صفحه نخست >>  عمومی >> یادداشت کوتاه
تاریخ انتشار : ۳۰ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۴  ، 
کد خبر : ۳۳۳۰۰۳

بازدارندگی تهاجمی در مقابل تهدید احتمالی

پایگاه بصیرت / احمد بنافی

«سید حسن نصرالله» در سخنرانی روز عاشورای حسینی با اعلام خبر حرکت کشتی‌های حامل سوخت از ایران به سمت لبنان، نسبت به هرگونه تعرض و تهدید این کشتی‌ها، شدیداً هشدار داد. در این خصوص توجه به نکات زیر حائز اهمیت است:

گزاره‌های تحلیلی: ۱- بعد از اعلام این خبر برخی از رسانه‌ها و شبکه‌های معاند داخلی و خارجی با ایجاد شبهه نسبت به هزینه‌های این محموله‌های سوخت، ایجاد تشکیک کردند؛ این در حالی است که هزینه‌های این محموله‌های سوخت توسط تجار شیعه لبنانی پرداخت گردیده و از لحظه بارگیری و حرکت کشتی‌ها، کشتی‌های سوخت مایملک تجار لبنانی محسوب می‌شود. ۲- اعلام سید مقاومت مبنی بر اینکه کشتی‌های سوخت بخشی از خاک لبنان محسوب می‌شود، به‌منزله این است که تعرض به آن، تعرض به خاک لبنان بوده و درواقع با این کار در مقابل تهدید احتمالی از ناحیه صهیونیست‌ها حق پاسخگویی را مشروع و عملاً آن را ابزار بازدارندگی نموده است. ۳- بازیگران معاند داخلی و خارجی لبنان با سیاسی نمودن چالش‌های اقتصادی لبنان، سناریوی بی‌ثبات‌سازی داخلی در این کشور را دنبال کنند و در این سناریو می‌خواهند عامل بی‌ثباتی را متوجه مقاومت و حزب‌الله نمایند. هدف از این طراحی، ایجاد فشار داخلی علیه حزب‌الله برای خلع سلاح و نهایتاً تعدیل آن به یک حزب سیاسی است.۴- ایجاد چالش تأمین سوخت برای مصارف داخلی دقیقاً بخشی از این طراحی است که اکنون این اقدام سیدحسن‌نصرالله برهم زننده آن طراحی است. اظهارات واهی سعدالحریری رئیس جریان المستقبل که ادعا کرده: «حزب‌الله می‌داند که بحران سوخت لبنان ناشی از قاچاق عامدانه برای خدمت به سوریه است و مؤثرترین حالت آن است که به‌جای منت گذاشتن بر سر لبنانی‌ها، با دریافت مازوت ایران، قاچاق متوقف شود»، ناخواسته پرده از این طراحی برمی‌دارد. حال آن‌که با واکنش مثبت افکار عمومی لبنان به سخنان عاشورایی سید مقاومت، هشتگ‌های #شكرا_ايران و #سفينه_الوعد_الصادق در این کشور ترند شده است.

جمع‌بندی: تجربه سالیان اخیر نشان می‌دهد که رژیم صهیونیستی عامل تهدید و برهم زننده امنیت کشتیرانی در دریای سرخ و مدیترانه است. صهیونیست‌ها باید تهدید سید مقاومت را جدی بگیرند. اکنون سید حسن نصرالله یک معادله را این‌گونه تعریف کرده است: «کشتی‌های حامل سوخت، خاک لبنان محسوب می‌شوند؛ حمله به آن، حمله به خاک لبنان است و در صورت حمله به آن، پاسخ قطعی و در سطحی متوازن و حتی بالاتر در سرزمین‌های اشغالی داده خواهد کرد». اکنون این معادله ضمن اینکه جایگاه حزب‌الله را در لبنان ارتقا داده، یک تغییر استراتژیک محسوب شده و بازدارندگی تهاجمی حزب‌الله در برابر رژیم صهیونیستی را نشان می‌دهد. 

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات