صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۸ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۹:۱۹  ، 
کد خبر : ۳۳۳۲۴۵

کیسینجر: آمریکا اهداف استراتژیک در افغانستان را با اهداف دست‌نیافتنی به باد داد

هنری کیسینجر، وزیر امور خارجه اسبق آمریکا در مقاله‌ای جدید برای مجله اکونومیست از شکست آمریکا در افغانستان افسوس خورد و استدلال کرد که ارتش آمریکا در مرحله‌ای از جنگ ۲۰ ساله خود، تمرکز استراتژیکش را از دست داد.

 در حالی که آمریکایی‌ها و متحدان افغان هنوز پس از خروج نیروهای آمریکایی در افغانستان سرگردان مانده‌اند، کیسینجر که در زمان ریاست جمهوری ریچارد نیکسون و جرالد فورد، وزیر خارجه آمریکا بود، این سوال را می‌پرسد که "چرا ایالات متحده بدون هیچ هشدار یا مشورتی با متحدانش یا افرادی که مستقیماً در ۲۰ سال فداکاری مشارکت داشته‌اند، از این کشور خارج می‌شود؟"
او اهداف دست‌نیافتنی را عامل اصلی این فروپاشی دانست.
کیسینجر نوشت: ایالات متحده به دلیل ناتوانی در تعریف اهداف دست‌یافتنی و پیوند آنها به روشی که از طریق روند سیاسی آمریکا قابل تحمل و پایدار باشد، در تلاش‌هایش برای مقابله با شبه‌نظامی‌گری، خودش را تکه‌تکه کرد.
این سیاستمدار سرشناس آمریکایی افزود: اهداف نظامی بیش از حد مطلق و دست‌نیافتنی و اهداف سیاسی بیش از حد انتزاعی و صعب‌الوصول بوده‌اند. ناکامی در پیوند آنها به یکدیگر، آمریکا را درگیر درگیری‌هایی بدون نقاط پایانی قابل تعریف کرده است و باعث شده است که ما هدف واحد را در داخل کشور در یک باتلاق از اختلافات داخلی حل کنیم.
کیسینجر تاکید کرد: در حالی که ارتش ایالات متحده در مراحل اولیه ماموریت خود به مهار طالبان کمک می‌کرد، این طرح زمانی به اشتباه کشیده شد که آمریکا تصمیم گرفت به افغانستان در تبدیل به یک کشور مدرن با نهادهای دموکراتیک کمک کند. اما ملت‌سازی در یک کشور جنگ‌زده نیروهای نظامی قابل توجهی را جذب کرد. طالبان را می‌توان مهار کرد اما نمی‌توان حذف کرد. و معرفی اشکال ناآشنا از دولت، تعهد سیاسی را تضعیف کرد و فساد در حال گسترش را افزایش داد.
رهبری دولت جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا در جریان تسلط طالبان بر افغانستان شدیدا مورد انتقاد است. همچنین کاخ سفید بابت ناکامی از اعلام تعداد دقیق آمریکایی‌هایی که هنوز در افغانستان باقی مانده‌اند، مورد انتقاد قرار دارد. در برخی موارد، بایدن کلا از پاسخ دادن به سوالات طفره می‌رود. وضعیت در فرودگاه کابل که آمریکایی‌ها و متحدان افغان برای فرار از این کشور تلاش می‌کنند، ظاهرا وخیم‌تر شده و مقام‌ها نگران یک تهدید تروریستی قریب‌الوقوع دیگر هستند.


نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات