صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۳۰ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۶:۳۷  ، 
کد خبر : ۳۳۲۹۹۱

اخبار ویژه ۳۰ مرداد

روزنامه خراسان**

کاهش تا ۳۵ درصدی تقاضای مواد غذایی

ایسنا - دبیر اتحادیه بنکداران مواد غذایی می‌گوید کرونا و گرانی، تقاضا برای خرید مواد غذایی را ۳۰ تا ۳۵ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش داده است.

گمانه زنی از گزینه‌های ریاست کل بانک مرکزی
تسنیم - رئیس جمهور به نظر می‌رسد تصمیم خود را برای مهم‌ترین نهاد اقتصادی کشور گرفته است. بر اساس اعلام این خبرگزاری، علی صالح‌آبادی، مدیرعامل فعلی بانک توسعه صادرات و رئیس اسبق سازمان بورس قرار است برای ریاست بانک مرکزی انتخاب شود. به گفته این خبرگزاری، البته نام‌هایی، چون رضا راعی و عبدا... طالبی، دو مدیر بانکی با سابقه یا تمدید ریاست اکبر کمیجانی را نیز مطرح کرده و در ادامه به نام محمدرضا فرزین، مدیرعامل کنونی بانک کارآفرین که یکی از گزینه‌های تصدی پست وزارت اقتصاد بود نیز به عنوان دیگر گزینه‌های احتمالی ریاست کل بانک مرکزی اشاره کرده است.

تولید نفت ایران ۲۸ درصد افزایش یافت

مهر - تازه‌ترین گزارش سازمان کشور‌های صادرکننده نفت (اوپک) از افزایش ۲۸ درصدی تولید نفت ایران در یک سال گذشته خبر داد. در حالی که تولید نفت ایران در ماه جولای (تیر و مرداد) سال گذشته به طور متوسط یک میلیون و ۹۳۶ هزار بشکه در روز بوده است.

خبر توقف تولید ۵ محصول ایران‌خودرو تکذیب شد

ایسنا - در پی انتشار اخباری مبنی بر توقف تولید پنج محصول ایران خودرو، این خودروساز ضمن تکذیب این موضوع اعلام کرد که قصد دارد سورن، پارس، پژو ۲۰۷، پژو ۲۰۶ و رانا را با به‌روزرسانی برخی امکانات رفاهی و ایمنی جدید و بر اساس تقاضای بازار و مشتریان تولید کند.

********************

روزنامه ایران**

شرط حضور در اربعین تزریق واکسن کروناست

خبر اول اینکه، استاندار کربلا پس از موفقیت در برپایی مراسم عاشورا، شرط پذیرش زائران اربعین برای ورود به کربلا را داشتن کارت واکسیناسیون کرونا اعلام کرد. به گزارش فارس، روز پنجشنبه همزمان با عاشورا بیش از ۶ میلیون زائر در کربلا حضور یافته و به عزاداری پرداختند که البته به منظور امنیت زائران سیدالشهدا (ع)، حدود هفت هزار نیروی حشدالشعبی در مسیر‌های کربلا و بویژه منطقه حرم‌های مطهر امام حسین (ع) و حضرت عباس (ع) حضور داشتند و برخی از نیرو‌های امنیتی از طریق هواپیما‌های بدون سرنشین در حال بررسی وضعیت منطقه بودند که در نهایت مراسم عاشورای حسینی بخوبی در کربلا برگزار شد. همچنین پس از موفقیت در برپایی مراسم عاشورای حسینی، استاندار کربلا از اهمیت واکسن کرونا برای حضور در زیارت اربعین خبر داد؛ به طوری که به گفته استاندار کربلا تزریق واکسن کرونا شرط پذیرش زائران اربعین به کربلا خواهد بود و هیچ زائری بدون داشتن کارت واکسیناسیون نمی‌تواند وارد کربلا شود. البته این امر هنوز از سوی مقامات دولتی عراق مطرح و تأیید نشده است. بنابراین، باید برای وضعیت اربعین سال جاری منتظر نظر دولت عراق و همچنین پذیرفتن یا نپذیرفتن زائر خارجی هم بود. ستاد مرکزی اربعین با توجه به مسئولیتی که در زمینه برنامه‌ریزی برای سفر اربعین دارد، از ماه‌ها قبل آمادگی خود را برای برپایی اربعین حسینی با رعایت نکات بهداشتی اعلام کرده است و در انتظار موافقت طرف عراقی و همچنین ستاد کرونا در این زمینه است.

توئیت نخست وزیر هند درباره امام حسین (ع)

خبر دیگر اینکه، نخست وزیر هند در صفحه توئیترش ایثار و شجاعت امام حسین (ع) را گرامی داشت. به گزارش ایسنا، نارندرا مودی نخست وزیر هند در ایام عزاداری سید الشهدا (ع) در صفحه توئیترش نوشت: ما به یاد ایثار، شجاعت و تعهد حضرت امام حسین علیه السلام به عدالت هستیم. مودی افزود: ایشان اهمیت بسیاری برای صلح و برابری اجتماعی قائل بودند.

سپیده قلیان هم به مرخصی رفت

شنیدیم که، رئیس سازمان زندان‌ها از اعطای مرخصی به سپیده قلیان خبر داد. به گزارش میزان، محمدمهدی حاج محمدی، رئیس سازمان زندان‌ها و اقدامات تأمینی و تربیتی کشور با انتشار پیامی در صفحه توئیتری خود با اعلام این خبر نوشت: در روز‌های اخیر بسیاری از محکومین امنیتی از امتیازات قانونی بهره‌مند شدند. امید است این عزیزان از این فرصت‌ها برای تأمل و اصلاح برخی رویه‌های گذشته استفاده کنند و در کنار خانواده، هماره برای خود و جامعه مفید و مؤثر باشند. خانم سپیده قلیان نیز در همین راستا با مرخصی، به آغوش خانواده بازگشت.

طرح تقسیم خوزستان قطعاً از دستور خارج می‌شود

با خبر شدیم که، رئیس مجمع نمایندگان خوزستان گفت: پس از بررسی وزرای پیشنهادی، قطعاً طرح موسوم به تشکیل خوزستان جنوبی را از دستور کار مجلس خارج خواهیم کرد. به گزارش ایسنا، عبدالله ایزدپناه با اشاره به بیانیه مجمع نمایندگان خوزستان درخصوص مخالفت با طرح تقسیم استان خوزستان اظهار کرد: تنها یکی از نمایندگان خوزستان این طرح را امضا کرده است و سایر نمایندگان استان مخالف مطرح شدن این طرح هستند و می‌خواهند خوزستان یکدست باقی بماند. رئیس مجمع نمایندگان خوزستان گفت: ما به دنبال خوزستان واحد هستیم و نیازی به مطرح شدن چنین مباحثی از جمله تشکیل خوزستان جنوبی نیست. وی افزود: در حال حاضر مجلس درگیر انتخاب و تصمیم‌گیری درخصوص وزرای پیشنهادی برای کابینه است و پس از این اولویت مجلس و بررسی وزرای پیشنهادی، قطعاً طرح موسوم به تشکیل خوزستان جنوبی را از دستور کار مجلس خارج خواهیم کرد.

سخنگوی مجلس: سفیر روسیه عذرخواهی کرد

یک خبر دیگر اینکه، سخنگوی هیأت رئیسه مجلس با اشاره به ماجرای عکس جنجالی سفرای روسیه و انگلیس در روز‌های اخیر از عذرخواهی سفیر مسکو در تهران خبر داده است. به گزارش جماران، سید نظام‌الدین موسوی افزود: تا جایی که اطلاع دارم در سال ۹۶ نیز چنین حرکت و عکسی صورت گرفته و منتشر کرده بودند، امسال نیز چنین اقدامی را انجام دادند. بهانه سفرا این بود که این حرکت نمادین را برای پیروزی متفقین بر آلمان‌ها و کنفرانسی که در تهران برگزار شد، انجام داده‌اند. نماینده تهران با بیان اینکه سفیر روسیه رسماً عذرخواهی کرد، گفت: هر کسی که بخواهد نگاه استعماری و تحقیرآمیز داشته باشد، مردم ایران مواجهه‌ای به سبک خودشان خواهند داشت. اما اینکه روسیه عذرخواهی کرده در عرف دیپلماتیک این عذرخواهی پذیرفته خواهد شد و دولت انگلیس نیز باید پیگیری جدی داشته باشد که دیگر ما شاهد این دست از مسائل که موجب آزرده شدن مردم ایران است، نشویم.

نظامیان ترکیه در مرز ایران مستقر شدند

شنیده‌ها حاکیست که، رئیس جمهوری ترکیه اعلام کرد که در چهار استان مرزی این کشور با ایران، دیوار ساخته می‌شود. ایلنا به نقل از آناتولی نوشت: «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهوری ترکیه گفت که در چهار استان مرزی این کشور با ایران شامل آغری، حکاری، ایغدیر و وان دیوار ساخته خواهد شد. همچنین در پی افزایش مهاجران افغان، ترکیه نیروی نظامی خود را در مرز با ایران مستقر می‌کند. ترکیه ۷۵۰ نیروی نظامی را برای مقابله با مهاجران افغان در مرز خود با ایران مستقر کرد؛ زیرا نگرانی‌ها مبنی بر اینکه تسلط طالبان می‌تواند موج دیگری از مهاجرت به اروپا را به دنبال داشته باشد، افزایش یافته است. اردوغان رئیس جمهوری ترکیه گفت: ترکیه به «هتل مهاجران» تبدیل نخواهد شد.

رفع توقیف کاشی‌های اهدایی ایران برای ساخت مسجدی در امریکا

دست آخر اینکه، وزارت خزانه‌داری امریکا محموله کاشی‌هایی را که هدیه مسجدی در قم برای استفاده در ساختن یک مسجد در ایالت ویرجینیای امریکا بوده است، رفع توقیف کرد. به گزارش ایسنا به نقل از شبکه «ان. بی. سی»، وزارت خزانه‌داری امریکا محموله کاشی‌هایی را که قرار بود برای ساختن مسجدی در ایالت ویرجینیای شمالی این مورد استفاده قرار بگیرد، اما در فرودگاه بین‌المللی دالس به بهانه نقض تحریم‌های امریکا علیه ایران توقیف شده بود، آزاد می‌کند. خبر صدور مجوز آزادسازی این محموله از طریق شورای روابط امریکایی-اسلامی اعلام شد که در نامه وزارت خزانه‌داری را به وکلای مسجد مناساس (Manassas) داده بود. «ادوارد احمد میشل» معاون مدیر شورای روابط امریکایی-اسلامی در یک بیانیه مطبوعاتی در این باره گفت: ما از این تصمیم به‌عنوان ابراز احترام ملتمان به آزادی مذهبی و تفاوت‌ها استقبال می‌کنیم. امریکایی‌ها با هر پیشینه مذهبی باید به نماد‌های دینشان دسترسی داشته باشند، هر چه که باشند.

***********************************************

نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات