صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۵ شهريور ۱۴۰۰ - ۲۲:۳۳  ، 
کد خبر : ۳۳۳۴۵۷

خطیب‌زاده: حملات خارجی‌ها به «پنجشیر» محکوم است/ واردات ۲۰ میلیون دوز واکس/ استفاده سیاسی از آژانس پاسخ متفاوت ایران را در پی دارد

سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست خبری هفتگی خود با خبرنگاران گفت که استفاده سیاسی از بستر فنی آژانس پاسخ متفاوتی را از ایران در پی خواهد داشت.
 

سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان صبح امروز (دوشنبه) در نشست خبری با خبرنگاران که به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد، درباره برگزاری نشست آتی شورای حکام آژانس انرژی اتمی و همچنین موضوعات فنی بین آژانس بین المللی انرژی اتمی و سازمان انرژی اتمی کشورمان، گفت: اجلاس پیش‌روی شورای حکام، یک نشست عادی است. تاکید می‌کنم هیچ طرفی اشتباه محاسباتی نکند و به سمتی نرود که مذاکرات وین تحت تاثیر قرار بگیرد.

استفاده سیاسی از بستر آژانس پاسخ متفاوت ایران را در پی خواهد داشت

وی افزود: همه باید توجه کنند استفاده سیاسی از بستر فنی آژانس، پاسخ متفاوتی را از تهران در پی خواهد داشت. روابط ما با آژانس فنی و محترمانه است و مفاهمه عمیقی برقرار است،  امیدواریم بقیه مداخله نکنند.

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین در خصوص سفر احتمالی «رافائل گروسی» به تهران، گفت: این خبر را شنیده‌ایم، اما نمی‌دانیم این سفر برنامه ریزی شده است یا نه؛ باید از سازمان انرژی اتمی بپرسید.

خطیب‌زاده اضافه کرد: اما در موضوعات فنی، روابط خوب ما ادامه دارد. سوالات مطرح شده آژانس نیز پاسخ داده شده و گفتگوها هم ادامه دارد.

مذاکرات هسته‌ای باید تأمین کننده منافع ایران باشد

وی با بیان اینکه اصل گفتگوها انجام خواهد شد، اظهار داشت: ایران هم بارها در سطوح مختلف این اجماع حاکمیتی را اعلام کرده و مذاکراتی که برای اطمینان از اجرای بی کم‌وکاست تعهدات آمریکا ذیل برجام آغاز شده است، حتما ادامه پیدا خواهد کرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: این گفتگوها باید تامین‌کننده منافع عالی مردم و جمهوری اسلامی ایران باشد که در چند سال گذشته با نقض مکرر آمریکایی‌ها و بی عملی اروپا، این منافع برای مردم و ایران حاصل نشده است.

خطیب‌زاده گفت: این مذاکرات باید رفع تحریم‌های مندرج در برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ را بی کم و کاست تامین کند. ما با این رسالت، حتی یک ساعت هم برای رفع تحریم‌های ظالمانه معطل نخواهیم ماند.  

 آمریکا با دستورکار واقعی به وین بیاید

وی همچنین در خصوص تغییرات شکل گرفته در دولت، گفت: همه طرف‌ها این را درک می‌کنند که دولت مستقر و وزرا مشخص شده‌اند و به زودی تمام مواردی که باید اعلام شود، اعلام خواهد شد.  

سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه پیام‌های داده شده از سوی رئیس‌جمهور و وزیر امور خارجه درباره مذاکره روشن است، افزود: طرف آمریکایی باید بداند با ذهنیت دوران ترامپ نمی‌تواند نتیجه‌ای جز شکست حداکثری داشته باشد.

گفت‌وگوهای وین ادامه می‌یابد

خطیب زاده گفت: باید با یک دستور کار واقعی و برای اجرای بی کم‌وکاست، بر اساس «نه تعهد بیشتر یا کمتر» به وین بیایند. این چیزی است که می‌تواند به سرعت، همه ما را به نتیجه برساند.

حملات شب گذشته به پنجشیر به اشد وجه محکوم است

سخنگوی وزارت امور خارجه ضمن محکومیت حوادث شب گذشته در ولایت پنجشیر افغانستان گفت: اخبار پنجشیر واقعا نگران کننده و حملات دیشب به اشد وجه محکوم است.

موضوع پنجشیر باید از طریق مذاکره و وساطت حل شود

خطیب زاده شهادت رهبران افغانستانی را مایه تاسف و تاثر عمیق دانست و گفت: ما حملات نیروهای خارجی را در دست بررسی داریم و همگان باید بدانند که تاریخ افغانستان نشان داده مداخله خارجی نتیجه‌ای جز شکست برای نیروی متجاوز نداشته است.

وی تصریح کرد: محاصره مردم پنجشیر نگران کننده است و ایران تمام مساعی خودش را برای کمک به آلام مردم افغانستان و تشکیل دولت فراگیر بکار می‌گیرد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی اضافه کرد: این خواست مردم افغانستان است که باید محقق شود و آینده افغانستان را معلوم کند و نه دخالت خارجی‌ها.

خطیب‌زاده با بیان اینکه صلح پایدار از طریق گفتگوهای اصیل بین افغانی می‌گذرد، اظهار داشت: من تذکر جدی می‌دهم که تمامی خطوط قرمز و تعهدات ذیل حقوق بین الملل رعایت شود.

وی تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران با دقت نظر و از نزدیک تحولات افغانستان را پیگیری می‌کند. نهادهای بین المللی در کنار کشورهای منطقه، وظیفه جدی دارند، صلح و آرامش را در افغانستان تضمین کنند.  

برای برقراری صلح پایدار به افغانستان کمک می‌کنیم

سخنگوی وزارت امور خارجه اظهار داشت: به تمام گروه‌های افغانستانی کمک می‌کنیم تا صلح پایدار ایجاد شود.

خطیب‌زاده همچنین با اشاره به بیانات رهبر انقلاب در خصوص افغانستان، گفت: همانطور که مقام معظم رهبری فرمودند، رفتار دولت آتی و گروه‌هایی که در افغانستان در قدرت قرار می‌گیرند، رفتار جمهوری اسلامی و کشورها را در عرصه بین الملل مشخص می‌کند.  

وی افزود: هرچقدر مسئولانه رفتار کنند پاسخ درست تری از کشورها، از جمله همسایگان و به ویژه ایران و نظام بین الملل خواهند گرفت.

 واردات ۲۰ میلیون دوز واکسن تا سه هفته آینده

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین درخصوص واردات واکسن گفت: تا سه هفته آینده، ۲۰ میلیون دوز واکسن کرونا وارد کشور خواهد شد.

ماه آینده میلادی چند ده میلیون دوز واکسن وارد می‌شود

خطیب زاده در پاسخ به سوال در خصوص آخرین تمهیدات وزارت امور خارجه برای سفر اربعین و همچنین لغو روادید بین ایران و عراق، گفت: ما هیچگاه لغو ویزا با کشورهای مختلف نداریم. البته به صورت یک‌جانبه موردی را تصویب کردیم و منوط به طرف مقابل بود، یعنی دولت عراق نیز لغو روادید را داشته باشد و آن وقت عملیاتی شود که این به خاطر عدم تصویب از طرف دولت عراق،  همچنان عملیاتی نشده است.

وی افزود: آن‌چه که در دوران اربعین معمولا اتفاق می‌افتد، لحاظ کردن مُهر ورود به جای روادید است.

سخنگوی وزارت امور خارجه تصریح کرد: یعنی به تعبیر فنی‌تر لغو روادید نیست اما روادید رایگان و مُهر ورود در گذرنامه‌ها به عنوان روادید است و این معمولاً در ایام اربعین اتفاق می‌افتد و امسال نیز اگر لازم باشد با توافق دو طرف انجام خواهد شد.

مذاکرات وین برای رسیدن به متن و پذیرش تعهدات جدید نیست

خطیب‌زاده همچنین در پاسخ به سوال، در خصوص تصمیم جدید کشورمان در خصوص ادامه بررسی فرآیند «برجام» در وزارت امور خارجه یا شورای عالی امنیت ملی، گفت: هر تغییری که قرار باشد صورت بگیرد اعلام می شود، درغیراین صورت اگر قرار بر عدم تغییر باشد، چیزی برای اعلام شدن نیست.

وی افزود: گمانه‌زنی‌هایی بوده و هفته های قبل نیز از من سوال شده و من هم گفتم، اگر تصمیم گرفته شود اعلام می کنیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه تصریح کرد: آن‌چه که وجود دارد، این است که گفتگوهای وین، گفتگوهای کاملاً فنی برای اطمینان از اجرای برجام توسط ایالات متحده و طرف‌های دیگر است. مذاکرات برای رسیدن به یک متن جدید نیست؛ همچنین مذاکرات برای پذیرفتن تعهدات جدید هم نیست.

خطیب زاده اظهار داشت: از این رو آنچه که تاکنون با انباشت دانش و سوابق و مسائلی که در وزارت امور خارجه وجود داشته، همچنان در حال پیگیری است.

وی گفت: اگر تصمیمی بخواهد در مجموعه حاکمیت گرفته شود، آن تصمیم اعلام می‌شود و فعلا هیچ گمانه‌زنی صحیح نیست.

نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات