صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۳۰ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۳  ، 
کد خبر : ۳۳۲۹۹۹

پوتین: دنیا باید از فروپاشی افغانستان جلوگیری کند

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه روز جمعه از دنیا خواست از فروپاشی افغانستان جلوگیری کنند. او گفت: «دنیا باید از فروپاشی افغانستان جلوگیری کند.»
پوتین که در یک کنفرانس خبری با «آنگلا مرکل»، صدراعظم آلمان حضور داشت همچنین درباره ورود «تروریست‌» به کشورهای دیگر در پوشش پناهنده هشدار داده است.
رئیس‌جمهور روسیه همچنین مخالفت خودش را با تحمیل «ارزش‌های بیرونی» به کشور افغانستان نیز ابراز کرد.
شب گذشته رسانه‌ها گزارش دادند «ولادیمیر پوتین» در دیداری که روز ۱۶ ژوئن با «جو بایدن»، رئیس‌جمهور آمریکا داشته با درخواست او برای هرگونه نقش‌‌آفرینی از سوی واشنگتن در کشورهای آسیای مرکزی مخالفت کرده است.
مقام‌های ارشد روسیه‌ای و آمریکایی این ادعا را در گفت‌وگو با روزنامه وال‌استریت‌ژورنال مطرح کرده‌اند. روزنامه آمریکایی نوشته پوتین با این مخالفت مانع اجرایی برنامه‌هایی از سوی آمریکا برای مبارزه با «خطرهای تروریستی» بعد از خروج نظامیان آمریکا از افغانستان شده است. 
وال‌استریت‌ژورنال می‌گوید این مراوده میان رهبران روسیه و آمریکا امیدهای دولت بایدن برای مستقر کردن پهپاد و نیروهای نظامی در کشورهای هم‌جوار افغانستان را نقش بر آب کرده است.
با سقوط دولت و نیروهای افغانستان در روزهای گذشته در برابر پیشروی‌های گروه طالبان، این مشکل برای دولت آمریکا نمود برجسته‌تری پیدا کرده است.
مقام‌های فعلی و سابق آمریکایی ادعا کرده‌اند مخالفت پوتین نشان می‌دهد مسکو بیشتر مصمم به حفظ آسیای مرکزی به عنوان یکی از مناطق حوزه نفوذش است تا اینکه بخواهد آن را محملی برای توسعه همکاری با رئیس‌جمهور جدید آمریکا بر سر آشفتگی‌ها در افغانستان قرار دهد.
«پائول گلوب»، مقام سابق وزارت خارجه آمریکا که در زمینه مسائل اوراسیا تخصص دارد می‌گوید: «روسیه‌ای‌ها هیچ علاقه‌ای به اینکه آمریکا به اینجا بازگردد ندارند.»
گروه طالبان یکشنبه (۱۵ اوت/۲۴ مردادماه) بعد از خروج «اشرف غنی»، رئیس‌جمهور سابق افغانستان وارد شهر کابل شد. تحلیلگران ورود نیروهای طالبان را به منزله خاتمه تلاش‌های ۲۰ ساله آمریکا و دیگر کشورهای غربی برای بازسازی افغانستان به شکل مطلوب جهان غرب می‌دانند.
بعد از توافق فوریه ۲۰۲۰ آمریکا و طالبان و امضای «توافقنامه صلح» بین دو طرف، روند خروج نظامیان آمریکایی و متحدان این کشور از افغانستان شروع شد. این در حالی است که طی هفته‌های اخیر جنگ در افغانستان شدت گرفته و طالبان موفق شده‌اند بسیاری از مناطق افغانستان را به تصرف خود درآورند. 
ایالات متحده و دیگر کشورهای عضو ناتو در سال ۲۰۰۱ در پاسخ به حملات ۱۱ سپتامبر همان سال در آمریکا، به افغانستان حمله نظامی کردند و از آن زمان، حضور نظامی و اشغالگری آنها در افغانستان ادامه داشته است.
تحولات افغانستان باعث انتقاد از «جو بایدن» شده. رسانه‌ها روز چهارشنبه گزارش دادند تصمیم‌های بایدن درخصوص افغانستان و فرار نظامی عجولانه از این کشور که باعث سقوط دولت کابل به‌دست طالبان شد، قانون‌گذاران آمریکایی را به فکر تحقیق از وی انداخته است.
اعضای کنگره آمریکا شامل نمایندگان دموکرات که متحدان بایدن نیز محسوب می‌شوند، بامداد چهارشنبه ضمن ابراز نارضایتی شدید از تحولات افغانستان، گفتند که درباره دلایل وقوع این بحران تحقیق می‌کنند.
بایدن در یک سخنرانی بامداد سه‌شنبه تلاش کرد از بار مسئولیت صحنه‌ای که امروز افغانستان با آن مواجه است، شانه خالی کند. او تسلط سریع و کامل طالبان بر افغانستان را با اشاره به توافق دولت ترامپ با طالبان به گردن سلف خود انداخت، از «اشرف غنی» رئیس‌جمهور متواری افغانستان ابراز ناامیدی کرد و بابت عملکرد نیروهای امنیت ملی افغانستان که تا همین چند هفته قبل می‌گفت قادر به حفظ کشور هستند، تاسف خورد.
در حالی که آمریکا سال ۲۰۰۱ در قالب مأموریتی به نام «آزادی ماندگار» وارد افغانستان شده بود بایدن مدعی شد که مأموریت آمریکا در افغانستان هیچ‌گاه برقراری دموکراسی یا آزادی در این کشور نبوده است.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات