صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۱ شهريور ۱۴۰۰ - ۰۹:۲۵  ، 
کد خبر : ۳۳۳۵۵۵

نشریه اخبار و تحلیل‌های یکشنبه، ۲۱ شهریورماه

امام خامنه ای (مدظله‌العالی) امیرالمؤمنین (سلام‌الله‌علیه) در فرمان بسیار مهم حکومتی‌شان به مالک ‌اشتر [می‌فرمایند:] فَلا تُطَوِّلَنَّ - اِحتِجابَکَ عَن رَعِیَّتِک؛ از مردم در مدت‌زمان طولانی غایب نباش.‌ البتّه مسئول نمی‌تواند دائم بین مردم باشد؛ امّا در برهه‌هایی باید حتماً در میان مردم حاضر باشید.‌ لا تُطَوِّلَنَّ، طول نده احتجاب از مردم را. (06/06/1400) www.basirat.ir

نشریه اخبار و تحلیل‌ها word

نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

▼حرف روز           

این مسیر جواب می‌دهد!

سه سفر استانی با بازدیدهای سرزده محصول عملکرد انقلابی دولتی است که حدود یک ماه است کار خود را آغاز کرده است. البته در این عمل انقلابی، دولت تنها نیست؛ قوه قضائیه هم فعالیتی مجدانه را کلید زده است و دست روی موضوعات به‌ظاهر ساده‌ای می‌گذارد که وقتی احکام صادره مبتنی بر آن موضوعات را بازکاوی می‌کنید، تازه به اهمیت موضوع و ضرورت گره‌گشایی از گرفتاری‌های زندانیان و بازداشتی‌های به‌ظاهر موقت پی می‌برید. مخرج مشترک این اقدامات در کنار قانون‌گذاری‌های هدفمند مجلس، روشن شدن بارقه امید برای حل مشکلات در دل مردم است. این حضور بی‌وقفه در میان مردم، شنیدن دردهای آن‌ها و امیدآفرینی در دل‌ها برای حل مشکلات، حقیقتاً جلوه‌های مردم‌داری در حکمرانی اسلامی است که مورد تأکید رهبر معظم انقلاب است.

نکات تحلیلی: 1- اهمیت و آثار جلوه‌های مردم‌داری در ثبات نظام اسلامی و بازگرداندن اعتماد عمومی و تضمین امنیت ملی غیرقابل‌انکار است و به‌راحتی می‌تواند خنثی‌کننده خط رسانه‌ای مسمومی باشد که از بیرون جهت داده می‌شود و در داخل از سوی برخی جریان‌های سیاسی خاص در راستای تضعیف دولت نوپا و سایر قوای انقلابی پی گرفته می‌شود. 2- این رسانه‌ها و جریان‌ها قبح پنهان‌کاری دیروزشان درباره مشکلات مردم را از یاد برده‌اند و امروز دایه مهربان‌تر از مادر برای مردمی شده‌اند که امروز خیلی زود زبان به طعن و تمسخر دولت و قوای انقلابی می‌چرخانند و آبادانی ملکی را در یک ماه و یک فصل مطالبه می‌کنند که دولت متبوعشان در سال‌های گذشته مخروبه کرده‌اند! آن‌ها با این سیاست، اولاً ناامیدسازی مردم و ثانیاً، آسیب‌پذیری جدی نظام مردمی را در سر می‌پرورانند! 3- امروز این فرض بر دوش هر ایرانی دلسوز و وطن‌خواه است که به دولت و قوای انقلابی نهایت همراهی و مساعدت را بکند و همچنین موجب افزایش اعتماد مردم به نظام اسلامی، امیدواری آنان به حل مشکلات و اطمینان یافتن مردم از شناخت مسئولان نسبت به مشکلات و آگاهی از ظرفیت‌ها بشود که درنتیجه آن، امیدواری‌ها و انگیزه‌های خباثت آلود دشمنان برای اعمال فشار بیشتر بر ملت و دولت ایران، تضعیف و خنثی می‌شود.

نکته پایانی: اگرچه در مقابل خشنودی و امیدواری نسبی مردم به اقدامات انقلابی، نباید وقعی به خط رسانه‌ای دشمن در برچسب‌زنی‌های ناجوانمردانه گذاشت؛ اما باید با نقدهای کارشناسی و منصفانه به بررسی وضع تحویل گرفته شده از دولت گذشته و فاصله آن با وضع مطلوب پرداخت و اجازه نداد کسانی با فرافکنی و به فراموشی سپردن کم‌کاری‌های گذشته، به بازسازی جایگاه خود در افکار عمومی بپردازند و با دست‌نیافتنی جلوه دادن مطلوب‌ها و اولویت‌ها، مردم را نامید سازند. (نویسنده: فتح‌الله پریشان)

▼گزارش روز                                

تكليف امروز!

«عیسی زارع پور»، وزیر ارتباطات در آیین وداع با پیکر مطهر شهید مدافع حرم، محمد اینانلو با تأکید بر اهمیت فضای مجازی در برهه فعلی گفت: «زمانی در هشت سال دفاع مقدس عرصه جهاد و شهادت تکلیف ما بود و اجازه ندادیم ... در دوره‌ای دیگر تکلیفمان حضور در میدان سازندگی بود و روز دیگر در عرصه‌های علمی. وی تصریح کرد: امروز جبهه جدید دفاع از انقلاب، فضای مجازی است».

گزاره تحلیلی: در واکاوی سابقه اهمیت این جبهه جديد، مشاهده می‌شود كه رهبر معظم انقلاب تشکیل شورای عالی فضای مجازی را اسفندماه 1390 و در ۱۰ محور مهم ابلاغ کرده‌اند. حال در آستانه رسيدن به 10 سالگي اين ابلاغ هستیم و با توجه به تأثیرات شگرف اين فضا در ابعاد فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی، سیاسی، امنیتی و دفاعی در عرصه‌ی ملی و بین‌المللی، قوي شدن در اين ميدان مهم يكي از ضروريات لاينفك انقلاب اسلامي ايران است. سرمایه‌گذاری جدی در امر ایجاد و توسعه انواع فناوری‌ها و صنایع پیشرفته و رقابتی؛ راه‌اندازی و مدیریت داخلی فناوری‌های خریداری‌شده خارجی تا زمان تحقق ایدئال مطلوب؛ تربیت سرمایه‌های انسانی متعهد،‌ متخصص و کارآمد موردنیاز در دو بخش‌ سخت‌افزاری و نرم‌افزاری؛ تسریع در راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات؛ سالم‌سازی و حفظ امنیت همه‌جانبه فضای مجازی کشور توأم با حفظ حریم خصوصی مردم؛ مقابله مؤثر با نفوذ و دست‌اندازی بیگانگان در این عرصه؛ مقابله اثربخش با تهاجم فرهنگی و ترویج هنجارها، ‌ارزش‌ها و سبک زندگی اسلامی ایرانی به همراه ارتقای فرهنگ کاربری و سواد رسانه‌ای جامعه، ازجمله عوامل مهم قوي شدن و پيشران بودن در عرصه بسيار مهم فضاي مجازي به شمار می‌آید. خروج از حالت انفعال و لازمه جبران تمام بی‌تفاوتی‌ها و کم انگاري‌هاي گذشته در اين ميدان وسيع و پرشتاب فضاي مجازي، تشكيل سريع شوراي عالي فضاي مجازي با ملاحظات «تصمیم‌گیری قاطع و متمركز»، «جدیت در اجرا»، «هماهنگی و هم‌افزایی فراقوه‌اي» و «خودداري از هرگونه موازی‌کاری» می‌باشد.

نكته پاياني: رزمنده شماره يك جبهه جدید دفاع از انقلاب، شخص وزير ارتباطات است. اولین مأموریت این رزمنده تازه‌نفس، تحقق شبكه ملي اطلاعات، يكي از مطالبات بر زمین مانده مقام معظم رهبري است که بارها به دولت قبل هشدار داده شد: «من می‌بینم که آن اهتمام لازم به خرج داده نمی‌شود. خب الآن شبکه ملّی اطلاعات اجزائی دارد، این اجزا باید در زمان‌بندی‌های مشخص تحقّق پیدا کند؛ آدم می‌بیند که تحقّق پیدا نمی‌کند، از زمان‌بندی‌ها عقب‌اند؛ یا سیاست‌های اصولی‌ای در زمینه پهنای باند وجود دارد که مکرّر ابلاغ شده، خب این سیاست‌ها باید رعایت بشود و این‌ها مورد درخواست و تأکید مؤکّد این‌جانب است»؛۲/شهریور/۱۳۹۹ (نويسنده: حسين عباسيان)

▼ خبر ویژه             

فنّاوری آمریکایی که در منطقه به کار نمی‌آید!

آسوشیتدپرس با تحلیل تصاویر ماهواره‌ای، گزارش کرده آمریکا سامانه‌های دفاع موشکی «پاتریوت» و «تاد» را از پایگاه هوایی «شاهزاده سلطان» عربستان خارج کرده است. ‌تصویر ماهواره‌ای در ماه گذشته میلادی نشان می‌داد برخی از سامانه‌های دفاع موشکی آمریکا از پایگاه هوایی شاهزاده سلطان خارج شده است و عکس‌های ماهواره‌ای جدید نیز نشان می‌دهد، سکوی پرتاب گردان سامانه دفاع موشکی آمریکا در این سایت خالی است. عربستان طی دو سال اخیر شاهد حملات هوایی دقیق و مؤثر یمنی‌ها به خاکش بوده است و سامانه‌های آمریکایی در این عملیات‌ها حکم مترسک برای انصارالله یمن داشته‌اند.

▼ اخبار

گزارش روزنامه صهیونیستی از وحدت رویه روسیه و ایران در سوریه

روزنامه صهيونيستي اورشليم پست در گزارشي درباره آزادسازي کامل شهر درعا در سوريه و ناخوشنودي رژیم صهیونیستی از رويکردي که روسيه در سوريه و همسو با رويکرد ايران در اين منطقه اتخاذ کرده است، نوشت: «در آتش‌بسی جديد که ممکن است منجر به پايان يافتن محاصره ۷۵ روزه درعا البلد توسط ارتش دولت بشار اسد شود، شورشيان سوري گزینه‌های معدودي پيش‌رو دارند. اين محاصره و توافق بعدازآن می‌تواند به وضعيت متناقضي که از زمان استيلاي دوباره بر آن توسط ارتش سوريه، نيروهاي روسيه و سوريه در ژوئيه ۲۰۱۸ در آن حاکم شده بود، پايان دهد». این روزنامه در ادامه نوشت: «موازنه متغير قدرت در اين استان واقع‌شده در جنوبي غربي سوريه براي اسرائيل مهم است، چون درعا هم‌مرز بلندی‌های جولان است. اين شهرستان محل پروژه راهبردي ايران براي استقرار و اعزام نيروهاي تحت کنترل در اين منطقه است که هدف آن به‌کارگیری آن‌ها در درگيري محتمل ميان اسرائيل و ايران يا نيروي نيابتي ايران، يعني حزب‌الله لبنان است.  ايران گذرگاه مرزي بوکمال که سوريه را به عراق متصل می‌سازد، تحت کنترل دارد. ایرانی‌ها می‌توانند به‌راحتی در مناطق جنوبي سوريه تردد کنند. آن‌ها قرارگاه‌هایی را در کنار اين گذرگاه مرزي ساخته‌اند که ازجمله آن‌ها قرارگاه امام علي است.  تغيير جهت آشکار روسيه به سمت موافقت با خواسته‌های ايران که تأثیر آن در توافق درعا نيز پيدا بود، خوشايند اسرائيل نخواهد بود. بايد در هرگونه اميد اسرائيل به این‌که روسيه ممکن است نقشي در محدود کردن نفوذ ايران در سوريه ايفا کند، تجدیدنظر کرد».

ساز ناکوک رسانه‌های اصلاح‌طلب!

در روزهای اخیر دو خبر با استقبال مثبت افکار عمومی مواجه شد؛ یکی جدیت دولت سیزدهم در بهبود اوضاع و ایجاد تحول بود که بخشی از آن در بازدیدهای میدانی و سفرهای استانی رئیس‌جمهور و هیئت دولت نمود پیدا کرد. فعالان فضای مجازی در توصیف سفرهای استانی آقای رئیسی و اعضای دولت وی از تعبیر «جمعه‌های خدمت» و «جمعه‌های جهادی» استفاده کردند. دیگر خبر خوب و خوشحال‌کننده، سرعت یافتن واکسیناسیون در کشور است؛ اما رسانه‌های اصلاح‌طلب این اخبار خوب و امیدوارکننده را سانسور کردند. این طیف که شعار «دانستن حق مردم است» را سر می‌دهد و دیگران را به سانسور متهم می‌کند، خود ید طولایی در سانسور و پنهان کردن واقعیت‌ها از مردم دارد. یکی از کارویژه‌های اصلی رسانه‌های معاند، «اختلاف‌افکنی» و ترویچ «خودتحقیری» و «خودکوچک‌بینی» و «بی‌انگیزگی» و «یأس و ناامیدی» در مردم ایران است. متأسفانه برخی از رسانه‌های جریان اصلاح‌طلب، خواسته یا ناخواسته در این پروژه ضدایرانی نقش بازی می‌کنند.

اذعان ترامپ به شکست خفت‌بار آمریکا در افغانستان!

ترامپ در مصاحبه با شبکه «فاکس نيوز»، ضمن بحث درباره حوادث ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱، آنچه را که او اخيراً هفته وحشتناک در تاريخ آمريکا ناميده بود، برجسته کرد. وي گفت: شرمساري رخ‌داده در افغانستان با همان افرادي که ۲۰ سال پيش خسارت وارد کردند، بزرگ‌ترین شرمساري در تاريخ کشور ما است. چنين چيزي هرگز رخ نداده است. به نظر مي‌رسد ما فرار کرديم و همه اين‌ها به اين دليل است که يک فرد نالايق را به‌عنوان رهبر کشورمان داريم. ترامپ که در زمان دولتش توافق با طالبان براي خروج آمريکا از افغانستان امضا شد، بار ديگر مدعي شد اين افتضاح هرگز در زمان رياست‌جمهوري وي اتفاق نمي‌افتاد. وي در پايان گفت: «ما مي‌توانستيم در خاورميانه صلح داشته باشيم؛ اما ایالات‌متحده در حال حاضر شبيه يک گروه احمق به نظر مي‌رسد. به نظر مي‌رسد ما تسليم شده‌ايم. در حال دويدن به نظر مي‌رسيم. ما يک کشور شرمنده هستيم و هرگز چنين چيزي نداشته‌ايم. ديگر مورداحترام نيستيم. به ما در سراسر جهان بي‌احترامي مي‌شود».

‌اخبار کوتاه

پیام فرمانده به ناوگروه عزت‌آفرین/ رهبر معظم انقلاب با صدور پیامی به ناوگروه 75 نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران، ‌بازگشت مقتدرانه و عزت‌آفرین این ناوگروه از مأموریت خطیر در دریانوردی پهنه‌ی اقیانوس اطلس را که برای اولین بار در تاریخ دریانوردی کشور انجام شده است، تبریک گفتند. معظم له افزودند: «بحمدالله ارتش درصحنه حاضر است و آماده مجاهدت در راستای اهداف بلند انقلاب شکوهمند اسلامی می‌باشد. این توانمندی‌ها را حفظ کنید و ارتقاء دهید».

دسترسی بازرسان آژانس تغییر نمیکند/ در پی قطعی شدن خبر سفر مدیرکل آژانس انرژی اتمی به کشورمان و شایعات رسانه‌ای در خصوص کارگر افتادن تهدیدات برای جلب رضایت دولت ایران در افزایش دسترسی‌های آژانس به فعالیت‌های هسته‌ای کشور، ‌یک منبع مطلع در گفت‎وگو با پرس‎تی‌وی گفت: «گفت‌وگوهای مدیرکل آژانس انرژی اتمی در تهران صرفاً در خصوص سرویس برخی تجهیزات نظارتی آژانس خواهد بود و موضوع دیگری در دستور کار مذاکرات قرار ندارد. ‌در سفر گروسی به تهران هیچ تغییری درروند دسترسی آژانس به اطلاعات مراکز هسته‌ای ایجاد نمی‌شود و آژانس کماکان به تصاویر دوربین‌های نظارتی دسترسی نخواهد داشت».

فعالیت 10 درصد از مراکز اسقاط خودرو در دولت روحانی/ ‌«ایزدخواه» عضو کمیسیون صنایع مجلس در برنامه زنده تلویزیونی از سیاست‌های رهاشده دولت‌های یازدهم و دوازدهم در حوزه اسقاط خودروهای فرسوده در کشور سخن گفت و افزود: «فقط ده درصد از ۲۲۰ مرکز اسقاط خودرو در دولت روحانی فعال بود و آمار ۳۰ هزار نفر شاغل در این مراکز به ۲ هزار نفر رسید»‌.

کالایی به‌مراتب مهم‌تر از کالاهای اساسی!/ ‌در جریان واردات صورت گرفته در سال جاری، گوشی تلفن همراه با بیش از 1.4 میلیارد دلار، در صدر واردات قرار داشته و بعدازآن کالاهای اساسی قرار دارند. ‌بررسی آمار جدیدتر در مورد تجارت خارجی در مرداد امسال نیز از این حکایت دارد که در این ماه مجموع تجارت خارجی حدود 5.3 میلیارد دلار بوده که 2.5 میلیارد دلار آن به واردات اختصاص دارد. ‌در همین دوره، بازهم گوشی تلفن همراه نسبت به سایر اقلام، بیشترین رقم واردات را داشته و در رتبه اول است. طبق آمار، ۲۳۹ میلیون دلار واردات گوشی تلفن همراه در مردادماه صورت گرفته و با اختلاف زیادی پس‌ازآن اقلام اساسی قرار دارند».

هواشناسی پاییز همچنان خشک‌ گزارش می‌شود/ معاون شرکت آب و فاضلاب گفت: «‌پیش‌بینی‌ها حاکی از این است که میزان بارش‌های پاییزی امسال زیر نرمال است. ‌پاییزی خشک‌تر از تابستان در راه است و برنامه‌ریزی‌های ما برای شهرهای بزرگ، بر مبنای حالت‌های بدبینانه در حال انجام است».

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات