صفحه نخست >>  عمومی >> یادداشت کوتاه
تاریخ انتشار : ۱۰ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۶  ، 
کد خبر : ۳۳۲۵۴۱

متن یا حاشیه!

پایگاه بصیرت / مصطفی برزکار

یکی از آسیب‌های این روزهای فضای رسانه و بخصوص شبکه‌های اجتماعی مجازی آن است که در بسیاری از پدیده‌ها و حوادث سیاسی، اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و... متن اصلی و خود پدیده کنار گذاشته شده و اظهارنظرها و واکنش‌ها حول محور حواشی (بیشتر زائد و غیرمفید) می‌چرخد. موارد و مصادیق زیادی برای این آسیب‌ می‌توان بیان کرد که در آن متأسفانه بعضاً روایات غلط و حاشیه، بخشی از افکار عمومی را به خود جذب کرده است. از قرارداد ایران و چین تا fatf و سایر مواردی که حواشی سازمان‌دهی شده و احساسات متعصبانه در اطراف این موضوعات، اجازه بیان واقعیات را گرفته و می‌گیرد.

اما دو نمونه دیگر نیز در روزهای اخیر اتفاق افتاده که متأسفانه شامل همین آسیب بیان شده می‌شود؛ یکی، حواشی آخرین دیدار مقام معظم رهبری با هیئت دولت و دیگری بحث قانون صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی است. در خصوص دیدار مقام معظم رهبری به‌جای متن و سخنان بسیار مهم معظم له در خصوص آمریکا و عبرت‌هایی که باید از دولت روحانی گرفت، برخی‌ها عامدانه و برخی دیگر از روی ناآگاهی اصرار دارند که حواشی این دیدار را بیشتر مانور بدهند و در خصوص طرح صیانت از حقوق کاربران نیز برخی بدون حتی اطلاع از بندهای آن، حواشی را یا ایجاد و یا دنبال می‌کنند که در نتیجه آن اصل قانونمندی فضای مجازی به حاشیه می‌رود. قطعاً افکار عمومی خواهان قانونمندی فضای مجازی برای جلوگیری از کلاه‌برداری‌های اینترنتی و ارائه بهتر خدمات در این فضا هستند، اما وقتی حاشیه‌ای دروغین بر این اصل اساسی سایه بیفکند، مانند بستن فضای مجازی و قطع شدن اینترنت، واکنش‌ها تغییر پیدا می‌کند؛ لذا برای اصلاح این اوضاع لازم است:

1- افراد صاحب نفوذ در افکار عمومی و سلبریتی‌ها اگر به دنبال منافع مردم هستند، می‌بایست با تحقیق در خصوص جوانب یک پدیده، اظهارنظر کنند. درصورتی‌که هنوز طرح صیانت از کاربران در کمیسیون تخصصی در حال بحث است و هنوز قانونی تصویب نشده، با اظهارنظرهای غلط، موجبات انحراف و دغدغه‌مندی افکار عمومی و حاشیه‌های زائد نشوند. 2- مجلس شورای اسلامی و سایر دستگاه‌ها نسبت به طرح‌ها و مباحثی تخصصی که در درون مجموعه‌ها مطرح است، قبل از اعلام عمومی، پیوست رسانه‌ای آن را مشخص نمایند. 3- مردم عزیز نسبت به پدیده‌های مختلف، از منابع قابل‌اعتماد کسب اطلاع نمایند و با تحقیق و مطالعه نسبت به امری اظهارنظر کنند و مبنای گرایش و مواضع خود را صرفاً با دنبال نمودن حواشی و شایعات تنظیم نکنند.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات