صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۳ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۰:۱۵  ، 
کد خبر : ۳۳۲۶۰۹

خلیلزاد: طالبان و دولت افغانستان بر حل نظامی بحران تأکید دارند

 «زلمی خلیلزاد» نماینده ویژه آمریکا در امور صلح افغانستان درباره افزایش خشونت‌ها در این کشور اظهار داشت: پس از امضای توافقنامه قطر برای مدتی سطح خشونت‌ها کم بود اما در ماه‌های اخیر خشونت‌ها بسیار زیاد شده است.
وی ادامه داد که دلیل افزایش خشونت‌ها عدم پیشرفت مذاکرات بین‌‎الافغانی است و این که طالبان و دولت افغانستان بیشتر بر حل نظامی بحران این کشور توجه دارند.
خلیلزاد گفت: رهبران دولت و طالبان به‌جای این که فکر کنند بحران افغانستان از طریق جنگ باید حل شود، مذاکرات را جدی‌تر و با سرعت بیشتر به‌پیش ببرند و رسیدن به توافق را اولویت دهند.
نماینده ویژه آمریکا با تأکید بر اینکه تنها راه مشکل افغانستان و پایان خشونت یک توافق سیاسی است، در حمایت از توافقنامه قطر خاطرنشان کرد: توافقنامه آمریکا با طالبان، راه مذاکرات بین‌الافغانی را باز کرد.
وی افزود که سران افغانستان و طالبان باید از این فرصت به‌وجودآمده استفاده کنند و به‌جای منافع شخصی، حزبی و یا گروهی، منافع افغانستان را در اولویت قرار دهند و به جنگ نیز پایان دهند.
خلیلزاد با اشاره به سخنان روز گذشته اشرف غنی و اعلام جنگ علیه طالبان نیز گفت: هر دو طرف باید این را بفهمند که در افغانستان راه‌حل نظامی وجود ندارد.
نماینده ویژه آمریکا تصریح کرد: طالبان یک واقعیت است که دولت افغانستان نمی‌تواند آن را از بین ببرد و دولت و افغان‌هایی که عضو طالبان نیستند نیز حقیقتی هستند که طالبان نمی‌تواند یک دولتی را با زور به‌وجود آورد و بر آن‌ها تحمیل کند و انتظار داشته باشد که اکثر مردم افغانستان و کشورهای جهان آن را بپذیرند.
خلیلزاد همچنین تأکید کرد: براساس توافقنامه قطر، از طریق مذاکره باید یک حکومت جدید در افغانستان ایجاد شود و اکنون تلاش دو طرف باید این باشد که به فرمولی سیاسی برای ایجاد آن برسند.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات