صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۴ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۶:۵۹  ، 
کد خبر : ۳۳۲۴۰۲

اخبار ویژه دوشنبه ۴ مرداد

روزنامه کیهان **

امیدواری اکثریت مردم سرمایه‌ای برای رئیسی و دولت جدید

نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد اکثریت مردم به رئیس‌جمهور جدید و دولتی که تشکیل خواهد داد، امیدوار هستند.
وبسایت الف ضمن مرور نتایج برخی نظرسنجی‌ها می‌نویسد: رئیس‌جمهور جدید حدود ۱۰ روز دیگر، دوره مسئولیت خود را آغاز می‌کند.
بدون شک تشکیل کابینه‌ای از افراد قوی و کارآمد یکی از اولین اقداماتی است که می‌تواند در موفقیت دولت آینده تأثیرگذار باشد.
این امر زمانی از اهمیت بیشتری برخوردار است که به این مسئله نیز توجه شود انتظارات مردم از رئیس‌جمهور منتخب بسیار بالاست. دراین‌باره‌اشاره به نتایج آخرین نظرسنجی مرکز افکارسنجی (ایسپا) در ترسیم تصویری از خواست و مطالبات شهروندان از دولت سیزدهم حائز اهمیت است.
مطابق این نظرسنجی که در روز‌های ۱۶ تا ۲۰ تیرماه ۱۴۰۰ صورت گرفته، از شهروندان سؤال شده است «فکر می‌کنید با آمدن آقای رئیسی مشکلات کشور کمتر شود، بیشتر شود یا فرقی نخواهد کرد؟» ۴۵/۹ درصد شهروندان معتقدند با آمدن آقای رئیسی مشکلات کمتر می‌شود. ۱۱/۵ درصد هم گفته‌اند با آمدن آقای رئیسی مشکلات کشور بیشتر می‌شود. از نظر ۳۳/۸ درصد، وضعیت کشور تغییری نخواهد کرد. ۸/۸ درصد نیز به این سؤال پاسخ نداده‌اند. همچنین بیش از نیمی از شهروندان (۵۷/۴ درصد)، عملکرد آقای رئیسی را در قوه قضائیه خوب ارزیابی کرده‌اند و فقط ۱۵/۶ درصد ارزیابی «ضعیف» داشتند.
این آمار نشان می‌دهد اکثریت مردم بر این اعتقادند با استقرار دولت جدید، مشکلات کشور کمتر خواهد شد. این موضوع مسئولیت دولت آینده را سنگین‌تر خواهد کرد. البته از طرف مقابل بخشی از مردم بدلیل عملکرد نامناسب دولت فعلی، امید چندانی نیز نسبت به کاهش مشکلات ندارند که ضرورت دارد شرایط به گونه‌ای پیش رود که درصد افراد امیدوار به دولت افزایش یابد. نکته مهم دیگر آن است که مطابق همین نظرسنجی مردم به مجموعه‌ای از مشکلات اشاره دارند که نشان می‌دهد در حال حاضر تعداد آن‌ها بسیار افزایش‌یافته است. پاسخ‌دهندگان در واکنش به این پرسش که «هرکدام از مسائل و مشکلات کنونی چقدر باعث نگرانی شما شده است»، ۹۰/۸ درصد از تورم و گرانی، ۷۹/۳ درصد از بیکاری، ۷۹/۳ درصد از کاهش درآمد، ۷۵/۴ درصد از کم‌آبی و خشک‌سالی، ۶۸/۱ درصد از مسئله مسکن و تأمین اجاره، ۵۸/۶ درصد از شیوع کرونا و ۴۰/۶ درصد از مسائل مربوط به امنیت کشور به میزان زیاد و کاملاً احساس نگرانی می‌کنند. از این‌رو ضروری است برنامه‌ای منسجم و یکپارچه در سطح کلان در راستای بهبود شرایط در حوزه‌های مختلف و با حضور کارشناسان خبره و باتجربه تدوین شود. از این دیدگاه لزوم تشکیل کابینه‌ای کارآمد و قوی که بتواند هم در تدوین یک برنامه جامع نقش داشته باشد و هم‌اینک بتواند آن را اجرایی کند بیش‌ازپیش احساس می‌شود.
امیدواری اکثریت مردم، سرمایه اجتماعی مهمی برای آقای رئیسی و دولت جدید است.

اعتراف تلخ جهانگیری در روز‌های پایانی دولت

اظهارات معاون اول رئیس‌جمهور، اعتراف دیرهنگام به نتایج تلخ مدل توسعه مطلوب طیف متبوع وی است که به بی‌عدالتی و تبعیض انجامیده است.
جهانگیری اخیراً در مقابل اعتراض نخبگان و سران عشایر خوزستان، مجبور شد بگوید مدل توسعه‌ای که ما اجرا کردیم، موجب نارضایتی مردم شده است. روزنامه وطن امروز با مرور این سخنان می‌نویسد: میزان غریب بودن بحران آب در یکی از خطه‌های جلگه‌ای ایران که چندین رود به آن سرازیر می‌شود، به اندازه تمام شاخص‌هایی است که دولت‌های یازدهم و دوازدهم برای اقتصاد ایران رقم زدند؛ آرزو شدن خرید خانه، رشد افسارگسیخته قیمت‌ها، شکسته شدن رکورد تورم اقلام خوراکی، کاهش بی‌سابقه میزان سرمایه‌گذاری خارجی و داخلی، تحمل یکی از بدترین میزان نابرابری‌ها و. اگر بگوییم شرایط امروز خوزستان و اقتصاد ایران مولود یک تفکر مدیریتی بوده، بیراه نگفته‌ایم بویژه وقتی که اسحاق جهانگیری در کسوت مرد شماره یک اقتصادی دولت روحانی لب به اعتراف می‌گشاید و در برابر اعتراض‌های مردم خوزستان به ظلمی که به آن‌ها رفته، می‌گوید: «به عنوان کسی که همه عمر خود را در توسعه سپری کرده‌ام، باید بگویم توسعه‌ای که ما اجرا کردیم متاسفانه عوارض خود را اینچنین نشان داده است. باید توسعه با رضایت مردم باشد و وقتی مردم نفع می‌برند که تبعیض، بی‌عدالتی و نابرابری را از توسعه متوجه نشوند». این اعتراف هر چند دیر، اما برای آینده کشورمان در آستانه شروع دولت سیزدهم و فرصت سیاست‌گذاری جدید برای اقتصاد بسیار ارزشمند است. اظهارات اسحاق جهانگیری به عنوان یکی از مدیران تکنوکرات خط پایانی بر تمام تفکراتی است که سعادت کشور را در پرتو اقتصاد آزاد می‌دانست. جهانگیری به صراحت سیاست اجرا شده در کشور ذیل عنوان توسعه را نافی عدالت می‌داند.
اما این تفکر تنها مختص دهه ۹۰ نبوده و ریشه در ایدئولوژی‌ای دارد که از دهه ۷۰ سرنوشت معیشت مردم را در اختیار گرفت. غالب شدن تفکر اقتصاد آزاد با رویکردی توسعه‌ای که با هر حربه‌ای تنها به بزرگ شدن کیک اقتصاد می‌اندیشید، نه تن‌ها در بایسته‌های خود مانند جذب سرمایه‌گذار خارجی، ارتباط اقتصادی با جهان، برون‌گرایی اقتصادی، رهاسازی بازار به نفع تولید و مواردی از این دست ناکام ماند، بلکه باعث لطمه زدن به عدالت نیز شد. از اواخر دهه ۶۰ نخستین سنگ بنای برنامه توسعه با نقش‌آفرینی بسیار مرحوم هاشمی‌رفسنجانی گذاشته شد. زمانی که به شاخص‌ترین اقدامات دولت‌های حسن روحانی مانند برجام، ارز ترجیحی، یارانه به تولیدکنندگان پس از کرونا و... نگاه می‌کنیم، درمی‌یابیم مردم آخرین منتفعان از این سیاست‌ها بوده‌اند. در تمام این سال‌ها هیچ کدام از نظام‌های توزیع ثروت بدرستی وظایف خود را انجام ندادند و حتی به نفع طبقه‌ای خاص بودند.

خشت کج اعتماد به آمریکا را همان ۱۰۰ روز اول گذاشتید!

آقای روحانی در کنار ذهن‌گرایی برجامی، واقعیت‌ها را هم تحریف‌شده بازگو می‌کند.
او اخیرا گفت: «دولت با رأی مردم و وعده‌ای که به مردم داده بود، ظرف ۱۰۰ روز قدم‌های مهمی را برای شکستن تحریم برداشت و فروردین ۹۴ به توافق کلی با ۶ کشور رسیدیم و ۲۳ تیر ۹۴ با ۱+۵ به توافقی تحت عنوان برجام دست یافتیم و دی‌ماه ۹۴ نیز برجام اجرایی و تحریم‌ها برداشته شد. همه دستورالعمل‌های لازم نیز از طرف اتحادیه اروپایی و آمریکا اعلام و ابلاغ شد. نتیجه این توافق این است که از طریق گفتگو و تعامل سازنده می‌توان مسائل پیچیده و مهمی که بین کشورمان و کشور‌های بزرگ و حتی سازمان‌های بین‌المللی وجود دارد را حل‌و‌فصل کرد».
روزنامه وطن امروز در نقد این سخنان نوشت: آقای روحانی به قدم‌های مهمی اشاره می‌کند که برای رفع تحریم‌های ضدایرانی در طول ۱۰۰ روز اخیر برداشته است. ایشان مدعی است پس از انعقاد توافق موقت (توافق ژنو) و متعاقبا توافق برجام، همه دستورالعمل‌های لازم از طرف اتحادیه اروپایی و آمریکا برای رفع تحریم‌ها ابلاغ شد. با این حال آقای روحانی اشاره نکرده پس از ابلاغ این دستورالعمل‌ها، چه اتفاقی رخ داد! بهتر بود ایشان اشاره می‌کرد جان کری، همان وزیر خارجه آمریکا که قول شفاهی وی از دید دولتمردان ما «تضمین» محسوب می‌شد، چگونه مؤسسات اعتباری، مالی و حتی دولتی در کشور‌های دیگر دنیا را مجاب کرد پس از انعقاد توافق هسته‌ای، از تجارت و مراوده با ایران اجتناب کنند! بهتر است آقای روحانی در تشریح این مقدمه، اشاره کند چگونه ده‌ها بانک و مؤسسه اعتباری خصوصی و دولتی در ایران را به امید «عادی‌سازی روابط بانکی ایران و دنیا پس از برجام» وادار به استقراض از بانک مرکزی کرد، اما پس از انعقاد توافق هسته‌ای، خبری از هجوم بانک‌های خارجی برای ایجاد مراودات بانکی و اعتباری با ایران نبود! همین مسئله، منجر به ایجاد گره‌های کور در نظام بانکی کشور شد. بدیهی است از این مقدمه ناقص و متاسفانه نادرست، خروجی و نتیجه‌ای واقعی و منطقی حاصل نمی‌شود! آقای روحانی مدعی است الگوی انعقاد برجام نشان داد چگونه می‌توان مسائل پیچیده را میان ایران، کشور‌های بزرگ و سازمان‌های بین‌المللی حل‌و‌فصل کرد! اگر انعقاد پرابهام برجام، نقض برجام توسط دولت اوباما، خروج رسمی دولت ترامپ از برجام و انفعال سازمان ملل متحد در صیانت از قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت از دید آقای رئیس‌جمهور اضلاع حل‌و‌فصل پرونده هسته‌ای ایران محسوب می‌شود، باید به حال ایشان و کسانی که این ادعا را مطرح می‌کنند تأسف خورد! ایده‌آل‌گرایی انتزاعی دولت یازدهم و دوازدهم در قبال کدخدای خودساخته ذهن آن‌ها (آمریکا) و متعلقات آن (تروئیکای اروپا)، در نهایت سبب شد ما بیشترین داده‌ها و کمترین ستانده‌ها را در مذاکرات هسته‌ای داشته باشیم.

کارنامه اقتصادی دولت؟ اعتماد: چه حاجت به بیان است؟!

«وضعیت اقتصادی کشور، چند روزی مانده به پایان دولت به اندازه کافی گویا هست. رخوت در بازار مسکن، رکوردزنی تورم و در نهایت گسترش فقر».
روزنامه اعتماد همزمان با انتشار این جمع‌بندی، تصریح کرد: بازار مسکن که تا چند سال پیش شاهد معاملات گسترده در تابستان بود، در اولین ماه از فصل تابستان با رکود روبه‌رو است. آمار‌های مربوط به هزینه درآمد خانوار‌ها در سال ۹۹، تورم در تیرماه سال جاری همچنین پیش‌بینی متوسط قیمت هرمترمربع واحد مسکونی در تهران نشان می‌دهد که بازار مسکن بیش از گذشته در رخوت است. اگرچه که برای فهمیدن این موضوع نیازی به مراجعه آمار نبود و می‌شد از تعداد معاملات در ماه‌های گذشته و مقایسه‌شان با مدت مشابه سال‌های پیش نیز به این مهم دست یافت. داده‌های تورم تیرماه آخرین گزارش دولت دوازدهم است. گزارش اخیر مرکز آمار نشان می‌دهد که کمترین عدد تورم نقطه‌ای و سالانه در مناطق شهری و روستایی حدود ۴۳ درصد است. عددی که آنقدر بزرگ است که می‌تواند آرزو برای خرید کالا‌های بادوام و سرمایه مانند خانه و خودرو را به باد دهد.
گزارش مرکز آمار نشان می‌دهد تورم سالانه در قله چهار سال اخیر است؛ ۴۴/۲ درصد. بیشترین تورم پیش از این رکورد در خرداد سال جاری و با ۴۳ درصد به دست آمده بود. تورم به رکورد بی‌سابقه خود رسید و تنها ۵/۲ درصد با بالاترین رقم در سی سال اخیر؛ ۴۹/۴ درصد سال ۷۴ فاصله دارد. از خرداد ۹۶ تا تیر ۱۴۰۰ در سه ماه فروردین، اردیبهشت و خرداد ۹۸ نرخ تورم نقطه‌ای بالاتر از ۵۰ درصد بود. اگرچه که این نرخ در ماه‌های اخیر کاهش یافته ولی همچنان بزرگ‌ترین نگرانی کارشناسان بر تاثیری است که آن سه ماه بر سفره و معیشت مردم گذاشته است.

ابطال ادعای روحانی در گزارش مدیرکل وزارت خارجه

مرور سخنان مدیرکل حقوقی وزارت خارجه درباره کارشکنی‌های دولت بایدن بر سر راه احیای برجام، خلاف بودن ادعا‌های روحانی در زمینه مقصر جلوه دادن مجلس را نشان می‌دهد.
بهزاد صابری، اخیرا در همایش سالروز «انجمن دیپلماسی ایران» درباره وضعیت مذاکرات هسته‌ای و علت نافرجام ماندن گفته است: وضعیت مذاکرات پیچیده است. امروز وضعیت نامطلوبی برای همه طرفین برجام حاکم است و اگر ایالات متحده از توافق هسته‌ای کنار نکشیده بود ما امروز شاهد این وضعیت نبودیم. نکته مدنظر من این است که تاخیر در مذاکرات در چه چیزی ریشه دارد؟ اگر این روز‌ها اخبار را پیگیری کنید، عمدتا دلیل تاخیر مذاکرات را روند انتقال قدرت در ایران می‌دانند و از آن طرف ایران را به از سرگیری مذاکرات دعوت می‌کنند گویی که مقصر این وضعیت و تاخیر مذاکرات، ایران است.
دولت جو بایدن از زمان پیروزی در انتخابات تا روزی که قدرت را در دست گرفت طبیعتا به دلیل قوانین داخلی آمریکا نمی‌توانست مذاکرات و رایزنی‌ها با متحدان اروپایی درباره برجام را آغاز کند. اما کابینه بایدن از روز آغاز به کار رسمی به جای آنکه بلافاصله روند اصلاح سیاست‌های غلط را تصحیح کنند، از همان سیاست‌ها به عنوان اهرم و ابزار فشار استفاده کردند تا میوه سیاست‌های نادرست ترامپ را بچینند.
تیم بایدن در هفته‌های نخست آغاز به کار، بازگشت آمریکا به برجام را مشروط کرد. به عنوان نمونه از لزوم تن دادن ایران به گفتگو‌های تازه یا پذیرش تاریخ‌های جدید در برجام یا مذاکرات در حوزه‌های غیرهسته‌ای سخن گفتند. این موضع گیری‌ها بعضا از سوی اروپایی‌ها هم مطرح شد، اما ایران با تاکید بر این نکته که ما شروط جدید را نمی‌پذیریم، آب پاکی را بر دستان آن‌ها ریخت.
در حالی که روحانی مدعی شده همان اسفند ماه گذشته می‌شد توافق کرد، مدیرکل حقوقی وزارت خارجه تصریح کرد: نکته دیگر این بود که دولت بایدن تا حداقل دو ماه آماده آغاز مذاکره برای احیای برجام نبود. ایران در آن مقطع در تماس‌هایی که با ۱+۴ داشت مدام این پیام را منتقل می‌کرد که وقت را نباید از دست داد و از طرف مقابل دعوت می‌شد که اگر در ادعای بازگشت به برجام صادق هستند سیاست‌های غلط را اصلاح کرده، به اجرای تعهدات بازگردند و آماده از سر‌گیری تعهدات شوند. آمریکایی‌ها تا اواخر اسفند ماه آمادگی ورود به مذاکرات را نداشتند لذا مذاکرات تازه از اواسط فروردین‌ماه آغاز شد.
در حال حاضر شش دور مذاکره برگزار شده، اما ایالات متحده انعطاف لازم را از خود نشان نداد. ایران هیچ چیزی فراتر از حقوق خود وفق برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ نمی‌خواهد. اگر آمریکایی‌ها زودتر انعطاف لازم را نشان داده بودند، مذاکرات چند دور قبل به نتیجه رسیده بود. به عنوان نمونه یکی از مطالبه‌های ایران، اخذ تضمین از ایالات متحده است. این یک واقعیت است که در حقوق بین‌الملل اخذ تضمین قطعی و عملیاتی برای یک موضوع ممکن نیست. حقوق بین‌الملل پلیس قضایی ندارد، اما این مانع نمی‌شود که کشوری مانند آمریکا با سابقه بدعهدی، حداکثر تضمین‌های مقتضی را ارایه نکند. چه تضمینی وجود دارد که در صورت بازگشت به برجام، ایالات متحده خطای کنار کشیدن از توافق را دوباره تکرار نکند یا از مکانیسم بازگرداندن قطعنامه‌های پیشین سوءاستفاده نکند؟ ایالات متحده چه اطمینان خاطری به فعالان اقتصادی، تاجران و شرکت‌های اقتصادی سایر کشور‌ها می‌دهد که از کار با ایران و سرمایه‌گذاری در ایران نترسند. ایران در مذاکرات از این جنس تضمین‌ها مطالبه کرد و همزمان فرمول‌هایی را هم ارایه داد و اعلام کرد که آماده شنیدن فرمول‌های هر کدام از طرف‌های مقابل برای حل این مشکل است.
ما امیدوار هستیم طرف مقابل به این درجه از عقلانیت رسیده باشد که طرح‌هایی که عناصر فشار و ارعاب را در خود جای داده‌اند ره به جایی نخواهند برد.

شرق: مشکل آب و برق نتیجه مدیریت روحانی است، نه خشکسالی

روزنامه شرق معتقد است مشکل آب و برق بیش از آنکه محصول خشکسالی بی‌نظیر باشد، نتیجه مدیریت بی‌نظیر (!) دولت است.
این روزنامه اصلاح‌طلب حامی دولت در تحلیلی می‌نویسد: در حالی که خوزستان در بی‌آبی دست‌وپا می‌زند و کرمان اسیر سیل شده و بحران فرونشست زمین تهران و آتش‌سوزی جنگل‌ها و انواع بحران‌های محیط زیستی، بسیاری از شهر‌ها و روستا‌های ایران را تهدید می‌کند، رئیس‌جمهور در روز‌های پایانی دولتش معضل کمبود آب و مشکل قطع برق را به گردن خشکسالی انداخته، آن هم با پسوند واژه مثبت «بی‌نظیر»!
شوربختانه بسیاری از مدیران دولتی نمی‌دانند که محیط‌زیست نه یک اولویت لوکس بی‌اهمیت بلکه یک تخصص آکادمیک و اولویت نخست بسیار اثرگذار بر سلامت و بقای زیست‌مندان جامعه است.
معضلات و بحران‌های فزاینده محیط‌زیستی، این نتیجه را به دست می‌دهد که دیگر جریمه‌های مالی و امید واهی به اصلاح بسیاری از پروژه‌های کلان، بازدارنده تخلفات محیط‌زیستی نخواهد بود و اقدامات ضربتی فوری، در شرایط حاضر، ضرورتی است انکارناپذیر.
شرق در ادامه برخی بی‌تدبیری‌های دولت در زمینه محیط زیست و تأمین انرژی را بازگو کرده است.

********************

روزنامه وطن امروز**

تسلیت رهبر انقلاب برای درگذشت والده آیت‌الله شب‌زنده‌دار و علیرضا تابش

رهبر حکیم انقلاب اسلامی با صدور پیامی درگذشت والده یکی از فق‌های شورای نگهبان را تسلیت گفتند.
حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای رهبر انقلاب اسلامی درگذشت والده مکرمه حجت‌الاسلام والمسلمین آقای حاج‌شیخ محمدمهدی شب‌زنده‌دار را تسلیت گفتند.
متن پیام تسلیت رهبر معظم انقلاب به این شرح است:
بسم الله الرحمن الرحیم
جناب مستطاب حجت‌الاسلام والمسلمین آقای حاج‌شیخ محمدمهدی شب‌زنده‌دار دامت برکاته
درگذشت والده مکرمه صالحه آن جناب را به شما و دیگر بازماندگان تسلیت عرض می‌کنم و رحمت و مغفرت الهی را برای ایشان مسألت می‌کنم.
سیدعلی خامنه‌ای
۳ مرداد ۱۴۰۰
همچنین ایشان با صدور پیامی دیگر درگذشت علیرضا تابش، رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی را تسلیت گفتند. متن پیام تسلیت رهبر معظم انقلاب به این شرح است:
بسم الله الرحمن الرحیم
درگذشت مرحوم مغفور جناب آقای علیرضا تابش رحمت‌الله‌علیه را به خاندان محترم و همه بازماندگان و دوستان و همکاران ایشان تسلیت عرض می‌کنم. ایشان از جمله مدیران کارآمد و پاکدست و پرتلاش نظام جمهوری اسلامی بودند و در ده‌ها سال گذشته در بخش‌های گوناگون و از جمله بنیاد مسکن که از یادگار‌های امام بزرگوار است خدمات باارزشی انجام داده‌اند. از خداوند متعال رحمت و مغفرت برای آن مرحوم و صبر و تسلی برای بازماندگان مسألت می‌کنم.
سیدعلی خامنه‌ای
۳ مرداد ۱۴۰۰

***

رئیسی در گفتگو با سلطان عمان:
تعامل و گفتگو با همسایگان اولویت دیپلماسی دولت سیزدهم خواهد بود

رئیس‌جمهور منتخب در گفت‌وگوی تلفنی هیثم بن‌طارق، سلطان عمان با وی، ضمن تبریک عید سعید قربان، گفت: سابقه برادری ۲ ملت و پیشینه دوستی ۲ دولت آنقدر ریشه‌دار و مستحکم است که تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی هیچ‌گاه نتوانسته آن را تضعیف کند. به گزارش فارس، حجت‌الاسلام سیدابراهیم رئیسی، شامگاه شنبه در گفت‌وگوی تلفنی هیثم بن‌طارق، سلطان عمان با وی، ضمن تبریک عید سعید قربان گفت: سابقه برادری ۲ ملت و پیشینه دوستی ۲ دولت آنقدر ریشه‌دار و مستحکم است که تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی هیچ‌گاه نتوانسته آن را تضعیف کند.
رئیس‌جمهور منتخب روابط ۲ کشور را همواره رو به گسترش توصیف کرد و افزود: با این وجود تعاملات تهران - مسقط با سطح قابل انتظار فاصله دارد، لذا باید در نخستین فرصت برنامه جامع گسترش روابط اقتصادی ۲ کشور زیر نظر کارشناسان ۲ طرف تنظیم شده و با تایید سران ۲ کشور اجرایی شود.
حجت‌الاسلام رئیسی، عمان را همسایه‌ای قابل اعتماد و شریکی ارزشمند برای ایران برشمرد و اظهار داشت: با توجه به سطح اعتمادی که بین ۲ کشور وجود دارد، گسترش روابط در عرصه‌های مختلف سیاسی، اقتصادی و فرهنگی هدفی کاملا در دسترس است.
رئیس‌جمهور منتخب تصریح کرد: تعامل، گفتگو، رایزنی و هم‌اندیشی با همسایگان در موضوعات و مسائل مهم منطقه، اولویت دیپلماسی دولت سیزدهم خواهد بود. هیثم بن‌طارق، سلطان عمان نیز در این گفت‌وگوی تلفنی با تبریک عید سعید قربان و نیز آرزوی موفقیت برای حجت‌الاسلام رئیسی، گفت: تردید ندارم روابط بین ایران و عمان قوی باقی خواهد ماند و این روابط دوستانه و سازنده بر تمام تحولات منطقه تاثیر مثبت خواهد داشت.
سلطان عمان با قدردانی از موضع رئیسی درباره تعامل سازنده با همسایگان به عنوان اولویت سیاست خارجی دولت آینده جمهوری اسلامی ایران، اضافه کرد: اعتماد سیاسی متقابل از مهم‌ترین عوامل نزدیکی تهران - مسقط است و نزدیکی هر چه بیشتر روابط ۲ کشور در راستای تامین منافع کل منطقه را با جدیت دنبال خواهیم کرد.

***

معاون هماهنگ‌کننده ارتش:
نیرو‌های مسلح تجهیزات خود را متناسب با تهدیدات و دانش روز ارتقا داده‌اند

معاون هماهنگ‌کننده ارتش با بیان اینکه با تجهیزات قدیمی نمی‌توان ادعای توانمندی کرد، گفت: ارتش در حوزه تجهیزات، توان خود را متناسب با تهدیدات و فناوری و دانش روز ارتقا داده و بازدارندگی لازم را نسبت به تهدیدات روز و آینده ایجاد کرده است.
امیر دریادار حبیب‌الله سیاری، معاون هماهنگ‌کننده ارتش جمهوری اسلامی ایران صبح روز گذشته در مراسم افتتاح پانزدهمین دوره رزم مقدماتی که در مجموعه شهدای ۰۱ نیروی زمینی ارتش برگزار شد، با اشاره به ماموریت‌های ارتش عنوان کرد: ارتش در راستای مأموریت‌های ذاتی خود یعنی حفظ تمامیت ارضی، دفاع از انقلاب و نظام مقدس جمهوری اسلامی باید همواره مولفه‌های توان رزم را در خود رشد و ارتقا دهد تا در برابر تهدیدات آینده با اطمینان کامل توان پاسخگویی به دشمنان را داشته باشد.
امیر دریادار سیاری اظهار داشت: امروز ارتش و نیرو‌های مسلح جمهوری اسلامی ایران به مؤلفه‌های رزم توجه خاصی دارند و یکی از مهم‌ترین مولفه‌های توان رزم، تربیت نیروی انسانی کارآمد، متخصص، متعهد، باایمان و با عشق و علاقه است.
وی با تاکید بر اینکه تجهیزات امروز ما نوین و کارآمد هستند، گفت: با تجهیزات قدیمی نمی‌توان ادعای توانمندی کرد؛ نیرو‌های مسلح کشور و ارتش در حوزه تجهیزات، توان خود را متناسب با تهدیدات و فناوری و دانش روز ارتقا داده‌اند و بازدارندگی لازم را نسبت به تهدیدات روز و آینده ایجاد کرده‌اند و البته این روند باید همچنان ادامه داشته باشد.

********************

روزنامه خراسان**

۴۲۰ کانتینر لوازم خانگی بوش مرجوع می‌شود

مهر - معاون فنی گمرک گفت: با تصمیم نهایی دستگاه‌های مرتبط مقرر شد ۴۲۰ کانتینر قاچاق لوازم خانگی بوش مرجوع شود. مهرداد جمال ارونقی اظهار کرد: صورت جلسه به صاحب کالا ابلاغ می‌شود و ایشان موظف است ظرف سه ماه از تاریخ ابلاغ این صورت جلسه درخصوص بازگرداندن یا مرجوع کردن این محموله به خارج از کشور اقدام کند در غیر این صورت کالا به ضبط قطعی دولت درخواهد آمد.

قیمت گوجه فرنگی به بیش از ۱۰ هزار تومان رسید

ایسنا - مشاهدات میدانی از خرده فروشی‌ها حاکی از آن است که قیمت گوجه فرنگی به بیش از ۱۰ هزار تومان رسیده است. بر اساس مشاهدات میدانی از خرده فروشی‌های سطح شهر تهران قیمت هر کیلو گوجه فرنگی ۱۳هزار و۵۰۰ تومان، پیاز زرد ۶۸۰۰ تومان، پیاز سفید۷۳۰۰ تومان، سیب زمینی ۶۸۰۰ تومان، انگور دانه قرمز ۶۵ هزار تومان، آلو جنگلی ۴۵ هزار تومان، انجیر ۴۵ هزار تومان، انگور بی دانه ۳۲هزار تومان، لیموترش ۲۶ هزار تومان، طالبی ۱۳هزار تومان، انبه پاکستان ۵۵ هزار تومان و خیار رسمی ۱۵ هزار و۵۰۰ تومان است.

روغن خودرو ۴۱درصد گران شد

تسنیم - رئیس اتحادیه فروشندگان لاستیک، روغن و فیلتر تهران گفت: سازمان حمایت با افزایش ۴۱ درصدی قیمت روغن خودرو موافقت کرده است. سعادتی‌نژاد افزود: البته با توجه به افزایش هزینه‌های تولید درخواست تولیدکنندگان برای افزایش قیمت حدود ۷۲ تا ۸۲ درصد بود، به همین دلیل افزایش قیمت ۱۵ درصدی را که پیش از این اعلام شد نپذیرفتند.

بیسکویت و شکلات هم گران شد

مهر - در پی تایید انجمن صنفی صنایع بیسکویت، شیرینی و شکلات ایران، قیمت بیسکویت و شکلات نیز بین ۱۱ تا ۴۵ درصد افزایش یافت. در پی نامه نگاری یکی از شرکت‌های بزرگ تولید کننده بیسکویت و شکلات با انجمن صنفی صنایع بیسکویت، شیرینی و شکلات ایران برای افزایش قیمت، این انجمن با افزایش قیمت محصولات این گروه کالایی موافقت کرده است.

نظام بانکی فقط یک بیستم از سهم بخش مسکن را داد

فارس - در حالی که بر اساس تبصره ۱۸ قانون بودجه امسال، نظام بانکی مکلف شده بود ۲۰ درصد از تسهیلات پرداختی خود را به بخش ساخت مسکن اختصاص دهد، طی سه ماه ابتدای امسال این عدد کمتر از ۱ درصد بوده است.

********************

روزنامه ایران**

اعتراض وزارت خارجه به دخالت در امور داخلی کشورمان

خبر اول اینکه، سخنگوی وزارت امو‌ر خارجه بیانیه مداخله‌جویانه کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل درباره وقایع خوزستان را تأسف‌بار و یک اعلامیه سیاسی با ادبیات خصمانه خواند. در پی بروز اعتراضاتی در استان جنوبی کشورمان، «میشله باچله» کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد در بیانیه‌ای مداخله جویانه اظهاراتی را درخصوص وقایع خوزستان عنوان و نسبت به این وقایع ابراز نگرانی کرده است. به گزارش «ایران»، سعید خطیب‌زاده در واکنش به این بیانیه گفت: اتهامات وارد شده بدون توجه به تلاش‌های وسیع مقامات دولتی، قضایی، امنیتی و رسانه‌ای کشور برای کاهش آلام مردم این استان و برطرف کردن معضلات موجود، مهمترین گواه بر سیاسی بودن و بی اعتباری این بیانیه است و از این لحاظ بیانیه کمیسر عالی بیش از آنکه سخنان یک مقام بین‌المللی حقوق بشری باشد، بیشتر شبیه یک اعلامیه سیاسی با ادبیات خصمانه است. خطیب زاده اظهار نظر غیرکارشناسانه و مغرضانه درخصوص مدیریت منابع آب کشور را نه در حیطه مسئولیت کمیسر خواند و نه نهاد تحت مسئولیت وی را دارای وجاهت و شأنیتی برای اظهار نظر در این خصوص ارزیابی و بیان کرد: جمهوری اسلامی ایران برای حق تجمع مسالمت آمیز شهروندانش احترام قائل بوده و در بالاترین سطح، مقامات کشور وجود مشکل آب در منطقه و حق اعتراضات مسالمت آمیز را به رسمیت شناخته است. حضور پلیس و نیروی انتظامی در چنین تجمعاتی به منظور پیشگیری از اغتشاشات و آسیب به مردم و اموال عمومی، بر اساس عرف و مقررات بین‌المللی امری قانونی و پذیرفته شده بوده و در عین حال شهادت یک مأمور پلیس و مجروح شدن تعداد دیگری، نشان از رخنه عوامل وابسته به بیگانه در صفوف معترضین به منظور فتنه‌افروزی و ایجاد درگیری‌های تصنعی دارد.

راهکار‌های جبهه اصلاحات برای خوزستان

خبر دیگر اینکه، جبهه اصلاحات ایران در بیانیه‌ای، به ارائه راهکار‌هایی برای حل مشکلات خوزستان پرداخته است. به گزارش تابناک، در بخشی از این بیانیه آمده: مدل توسعه ایران در دهه‌های گذشته در عمل عمدتاً ناپایدار، نامتوازن، غیرمشارکتی، منابع‌محور و غیرفراگیر بوده است و یکی از نتایج این مدل توسعه تخریب گسترده طبیعت و محیط زیست بوده است. توجه به حجم فزاینده بحران‌های آب، هوا، خاک و محیط زیست نشان می‌دهد که باید برای تشکیل وزارت محیط زیست، آب و خاک و افزایش اقتدار آن در صیانت از محیط زیست مطالعات لازم صورت گیرد. ایران برای احیا و نجات طبیعت، محیط زیست و منابع طبیعی‌اش زمان محدودی در اختیار دارد. جبهه اصلاحات افزوده: مسئولان باید با صراحت و قاطعیت ممنوعیت هر طرح جدیدی برای انتقال آب حوضه به حوضه را اعلام و در مورد طرح‌های نیمه‌تمام هم با بازنگری در اهداف طرح‌ها، میزان انتقال را کاهش و مصرف را محدود به مصرف شرب کنند.

روحانی پیگیر وضعیت زنان زندانی

شنیدیم که، معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهوری از آزادی تعدادی از زنان زندانی از بند زنان به دلیل شیوع کووید ۱۹ خبر داد. به گزارش ایلنا، معصومه ابتکار در حساب توئیتری خود نوشت: هفته گذشته موضوع شیوع کرونا در بند ‎زنان ‎زندان اوین را شخص آقای روحانی در جلسه هیأت دولت مطرح و از آقای آوایی - وزیر دادگستری- خواستار پیگیری از قوه قضائیه و رسیدگی به موضوع شدند. وی افزود: خوشبختانه به فاصله دو روز تعدادی از زندانیان آزاد شدند که امیدوارم ادامه یابد.

احتمال همکاری ایران و عراق در حوزه سدسازی

دست آخر اینکه، مقام عراقی از احتمال ساخت سد با مشارکت ایران در منطقه اروندرود خبر داد. به‌گزارش ایلنا به‌نقل از خبرگزاری عراق، وزارت منابع آب عراق از سفر آینده یک تیم فنی به ایران برای ایجاد سد مشترک با ایران در منطقه اروند رود خبر داد. سخنگوی وزارت منابع آب عراق گفت: پس از تشکیل دولت ایران قول‌هایی داده شده است که یک سفر بسیار مهم به ایران انجام خواهد شد، زیرا به تفاهم و گفتگو‌های فنی برای بسیاری از نقاط برجسته نیاز است. وی تأکید کرد: مسأله اروندرود باید حل شود تا هر سال مجدداً تکرار نشود، بنابراین قصد پیشنهاد ایجاد یک سد مشترک در منطقه اروندرود داریم و این امن‌ترین راه‌حل خواهد بود.

********************

روزنامه شرق**

معاملات پایاپای عراق و لبنان
نفت در ازای کالا و خدمات

دولت لبنان در راستای کاهش کمبود شدید انرژی، توافق‌نامه‌ای را با عراق برای خرید سالانه بیش از یک میلیون تن سوخت در ازای صادرات کالا و خدمات به این کشور امضا کرد. لبنان با شدیدترین بحران اقتصادی در دهه‌های اخیر روبه‌رو است که ثبات این کشور را به مخاطره انداخته است. بانک جهانی می‌گوید این بحران یکی از بدترین بحران‌ها در تاریخ مدرن است. واحد پول لبنان، پوند، در دو سال اخیر بیش از ۹۰ درصد ارزش خود را از دست داده که باعث تشدید فقر و کمبود مواد غذایی، سوخت و دارو در این کشور شده است. ریموند قاجر، سرپرست وزارت انرژی و آب لبنان که پس از امضای قرارداد خرید سوخت از عراق با خبرنگاران صحبت می‌کرد، اظهار کرد سوخت خریداری‌شده برای کار نیروگاه‌های تولید برق استفاده خواهد شد. سرپرست وزارت انرژی و آب لبنان تصریح کرده است این میزان از سوخت برای چهار ماه کار این نیروگا‌ه‌ها کافی خواهد بود. خاموشی‌های مداوم در لبنان باعث شده است بسیاری از مردم این کشور برای تأمین برق مجبور به استفاده از ژنراتور‌های شخصی شوند. به گزارش رویترز، بیمارستا ن‌های لبنان هفته گذشته هشدار دادند سوخت مورد نیاز ژنراتور‌های آن‌ها رو به اتمام است و این مسئله جان بیماران با شرایط وخیم را در معرض خطر قرار می‌دهد.

نزدیکی چین و طالبان با خروج آمریکا از افغانستان

چین با افغانستان ۷۶ کیلومتر مرز دارد. این مرز با وجود کوتاه و صعب‌العبور بودن، ارزشی استراتژیک دارد. با خروج نیرو‌های آمریکایی از افغانستان، جنگ اکنون به مرز‌های چین کشیده شده است. وانگ ون‌بین، سخنگوی وزارت خارجه چین می‌گوید آمریکا با «خروج شتاب‌زده» خود از افغانستان، مسئولیت‌ها و تعهدات خود را نقض کرده است. وانگ با اشاره به موقعیت مرز افغانستان و چین گفت آن طرف مرز در خاک چین سین‌کیانگ قرار دارد؛ جایی که اقلیت مسلمان اویغور در آن زندگی می‌کند. کشور چین به بهانه «تروریسم اسلام‌گرایانه» حبس ده‌ها هزار اویغور در اردوگاه‌ها را توجیه کرده است. فن هونگدا، کارشناس امور خاورمیانه در دانشگاه بین‌المللی شانگهای، به خبرنگار «تاگس شاو»، وابسته به شبکه یک تلویزیون آلمان، می‌گوید با ادامه درگیری‌ها در افغانستان ممکن است این کشور به کانون گروه‌های تروریستی بین‌المللی تبدیل شود و امنیت همسایگان افغانستان از جمله چین را به مخاطره بیندازد. او تأکید کرده است افغانستان با منطقه اویغورنشین سین‌کیانگ در چین همسایه است. هونگدا، اما گفته است طالبان به یک قدرت سیاسی تبدیل شده که نمی‌توان در افغانستان از آن چشم‌پوشی کرد. این کارشناس افزود دولت چین تعریف روشنی از طالبان دارد. چین این گروه را یک «قدرت سیاسی» در افغانستان تلقی می‌کند، نه صرفا یک «گروه تروریست»، آن‌گونه که دیگران آن را توصیف می‌کنند. در گزارش وب‌سایت تاگس شاو به این هم اشاره شده است که پکن از سال ۲۰۱۹ گروه‌های مختلفی از رهبران طالبان را پذیرفته است. از جزئیات مذاکرات تاکنون اطلاعات زیادی منتشر نشده است، اما سران طالبان در مصاحبه‌های خود با خبرگزاری فرانسه گفته‌اند مخالفتی با سرمایه‌گذاری کشور‌های دیگر در منابع طبیعی افغانستان ندارند. افغانستان از نظر اقتصادی برای چین اهمیت دارد. ارزش منابع طبیعی آن یک بیلیون دلار تخمین زده می‌شود. در سال ۲۰۰۸ کنسرسیوم‌های چینی حق استخراج دومین ذخایر بزرگ مس جهان را در این کشور به دست آوردند و در سال ۲۰۱۱ قرارداد حفاری نفت ۲۵‌ساله افغانستان را کسب کردند، اما از آن زمان تا‌کنون هیچ پیشرفتی حاصل نشده؛ چون چین منتظر شرایط پایدارتر سیاسی در افغانستان است.

***********************************************

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات