صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۱ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۵:۱۲  ، 
کد خبر : ۳۳۳۵۵۷

گروسی در تهران/ بیانیه مشترک ایران با آژانس

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی بصیرت«محمد اسلامی» روز یکشنبه پس از دیدار با «رافائل گروسی» مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در کنفرانس مطبوعاتی مشترک، افزود: امروز به دعوت سازمان انرژی اتمی ایران رافائل گروسی به تهران آمد و مذاکرات خوب و سازنده‌ای با وی داشتیم.
اسلامی ادامه داد: روح حاکم بر مذاکرات، ایجاد فرصت برای توسعه تعاملات، همکاری‌ها در چارچوب موازین و مقررات آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است.
به گزارش ایرنا، رییس سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه کل مسائل فی‌مابین اساساً فنی است و مسائل سیاسی جایگاهی در روابط فیمابین ندارد، گفت: تصمیم گرفتیم در اجلاس آینده شرکت کنیم و در حاشیه اجلاس مذاکرات و گفت‌وگوهای خود را ادامه دهیم.  
اسلامی با بیان اینکه توافق کردیم گروسی در آینده نزدیک دوباره به تهران سفر کند، گفت: همچنین مقرر شد کارشناسان‌ آژانس برای تعویض کارت‌های حافظه دوربین‌های نظارتی فنی به ایران بیایند و اقدامات فنی لازم را برای دوربین‌ها انجام دهند و کارت حافظه طبق روالی که در ایران است و در آنجا نگهداری می‌شود، همین جا پلمب می‌کنند و کارت‌های جدید را نصب می‌کنند.
معاون رییس جمهوری و رییس سازمان انرژی اتمی تصریح کرد: آنچه برای ما حائز اهمیت است و آژانس هم تأکید دارد، اعتماد سازی است.
 اسلامی گفت: اعتماد متقابل بین جمهوری اسلامی و آژانس باید پابرجا بماند و آژانس در عمل به تکالیف قانونی خود برای پیشبرد انرژی هسته‌ای ایران و همچنین پیشرفت جمهوری اسلامی نقش قابل ملاحظه‌ای داشته باشد.
رافائل گروسی نیز پس از دیدار و گفت‌و گو با محمد اسلامی رییس سازمان انرژی اتمی ایران در کنفرانس مطبوعاتی گفت: از اینکه بار دیگر در تهران هستم بسیار خوشحالم و این ملاقات برای من معنی بسیار مهمی دارد چون بعد از روی کار آمدن دولت جدید جمهوری اسلامی نخستین بار است که این بازدید انجام می‌شود.
وی این بازدید را به معنای گسترش همکاری‌های بین ایران و آژانس ارزیابی کرد و از رییس سازمان انرژی اتمی ایران بابت مهمان‌نوازی و گفت‌ وگوی مثبت و عمیق قدردانی کرد.
مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اظهار کرد: موضوعات و مسائل بسیار خوبی در این نشست مطرح شد و باید در ارتباط موضوعات مختلف تبادل نظر داشته باشیم. این نخستین دیدارم بعد از انتصاب آقای اسلامی است که در رابطه با مسائل فنی با ایشان گفت‌ وگو کردم.
وی ادامه داد: ظرف کمتر از دو هفته کنفرانس عمومی در وین بر گزار خواهد شد و این یکی از مهمترین رویدادهای هسته‌ای در جهان است. خوشحالم دکتر اسلامی سرپرستی هیات ایرانی را در این دوره از رویدادها برعهده دارد.
گروسی با بیان اینکه توافق کردیم ادامه مذاکرات را در در وین انجام دهیم، گفت: از طرف ایران دعوت شده‌ام تا مجددا پس از نشست وین برای گفت‌وگو با مقامات سطح بالای ایرانی به تهران برگردم. 
مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با بیان اینکه گفت وگوهای ما نتیجه سازنده‌ای داشت،گفت: ادامه عملیات تجهیزات فنی آژانس در ایران بسیار مهم است و این یک ضمانت‌نامه مهم برای آژانس و جهان محسوب می‌شود. ما می توانیم در این چارچوب به ایران کمک کنیم و توافقات مثبت بعدی را هم داشته باشیم.
وی اضافه کرد: مجددا از همکاری شما قدردانی می‌کنم و امیدوارم این همکاری‌ها ادامه یابد. این شامل همکاری سازنده ما برای پیشبرد همکاری صلح‌آمیز هسته‌ای شما می‌شود.
بیانیه مشترک معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی جمهوری اسلامی ایران و مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی

جناب آقای رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی (آژانس)، در روز یک‌شنبه مورخ 21/06/1400 به تهران سفر و با جناب آقای محمد اسلامی، معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی ایران (سازمان)، دیدار نمود.
طرفین، روح همکاری و اعتماد متقابل و اهمیت تداوم آن و همچنین ضرورت رسیدگی به موضوعات فی‌مابین در فضایی سازنده و منحصرا فنی را مورد یادآوری و تاکید مجدد قرار دادند.در چارچوب تعاملات و همکاری‌های موجود فی‌مابین، طرفین تصمیم گرفتند دیدارهای متقابل را در سطوح مرتبط تداوم دهند. در همین راستا، معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی ایران  در حاشیه کنفرانس عمومی آژانس با مدیرکل دیدار خواهد کرد و مدیرکل نیز در آینده نزدیک به تهران سفر خواهد نمود تا مشورت‌های سطح بالا با هدف تقویت همکاری‌های میان ایران و آژانس در حوزه های مختلف و بحث درخصوص موضوعات فعلی مورد علاقه متقابل، با دولت جمهوری اسلامی ایران داشته باشد.به بازرسان آژانس اجازه داده می شود تا نسبت به سرویس فنی تجهیزات نظارتی مشخص شده و جایگزینی کارت‌های حافظه آن‌ها که تحت مهر و موم مشترک در ایران نگهداری خواهند شد، اقدام نمایند. چگونگی و زمان انجام این اقدام، مورد توافق دو طرف قرار گرفت.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات