صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۴ شهريور ۱۴۰۰ - ۰۹:۱۳  ، 
کد خبر : ۳۳۳۳۷۶

نشریه اخبار و تحلیل‌های یکشنبه، ۱۴ شهریورماه

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) این بزرگ‌ترین سرمایه است برای دولت که بتواند اعتماد مردم را جلب کند که البتّه این متأسفانه یک مقداری آسیب دیده و بایستی ترمیم کنید این را و راهکارش هم این است که حرف و عمل مسئولین یکی باشد؛ وعده‌ای اگر به مردم دادید، طبق آن وعده اگر عمل کردید، مردم به شما اعتماد پیدا می‌کنند. (۰۶/۰۶/۱۴۰۰) www.basirat.ir

نشریه اخبار و تحلیل‌ها word

نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

▼حرف روز   

«شکست تاریخی» که در کانون توجهات نیست؟!

یک لحظه فکر کنید جای آمریکا در افغانستان با یک قدرت دیگری مثلاً ایران یا چین و روسیه عوض شود و بنا به فرض، این کشورها متحمل این شکست پس از سرمایه‌گذاری هنگفت 20 ساله می‌شدند. در این صورت واکنش و نحوه مواجهه رسانه‌های آمریکایی با این موضوع چگونه بود؟ رسانه‌های سمپاتِ غرب و آمریکا در این کشورها چگونه قضیه را تحلیل می‌کردند؟ چرا شکست تاریخی آمریکا در افغانستان آن‌طور که باید در کانون توجهات قرار نمی‌گیرد؟

نکات تحلیلی: 1- یک دلیل می‌تواند این باشد که ما هنوز از انگاره‌بافی‌های استعاری و تبلیغاتی از ابرقدرتی آمریکا رها نشده‌ایم. سخت است باور کنیم آمریکا از افغان‌ها شکست خورده باشد! هنوز دنبال علل و سناریوهای ناپیدا و پشت‌پرده برای چرایی خروجِ به تعبیر «هنری کیسینجر» فاجعه‌بار آمریکا از افغانستان می‌گردیم؛ درحالی‌که آمریکا واقعاً در افغانستان شکست خورده و امیدی به آینده سودمند در آنجا ندارد. 2- شاید هنر و مهارت آمریکایی‌ها در تبدیل تهدید به فرصت که انصافاً در آن استاد هستند، مانع از دیدن واقعیت میدانی «شکست تاریخی آمریکا» در تغییر معادلات ژئوپلیتیک منطقه‌ای و بین‌المللی و تغییر هندسه قدرت جهانی شده است؛ چراکه آمریکایی‌ها مبتنی بر همین مهارت، از شکستشان در افغانستان، فرصت و روایتی برای فرار به جلو و ضرورت تمرکز بر آسیای شرقی ساخته‌اند؛ اما از اول هم یکی از دلایل آمریکا برای اشغال افغانستان مگر همین هدف نبود؛ بود اما نشد! 3- آمریکا در حوزه رسانه و جنگ شناختی و ادراک‌سازی، شکست خود را وارونه می‌کند و با تبلیغات رسانه‌ای تلاش می‌کند تصویری دیگر از «پیروزی و تغییر استراتژی» به تعبیر استفان والت ارائه کند. البته در این موضوع هواداران و شبکه جهانی غرب‌باوران در تقویت این نگاه در کشورهای خود یا با سکوت یا توجیه‌‌تراشی به‌اصطلاح علمی، به آمریکا کمک می‌کنند. استقبال سرد رسانه‌های اصلاح‌طلب در داخل ایران از خروج آمریکا از افغانستان شاهد مثال خوبی است. گویی آن‌ها از این فضاحت ناراحت‌اند! البته شاید حق دارند. چون می‌دانند شکست آمریکا در افغانستان آخرین میخ بر تابوت ادعاهای این کشور در زمینه رهبری جهانی و افول نظام لیبرال سرمایه‌داری در حوزه سیاست و اخلاق است و رسالت دلار بگیران وطنی و ضدانقلاب، چیزی غیر از پنهان‌سازی این واقعیت نیست!

نکته پایانی: آمریکا با شکست در افغانستان، به‌اضافه سرعت‌یابی افول هژمونیک و پایان ابرقدرتی در جهان مواجه است. ابعاد و زوایای این شکست باید بررسی و آنالیز گردد. بررسی‌های عمیق و تحلیلی در این موضوع، می‌تواند بدل تکنیک فرار به جلوی آمریکا باشد. (نویسنده: فتح‌الله پریشان)

▼گزارش روز                            

به میز مذاکره برگردید!

روزنامه ابتکار، وابسته به جریان اصلاح‌طلب دیروز (شنبه) نوشت: «یک دیپلمات ارشد آمریکایی گفت که آن‌ها هنوز منتظر پاسخ ایران در مورد زمان آماده شدن برای ازسرگیری مذاکرات بین‌المللی به‌منظور احیای احتمالی برجام هستند. این دیپلمات افزود درحالی‌که زمان یک عامل تأثیرگذار است، مهم‌تر این است که ایرانیان با موضعی واقع‌بینانه که به بازگشت متقابل به توافق کمک می‌کند، به مذاکرات بازگردند. وی گفت: ما آماده‌ایم تا مذاکرات را با این روح و نگرش ادامه دهیم و سعی کنیم به‌سرعت به نتیجه برسیم تا ورق را برگردانیم».

گزاره تحلیلی: دور ششم مذاکرات کمیسیون مشترک برجام روز ۳۰ خرداد به پایان رسید. پاسخ درخور انتظار مقامات آمریکا مبنی برافزایش سرعت نتیجه و برگشت ورق را می‌توان در آخرین بخش گفت‌و‌گوی تلویزیونی دیشب رئیس‌جمهور مبنی بر پیگیری ادامه مذاکرات البته نه مذاکره برای مذاکره و نه مذاکره تحت‌فشار و زورگویی غربی‌ها دانست. همین موضع را می‌توان در گفتگوی تلفنی اخیر وزیر امور خارجه ایران با همتای آلمانی خود نیز دنبال کرد؛ آقای امیر عبداللهیان در این گفتگو اعلام کرد: «مذاکره‌ای را قبول داریم که به رفع واقعی تحریم‌ها و تأمین حقوق حقه ایران بینجامد... آمریکایی‌ها درک درستی از منطقه و مردم‌ آن، به‌ویژه ایران ندارند ... آمریکایی‌ها باید بدانند جز با زبان احترام، ادب و منطق نمی‌توانند صحبت کنند و این ادبیاتی که گاه‌وبیگاه به کار می‌گیرند، نه‌تنها کمکی به حل مشکلات نمی‌کند، بلکه خود مسئله‌ساز است». تجربه به‌وضوح نشان داده است که ادامه مذاکرات هسته‌ای باید با بازنگری و شناخت دقیق منافع نرم‌افزاری و سخت‌افزاری نظام جمهوری اسلامی ایران، با رویکردی قوی و انقلابی پیگیری شود و از تکرار روش‌های گذشته که «خسارت محض» به بار آورد، پرهیز گردد. در نگاه انقلابی و تحول‌آفرین، هشدارهای راهبردی پیش رو، می‌تواند مبنای مذاکرات آتی قرار گیرد؛ عدم موکول کردن برنامه‌های داخلی بخصوص اقتصاد کشور به همراهی غرب، بی‌صداقتی و بدعهدی‌های مکرر مقامات اروپائی و آمریکائی، عدم استقلال اروپائی‌ها در مواضع و تصمیمات، تلاش غربی‌ها برای تحمیل حرف باطل در مقابل حرف حق با به‌کارگیری راهبرد فشار حداکثری، کنار گذاشتن هر آنچه خلاف مصالح و امنیت ملی است و داشتن صراحت و شجاعت در مذاکرات توسط تیم مذاکره‌کننده دولت سیزدهم.

نکته پایانی: اولین دور مذاکرات هسته‌ای در دولت سیزدهم دیر یا زود شروع خواهد شد. تجربه تلخ برجام بی‌فرجام دولت آقای روحانی را باید با این هشدار مقام معظم رهبری در 19/11/1397 را به تیم جدید مذاکره‌کننده نیز یادآوری کرد که: «نتیجه این شده که خود مسئولینی که آن روز مذاکره می‌کردند، امروز دارند میگویند آمریکا غیرقابل‌اعتماد است! خب، از اوّل بایستی این غیرقابل‌اعتماد بودن را تشخیص می‌دادند و حرکت می‌کردند». (نویسنده: حسین عباسیان)

▼ خبر ویژه                

رئیسی: تصمیمات مهم را با مردم در میان می‌گذاریم

رئیس‌جمهور در اولین گفت‌وگوی تلویزیونی زنده با مردم گفت: «تیم اقتصادی دولت شبانه‌روز کار می‌کند تا بتوانیم ثبات را به بازار برگردانیم. ۹۰ درصد کارخانه‌ها زیربنای معطل دارند که می‌توان با یک اقدام کارخانه را فعال کرد. اگر بتوانیم این ظرفیت را فعال کنیم، هم بخشی از بیکاری حل می‌شود و هم تولید فعال می‌شود. تصمیمات مهم را با مردم در میان می‌گذاریم و غیاباً درباره بازار تصمیم نخواهم گرفت. معاون اول دولت مسئول هماهنگی تیم اقتصادی دولت است. به همه سرمایه‌گذاران می‌گویم که در همه جای کشور می‌توان سرمایه‌گذاری کرد. دستگاه‌های دولتی برای جذب سرمایه‌گذار آمادگی دارند».

▼ اخبار

اصلاح‌طلبان در حضیض سیاست به سر می‌برند!

روزنامه شرق وابسته به جریان اصلاح‌طلب، در یادداشتی با عنوان «طبقه استیجاری» به مناسبات میان اصلاح‌طلبان و طبقه متوسط پرداخت و نوشت: «اصلاح‌طلبان در حضیض سیاست به سر می‌برند و اعتماد طبقه‌ای را که خود برساخته‌اند (!!!) ازدست‌داده‌اند. دولت‌های اصلاح‌طلب نتوانستند به وعده‌های خود در قبال طبقه متوسط عمل کنند. اینک با این جدایی، چهره اصلاح‌طلبان بیش‌ازپیش عیان و مخدوش شده و طبقه متوسط دریافته است که هرگز یک طبقه به معنای واقعی نبوده و چه‌بسا برساخته جریان‌های سیاسی برای کشانده ‌شدن به عرصه انتخابات بوده است. آنچه امروز شاهدیم اضمحلالِ اصلا‌ح‌طلبان و «بحران هویت» در طبقه متوسط است! اینکه جریان اصلاح‌طلب در دوره‌های گذشته انتخاباتی، با شعارزدگی و ضعف مدیریتی، اعتماد مردم را ازدست‌داده است، امر مسلمی است؛ اما این رسانه چگونه ناتوانی جریان هم‌طیف خویش را به بحران هویت در طبقه متوسط گره می‌زند، جای بسی تأمل است! اگر امروز بخش‌هایی از طبقه متوسط حامی جریان اصلاح‌طلب، از آن روی‌گردان شده‌اند نه به معنی بی‌هویتی، بلکه به معنای این است که مردم در جمهوری اسلامی به کارآمدی رأی می‌دهند، نه به یک مشت شعارهای شب انتخاباتی و احساسی که ماحصلی جز همان خوشی‌های زودگذر انتخاباتی ندارد. ازاین‌رو، مسئولیت بر دولت جدید سنگینی می‌کند که چگونه با این حجم از جامعه دلخور و بریده از سیاست اصلاح‌طلبان در دولت گذشته، خواهد توانست بار دیگر اعتماد ازدست‌رفته را به دولت بازگرداند! رئیسی در سخنان دیشب خود با پذیرش آسیب دیدن اعتماد عمومی در دولت سابق، راه ترمیم آن را صادق‌الوعد بودن دانست و تأکید کرد، باید با مردم صادقانه صحبت کنیم.

نگران اصلی خروج آمریکا از منطقه غرب آسیا!

نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی پس از سفر خود به آمریکا و دیدار با جو بایدن در 5 شهریور، در حالی سعی کرد که گفتگوی خود با بایدن در خصوص برجام را موفقیت‌آمیز جلوه دهد که به نظر می‌رسد این محور از گفتگوها در اولویت قرار نداشته و موضوع اصلی این دیدار به نگرانی این رژیم از خارج شدن نظامیان آمریکایی از عراق و سوریه پس از عقب‌نشینی آمریکا از افغانستان ارتباط داشته است. دولت آمریکا اکنون حضور نظامی در منطقه غرب آسیا را در جهت منافع این کشور نمی‌داند. به نظر می‌رسد ویرانی زیرساخت‌های داخلی در آمریکا که ترامپ در کارزار انتخاباتی خود به آن‌ها اشاره کرد و هزینه‌های ۷ تریلیون دلاری لشکرکشی‌های بدون دستاورد به منطقه غرب آسیا، هر دو حزب سیاسی آمریکا را به این رویکرد جدید وادار کرده است تا به‌جای وارد شدن به جنگ‌های بیهوده و طولانی‌مدت با دیگر کشورها، به بازسازی داخلی توجه کنند و متحدان دردسرساز خود را رها سازند. بایدن در پاسخ به انتقادها از خروج نظامیانش از افغانستان، گفت که نمی‌توان با حضور گسترده نظامی در هرجایی، امنیت بیشتری را برای آمریکایی‌ها محقق سازیم. همچنین نگرانی دیگر بنت، افزایش صهیونیست ستیزی در جامعه آمریکایی است؛ بر اساس آخرین نظرسنجی که شورای شیکاگو برای سال ۲۰۲۱ انجام داد، ۵۰ درصد از شرکت‌کنندگان در نظرسنجی گفته‌اند، می‌خواهند آمریکا کمک‌های نظامی به این رژیم را محدود کند و ۶۲ درصد نیز گفتند نباید از این کمک‌ها علیه فلسطینی‌ها استفاده شود. این نظرسنجی در ادامه سایر مطالعات اخیر است که نشان می‌دهد حمایت آمریکایی‌ها از رژیم صهیونیستی کاهش یافته است.

«آقازاده» به زندان بازگشت!

وکیل مهدی هاشمی در خصوص غیبت موکلش در دوره مرخصی از زندان، گفته است که به موکلش هیچ اخطاری ابلاغ نشده است و با «مرخصی اعطایی تمدیدی» در مرخصی به سر می‌برده است. ماجرای حضور بی‌ضابطه و طولانی‌مدت مهدی هاشمی، متهم فتنه سال 88 در مرخصی، موجب سوءاستفاده رسانه‌های معلوم‌الحال خارج نشین شده است تا سوژه رسانه‌ای جدیدی علیه کشورمان به راه بیندازند که عدالت میان زندانیان در کشورمان وجود ندارد! رئیس سازمان زندان‌ها در واکنش به این جریان خبری، در توئیتی نوشت: «مهدی هاشمی مرخصی بدون سقف نداشته و غیبت کرده است. او اکنون در زندان اوین است. ممنوعیت تبعیض در ارائه خدمات به زندانیان و بی‌اعتنایی به برخی تشخص‌ها در آغازین روزهای خدمت در سازمان زندان‌ها، ابلاغ شد».

‌اخبار کوتاه

خروج واکسن از کشور؛ ادعایی که تکذیب شد/ به دنبال انتشار اظهاراتی از معاون قرارگاه پدافند زیستی کشور مبنی بر تولید ماهانه ۲ میلیون دوز واکسن اسپوتنیک در داخل کشور و انتقال آن به روسیه، سخنگوی سازمان غذا و دارو ضمن تکذیب این ادعا، گفت: «خروج و ورود هر نوع واکسن مستلزم مجوز سازمان غذا و دارو خواهد بود که چنین چیزی تاکنون در مورد واکسن‌های کرونا ازجمله واکسن اسپوتنیک‌وی صادر نشده است. واکسن اسپوتنیک لایت به‌صورت بچ تست یا محموله اولیه تولید شده و هفته‌هاست در انتظار تأیید نهایی موسسه گامالیا روسیه برای ورود به چرخه تولید انبوه است».

ارتقاء موشکی ایران با وزارتخانه جدید دفاع/ وزیر دفاع در دیدار فرمانده هوافضای سپاه گفت: «توانمندی‌های تولیدی وزارت دفاع در حوزه موشکی بسیار گسترده، پیشرفته و فناورانه است. رفع تمامی نیازمندی‌های نیروی هوافضای سپاه، اولویت اول وزارت دفاع خواهد بود». سردار حاجی‌زاده در این دیدار گفت: «در دوره جدید وزارت دفاع، همکاری‌ها در حوزه ارتقاء قدرت موشکی سپاه گسترده خواهد شد».

رشد ۹ پله‌ای ایران در رتبه‌بندی واکسیناسیون جهانی/ بر اساس گزارش‌های جهانی، با شکسته شدن رکورد واردات واکسن در روزهای اخیر، ایران از رتبه «سی‌ام» جهانی به رتبه «بیست و یکم» صعود کرد. مقایسه میزان واردات واکسن در یک‌ماهه اخیر و تلقیح آن با رشد بی‌سابقه‌ای مواجه بوده و با روند فعلی تا زمستان سال جاری جامعه هدف واکسینه خواهند شد. بااین‌وجود، برخی کمپین‌ها در فضای مجازی خواستار بررسی ترک فعل احتمالی در واردات واکسن در دولت گذشته شده‌اند.

«پس از بیست سال» مورد تحسین قرار گرفت!/ روابط عمومی موسسه «شهرستان ادب» اعلام کرد: «حضرت آیت‌الله خامنه‌ای پس از مطالعه رمان «پس از بیست سال» در پيامی كه به نويسنده اين كتاب ابلاغ شده است، فرموده‌اند: سلام من را به نویسنده برسانید و به ايشان خدا قوت و خسته نباشید بگوييد و همچنین از نویسنده و ناشر کتاب تشکر کنید. رهبر معظم انقلاب این رمان را «یک عاشقانه‌ جذاب تاریخي قوی» خواندند و آن را «واقعاً یک رمان‌» دانسته‌اند که «خیلی خوب از کار درآمده است».

«مأرب» در آستانه الحاق به یمن!/ رزمندگان یمنی با ماشین‌آلات نظامی گسترده و تعداد بسیار در اطراف مأرب مستقر شده‌اند و به‌زودی به اولین مقر نظامی دولت مستعفی در ورودی شهر می‌رسند. آن‌ها بیش از سه کیلومتر از این مقر فاصله ندارند. «حلمی الکمالی» روزنامه‌نگار یمنی گفته آزادی مأرب بی‌شک به‌مثابه کوبیدن آخرین میخ بر تابوت دولت «منصور هادی» است.

نیروی دریایی ارتش، قهرمان مسابقات جام دریا شد/ نیروی دریایی ارتش ایران با کسب ۲۰۴ امتیاز با اقتدار توانست قهرمان ششمین دوره از مسابقات بین‌المللی نظامی جام دریا در بندر انزلی شود. در این مسابقات تیم‌هایی از چهار کشور ایران، روسیه، ازبکستان و ویتنام شرکت داشتند.

نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات