صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۷ شهريور ۱۴۰۰ - ۰۹:۲۶  ، 
کد خبر : ۳۳۳۴۹۵

نشریه اخبار و تحلیل‌های چهارشنبه، ۱۷ شهریورماه

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) برای وعده روزشمار معیّن کنید؛ تخمین بزنید یک کاری که می‌گویید این کار را خواهم کرد چه مدّتی طول خواهد کشید و دانه‌دانه تعقیب کنید. بنده بار‌ها در مجموعه‌های دولتی این را گفته‌ام که ما قاعده و قانون و مانند این چیز‌ها کم نداریم؛ آنچه کمبود ما است، عبارت است از همین‌که یک پیگیری جدی‌ای انجام بگیرد. (۰۶/۰۶/۱۴۰۰) www.basirat.ir

نشریه اخبار و تحلیل‌ها word

نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

▼حرف روز        

«کسری بودجه» و راهکار درمان آن

کارشناسان اقتصادی معتقدند؛ کسری تراز عملیاتی بودجه که تفاوت بین درآمدها با اعتبارات جاری را نشان می‌دهد، در قانون بودجه امسال به بیش از ۴۶۴ هزار میلیارد تومان رسیده است. در دولت گذشته این کسری معمولاً به شکل مستقیم و غیرمستقیم از طریق منابع بانک مرکزی تأمین می‌شد که با این روش، تورم در جامعه افزایش‌یافته و عملاً دولت دست در جیب مردم می‌کرد. برای مثال، دولت دوازدهم در ۴ ماهه نخست امسال برای جبران کسری بودجه، ۵۸ هزار میلیارد تومان پول چاپ کرد که تبعات تورمی آن در ماه‌های آینده گریبان‌گیر اقتصاد خواهد شد. هرچند راهکار میان‌مدت و بلندمدت کسری بودجه، اصلاح قانون بودجه است، بااین‌وجود راهکارهای کوتاه‌مدت کم‌هزینه‌ای نیز برای کاهش تبعات کسری بودجه و جبران بخشی از آن توسط دولت وجود دارد.

نکات تحلیلی: 1- افزایش فروش نفت و مشتقات آن. با توجه به دورنمای مذاکرات هسته‌ای و رفع تحریم‌ها و نیاز به تأمین کسری بودجه در کوتاه‌مدت، باید راه‌های فوری برای دور زدن تحریم‌ها در دستور کار قرار گیرد. مثل فروش سوخت به لبنان و ونزوئلا. ۲- شفاف‌سازی مالیاتی و جلوگیری از فرار مالیاتی. مالیات بر ارزش‌افزوده، مالیات بر خانه‌های خالی، حذف معافیت مالیاتی مناطق ویژه و مالیات بر تراکنش‌های کلان بانکی و ... 3- جذاب نمودن اوراق مالی برای فروش آن به مردم؛ 4- فروش سهام دولتی به مردم؛ عرضه سهام شركت‌های دولتی در بورس، عملاً می‌تواند راهكاری برای جبران كسری بودجه دولت باشد. صندوق‌های ETF دولتی تقریباً روش کم‌هزینه‌ای هستند به‌شرط این‌که دولت ملاحظات بازار سرمایه را نیز مدنظر داشته باشد تا مجدداً وضعیت ریزشی بازار، مشابه سال گذشته به وجود نیاید. 5- افزایش سهم دولت از درآمد صادرات LPG؛ باوجودی که سهم شرکت‌های اصلی زیرمجموعه وزارت نفت از صادرات و فروش داخلی نفت خام و ...، 14.5 درصد است، اما کل درآمدهای ناشی از صادرات گاز مایع توسط شرکت ملی گاز ایران، به این شرکت تعلق می‌گیرد و دولت هیچ سهمی از این درآمدها ندارد. این رویه باید اصلاح شود. 6- کنترل یا کاهش مخارج و هزینه‌های جاری و عمومی وزارتخانه‌ها.

نکته راهبردی: نظام بودجه‌ریزی باید از همان ابتدا به‌گونه‌ای طراحی شود که کسری بودجه به وجود نیاید؛ اما در صورت وقوع، باید از طریق افزایش درآمدهای پایدار یا کاهش و صرفه‌جویی در اعتبارات هزینه‌ای، این کسری مدیریت شود تا معیشت مردم کمتر تحت تأثیر آن قرار گیرد. (نویسنده: علی محمدی)

▼گزارش روز                     

شکست بزرگ اطلاعاتی و امنیتی!

در یک اقدام بی‌سابقه، شش زندانی فلسطینی با حفر یک تونل در یکی از مهم‌ترین زندان‌های رژیم صهیونیستی، ساعت یک بامداد روز دوشنبه (15 شهریور) موفق به فرار از زندان شدند.

گزاره‌های تحلیلی: 1- شش زندانی فلسطینی در حالی با حفر یک تونل ده‌ها متری، موفق به فرار از زندان گیلبواع شدند که این زندان ازنظر تدابیر امنیتی و حفاظت شدیدی که از آن می‌شود، یکی از زندان‌های بسیار مهم رژیم صهیونیستی به شمار می‌رود؛ طوری که تاکنون سابقه نداشته است کسی بتواند از این زندان فرار کند. نکته قابل‌توجه ماجرا اینجاست که نیروهای امنیتی رژیم صهیونیستی تا ساعت‌ها بعد متوجه فرار زندانیان نشده بودند، تا اینکه چند کشاورز صهیونیستی به نهادهای امنیتی این رژیم خبر دادند که چند فلسطینی مشکوک را در اراضی اشغالی مشاهده کرده‌اند! این موضوع برای صهیونیست‌ها شوکه‌کننده بوده و نخست‌وزیر این رژیم آن را «یک موضوع خطرناک» دانسته است! 2- فرار زندانیان فلسطینی که یک پیروزی بزرگ برای گروه‌های مقاومت فلسطینی محسوب می‌شود، یک اتفاق تکان‌دهنده و زنگ هشدار برای نهادهای امنیتی و نظامی رژیم صهیونیستی به شمار می‌رود. در اهمیت راهبردی این رخداد همین بس که یک منبع امنیتی در گفتگو با شبکه 12 تلویزیون رژیم صهیونیستی با اشاره به این موضوع اعتراف کرده «این حادثه (فرار فلسطینی‌ها) بسیار سخت و عجیب است. زندانیان فلسطینی مدت‌ها در حال حفر تونل بودند؛ اما ما کمترین اطلاع در این زمینه نداشتیم». 3- نکته حائز اهمیت بعدی در خصوص این رخداد، هویت زندانیانی است که از این زندان فوق امنیتی فرار کرده‌اند؛ «زکریا زبیدی» فرمانده سابق گردان «شهدا الاقصی» وابسته به جنبش فتح یکی از شش زندانی فراری است. زکریا زبیدی دو دهه پیش به دلیل عملیات متعدد در «انتفاضه الاقصی» به حبس طولانی‌مدت محکوم شده بود. زبیدی در سال 2011 و در جریان تبادل زندانیان حماس و رژیم صهیونیستی، آزاد شد ولی چند ماه بعد در پاییز سال 2012 دوباره بازداشت و مدتی در زندان به سر برد. سومین بازداشت وی مربوط به دو پرونده تیراندازی به اتوبوس رژیم صهیونیستی در کرانه باختری بود که منجر به صدور حکم حبس ابد برای او شد. فرار چنین فرماندهی از زندان به تزریق روح امید و مقاومت در فلسطین تعبیر می‌شود.

نکته پایانی: فرار شش زندانی فلسطینی که در بین آن‌ها فرمانده باسابقه‌ای چون زکریا زبیدی حضور دارد، خبر نگران‌کننده‌ای برای رژیم صهیونیستی است. این موضوع درعین‌حال که ضعف دستگاه‌های اطلاعاتی و امنیتی رژیم صهیونیستی را به نمایش گذاشت، مطمئناً تحرکات ضدامنیتی علیه ارکان گوناگون اطلاعاتی، امنیتی و نظامی توسط گروه‌های مقاومت را افزایش داده و صهیونیست‌ها را با خطرات جدیدی مواجه خواهد ساخت. (حمید خوش‌آیند)

▼ خبر ویژه               

حفظ امنیت ملی؛ اولویت اصلی ایران در قبال تحولات افغانستان

«احمد علیرضابیگی» نماینده مجلس در تشریح نشست غیرعلنی مجلس با حضور سردار اسماعیل قاآنی اظهار داشت: «به گفته سردار، کارشناسان سیاسی و نظامی، شکست آمریکا در افغانستان را به‌مراتب مهم‌تر و پررنگ‌تر از شکست در ویتنام تحلیل می‌کنند. سردار قاآنی تأکید کرد آنچه برای ما در افغانستان اهمیت دارد، این است که امنیت جمهوری اسلامی مخدوش نشود، نقشه آمریکا این است که ایران را با جهان اهل سنت درگیر کند بنابراین جمهوری اسلامی باید به‌گونه‌ای عمل کند که امنیت ایران مخدوش نشده و آمریکا به اهداف خود دست نیابد. رضایی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس هم تصریح کرد: «فرمانده نیروی قدس سپاه تأکید کرد که آمریکا جهت تسلط بر ایران، روسیه، چین و هند وارد افغانستان شد؛ اما شکست خورد و درنهایت از این کشور فرار کرد». وی اظهار داشت: «فرمانده نیروی قدس سپاه در این جلسه اظهار داشت، هدف اصلی جمهوری اسلامی ایران، تأمین امنیت خودش است و اجازه نمی‌دهیم امنیت کشورمان و مرزها مخدوش شود».

▼ اخبار

هجمه به دولت مردمی؛ اصلاح‌طلبان نگران چه هستند؟!

رسانه‌ها و چهره‌های جریان اصلاح‌طلب در هفته‌های اخیر به‌دفعات علیه سفرهای استانی و بازدیدهای میدانی رئیس‌جمهور و هیئت دولت هجمه کرده و آن را مصداق پوپولیسم و مردم‌فریبی دانسته‌اند. آلودگی برخی چهره‌های این طیف به اشرافی گری و روحیه ارباب-رعیتی نسبت به مردم را در دولت سابق مشاهده کردیم که معتقد به مدیریت آکواریومی بوده و افکارسنجی از میزان احساس خوشبختی جامعه را از پشت شیشه خودرو انجام می‌داد و به بهانه کرونا از پشت میز ریاست تکان نمی‌خورد. این طیف سیاسی نه‌فقط نگران جلب نظر مردم توسط دولت مستقر و از دست دادن قطعی قدرت در انتخابات‌های آتی است، روحیه مردم‌داری را کسر شأن برای یک دولتمرد می‌داند، از این رو ساده زیستی مسئول را ریاکاری جا زده و بازدید میدانی را مصداق بی‌اطلاعی مسئول از مشکلات معرفی می‌کند. در روزهای گذشته محمد هاشمی رفسنجانی گفته بود: «مدیری که اطلاع ندارد و می‌خواهد به‌صورت میدانی کسب اطلاع کند، مدیر نیست. اگر هم اطلاع دارد و می‌رود و هزینه گزاف روی دست مردم و بیت‌المال می‌گذارد، در علم مدیریت محبوبیتی ندارد!». این در حالی است که یکی از ویژگی‌های مسئول مردمی، حضور در میان مردم و شنیدن درد و رنج و مشکلات میدانی آنان برای تصمیم‌گیری و مدیریت درست مجموعه خویش است و در دولت روحانی، امتناع رئیس‌جمهور و بخش قابل‌توجهی از دولتمردان از آن، انتقادهای بسیاری در افکار عمومی در پی داشت.

آغاز بهانه‌گیری توسط آژانس!

پس‌از آنکه خبرهایی مبنی بر دست رد زدن ایران بر درخواست‌های زیاده‌خواهانه آژانس انرژی اتمی مبنی بر تمدید دوباره دسترسی حداکثری بازرسان به فعالیت‌های هسته‌ای کشورمان و درخواست مدیرکل برای سفر مجدد به ایران در رسانه‌ها منتشر شد، این بار مدیرکل آژانس از در دیگری برای فشار بر ایران وارد شده است؛ گروسی در آخرین موضعش درباره فعالیت‌های هسته‌ای کشورمان گفته است: «من به‌طور فزاینده‌ای نگران هستم که مسائل مربوط به سایت‌های اعلام نشده، حل‎نشده باقی بماند. ایران باید آن‎ها را هرچه سریع‌‎تر حل کند. فعالیت‌های آژانس در ایران به‌طورجدی تضعیف شده است». وال‌استریت ژورنال نیز خبر داده که آژانس در دو گزارش محرمانه اعلام کرده که ایران دسترسی بازرسان به سایت‌های مرتبط هسته‌ای را مسدود کرده و به توسعه فعالیت‌های هسته‌ای خود ادامه می‌دهد. در همین زمینه، غریب‎آبادی، عضو تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای کشورمان با اعلام این‌که، هیچ‌کس نمی‌تواند خواستار توقف فعالیت‌های‎ هسته‌ای ایران شود، تأکید کرد: «توافق با آژانس فقط برای سه ماه بود و مبنای آن نیز کاملاً سیاسی بوده است؛ موضوعی که نه حقی برای آژانس ایجاد می‌کند و نه تکلیفی برای ایران. ما همکاری شفافی با آژانس داریم، بهانه‎گیری و بحران سازی غیرضروری ابتدا دامن خود آژانس را خواهد گرفت».

نجومی بگیران به مردم معرفی می‌شوند، همین؟!

«میرتاج‌الدینی» نایب‌رئیس کمیسیون برنامه‌وبودجه مجلس اعلام کرد: «نهایتاً ظرف مدت ۶ ماه، بیشترین حقوق‌های نجومی با ارائه مدارک و اسامی دریافت نهادها و ارگان‌هایی که حقوق نجومی دارند، معرفی می‌شوند». هرچند اعلام اسامی نجومی بگیران به مردم، گامی روبه‌جلو در مسیر شفاف‌سازی تعبیر می‌شود، اما نحوه برخورد قانونی با این فساد در دستگاه‌ها از آن نیز مهم‌تر است. تکیه‌بر اعلام صرف تخلفات بدون برخورد با آن موجب عادی انگاری تخلف شده و زمینه گسترش آن را در جامعه فراهم می‌کند، بهتر آن بود که در کنار اعلام این خبر، اقدامات انجام‌گرفته از سوی مجلس و یا برنامه‌های آتی آن برای مقابله با نجومی بگیران نیز اعلام می‌شد.

سیاست طالبان درباره رژیم صهیونیستی و داعش

طالبان با اعلام دولت موقت در افغانستان، تا تشکیل دولت جدید، مردم این کشور را ممنوع‌الخروج کرد. درعین‌حال «شاهین» سخنگوی طالبان اعلام کرد: «ما می‌خواهیم با کشورهای دیگر ارتباط داشته باشیم، اسرائیل در میان آن‌ها نیست». والی طالبان برای ننگرهار نیز از سیاست طالبان درباره داعش گفت و افزود: «داعش تهدید قابل‌توجهی در افغانستان نیست و جستجو برای اعضای مخفی‌شده این گروه نیز آغاز شده است. از زمان تصرف طالبان بر ننگرهار، تاکنون ۷۸ تا ۸۰ نفر از اعضای داعش در این ولایت بازداشت شده‌اند. به داعش در نتیجه درگیری با طالبان در شمال و شرق افغانستان، تلفات زیادی وارد شده است».

‌اخبار کوتاه

سیاست طالبانی دیوارکشی میان دختر و پسر!/ کانال تلگرامی «آن‌ سوی سیاست» نوشت: «امروز تصاویری از دانشگاه‌های افغانستان منتشر که دختر و پسر رو از هم جدا کردند درست مثل اصلاح‌طلبانی که اول انقلاب همین تزها رو دادند ولی رهبر انقلاب جلوشونو گرفت. صحبت‌های رهبر انقلاب در مورد دیوار کشیدن بین دختر و پسر در دانشگاه‌ها... این صحبت‌ها در دوران قدرت تندروهایی مثل اکبر گنجی و میرحسین بود که پونز در پیشانی دختران بی‌حجاب می‌کردند!».

شیطنت بی‌بی‌سی در پوشش خبر سردار پاکپور/ درحالی‌که فرمانده نیروی زمینی سپاه در اظهارنظری صریح از مردم اقلیم کردستان عراق خواسته بود تا از مراکز تروریست‌ها در آن منطقه فاصله بگیرند، بی‌بی‌سی فارسی در پوشش غیرحرفه‌ای این خبر، مردم شمال غرب کشورمان را بجای مردم اقلیم کردستان عراق جا زد تا سپاه را در مقابل مردم نشان دهد.

رئیسی: سیاست‌های وارداتی بازنگری می‌شوند/ رئیس‌جمهور، وزارتخانه‌های صمت و اقتصاد را موظف به برنامه‌ریزی و اقدام برای حمایت از تولید داخلی کرد و گفت: «سیاست‌های وارداتی با هدف جلوگیری از واردات بی‌رویه کالاهای دارای مشابه داخلی بازنگری می‌شوند».

هم‌زمانی جشن تکمیل واکسیناسیون با جشن انقلاب/ وزیر بهداشت با اعلام این‌که: «دهه فجر پایان اپیدمی کرونا در کشور خواهد بود و تا دهه فجر، تزریق دو نوبت واکسن کرونا و دوز بوستر (تقویتی) انجام خواهد شد»، افزود: «واکسینه شدن همه مردم به معنی پایان کرونا نیست؛ بلکه شدت مرگ‎ومیر کم می‎شود».

زمين برای ساخت یک‌میلیون مسکن آماده شد/ رئیس کمیسیون عمران مجلس گفت: «زمين لازم برای ساخت یک‌میلیون واحد مسکونی در سال آماده شده است. به‌زودی برای افرادی که در دهک‌های پایین جامعه قرار دارند، سامانه‌ای برای ثبت‌نام مسکن، ایجاد و به مردم اطلاع‌رسانی خواهد شد».

آمریکا جان یک ژاپنی دیگر را گرفت!/ وزارت بهداشت ژاپن اعلام کرد: «یک مرد ۴۹ ساله که یک دُز واکسن کرونای آلوده آمریکایی تزریق کرده بود، جان باخت. آن واکسن جزو سری واکسن‌های آلوده مدرنا بوده است». پیش‌ازاین نیز کشته شدن دو ژاپنی دیگر براثر تزریق واکسن آمریکایی اعلام شده بود.

اطلاعات ۷ میلیون صهیونیست به سرقت رفت/ یک هکر اعلام کرده است، اطلاعات ۷ میلیون اسرائیلی را از پایگاه‌های داخلی رژیم صهیونیستی (CITY4U) به سرقت برده است. اطلاعات منتشرشده نشان می‌دهد او به کارت‌های هویت، گواهینامه‌ها و حساب‌های مالیات بر املاک بسیاری از اسرائیلی‌ها دسترسی پیدا کرده است. جرزوالم پست گزارش داد: «چنانچه چنین خبری صحت داشته باشد، بزرگ‌ترین هک در تاریخ اسرائیل رقم خورده است».

نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات