صفحه نخست >>  عمومی >> یادداشت کوتاه
تاریخ انتشار : ۱۴ شهريور ۱۴۰۰ - ۰۹:۵۱  ، 
کد خبر : ۳۳۳۳۸۲

به میز مذاکره برگردید!

پایگاه بصیرت / حسین عباسیان

روزنامه ابتکار، وابسته به جریان اصلاح‌طلب دیروز (شنبه) نوشت: «یک دیپلمات ارشد آمریکایی گفت که آن‌ها هنوز منتظر پاسخ ایران در مورد زمان آماده شدن برای ازسرگیری مذاکرات بین‌المللی به‌منظور احیای احتمالی برجام هستند. این دیپلمات افزود درحالی‌که زمان یک عامل تأثیرگذار است، مهم‌تر این است که ایرانیان با موضعی واقع‌بینانه که به بازگشت متقابل به توافق کمک می‌کند، به مذاکرات بازگردند. وی گفت: ما آماده‌ایم تا مذاکرات را با این روح و نگرش ادامه دهیم و سعی کنیم به‌سرعت به نتیجه برسیم تا ورق را برگردانیم».

گزاره تحلیلیدور ششم مذاکرات کمیسیون مشترک برجام روز ۳۰ خرداد به پایان رسید. پاسخ درخور انتظار مقامات آمریکا مبنی برافزایش سرعت نتیجه و برگشت ورق را می‌توان در آخرین بخش گفت‌و‌گوی تلویزیونی دیشب رئیس‌جمهور مبنی بر پیگیری ادامه مذاکرات البته نه مذاکره برای مذاکره و نه مذاکره تحت‌فشار و زورگویی غربی‌ها دانست. همین موضع را می‌توان در گفتگوی تلفنی اخیر وزیر امور خارجه ایران با همتای آلمانی خود نیز دنبال کرد؛ آقای امیر عبداللهیان در این گفتگو اعلام کرد: «مذاکره‌ای را قبول داریم که به رفع واقعی تحریم‌ها و تأمین حقوق حقه ایران بینجامد... آمریکایی‌ها درک درستی از منطقه و مردم‌ آن، به‌ویژه ایران ندارند ... آمریکایی‌ها باید بدانند جز با زبان احترام، ادب و منطق نمی‌توانند صحبت کنند و این ادبیاتی که گاه‌وبیگاه به کار می‌گیرند، نه‌تنها کمکی به حل مشکلات نمی‌کند، بلکه خود مسئله‌ساز است». تجربه به‌وضوح نشان داده است که ادامه مذاکرات هسته‌ای باید با بازنگری و شناخت دقیق منافع نرم‌افزاری و سخت‌افزاری نظام جمهوری اسلامی ایران، با رویکردی قوی و انقلابی پیگیری شود و از تکرار روش‌های گذشته که «خسارت محض» به بار آورد، پرهیز گردد. در نگاه انقلابی و تحول‌آفرین، هشدارهای راهبردی پیش رو، می‌تواند مبنای مذاکرات آتی قرار گیرد؛ عدم موکول کردن برنامه‌های داخلی بخصوص اقتصاد کشور به همراهی غرب، بی‌صداقتی و بدعهدی‌های مکرر مقامات اروپائی و آمریکائی، عدم استقلال اروپائی‌ها در مواضع و تصمیمات، تلاش غربی‌ها برای تحمیل حرف باطل در مقابل حرف حق با به‌کارگیری راهبرد فشار حداکثری، کنار گذاشتن هر آنچه خلاف مصالح و امنیت ملی است و داشتن صراحت و شجاعت در مذاکرات توسط تیم مذاکره‌کننده دولت سیزدهم.

نکته پایانی: اولین دور مذاکرات هسته‌ای در دولت سیزدهم دیر یا زود شروع خواهد شد. تجربه تلخ برجام بی‌فرجام دولت آقای روحانی را باید با این هشدار مقام معظم رهبری در 19/11/1397 را به تیم جدید مذاکره‌کننده نیز یادآوری کرد که: «نتیجه این شده که خود مسئولینی که آن روز مذاکره می‌کردند، امروز دارند میگویند آمریکا غیرقابل‌اعتماد است! خب، از اوّل بایستی این غیرقابل‌اعتماد بودن را تشخیص می‌دادند و حرکت می‌کردند

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات