صفحه نخست >>  عمومی >> اخبار ویژه
تاریخ انتشار : ۰۱ شهريور ۱۴۰۰ - ۲۰:۲۲  ، 
کد خبر : ۳۳۳۰۸۲

کشتی نجات ایران در راه لبنان

هدف از این تحریم ها اعمال فشار بر جریان مقاومت با محوریت حزب الله است تا بدین وسیله لبنانی ها را علیه این جریان شورانده و زمینه ضعف و انزوا و نهایتا خلع سلاح حزب الله را رقم بزنند.

   سید حسن نصرالله دبیرکل حزب الله لبنان در سخنرانی روز عاشورا علام کرد تا ساعاتی دیگر یک کشتی محموله سوخت از ایران راهی لبنان خواهد شد. وی در سخنرانی دوم خود در 31 مردادماه نیز تاکید کرد گفت: دومین کشتی حامل مشتقات نفتی تا چند روز دیگر از ایران به مقصد لبنان حرکت خواهد کرد.
بحران اقتصادی لبنان این روزها به اوج خود رسیده و مردم این کشور در تامین مایحتاج عمومی از نان گرفته تا دارو و سوخت، با مشکلات زیادی مواجه هستند. علت این بحران از یک سو به فساد و نارکارآمدی دولت های این کشور بازمی گردد و از دیگر سو ناشی از تحریم های ناجوانمردانه آمریکا علیه این کشور می باشد.
هدف از این تحریم ها اعمال فشار بر جریان مقاومت با محوریت حزب الله است تا بدین وسیله لبنانی ها را علیه این جریان شورانده و زمینه ضعف و انزوا و نهایتا خلع سلاح حزب الله را رقم بزنند.
علاوه بر ممنوعیت بسیاری از مبادلات تجاری، آمریکا و رژیم صهیونیستی از طریق مزدوران خود در لبنان اقدام به قاچاق و احتکار کالاهای اساسی و سوخت کرده و لبنان را به این وضعیت انفجاری رسانده اند.
این در حالی است که افزون بر بحران اقتصادی، لبنان ماه های متمادی با خلا سیاسی و بی دولتی مواجه است و دولت جدید به ریاست «نجیب میقاتی» هنوز امکان شکل گیری نیافته است.
در چنین شرایطی رهبر هوشمند حزب الله وارد معرکه شده و پس از آن که به دولتمردان لبنانی  پیشنهاد کرد سوخت را از ایران وارد کنید، گوش شنوایی نیافت؛ لذا اینک اعلام کرد که طبق هماهنگی های انجام شده کشتی حامل گازوئیل و بنزین از ایران به سمت لبنان حرکت کرده است.
این ابتکار عمل حزب الله که با هماهنگی و حمایت جمهوری اسلامی ایران انجام شد، ضمن آن که تلاشی انسان دوستانه جهت کمک به مردم لبنان در شرایط حاد کنونی است، از سوی دیگر دور تازه ای از جنگ سیاسی، اقتصادی و روانی علیه آمریکا و اسرائیل محسوب می شود.
در واقع، اگر کشتی ایرانی به بندر بیروت برسد، تحریم اقتصادی آمریکا با شکست مواجه شده و گشایشی هر چند موقت در شرایط اقتصاد بحرانی لبنان حاصل می شود. از طرف دیگر، جایگاه و اعتبار حزب الله در داخل لبنان و منطقه بیش از گذشته تقویت خواهد شد.
اگر هم دشمن مانع رسیدن کشتی به مقصد شود و آنرا توقیف و یا مورد هدف قرار دهد، طبق تهدید شدید اللحن نصرالله که تاکید کرد این کشتی از زمانی که حرکت کند، خاک و حریم لبنان محسوب می شود، شرایط را برای دشمن خصوصا رژیم صهیونیستی دشوار خواهد کرد. چرا که اسرائیل از توانمندی و زرادخانه پیشرفته حزب الله اعم از موشکی و پهپادی مطلع است و هر گونه تعرض به کشتی حامل سوخت، برای این رژیم به مثابه بازی با آتش خواهد بود.
بنا بر این سناریویی که حزب الله در شرایط کنونی ترسیم کرده نوعی بازی برد - برد است و به همین دلیل است که در داخل لبنان با استقبال عموم مردم مواجه شده و غیر از برخی گروه های جریان 14 مارس که در راستای سیاست های آمریکا اقدام حزب الله زیر سوال برده اند، اما سایر جریان های سیاسی عموما نسبت به این حرکت ابراز خوش بینی کرده اند.
نکته قابل توجه ان است که در پی ابتکار عمل نصرالله، آمریکایی ها به تکاپو افتاده و «درورتی شیا» سفیر آمریکا در بیروت از متحدان مصری و اردنی خود خواست به طور موقت به لبنان سوخت رسانی کنند، تا بدین وسیله اقدام حزب الله کمرنگ شود.
شبهه ای که مخالفان حزب الله روی آن مانور می دهند آن است که حزب الله جایگزین دولت شده است و مدعی هستند اگر تاکنون این حزب دولت سایه بود، اما اکنون از سایه بدر آمده و به طور آشکار و مستقیم در امور کشور دخالت می کند.
پاسخ دبیر کل حزب الله به این شبهه کاملا روشن و قاطعانه بود. نصرالله در سخنرانی اخیر خود اظهار کرد حزب‌ الله گزینه ‌ها و پیشنهادهایی ارائه کرده بود ولی کسی به این پیشنهاد ها گوش نداد و لبنان همچنان در مسیر فروپاشی حرکت کرد.
نصرالله تاکید کرد که حزب ‌الله در مساله واردات بنزین و سوخت جایگزین دولت لبنان نیست، ولی در شرایط فعلی بحران سوخت، تلاش دارد با واردات مقادیری از مازوت و بنزین به دولت کمک کند تا بازار سیاه ایجادشده را بشکند و مشکلات مردم و کشور را حل کند. به تعبیر نصرالله دغدغه اصلی حزب الله، رهایی مردم از صف نان و دارو و بنزین و تاریکی شب و گرمای روز بوده است.
وابستگی به ایران نیز از دیگر شبهاتی است که بار دیگر از زبان مخالفان حزب الله تکرار شده است. پاسخ حزب الله همانند گذشته این است که در شرایطی که سایر قدرت های مدعی، لبنان را تنها گذارده و بلکه به تحریم آن مبادرت نموده اند، ایران تنها کشوری است که حاضر به دور زدن تحریم ها شده و آماده کمک به مردم محروم لبنان شده است. از نگاه حزب الله موضع و رفتار ایران نه تنها جای سرزنش ندارد، بلکه ستودنی است.
شایان ذکر است ایران به رغم هزینه و مخاطرات فراوان، چنین اقدامی را قبلا نسبت به کشورهای تحریم شده مانند سوریه و ونزوئلا نیز انجام داده بود. اینک نیز اعزام کشتی سوخت ایرانی که برخی تحلیلگران لبنانی به آن لقب «کشتی نجات» داده اند، می رود تا نقطه عطف دیگری را در دور زدن و خنثی کردن تحریم های آمریکا رقم بزند.
در مجموع باید گفت حزب الله تلاش دارد با کمک جمهوری اسلامی ایران گامی در جهت برون رفت از بحران فعلی بردارد و در شرایطی که برخی جریان های وابسته در صدد تشدید وخامت موجود هستند، حزب الله به عنوان نهاد مقاومت و مردمی، پیشگام حل مشکلات اقتصادی کشور در حد توان خود شده است.
مردم لبنان قربانی کشمکش های بی پایان سیاسی با دخالت های قدرت های خارجی به ویژه آمریکا شده و تاوان حمایت از مقاومت را با تحریم های ضد انسانی می پردازند.
در این حال، شکاف سیاسی در داخل موجب تداوم بی دولتی و در نتیجه تشدید بحران شده است. در چنین وضعیتی، تنها امید مردم لبنان معطوف به اقدامات حزب الله به عنوان یک جنبش مردمی و قدرتمند و با تجربه است که ضمن تلاش برای حفظ یکپارچگی و ثبات داخلی لبنان، به حنثی کردن توطئه های رنگارنگ دشمنان خارجی می پردازد.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات