صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۳ تير ۱۴۰۰ - ۰۶:۰۶  ، 
کد خبر : ۳۳۱۸۱۴

اخبار ویژه یکشنبه ۱۳ تیر

روزنامه کیهان **

وحشت موسسه واشنگتن از تقویت انقلاب با انتخاب رئیسی

یک نشریه آمریکایی می‌گوید خطر جمهوری اسلامی ایران، به این خاطر است که یک «آرمان» است؛ و نه فقط یک کشور معمولی.
«دنیس راس» دستیار و مشاور ویژه «اوباما» در امور خاورمیانه، «جیمز جفری» رئیس برنامه خاورمیانه در «مرکز ویلسون» در واشنگتن و سفیر سابق آمریکا در ترکیه و عراق، و «ویلیام دیویدسون» از اعضای برجسته «موسسه واشنگتن» در یادداشتی مشترک برای نشریه آتلانتیک می‌نویسند: «ابراهیم رئیسی» در یک انتخابات مهندسی‌شده (!) رئیس‌جمهور ایران شد. رئیسی؛ به رهبر ایران وفادار بوده است. با توجه به تجربه حیات سیاسی‌اش، (آیت‌الله) خامنه‌ای شناخت کامل از او دارد و می‌داند که هیچ فرد دیگری بهتر از رئیسی؛ مجسّمه ایدئولوژی جمهوری اسلامی نیست. رئیسی آمده تا ایران را به انقلاب ۱۹۷۹ بازگرداند و آرمان‌های انقلابی جمهوری اسلامی را قوی‌تر از قبل دنبال کند. دشمنی با آمریکا را غلیظ‌تر از همیشه دنبال کند. پروژه سلطه بر خاورمیانه و ماورای آن را با نیرویی بس قوی‌تر دنبال کند. رئیسی تصریح کرده که رفتار‌های منطقه‌ای رژیم قابل مذاکره نیست.
از چهل سال پیش به این سو با ظهور یک حکومت ایدئولوژیک بر مبنای مرجعیت شیعه در ایران؛ یک واقعیت جدید در منطقه خاورمیانه پا گرفت. آن واقعیت این بود: «خاورمیانه؛ از این پس یک موجودیت واحد است که تمام تحولات و رخدادهایش به هم متصل است و رگ و ریشه‌اش یکی است». نبرد ابدی اسرائیل- حماس که یک ماه پیش تکرار شد، فاجعه یمن، برنامه هسته‌ای ایران، حوادث عراق؛ سوریه، لبنان و هزار و یک مورد رخداد‌های گذشته و حال منطقه همه و همه مبدأ و ریشه‌اش به یک موجود می‌رسد و آن، «جمهوری اسلامی» است.
ذات نیت «بایدن» برای احیای توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ هم همین است تا از این بستر، وارد بستر‌های دیگر برای مهار این رژیم ایدئولوژیک و خطرناک باشد. بایدن می‌خواهد تا مهلت اعتبار برجام به انقضا نرسیده، آن را سروسامان بدهد و از منظر آن برود به سراغ رفتار‌های منطقه‌ای ایران. اما بایدن باید مراقب باشد مبادا در این اهتمام دچار نقض غرض شود. فلسفه مخالفت با برجام در آمریکا این است که چه آن موقع که برجام امضا شد و چه امروز. فقط جلوی رشد و توسعه فعالیت‌های هسته‌ای ایران را گرفته است آن هم برای یک دوره زمانی محدود. اما مسئله مهم این است که خطر بزرگ جمهوری اسلامی؛ فقط برنامه هسته‌ای‌اش نیست. رژیمی که یک ایدئولوژی جاه‌طلبانه؛ صرفا با یک توافق نیم‌بند و ناقص و محدود مهارشدنی نیست. این خطری است که هم کنگره آمریکا و هم تمام کشور‌های خاورمیانه دائماً آن را دارند به «بایدن» گوشزد می‌کنند و از او می‌خواهند که در تعامل با رژیم دینی خوب حواسش جمع باشد و همه جوانب کار را به دقت بسنجد.
باید از گذشته درس عبرت گرفت. تجربه شش سالی که از امضای برجام می‌گذرد و سیر تحولات خاورمیانه در عرض این شش سال، باید چشم و گوش بایدن را خوب باز کرده باشد و او را متوجه واقعیات کرده باشد. همه در منطقه بر این عقیده اجماع دارند که دولت «اوباما» که به امضای برجام افتخار می‌کرد و آن را «میراث» خودش می‌دانست، در حقیقت از آیت‌الله‌ها رودست خورد. او برای یک دوره زمانی خیلی محدود جلوی بمب هسته‌ای‌شان را گرفت، اما جلوی نیات شوم‌شان در منطقه را نگرفت. زمانی «هنری کیسینجر» سیاستمدار سرشناس قدیمی آمریکا در مورد جمهوری اسلامی گفته بود: «جمهوری اسلامی باید تکلیف خودش را مشخص کند و بگوید آیا می‌خواهد یک کشور باشد و یا یک آرمان». پاسخ رژیم به این سؤال روشن است: «جمهوری اسلامی از همان روز اول تاسیسش یک آرمان بود و الان هم بعد از گذشت ۴۲ سال، ساز و برگ کرده که سفت و سخت‌تر از همیشه «آرمان» باقی بماند».
قیام سراسری «بهار عربی» و ظهور «داعش»؛ یک فرصت ناب به دست ملا‌های حاکم بر ایران داد تا بر موج آن سوار بشوند و چتر سلطه را فراخ‌تر بر دامن منطقه بیندازند. دیگر همه در منطقه و در دنیا فهمیدند: جمهوری اسلامی؛ یک «آرمان» است. یک ایدئولوژی است.
اما بایدن و تیمش؛ اصلا و ابدا در قبال تهدید‌های مستقیم و غیرمستقیم رژیم منفعل نمانده‌اند و نخواهند ماند طنز قضیه هم همینجاست. آیا دیپلماسی آن توان و قابلیت را دارد که هم از سکوی مذاکرات هسته‌ای و هم از بستر سایر موضوعات مرتبط با ایران این مفهوم را در ذهن رهبران رژیم جا بیندازد که پشت‌سر این دیپلماسی؛ یک نیروی عضلانی به‌عنوان پشتیبان ایستاده است؟ اصلا دیپلماسی‌ای که منتهی به امضای برجام شد؛ بدون وجود نیروی فشار امکان نداشت موفق بشود. آمریکا اگر می‌خواهد جلوی رفتار ایران را بگیرد، باید به او نشان بدهد که این نوع رفتار برایش گران تمام خواهد شد.

۹۳ درصد اصناف نتوانستند تسهیلات کرونایی بگیرند

تسهیلات کرونایی که دولت اعلام کرده بود روی کاغذ ماند و تنها ۶/۷ درصد اصناف توانستند در سال گذشته از این تسهیلات بهره‌مند شوند.
به گزارش روزنامه جوان، اصناف اعم از تولیدی و توزیعی در دولت روحانی بیشترین هزینه را پرداختند، به ویژه در یک‌سال و نیم اخیر که با شیوع ویروس کرونا هفته‌ها و ماه‌ها صنوف مختلف تعطیل شدند و کاهش تقاضا و رکود در خرید و فروش به شدت این قشر از جامعه را متضرر کرد. سال گذشته از تسهیلات ۱۲ درصدی کرونایی دولت، فقط ۶/۷ درصد از صنوف استفاده کردند و امسال نیز در حالی پرداخت این تسهیلات رسانه‌ای شده که هم سایت ثبت‌نام دچار اختلال است و هم اینکه بسیاری از بانک‌ها از پرداخت آن بی‌اطلاع هستند.
تابستان سال گذشته، صنوف به‌دلیل تعطیلی‌های اسفند و فروردین‌ماه به شدت دچار آسیب شدند. دولت با تصویب پرداخت وام به صنوف آسیب‌دیده و اطلاع‌رسانی‌های گسترده از سوی رئیس‌جمهور، رئیس سازمان برنامه و بودجه، سخنگوی دولت و رؤسای اصناف از کمک‌های مالی به صنوف تولیدی و توزیعی خبر دادند و برای ثبت‌نام در سامانه «کارا» و معرفی به بانک‌ها تشویق کردند. در همان زمان صنوف بسیاری در این سامانه ثبت نام کردند، اما به دلایل نامعلوم درخواست‌شان رد شد و به بانک‌ها معرفی نشدند و برخی که معرفی شدند نیز در نیمه راه، پشیمان شده و پیگیری نکردند.
طی هفته گذشته معاون اقتصادی رئیس‌جمهور در یک نشست خبری از پرداخت تسهیلات کرونا در سال جاری خبرداد و لیست مشاغل آسیب‌دیده‌ای که می‌توانند از این تسهیلات استفاده کنند، از سوی اتاق اصناف ایران اعلام شد. بیشترین آسیب در جریان شیوع کرونا مربوط به صنف آرایشگاه‌ها، تالار‌های عروسی، تولیدکنندگان و فروشندگان پوشاک، کیف و کفش و قنادی‌ها بود و این اصناف به نوعی در صف مقدم آسیب‌های بیماری کرونا قرار دارند.
وعده پرداخت تسهیلات از سوی نهاوندیان در حالی است که سایت ثبت‌نام دچار اختلال بود و متقاضیان امکان ثبت‌نام ندارند. ضمن اینکه میزان و سود آن همچنان در ابهام قرار دارد و بانک‌ها نیز با اظهار بی‌اطلاعی می‌گویند: هنوز بخشنامه‌ای در این خصوص دریافت نکرده‌اند. این ناهماهنگی‌ها در حالی است که برخی از اتحادیه‌ها به اعضای خود اعلام کرده‌اند در صورت نیاز می‌توانند با گرفتن معرفی‌نامه از اتحادیه به بانک‌ها مراجعه و پرونده خود را تکمیل کنند.
در همین حال روزنامه همشهری نیز با ناقص دانستن بستر حمایتی دولت از اصناف خسارت‌دیده از کرونا، به نقل از ابراهیم درستی نایب‌رئیس اتاق اصناف تهران نوشت: واقعیت آن است که میزان ضرر و زیان اصناف در دوره طولانی مدت شیوع بیماری کرونا و تعطیلی کسب‌وکارشان به‌مراتب بیش از حمایت‌هایی است که دولت در بسته اخیر خود برای اینگونه مشاغل در نظر گرفته است. اما پیش‌شرط این حداقل حمایت نیز اجرایی شدن درست آن است چرا که تجربه نشان داده این‌گونه بسته‌های حمایتی در مرحله اجرا گرفتار دیوان‌سالاری اداری می‌شود.
در این بسته مهلت ۲ ماهه در رابطه با اوراق مالیاتی و اجرای احکام برای کسب‌وکار‌ها و اشخاص حقیقی و مهلت پرداخت بدهی مالیاتی اشخاص آسیب‌دیده از کرونا تا پایان شهریور‌ماه بدون محاسبه جریمه دیر کرد درنظر گرفته شده است؛ این در حالی است که در سال گذشته که مشکلات واحد‌های صنفی کمتر بود مهلت ارائه اظهارنامه‌های مالیاتی ۱۴ ماهه تعیین شد، اما امسال با وجود تشدید مشکلات اصناف این مهلت تا پایان خرداد‌ماه تعیین شده است.

برگ‌های برنده ایران در منطقه نمی‌گذارد آمریکا زور بگوید

یک روزنامه سعودی چاپ لندن نوشت: ایران تمام برگ برنده‌های خود را به‌کار می‌گیرد.
روزنامه «العرب» چاپ لندن در گزارشی با عنوان «آنگاه که ایران تمام برگ برنده‌های خود را به‌کار می‌گیرد»، نوشت: ایران در صدد تحمیل یک واقعیت عینی جدید در منطقه به کمک عراق، سوریه، لبنان و یمن برآمده است. تصمیم ایران مبنی بر ایجاد یک وضعیت جدید در خاورمیانه و شبه‌جزیره عربستان، و افزایش حضور در نوار غزه توسط «حماس» و «جهاد اسلامی» است.
سفر «اسماعیل هنیه» رئیس دفتر سیاسی حماس به بیروت بی‌دلیل نبوده است. او همراه با پیام روشنی به لبنان رفت، مبنی بر اینکه ایران قوی‌ترین طرف در تحولات در غزه است.
روشن‌تر بگویم، هنیه به بیروت رفت تا بگوید که حماس در هماهنگی با حزب‌الله قرار دارد و خود لبنان نیز زیر نظر حزب‌الله و هماهنگ با گردونه ایران است.
رژه نظامی نیرو‌های سازمان «الحشد‌الشعبی» در عراق هم که چند روز پیش برگزار شد، دلیلی بر این مدعا بود که حشد گروهی از شبه‌نظامیان مذهبی همسو با سپاه پاسداران انقلاب ایران هستند. در واقع الحشد، به بخش لاینفکی از ساختار دولت عراق تبدیل شده است. ایران حاضر نیست قلمرو مذاکراتش با آمریکا در وین گسترش یافته و موشک‌های بالستیک و پهپاد‌ها و عملکردش در خارج از مرز‌ها را در برگیرد. ایران به روشنی معتقد است آن قدر برگ برنده در اختیار دارد که می‌تواند دولت «جو بایدن» را مجبور به انعقاد توافقی نماید که از یک سو شامل بازگشت به توافق هسته‌ای امضا شده در سال ۲۰۱۵ شود و از سوی دیگر منجر به لغو تحریم‌ها گردد.
هنوز معلوم نیست که آیا برگ برنده‌های ایران می‌تواند دولت آمریکا را وادار به گردن نهادن در برابر شرایط جمهوری اسلامی نماید یا نه. ایران تلاش دارد تا با استفاده از موضع روسیه، مواضع خود در سوریه را تثبیت نماید. در همین راستا مسکو درخصوص برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در سوریه تسلیم ایران شد که مدت ریاست جمهوری «بشار اسد» را هفت سال دیگر تمدید کرد.
روسیه، در مسیر نقشه ایران گام برداشت. مشکل مسکو آن است که نمی‌داند دولت آمریکا می‌داند که روسیه خود را در خدمت ایران در سوریه قرار داده و ایران عملاً بر نظام سوریه تسلط دارد و دقیق‌ترین جزئیات مربوط به نهاد‌های این کشور را در اختیار دارد.
اما سرزمینی که ایران در آن با کمال هوشیاری و هوشمندی نقش بازی می‌کند، یمن است. نشانه‌ای مبنی بر اینکه حوثی‌ها حاضرند از دولتی که در شمال یمن برپا کرده‌اند، صرف نظر کنند، وجود ندارد. برعکس، حوثی‌ها هم‌اکنون در حال تقویت مواضع خود بسر می‌برند و از دو اقدام باز نمی‌ایستند، اولی شلیک موشک‌ها و ارسال پهپاد‌ها به سمت عربستان و دومی ادامه حملات‌شان برای تصرف شهر راهبردی «مأرب» است.

بایدن: درباره چیز‌های شاد حرف بزنیم، نه افغانستان (!)

رئیس‌دولت آمریکا پس از بر جای گذاشت تن دست‌کم ۱۶۰ هزار کشته در اثر تحمیل جنگ به مردم افغانستان می‌گوید من درباره افغانستان پاسخ نمی‌دهم، درباره چیز‌های شاد حرف بزنیم (!)
جو بایدن، در جریان یک کنفرانس خبری، پس از پاسخ به چند پرسش درباره اوضاع بحرانی افغانستان و در حالی که یک خبرنگار، پرسش دیگری درباره خروج نیرو‌های آمریکایی از این کشور پرسیده بود، گفت: به تعطیلات نزدیک می‌شویم. دیگر درباره افغانستان پاسخ نمی‌دهم. درباره چیز‌های خوب و شاد حرف بزنیم.
به گزارش یورو نیوز، بایدن پس از پاسخ به چندو زمانی که پرسش چهارم درباره همین چالش مطرح شد، حرف خبرنگار را قطع کرد و گفت: «دیگر به هیچ پرسشی درباره افغانستان پاسخ نمی‌دهم. چهارم ژوئیه (جشن استقلال ایالات متحده) است. آخر هفته و تعطیلی است و می‌خواهم جشن بگیرم. اتفاق‌های فوق‌العاده‌ای در جریان است.» بایدن از خبرنگاران خواست تا به چیز‌های مثبتی نظیر رشد اقتصادی، اشتغال، درآمد و مهار کووید توجه کنند.
آمریکا روز جمعه پایگاه بگرام در شمال کابل را پس از بیست سال تخلیه کرد. خروج نیرو‌های آمریکایی و ناتو قرار است تا ۱۱ سپتامبر (بیست شهریور) امسال از افغانستان تکمیل شود. همزمان، پیشروی‌های طالبان در برخی مناطق، موجب نگرانی‌ها در این کشور شده است اخبار غیر رسمی می‌گوید در جریان بیست سال جنگ و حضور نظامی آمریکا در افغانستان، دست کم ۱۶۰ هزار شهروند افغانستانی جان خود را از دست داده‌اند.

۸ سال کوتاهی و هزینه‌تراشی برای دولت جدید

برخی اقدمات دولت در ماه‌های پایانی، هزینه‌تراشی و دردسرسازی برای دولت جدید است.
روزنامه جام‌جم در گزارشی با همین مضمون می‌نویسد: رئیس سازمان برنامه و بودجه گفته است لایحه همسان‌سازی حقوق بازنشستگان پس از تصویب در هیأت‌وزیران با قید دو فوریت به مجلس تقدیم خواهد شد. محمدباقر نوبخت به مصوبه تبصره ۱۴ قانون بودجه۱۴۰۰ و تکلیف وزارت تعاون، کار و رفاه‌اجتماعی اشاره کرده و از ابلاغیه دولت برای ثبت‌نام از یارانه‌بگیران جدید خبر داده است. خبر‌های خوبی که این روز‌ها محمدباقر نوبخت، رئیس سازمان برنامه‌وبودجه کشور به اطلاع عموم می‌رساند تکالیفی است که دولت طی سال‌های گذشته باید انجام می‌داد، اما اکنون یک‌ماه مانده به تحویل قدرت به دولت سیزدهم، مسئولان دولت دوازدهم اقداماتی انجام می‌دهند که بار مالی آن متوجه دولت مستقر نیست. افزایش یارانه نقدی چندین بار به پیشنهاد دولت رسید، اما بار‌ها اعلام کرد که منابع لازم در اختیار ندارد. در نهایت آبان ۹۸ دولت با گران کردن بنزین به ۶۰ میلیون نفر یارانه معیشتی پرداخت کرد. بررسی اظهار نظر‌ها نشان می‌دهد دولت منابع کافی برای افزایش یارانه نقدی را در اختیار نداشت و از محل گرانی بنزین توانست منبع مالی برای افزایش یارانه را تامین کند. حال پرسش اینجاست در این شرایط چگونه و با چه منابعی دولت قصد دارد به تعداد یارانه‌بگیران کشور بیفزاید؟
دولت پیش از این مکلف شده بود شش میلیون یارانه‌بگیر از فهرست دریافت یارانه حذف شوند، اما با این‌که از تصویب و ابلاغ این قانون حدود پنج سال می‌گذرد، هنوز اجرا نشده است. به نظر می‌رسد دولت به دنبال اجرای مصوباتی است که بار مالی آن متوجه خودش نیست و اجرای این موارد در شرایطی که دولت با کسری بودجه فراوان روبه‌روست کمی از منطق اقتصادی دور است. در این شرایط دولت سیزدهم با افزایش هزینه‌های جاری روبه‌رو خواهد بود که این موضوع می‌تواند تخصیص بودجه عمرانی و سرمایه‌گذاری در بخش‌های مختلف را که وظیفه دولت است در ادامه سال با مشکل مواجه کند. به گفته کارشناسان، همسان‌سازی حقوق بازنشستگان و افزایش تعداد یارانه‌بگیران، حدود ۱۰۰هزار میلیاردتومان منابع نیاز دارد.
با توجه به پیش‌بینی پژوهشگران در مورد کسری بودجه امسال به میزان ۱۵۰ هزار میلیارد تومان، حدود ۲۵۰ هزار میلیارد تومان کسری بودجه به کشور تحمیل خواهد شد که منبع تامین آن یا انتشار اوراق است یا چاپ پول که در شرایط فعلی هر دو مورد تورم‌زا خواهد بود.
اگر این موارد با تامین پول بدون پشتوانه اجرا شود تورم کشور به بالای ۵۰ درصد خواهد رسید و تهیه این گزارش به این معنا نیست که نباید همسان‌سازی حقوق‌ها انجام شود بلکه به بیان جزئیاتی پرداخته که دولت طی هشت سال گذشته امکان اجرای این قوانین را داشته است. در طول سال‌های ۹۵ و ۹۶ رشد اقتصادی کشور حدود ۱۶درصد بود، زمانی که درآمد‌های نفتی به میزان زیادی افزایش یافته بود و بهترین فرصت برای همسان‌سازی حقوق و اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها تلقی می‌شد.

********************

روزنامه وطن امروز**

گلباران محل شهادت مسافران هواپیمای ایرباس ۶۵۵

مراسم گرامیداشت سالروز شهادت مظلومانه مسافران هواپیمای مسافری ایرباس ۶۵۵ که با حمله ناجوانمردانه ناوگان دریایی آمریکا به شهادت رسیدند در منطقه یکم نیروی دریایی ارتش برگزار شد. بنا به اعلام روابط عمومی ارتش، همزمان با فرارسیدن دوازدهم تیرماه، سالروز حمله ناجوانمردانه ناوگان دریایی آمریکا به هواپیمای مسافری ایرباس ۶۵۵ که موجب شهادت تمام سرنشینان هواپیما شد، مراسم گرامیداشت شهدای این حادثه در منطقه یکم امامت نیروی دریایی ارتش با حضور فرماندهان نیرو‌های مسلح و خانواده‌های شهدا برگزار شد. در این مراسم با گلباران محل شهادت مسافران هواپیمای ایرباس ۶۵۵ توسط بالگرد‌های هوادریای نیروی دریایی ارتش و تعدادی از یگان‌های شناور منطقه یکم امامت نداجا، به مقام شامخ شهدای این حادثه ادای احترام شد.

***

وزیر دفاع:
نوآوری‌های دفاعی منشأ اقتدار کشور است

وزیر دفاع گفت: نوآوری‌های دفاعی، منشأ اقتدار کشور و افزایش قدرت رزم نیرو‌های مسلح است. امیر سرتیپ حاتمی، وزیر دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح در گردهمایی جریان تحول و پیشرفت وزارت دفاع که به میزبانی موسسه تحقیقات و نوآوری دفاعی برگزار شد، الگوی طراحی شده پیشرفت و تحول در وزارت دفاع را بسیار ارزنده برشمرد و افزود: هدف امروز ما از بازطراحی و ارائه الگوی تحول این است که می‌خواهیم با بحث نظری و تعریف شفاف و ضابطه‌مند از تحول، یک باور و فهم همگانی را در درجه اول در بین متخصصان صنعت دفاعی و سپس در دل سازمان‌های زیرمجموعه خود به وجود آوریم و به نقطه اشتراکی برسیم که همگان بدانند به دنبال چه هستیم، به کجا می‌خواهیم برسیم و بخش‌های مختلف هر سازمان چگونه باید کار کنند. وی با بیان اینکه ما در دنیایی زندگی می‌کنیم که به طور طبیعی دائم در حال تغییر و تحول است، تصریح کرد: بزرگ‌ترین مسأله‌ای که امروز در صنعت دفاعی با آن روبه‌رو هستیم، مسأله تحول و دگرگونی است و در واقع نوآوری‌های دفاعی، منشأ اقتدار کشور و افزایش قدرت رزم نیرو‌های مسلح است.

***

نمایندگان مجلس خواستار اجرای قانون رسیدگی به اموال مسؤولان شدند

۷۱ نفر از نمایندگان مجلس در نامه‌ای به رئیس دستگاه قضا خواستار رسیدگی به اموال و دارایی‌های مسؤولان شدند. به گزارش فارس، ۷۱ نفر از نمایندگان مجلس در نامه‌ای به رئیس قوه قضائیه خواستار اجرای قانون رسیدگی به اموال و دارایی‌های مسؤولان شدند. در قسمتی از متن این نامه آمده است: با عنایت به حکم اصل یکصد‌و‌چهل‌و‌دوم (۱۴۲) قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و قانون رسیدگی به دارایی مقامات، مسؤولان و کارگزاران جمهوری اسلامی ایران مصوب ۹/۸/۱۳۹۸ و آیین‌نامه اجرایی آن مصوب ۱۹/۳/۱۳۹۸ مقامات تعیین شده در اصل یکصد‌و‌چهل‌و‌دوم (۱۴۲) قانون اساسی و مقامات موضوع ماده ۳ قانون رسیدگی به دارایی مقامات، مسؤولان و کارگزاران جمهوری اسلامی ایران مصوب ۹/۸/۱۳۹۴ موظفند فهرست دارایی‌های خود، همسر و فرزندان‌شان را در ابتدا و انتهای دوره مسؤولیت به رئیس قوه قضائیه گزارش دهند و قوه قضائیه نسبت به رسیدگی به اموال آنان از جهت بررسی عدم افزایش من غیر حق اقدام نماید. خواهشمند است جهت اجرای کامل احکام قانونی فوق‌الذکر کلیه مقامات و مسؤولان و کارگزاران و همسران و فرزندان‌شان پس از پایان دوره مسؤولیت مادامی که این تکلیف قانونی درباره ایشان اجرا نشده است ممنوع‌الخروج از کشور اعلام شوند و خروج ایشان قبل از اجرای این حکم قانونی منوط به استعلام از اداره کل ثبت دارایی مقامات مسؤول قوه قضائیه و صدور مجوز خروج ایشان توسط اداره کل مذکور پس از بررسی فهرست دارایی‌شان مجاز باشد.

***

مجلس به دنبال فیلترینگ نیست

عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شورا‌های مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: هیچ جای طرح صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی بحث فیلترینگ یا محکوم کردن افرادی که از فیلترشکن استفاده می‌کنند، نیامده و مردم به نظرات افراد مغرض توجه نکنند. جلال رشیدی‌کوچی در گفت‌وگویی درباره طرح صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی و ساماندهی شبکه‌های اجتماعی بیان کرد: مجلس به دنبال این است که در این طرح با در نظر گرفتن شرایطی از اطلاعات، کسب‌و‌کار و امنیت افراد در فضای مجازی صیانت و حفاظت کند. مجلس به دنبال حفاظت از اطلاعات افراد حقیقی و حقوقی است که به عنوان کاربر در فضای مجازی حضور دارند. وی افزود: درخواستی که از مردم دارم این است که توجه داشته باشند هیچ جای این طرح بحث فیلترینگ یا محکوم کردن افرادی که از فیلترشکن استفاده می‌کنند، نیامده است و مردم به نظرات افراد مغرض توجه نکنند.

***

دستگاه‌های اخذ رأی الکترونیک تاریخ گذشته‌اند

رئیس هیات مرکزی نظارت بر انتخابات شورا‌ها گفت: دستگاه‌هایی که در حال حاضر برای اخذ رای الکترونیک وجود دارد به‌روز نیستند و تاریخ گذشته‌اند و وزارت کشور هم توانایی به‌روز کردن آن‌ها را ندارد.
حمیدرضا کاظمی در گفتگو با تسنیم، با بیان اینکه در هیات مرکزی در حال بررسی شکایت‌های واصله درباره انتخابات اخیر هستیم، ادامه داد: شکایت‌های متعددی درباره نحوه برگزاری انتخابات از جمله درباره نحوه برگزاری الکترونیک انتخابات به هیات مرکزی ارجاع شده است که در حال بررسی آن‌ها هستیم. وی درباره مشکلات ایجاد شده در بحث برگزاری انتخابات الکترونیک در روز رأی‌گیری، گفت: به اعتقاد بنده دستگاه‌هایی که در حال حاضر برای اخذ رأی الکترونیک وجود دارد به‌روز نیستند و تاریخ گذشته‌اند و وزارت کشور هم توانایی به‌روز کردن آن‌ها را ندارد. در حال تدوین گزارشی درباره اشکالاتی که در نحوه برگزاری انتخابات الکترونیک وجود داشت هستیم تا به مجلس ارائه کنیم و در دوره‌های آینده نیز از این دستگاه‌ها استفاده نشود.

********************

روزنامه خراسان**

روز‌های پایانی مهلت پرداخت ۳ مالیات

ایسنا - خریداران سکه از بانک مرکزی، صاحبان مشاغل و مشمولان مالیات بر ارزش افزوده بهار ۱۴۰۰ فقط سه روز دیگر برای پرداخت مالیات فرصت دارند. فعالان اقتصادی و صاحبان مشاغل برای برخورداری از هر نوع تسهیلات و معافیت‌های مالیاتی، باید برای ارائه الکترونیکی اظهارنامه مالیاتی در موعد مقرر قانونی که ۱۵ تیر ماه امسال است، اقدام کنند که بدین منظور این افراد باید اظهارنامه مالیاتی خود را به صورت الکترونیکی از طریق درگاه ملی مالیات به نشانی WWW.INTAMEDIA.IR یا سامانه عملیات الکترونیک مالیاتی به نشانی TAX.GOV.IR ارسال و مالیات خود را پرداخت کنند.

ایران در میان ۷ کشور دارای بیشترین استخراج رمزارز

مهر - یک مقام در توانیر گفت: به دلیل تعرفه‌های تخفیفی، ایران جزو هفت کشوری است که بیشترین میزان استخراج رمز ارز جهان در آن صورت می‌گیرد. به گزارش وزارت نیرو، محمد خدادادی بهلولی گفت: هم اکنون چین، روسیه، آمریکا، قزاقستان، کانادا، ایسلند و ایران هفت کشوری هستند که بیشترین میزان استخراج رمز ارز در آن‌ها صورت می‌گیرد. مجری طرح تأمین برق مراکز استخراج رمز ارز‌ها با مقایسه میزان مصرف یک ماینر با سایر وسایل خانگی گفت: مصرف برق یک ماینر ۲ تا ۳ کیلوواتی به اندازه ۳۵ پنکه یا ۱۵ یخچال فریزر است، ضمن این که ماینری با این مشخصات به اندازه پنج کولر آبی یا یک کولر گازی برق مصرف می‌کند.

چالش‌های متعدد مشتریان و کارمندان بانک‌های ادغامی

فارس - نبود امکان دریافت خدمات بانکی مشتری هر بانک ادغامی از شعب سایر بانک‌های ادغامی، چالش پیدا کردن شعب به دلیل تغییر تابلو و حذف اطلاعات شعب در سایت بانک‌های ادغامی، بلاتکلیفی و ثابت ماندن حقوق کارمندان شعب بانک‌های ادغامی و اخراج برخی نیرو‌ها از چالش‌های عمده بانک‌های ادغامی در بانک سپه است.

********************

روزنامه ایران**

تکذیب مطلب جنجالی منتسب به آیت‌الله نوری همدانی

خبر اول اینکه، دفتر آیت‌الله حسین نوری همدانی از مراجع عظام تقلید در اطلاعیه‌ای مطلب منتسب به این مرجع تقلید در فضای مجازی درخصوص علت موج همه‌گیری کرونا در استان سیستان و بلوچستان را تکذیب کرد. به گزارش ایلنا، در این اطلاعیه آمده است: در پی انتشار مطلبی در فضای مجازی مبنی بر اینکه حضرت آیت‌الله العظمی نوری همدانی (دامت برکاته) اخیراً در درس خارج فقه یا در یکی از ملاقات‌ها، فرمودند: علت موج جدید و همه‌گیری بیماری کرونا در استان سیستان و بلوچستان به جهت کفاره گناهان اهالی (برادران اهل سنت) آن استان می‌باشد؛ ضمن تکذیب این خبر چند نکته را متذکر می‌شویم.
در ادامه این اطلاعیه آمده است: بی‌تردید این گونه اخبار کذب از سوی شبکه‌های معاند و دشمنان نظام و انقلاب و روحانیت خصوصاً مرجعیت شیعه و مردم چه شیعه و چه برادران اهل سنت می‌باشد تا بتوانند از این مسیر به وحدت حاکم در بین شیعه و سنی ضربه وارد کنند. باز نشر این گونه اخبار که کذب بودنش به خوبی روشن می‌باشد خلاف تقوا و اخلاق می‌باشد، لازم به ذکر است که درس خارج معظم له از ابتدا بیماری کرونا تعطیل بوده و در ۱۰ روز اخیر که متأسفانه منطقه سیستان و بلوچستان و تا حدودی کل کشور دچار فراگیری پیک جدید بیماری منحوس کرونا گردید ایشان هیچ گونه ملاقات یا سخنرانی و مصاحبه‌ای نداشته است و طبیعتاً دیدگاه‌ها و سخنرانی‌های ایشان در سایت خودشان منعکس می‌شود. این اطلاعیه تأکید کرده است: کسانی که با مواضع این مرجع عالیقدر آشنایی دارند، مطلع می‌باشند که معظم له از جمله مراجعی هست که قائل به تقریب بین مذاهب اسلامی با حفظ اصول می‌باشد. بر این اساس این گونه اخبار کذب بر وحدت مسلمین در ایران اسلامی اثری نخواهد گذاشت، در پایان توفیق همگان را از خداوند متعال خواستاریم.

خروج نام ۳ فرد ایرانی از فهرست تحریم‌های امریکا

خبر دیگر اینکه، وزارت خزانه‌داری امریکا اعلام کرد که نام ۳ شهروند ایرانی که دو نفر از آن‌ها تابعیت دوگانه ایرانی-آلمانی دارند از فهرست اشخاص تحت تحریم دفتر کنترل دارایی‌های خارجی (اوفک) که از نهاد‌های زیرمجموعه وزارت خزانه‌داری امریکا به‌شمار می‌رود، خارج شده است. به گزارش ایرنا، وزارت خزانه‌داری امریکا نام «دانیل بهزاد فردوس» و «مهرزاد مانوئل فردوس» از مقامات گروه صنعتی ماموت و «محمدرضا دزفولیان» از مقامات شرکت ماموت دیزل را از فهرست اشخاص تحت تحریم خود خارج کرده است.
وزارت خزانه‌داری امریکا پیش از این نیز نام ۳ مقام ایرانی از جمله «احمد قلعه‌بانی» مدیرعامل اسبق شرکت ملی نفت ایران را از فهرست اشخاص تحت تحریم خود حذف کرده بود. پس از انتشار خبر حذف نام ۳ شهروند ایرانی از فهرست اشخاص تحت تحریم وزارت خزانه‌داری امریکا، سخنگوی این وزارتخانه اعلام کرد که این اقدام ارتباطی با مذاکرات احیای برجام در وین ندارد و سیاست‌های کلی امریکا در قبال جمهوری اسلامی ایران تغییر نکرده است.

استقبال ریاض از گفتگو با تهران

دست آخر اینکه، وزیر امور خارجه عربستان سعودی اعلام کرد که کشورش از گفتگو با ایران استقبال می‌کند. به گزارش ایسنا «فیصل بن فرحان» در مصاحبه با روزنامه ایتالیایی «لا رپابلیکا» درخصوص ایران اظهار داشت که کشورش از گفتگو با ایران استقبال می‌کند، اما تهران باید پایبندی خود را به تضمین امنیت و ثبات منطقه با حقایق اثبات کند. «فیصل بن فرحان» در ادامه موضع تهران و ریاض در قبال گفتگو‌های اخیر را که چند ماه پیش در عراق آغاز شد، «مثبت» خواند و ابراز امیدواری کرد که این گفتگو‌ها منجر به بسته شدن صفحه پیشین شود.
در همین حال روزنامه امریکایی «وال استریت ژورنال» هم به نقل از منابع آگاه از سفر خالد بن‌سلمان، معاون وزیر دفاع عربستان سعودی به امریکا برای رایزنی درباره مسائل مهم منطقه ازجمله بازگشت واشنگتن به توافق هسته‌ای خبر داده است. او که پیشتر سفیر عربستان در امریکا بوده است، بالاترین مقام سعودی خواهد بود که از زمان روی کار آمدن جو بایدن در کاخ سفید به واشنگتن سفر می‌کند و قرار است با مقامات وزارت امور خارجه، وزارت دفاع و همچنین مشاور امنیت ملی امریکا دیدار کند.

********************

روزنامه شرق**

هشدار سازمان ملل:
۸۰ درصد لبنانی‌ها پول غذا ندارند

سازمان ملل متحد هشدار داده است که بیش از سه‌چهارم خانوار‌های لبنانی از جمله صددرصد آوارگان سوری ساکن این کشور، غذا یا پول خرید آن را ندارند. نتیجه تحقیق جدید یونیسف، صندوق کودکان سازمان ملل حاکی از آن است که به‌ویژه کودکان این کشور بار و فشار وخیم‌ترین سقوط اقتصادی در تاریخ معاصر جهان را تحمل می‌کنند. این پژوهش نتیجه‌گیری کرده که در یک ماه گذشته و پس از «رکود اقتصادی نابود‌کننده» که دست خانواده‌ها را از حمایت‌های اجتماعی کوتاه کرده است، حدود یک‌سوم کودکان این کشور ویران‌شده یا شب‌ها گرسنه می‌خوابند یا از سه وعده غذایی محروم بوده‌اند. بنا بر این گزارش، در مجموع ۷۷ درصد خانوار‌های لبنانی غذای کافی یا پول کافی برای خرید غذا را ندارند. این رقم در خانوار‌های سوری به ۹۹ درصد می‌رسد. یوکی موکوئو، نماینده یونیسف در لبنان، می‌گوید: «بانک جهانی اوضاع لبنان را احتمالا یکی از سه سقوط اقتصادی عمده در جهان از اواسط قرن نوزدهم توصیف کرده است. آنچه بررسی یونیسف نشان می‌دهد این است که کودکان عواقب وخیم این فاجعه فزاینده را تحمل می‌کنند. با افزایش شدید قیمت‌ها و ادامه بی‌کاری‌ها، سلامت، آموزش و آینده کودکان لطمه دیده است. خانواده‌های بیشتری ناچار شده‌اند تا برای تطبیق (با این شرایط) به اقدام‌هایی از جمله فرستادن کودکان سر کار‌های اغلب در شرایط خطرناک، کودک‌همسری دختران یا فروش وسایلشان متوسل شوند». در این گزارش همچنین آمده که از هر ۱۰ کودک، یک کودک سر کار فرستاده می‌شود تا خانواده‌ها بتوانند غذای موردنیازشان را تأمین کنند. آن گروه از کودکانی هم که توانسته‌اند به درسشان ادامه دهند، با گرسنگی و فشار روانی روبه‌رو بوده‌اند که بر توانایی تمرکز آن‌ها تأثیر گذاشته است. سقوط ویرانگر و تقریبا بی‌سابقه اقتصاد لبنان در دهه‌ها سوءمدیریت و فساد ریشه دارد که از ماه مارس گذشته با بروز همه‌گیری ویروس کرونا و سپس انفجار بندر بیروت در ماه آگوست همراه شده است. در آن انفجار که بخش‌هایی از پایتخت را نابود کرد، ۲۱۱ نفر کشته و بیش از شش‌هزار نفر مجروح شدند.

برادر کوچک‌تر بن‌سلمان در راه واشنگتن

روزنامه وال‌استریت ژورنال گزارش داد که خالد بن سلمان، معاون وزیر دفاع عربستان به این کشور سفر خواهد کرد؛ خالد بن سلمان بلندپایه‌ترین مقام عربستانی است که از زمان برسر کار آمدن جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا به این کشور سفر می‌کند. انتظار می‌رود خالد بن سلمان که پیش‌تر سفیر عربستان در واشنگتن نیز بوده، در این سفر با مقامات وزارت خارجه و وزارت دفاع آمریکا و کاخ سفید از جمله جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا دیدار و گفتگو کند. به گزارش وال‌استریت ژورنال، معاون وزیر دفاع عربستان در سفر به آمریکا مسائلی از جمله امنیت در عراق و سوریه، تلاش‌های میانجیگری برای آتش‌بس در یمن، اوضاع اسرائیل و اراضی فلسطینی و نگرانی‌های عربستان از مذاکرات دولت بایدن با ایران بر سر برنامه‌ای هسته‌ای را بررسی خواهد کرد. این روزنامه به نقل از برخی مقامات نوشت که انتظار نمی‌رود برادر کوچک‌تر ولیعهد عربستان با جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا دیدار کند. شورای امنیت ملی آمریکا از اظهار‌نظر در‌این‌باره خودداری کرد. بایدن خلاف دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری پیشین آمریکا که روابط گرم و همکاری اقتصادی با عربستان را ترجیح می‌داد، عربستان را در مسائلی از جمله حقوق بشر تحت‌فشار قرار داد. وزرای خارجه آمریکا و عربستان هفته گذشته و در حاشیه نشست وزرای خارجه گروه ۲۰ در ایتالیا با یکدیگر دیدار کردند و طبق گزارش‌ها، پرونده‌های دارای اهمیت مشترک و اوضاع در لبنان و یمن از محور‌های گفت‌وگوی طرفین بود. تا امروز، خالد بن سلمان عالی‌ترین مقام سعودی خواهد بود که از زمان روی‌کار‌آمدن دولت جو بایدن، به آمریکا سفر می‌کند؛ چراکه محمد بن سلمان، ولی عهد هنوز نتوانسته موافقت واشنگتن برای سفر به آمریکا را بگیرد. برخی منابع عربی اخیرا گزارش دادند، بن‌سلمان در تلاش است تا با بایدن دیدار کند؛ اما دولت آمریکا با این دیدار موافقت نمی‌کند.

***********************************************

 

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات