صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۴ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۹  ، 
کد خبر : ۳۳۲۴۱۳

رابرت مالی: فشار حداکثری علیه ایران به طرز وحشتناکی شکست خورد

«مهدی حسن» خبرنگار ارشد انگلیسی‌ مستقر در واشنگتن با رابرت مالی نماینده آمریکا در امور ایران مصاحبه و از او درباره وضعیت مذاکرات وین برای احیای توافق برجام سوالاتی مطرح کرد. او که مجری برنامه «مهدی حسن شو» (mehdi hasan show) است، از رابرت مالی سوال کرد: «من می‌خواهم سوالم را درباره مذاکرات وین شروع کنم. ایران آخرین پیشنهادها را رد کرده است و برخی شاید بگویند که این اقدام ایران قابل درک است. من با کریس مورفی سناتور دموکرات عضو کمیته روابط خارجی سنای آمریکا در همین برنامه صحبت کردم. او گفت که "ببینید ما (آمریکا) بودیم که (از برجام) خارج شدیم در نتیجه ما باید اول به (توافق) برگردیم"».
مهدی حسن ادامه داد: «حق با او (کریس مورفی) است، آیا این‌طور نیست؟ مسئولیت بر دوش ما است که ابتدا به توافق برگردیم چرا که این آمریکا بوده که از توافق خارج شده است؟»
رابرت مالی نماینده آمریکا در امور ایران در پاسخ به این سوال، ضمن اذعان به شکست تحریم‌های ظالمانه و فشارهای ضد انسانی  آمریکا علیه ایران، ادعای تکراری دولت جو بایدن درباره آمادگی واشنگتن برای بازگشت به برجام در صورت «تعهد ایران به تعهداتش» را تکرار کرد.
این نماینده ویژه دولت بایدن گفت: «ببینید ما یک وضعیتی را به ارث برده‌ایم که رئیس‌جمهور بایدن تصمیم گرفته که به آن پایان دهیم، وضعیتی که طی آن کارزار فشار حداکثری که دولت ترامپ علیه ایران اعمال کرده بود، به طرز وحشتناکی شکست خورد و این به طرز بدی به منافع ایالات متحده آسیب زده است».
رابرت مالی ادامه داد: «ما داریم می‌بینیم که ایران برنامه هسته‌ای خودش را سرعت داده است، اقدامات ثبات زدای منطقه‌ای خودش را تشدید کرده است و همه اینها بعد از آغاز کارزار فشار حداکثری اتفاق افتادند در صورتی که قرار بود این کارزار به همین مسائل بپردازد».

این مقام ارشد آمریکایی گفت: «رئیس‌جمهور بایدن به ما دستور داد اگر ما می‌توانیم با ایرانی‌ها دیدار کنیم یا همانطور که خود آنها خواسته بودند،  به صورت غیر مستقیم دیدار داشته باشیم و ما به صورت خیلی شفاف گفته‌ایم که ما آماده بازگشت به توافق (برجام) هستیم اگر آنها آماده انجام این کار باشند. به عبارت دیگر اگر بخواهم صحبت کنم، ما آماده رفع تحریم‌ها هستیم اگر آنها آماده بازگشت به توافق و انجام تعهدات هسته‌ای خودشان و عمل به محدودیت‌هایی که در توافق سال ۲۰۱۶ به آن متعهد شدند، باشند».
نماینده دولت بایدن در امور ایران افزود: «این موضوع کم و بیش روی میز (مذاکرات وین) بوده است، البته هیچ وقت یک توافق در این باره انجام نشد اما یک سلسله نظرات و ایده‌هایی وجود داشت که ما (در مذاکرات وین) آن را مطرح کرده‌ایم. شما تنها حرف من را ملاک قرار ندهید. از رئیس‌جمهور ایران و وزیر خارجه ایران سوال کنید. هر دوی آنها چند بار و حتی همین هفته گذشته گفته‌اند که اگر ایران خواهان برداشته شدن تحریم‌ها است می‌توانست در ماه مارس، آوریل، می، ژوئن و جولای به این موضوع برسد چرا که در تمام این دوره‌ها (شش دور مذاکرات در وین) ایده‌هایی وجود داشت که ایالات متحده آنها را درباره برداشتن همه تحریم‌هایی که رئیس‌جمهور ترامپ در نقض توافق هسته‌ای اعمال کرد، ارائه داده بود البته در ازای برگشتن ایران به تعهدات برجامی خودش».
وی اوایل تیر ماه در پاسخ به این سئوال که ایران در چارچوب مذاکرات وین خواستار انجام چه کاری است که انجام آن برای طرف آمریکایی دشوار می‌باشد، گفته بود: «چیزی که آنها می‌خواهند رفع تمامی تحریم‌هایی است که بعد از سال ۲۰۱۸ توسط دولت رئیس‌جمهور ترامپ اعمال شد. این خواسته زیادی است.»
رابرت مالی نماینده آمریکا در امور ایران که در مصاحبه‌ با پایگاه «ان‌پی‌آر» صحبت می‌کرد، افزود: «ما گفته‌ایم که آماده رفع تحریم‌هایی هستیم که برای بازگشت ما به برجام لازم است، اما همه تحریم‌هایی را که دولت ترامپ اعمال کرد رفع نخواهیم کرد» (جزئیات بیشتر).
مهدی حسن در مصاحبه بامداد امروز دوشنبه (به وقت محلی تهران) با رابرت مالی درباره اقدام دولت ترامپ در ترور سپهبد شهید قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی سوال کرد.
نماینده ویژه دولت آمریکا در امور ایران گفت: «من دقیقا نمی‌دانم (در دولت ترامپ) چه اتفاقی افتاد اما فکر می‌کنم که مردم آمریکا این حق را دارند از این موضوع بر آشفته شوند که سیاستی که ادعا می‌کرد هدف آن امن نگه داشتن مردم آمریکا بوده، سیاستی که از طریق کشتن (ترور) قاسم سلیمانی و اعمال کارزار فشار حداکثری انجام شد؛ سه سال از این اقدامات گذشته اما همه چیز کاملا روشن است، آمریکا کمتر از قبل امن است چرا که ایران برنامه هسته‌ای گسترده‌تری (به نسبت قبل از انعقاد برجام) دارد و فعالیت‌های منطقه‌ای خودش را شدت داده است».
وی افزود: «موضوع سر این نیست که درباره کشتن (ترور) قاسم سلیمانی قضاوتی بکنیم و به نظرم همه ما می‌توانیم سر این موضوع با هم توافق داشته باشیم اما موضوع بر سر این است که کشتن او آیا آمریکا را امن‌تر کرد یا نکرد؟ به نظر من مساله کاملا روشن است، چرا که این کار باعث ایجاد مشکلات بیشتر شد و باعث کم کردن تنش‌ها نشد».

 

فارس

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات