صفحه نخست >>  عمومی >> ویژه ها
تاریخ انتشار : ۱۶ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۵:۴۲  ، 
کد خبر : ۳۳۳۴۷۸

رسوایی امنیتی رژیم صهیونیستی

پس از آخرین شکست در عملیات «شمشیر قدس»؛ با فرار اسرای فلسطینی از یک زندان مجهز، یک رسوایی امنیتی بزرگ در کارنامه رژیم اشغالگر صهیونیستی ثبت شد.

 
پس از آخرین شکست در عملیات «شمشیر قدس»؛ با فرار اسرای فلسطینی از یک زندان مجهز، یک رسوایی امنیتی بزرگ در کارنامه رژیم اشغالگر صهیونیستی ثبت شد.
شش زندانی فلسطینی از جمله رهبر سابق یکی از شاخه ‌های جنبش فتح موفق شدند شامگاه دوشنبه 15 شهریور 1400 از زندانی در شمال اسرائیل بگریزند.
این زندان با نام «جلبوع» در داخل اراضی 1948 و در فاصله حدود چهار کیلومتری کرانه باختری واقع شده و به عنوان یکی از زندان‌ های با ضریب امنیتی بالا در اسرائیل شناخته می ‌شود. در این زندان فلسطینان محکوم شده یا مشکوک به اقدامات ضد اسرائیلی نگهداری می‌ شوند.

ماجرا از آن جا آغاز شد که یک راننده که حدود نیمه شب در اطراف زندان تردد می کرد گزارش داد که افراد مشکوکی را دیده است که به سمت باغ ها می دوند. پس از آن مسئولان زندان جلبوع به شمارش تعداد زندانیان پرداخته و حدود ساعت 3 بامداد معلوم شد که شش اسیر فلسطینی ناپدید شده اند.
بلا فاصله پلیس اسرائیل تعقیب و جست ‌وجوی گسترده ‌ای را در محیط پیرامونی زندان آغاز کرد و ارتش تجهیزات رصد هوایی را در اختیار نیروهای پلیس قرار داده و نیروهای خود را برای مداخله در کرانه باختری رود اردن آماده کرد.
به گفته مقامات امنیتی فراریان با وسایل ابتدایی از کف دستشویی سلول خود سوراخی را برای دسترسی به محوطه زندان حفر کرده بودند. تصاویری که بعد از فرار زندانیان از داخل زندان منتشر شد این گفته را تایید کرد.
مقامات اسرائیلی هویت زندانیان فراری را فاش نکرده‌ اند، اما سازمان اسرای فلسطینی مستقر در کرانه باختری آن ‌ها را شناسایی کرده است. در میان این افراد نام زکریا الزبیدی دیده می ‌شود که تا سال ۲۰۰۷ فرمانده گردان ‌های شهدای الاقصی شاخه مسلح جنبش فتح در زمان ریاست محمود عباس بود.
زکریا زبیدی در سال ۲۰۰۷ ساکن اردوگاه فلسطینان جنین در کرانه باختری متعهد شد در ازای توافق با اسرائیل اسلحه خود را زمین بگذارد و از فهرست فلسطینیان تحت تعقیب خارج شود. اما مقامات اسرائیلی بعدها از این توافق را زیر پا گذارده و سرویس امنیت داخلی اسرائیل مدعی شد که زبیدی در حملات مختلف علیه اسرائیل دست داشته و نهایتا در سال ۲۰۱۹ وی را بازداشت کردند.
پنج نفر دیگر از فراریان، از اعضای جنبش جهاد اسلامی هستند. طبق اطلاعات منتشر شده چهار نفر از این افراد در حال گذراندن حکم حبس ابد بودند.
نفتالی بنت، نخست وزیر اسرائیل این فرار را یک حادثه بسیار جدی و خطرناک توصیف کرد و خواستار تحرک همه نهادهای امنیتی اسرائیل برای پیگیری این موضوع شد.
از طرفی، وزیر امنیت داخلی رژیم صهیونیستی گفت که برنامه فرار اسرا از زندان جلبوع بسیار دقیق بود و تصور می ‌کنیم آنها از خارج از زندان کمک دریافت کردند.
از سوی دیگر، کانال ۱۲ تلویزیون رژیم صهیونیستی اعتراف کرد که فرار شش اسیر فلسطینی از زندان جلبوع به منزله یک پیروزی معنوی برای فلسطینیان است و حماس و جهاد اسلامی تلاش خواهند کرد تا از این حادثه برای تجدید ارتباط بین کرانه باختری و نوار غزه بهره ببرند.

در مقابل، فرار از زندان جلبوع اقدامی بی سابقه بود که دستاورد قابل توجهی برای فلسطینی ها محسوب می شود.  در همین راستا جنبش جهاد اسلامی، با صدور بیانیه ‌ای، این فرار را «یک اقدام قهرمانه» قلمداد کرده و آن را نشان دهنده شکست سیستم امنیتی رژیم صهیونیستی دانست که ساختار امنیتی آن را به شدت لرزاند و ناتوانی آن را عمیق ‌تر کرد.
فوزی برهوم سخنگوی حماس نیز تاکید کرد که آزادی شش نفر از اسرا به رغم تمامی موانع امنیتی، اقدامی شجاعانه و قهرمانانه است. وی این عملیات را پیروزی بزرگی برای عزم و اراده اسرای قهرمان فلسطینی دانست و گفت این پیروزی چالشی حقیقی فراروی نهادهای امنیتی اسرائیلی قرار داد که خود را شکست ‌ناپذیر می ‌دانستند.

به رغم آماده باش نیروهای امنیتی ـ نظامی اسرائیل و استفاده از چند بالگرد برای جست وجوی فلسطینی های فراری، زندانیان در تاریکی شب فرصت دور شدن از زندان را یافته و به گفته  منابع امنیتی اسرائیلی به سوی کرانه باختری رود اردن و احتمالا اردوگاه آوارگان جنین در شمال کرانه رفته اند.
به همین دلیل ارتش نیروهای نظامی زیادی را به این بخش از کرانه باختری ارسال کرده است. برخی نیز پیش بینی کرده اند ممکن است ارتش اشغالگر به جنین حمله نظامی کند.
یک احتمال هم آن است که اسیران فلسطینی که موفق به فرار شدند متفرق شده و شماری از آن ها به کشور اردن رفته اند، که در این صورت یافتن آن ها کار دشواری خواهد بود.

 در مجموع باید گفت فرار اسرای فلسطینی از یک زندان مجهز، یک رسوایی امنیتی بزرگ برای رژیم اشغالگر صهیونیستی محسوب می شود، زیرا این رژیم تا کنون مدعی بود که زندان جلبوع تحت حفاظت شدید امنیتی قرار دارد و به هیچ وجه امکان فرار از آن وجود ندارد؛ تا جایی که این زندان «گاو صندوق» لقب گرفته بود.
ولی فرار اسرای فلسطینی این ادعا را نقش بر آب کرده و یک ضربه سیاسی ، نظامی، امنیتی و رسانه ای شدید به این رژیم وارد کرد. این در حالی است که رژیم صهیوینستی در گذشته نیز طعم رسوایی و ناکامی های اطلاعاتی ـ امنیتی را چشیده بود.
آخرین نمونه این ناکامی شکست در عملیات «شمشیر قدس» و پیش از آن سقوط موشک های مقاومت در اطراف تاسیسات هسته ای «دیمونا» در جنوب اسرائیل بود.
تکرار و تداوم رسوایی های رژیم غاصب، تکمیل کننده پازلی خواهد بود که سرانجام فروپاشی محتوم این غده سرطانی را در قلب منطقه رقم خواهد کرد.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات