زرگر در ابتدای جلسه با اشاره به احتمال کم‌کاری، اهمال یا ترک فعل دست‌اندرکاران بانک‌ها در این پرونده اظهار کرد: در خصوص دست‌اندرکاران بانک‌ها از پرونده‌ها نقص گرفتیم و برگرداندیم تا رسیدگی شود، امیدواریم این نقص برطرف شود و ما نیز پیگیر هستیم.
در این دادگاه نماینده دادستان ضمن قرائت کیفرخواست گفت: این پرونده از بزرگ‌ترین پرونده‌های بانکی کشور است که متهم ردیف اول و سایر متهمان از ابربدهکاران کلان هستند؛ گردش کار این پرونده از سال ۸۳ تنظیم شده است و طرف طلبکار و شکات این پرونده بانک‌های ملی، پارسیان، تجارت، توسعه صادرات و سپه هستند. نماینده دادستان اظهار کرد: در این پرونده برای ۷ نفر کیفرخواست صادر شده، بر این اساس متهمان برای تولید و واردات تسهیلاتی اخذ کردند، اما با رفتار‌های مجرمانه، صورت‌های مالی غیرواقعی، فاکتور‌های جعلی و با تبانی با برخی از مدیران ارشد و میانی بانک‌ها کالایی وارد نکردند و بخش بزرگی از منابع ارزی و ریالی کشور به یغما رفته است. او با بیان اینکه گروه رستمی صفا با رانت؛ میلیون‌ها یورو، درهم، دلار و ین گرفته‌اند، افزود: فقط در یک قالب اعتبار اسنادی ۲ میلیارد ین ژاپن اخذ شده و ۶۵ هزار میلیارد ریال تسهیلات در دهه ۸۰ گرفته شده که ایفای تعهد نشده است.

بررسی اعمال تحریم‌های سخت‌تر علیه ایران

دست آخر اینکه، یک روزنامه امریکایی به نقل از مقامات رسمی این کشور و برخی منابع مطلع مدعی شد که امریکا در حال بررسی اعمال تحریم‌های سخت‌ترعلیه صادرات نفت ایران به چین به منظور ترغیب ایران به ادامه دادن مذاکرات احیای توافق هسته‌ای و یا تنبیه آن در صورت ترک این مذاکرات است.
به‌گزارش ایسنا، وال استریت ژورنال به نقل از مقامات رسمی امریکا و افراد مطلع با توجه به مذاکرات اخیر در وین بر سر احیای توافق هسته‌ای نوشت:، چون این مذاکرات در حال متزلزل شدن هستند، امریکا در حال بررسی گزینه‌هایی است که ایران را ترغیب به حفظ و ادامه مذاکرات کند. به ادعای مقامات امریکایی مذکور یک برنامه که در مرحله پیش‌نویس است، از طریق تحریم‌هایی جدید که شبکه‌های حمل‌ونقل را که به صادرات حدود یک میلیون بشکه در روز کمک کرده و منابع مالی مهمی را برای ایران فراهم می‌کند، موجب قطع کردن فروش رو به افزایش نفت ایران به چین، مشتری اصلی نفت این کشور، می‌شود. این مقامات می‌گویند، اقدامات جدید در صورت شکست مذاکرات هسته‌ای انجام خواهند شد. آن‌ها همچنین می‌گویند، این برنامه شامل اجرای سلطه‌جویانه تحریم‌های فعلی می‌شود که از طریق اعلام موارد جدید تحریمی یا اقدامات قانونی انجام خواهد شد.

********************

روزنامه شرق**

سفر اردوغان به قبرس شمالی

رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه، روز گذشته برای سفر رسمی دو‌روزه‌ای به منطقه خودخوانده «جمهوری ترک قبرس شمالی (TRNC)» سفر کرد. به گزارش ایندیپندنت، این دیدار می‌تواند تنش‌ها را با قبرس یونانی و اتحادیه اروپا بر سر این سومین جزیره بزرگ دریای مدیترانه شرقی بیشتر کند. اردوغان که سال‌هاست به دنبال نفوذ بیشتر در منطقه است، اکنون بیشتر بر طرح «دو کشور مجزا» در قبرس تأکید می‌کند. با دخالت ارتش ترکیه در واکنش به کودتای شبه‌نظامیان ناسیونالیست یونان، این جزیره از سال ۱۹۷۴ میلادی به دو بخش شمالی ترک‌نشین و جنوبی یونانی‌نشین تقسیم شده است. شورای امنیت سازمان ملل از بخش شمالی قبرس به‌عنوان «بخش اشغال‌شده قبرس» یاد می‌کند و ترکیه تنها کشوری است که آن ناحیه را کشوری مستقل قلمداد کرده است. بخش جنوبی این جزیره توسط «جمهوری قبرس» که یک دولت یونانی‌- قبرسی دارد، کنترل می‌شود و از سال ۲۰۰۴ به عضویت اتحادیه اروپا درآمده است. اردوغان امروز که مصادف با چهل‌و‌هفتمین سالگرد مداخله نظامی ترکیه (که قبرس یونانی آن را «حمله نظامی» می‌داند) است، در مراسمی به همین مناسبت در یک نشست ویژه پارلمان قبرس شمالی سخنرانی خواهد کرد. تلاش‌های دیپلماتیک برای حل مسئله قبرس در طول دهه‌ها با شکست مواجه شده و حالا اردوغان با پیام «دو کشور مستقل»، به قبرس سفر کرده است.

رایزنی الکاظمی و ولیعهد ابوظبی بر سر منطقه

نخست‌وزیر عراق روز گذشته پیام تبریکی را از ولیعهد ابوظبی به مناسبت عید سعید قربان دریافت کرد. به گزارش ایسنا، به نقل از شفق‌نیوز، دفتر مصطفی الکاظمی، نخست‌وزیر عراق با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد الکاظمی تماسی تلفنی از محمد بن‌زاید آل‌نهیان، ولیعهد ابوظبی و معاون فرمانده عالی نیرو‌های مسلح دریافت کرد و فرا‌رسیدن عید سعید قربان را متقابلا تبریک گفتند. مصطفی الکاظمی پس از این تماس خاطرنشان کرد: ما در خصوص توسعه روابط بین عراق و دولت امارات و همچنین پرونده‌ها و مسائل مهم و مورد توجه دو کشور گفتگو کردیم. نخست‌وزیر عراق ضمن ستودن روابط دوجانبه، خاطرنشان کرد که عراق به توسعه و تقویت همکاری مشترک در زمینه‌های مختلف چشم امید دوخته است. ولیعهد ابوظبی اعلام کرد از عراق و اقدامات اتخاذ‌شده توسط دولت مصطفی الکاظمی با هدف اصلاح سیاست گفتگو به خاطر تحقق ثبات عراق و کل منطقه کمک و حمایت می‌کند.

***********************************************

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات