صفحه نخست >>  عمومی >> خبر 2تایی
تاریخ انتشار : ۲۴ شهريور ۱۴۰۰ - ۲۱:۵۹  ، 
کد خبر : ۳۳۳۶۴۱

پشت پرده حمله به مواضع نیروهای مقاومت در مرز عراق و سوریه

سه‌شنبه ‌شب (23 شهریور) مواضع حشد شعبی در نزدیکی البوکمال در مرز عراق و سوریه  مورد حمله هوایی قرار گرفته است

براساس اخبار منتشر شده، سه‌شنبه ‌شب (23 شهریور) مواضع حشد شعبی در نزدیکی البوکمال در مرز عراق و سوریه  مورد حمله هوایی قرار گرفته است که طبق اعلام منابع نزدیک به حشد شعبی این حمله از سوی جنگنده‎‌های F15 E آمریکایی با شلیک موشک به سه خودروی حشد شعبی و همچنین دوربین حرارتی که از آن برای مراقبت از نوار مرزی و جلوگیری از نفوذ داعش به عراق استفاده می‌شد، صورت گرفته است.  هرچند که هیچ گونه تلفات جانی نداشته است.

در خصوص حملات گاه به گاه به مواضع نیروهای مقاومت در مرز عراق و سوریه لازم به ذکر است که برای پنجمین بار در یک سال گذشته است که مواضع حشد شعبی در منطقه البوکمال هدف قرار می گیرد. اما تفاوتی که در جریان حمله اخیر به چشم آمد این بود که نیروهای آمریکایی این بار در قالب ائتلاف بین المللی هر گونه دست داشتن در این حمله را تکذیب کردند. تکذیبه ای که از ترس انتقام گیری است که پس از حملات به نیروهای مقاومت سفارتخانه و پایگاه های آمریکایی در عراق گزینه های دردسترس آن به حساب می آیند.

پیرامون چرایی توجه مخالفان محور مقاومت به گذرگاه البوکمال (قائم) در مرز عراق و سوریه لازم به ذکر است که این گذرگاه برای سال ها بسته بود و از نگاه آمریکایی ها یکی از خطرناک ترین و مهم ترین گذرگاه های سوریه در مسیر رسیدن به لبنان به حساب می آمد. زمانی که عادل عبد المهدی نخست وزیر سابق عراق برای بازگشایی این گذرگاه تلاش کرد، با مخالفت شدید واشنگتن مواجه شد و بهانه آمریکایی ها هم این بود که بازگشایی این گذرگاه موجب بهره برداری ایران از آن می شود. اما بی توجهی عبد المهدی به هشدار های آمریکا و گشایش گذرگاه راهبردی البوکمال به رغم ابراز نارضایتی و ناراحتی ترامپ، را باید اولین دلیل تصمیم آمریکایی برای ساقط کردن دولت عبد المهدی دانست که رفتن او به سمت چین و تلاش برای توافق با این کشور باعث شد تا آمریکایی در تصمیم خود  پافشاری بیشتری داشته باشند.

نکته دیگر در حملاتی که به گذرگاه البوکمال می شود، این است که عمدتا مناطقی هدف قرار می گیرد که محل استقرار دوربین های حرارتی و یا نگهداری پهپادهایی است توسط نیروهای حشد شعبی برای جلوگیری از نفوذ تروریست ها به خاک عراق به کار گرفته می شود. موضوعی که نشان می دهد آمریکایی ها تمام تلاش و امکانات خود را به کار می گیرند تا با هدف قرار دادن تجهیزات مستقر در این منطقه، راه را برای عبور عناصر تروریست داعشی از سوریه به عرا هموار کنند.

مورد دیگری که درخصوص اهیمت منطقه البوکمال برای آمریکایی ها باید به آن توجه شود این است که درچند کیلومتری گذرگاه قائم منطقه ممنوعه مورد نظر آمریکایی ها قرار دارد که هر گونه عبور نیروهای عراقی از آن ممنوع است و به هواپیماهای عراقی هم اجازه پرواز بر فراز آن داده نمی شود و گفته می شود نیروهایی در این منطقه مستقر هستند که آمریکایی از آنها برای فعالیت های تروریستی بهره برداری می کنند.
 

نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات