فرهنگی >>  فرهنگی >> تیتر یک فرهنگی
تاریخ انتشار : ۳۰ شهريور ۱۴۰۰ - ۰۹:۰۸  ، 
کد خبر : ۳۳۳۷۲۰
بصیرت گزارش می دهد:

بوی ماه مدرسه می آید یا نمی آید؟/ سریال ناتمام سردرگمی ها

اما و اگر ها بسیار است و مسئله بازگشایی حضوری و غیر حضوری مدارس است اما اگر قرار باشد واکسیناسیون تا آبان ماه ادامه یابد آغاز سال تحصیلی چگونه است؟
پایگاه بصیرت / گروه فرهنگی/ ملیحه زرین پور

هر سال از نیمه شهریورماه که می گذرد با شروع سال تحصیلی برای کلاس اولی ها،  بوی ماه مدرسه در کوچه و خیابان های ایران موج می زند و از هر کوچه و سرایی که عبور کنی چند تا بچه مدرسه ای با ذوق و شوق و کوله های بر پشت راهی مدرسه می بینی و شاید هم این شعر را بارها و بارها خوانده باشی که « باز آمد بوی ماه مدرسه بوی بازی های راه مدرسه».
 اما از اواخر سال 98 با شیوع پاندمی کرونا بوی ماه مدرسه هم تق و لق شد؛ چنانچه در سال تحصیلی 99 فقط در برخی استانهایی که وضعیت سفید بود آن هم برای کلاس های خاص با تعداد محدود کلاس هایی برگزار شد و بقیه آموزش ها به شکل مجازی پیگیری شد.


مدارس حضوری یا غیر حضوری؟ مسئله کیفیت آموزش است
 کاری به اثر گذاری های آموزشی آموزش های مجازی که طی تحقیقی تنها 42 درصد قابل قبول ارزیابی شده بود نداریم بلکه مسئله این است که بازگشایی مدارس در سال تحصیلی 1400 چقدر محتمل است؟ هرچند دکتر «سید جواد حسینی»، معاون وزیر آموزش و پرورش گفته است «طبق مطالعات آموزش‌های مجازی منجر به افت کیفیت آموزش شده است و از هر ۴ دانش‌آموز ۳ دانش‌آموز به صورت کامل از آموزش‌های مجازی بهره نبرده‌اند ‌و از این آموزش‌ها رضایت ندارند.» وی تاکید داشته است باید بازگشایی مدارس و آموزش های حضوری به طور جدی پیگیری شود. این امر در حالی مطرح می شود که به گفته حاجی پور سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس امسال مدارس حضوری نداریم و تنها در شرایطی که شهری کاملا سفید باشد با حضور 10 نفری در هر کلاس آموزش هایی پیگیری می شود.
با این حال اما و اگر های بسیاری از بازگشایی حضوری مدارس تا اجرای آموزش ها تنها به شکل مجازی و غیر حضوری از زبان مسئولان و مدیران بسیاری مطرح شده است و این امر سردرگمی ها را برای والدین و دانش آموزان بیشتر ساخته و به قولی تکلیفشان مشخص نیست که برای خرید لباس مدرسه، کیف و کفش و دفتر و مداد و لوازم التحریر در حد آموزش های حضوری اقدام کنند یا به فکر تهیه امکانات تبلت و گوشی برای آموزش های مجازی باشند؟


بازگشایی غیر حضوری مدارس از ابتدای مهر
«علیرضا منادی سفیدان» رئیس کمیسیون آموزش مجلس گفته است: «درجلسه ای که با حضور وزیر بهداشت، وزیر علوم و سرپرست آموزش و پرورش در کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس برگزار شده بود و با توجه به توضیحات ارائه شده از جانب وزرای مربوطه اول مهرماه مدارس و دانشگاه‌ها به صورت غیرحضوری بازگشایی خواهد شد.»
این سخن آقای منادی در حالی مطرح می شود که به گفته علیرضا رئیسی،سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا سال تحصیلی جدید حضوری می شود! وی گفته است: «مصوب شد تا اهتمام بر بازگشایی مدارس به صورت حضوری باشد و واکسیناسیون معلمان و والدین و سرویس مدارس و کادر مدارس انجام شود.» آنطور که آقای رئیسی سخنگوی ستاد گفته است اگر قرار باشد دانش‌آموزان واکسینه شوند، فقط به آنهایی تعلق می‌گیرد که بیماری زمینه‌ای داشته باشند!

 این حرف سردرگمی ها و اما و اگرها را افزایش می دهد چرا که اگر زمان ابتدای شیوع کرونا بود این حرف قابل قبول بود  و کرونا ویروس سراغی از سنین پایین نمی گرفت اما کرونا دلتا محدودیت سنی ندارد و پیر و جوان و کودک و سالمند نمی شناسند و اتفاقا درصد بالایی از کودکان را مبتلا کرده است و قاعدتا با این شرایط حتی اگر مدارس حضوری شود والدین اجازه حضور فرزندانشان را نخواهند داد.


لزوم واکسیناسیون دانش آموزان
حالا مسئله این است مدارس حضوری یا غیر حضوری یا به قول یکی از مسئولان آموزشی زوج و فرد فرقی ندارد مسئله این است که در شرایطی که کرونای دلتا برای خودش جولان می دهد و زورش به هر کسی که پروتکل های بهداشتی و فاصله گذاری ها را رعایت نکند و ضعیف تر هم باشد برسد از پا درش می آورد. لذا این مهم را بیشتر مورد توجه قرار می دهد که واکسیناسیون دانش آموزان باید زودتر در دستور کار قرار گیرد.
منادی، رئیس کمیسیون آموزش مجلس گفته است: «آموزش حضوری دانش آموزان به صورت تدریجی خواهد بود و امیدواریم با برنامه وزارت بهداشت واکسیناسیون ۱۵ میلیون دانش آموز، یک میلیون معلم، 3.5 میلیون دانشجو، ۸۰ هزار استاد دانشگاه و ۱۸۰ هزار دانشجوی دانشگاه های علوم پزشکی تکمیل شود و حوزه آموزش بار دیگر به صورت کاملا حضوری تداوم داشته باشد.»


تداوم اما و اگرها
اما و اگر ها بسیار است و مسئله بازگشایی حضوری و غیر حضوری مدارس است اما اگر قرار باشد واکسیناسیون تا آبان ماه ادامه یابد آغاز سال تحصیلی چگونه است؟
«علیرضا کمره‌ای»، معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش گفته است: «فعالیت آموزشی مدارس از اول مهرماه شروع می‌شود اما آموزش‌های حضوری به‌تدریج از آبان ماه در مدارس کشور آغاز خواهد شد و یک برنامه تدریجی برای بازگشایی مدارس داریم، این موضوع مصوبه ستاد ملی کرونا است که بازگشایی حضوری مدارس را از آبان ماه تعیین کرده‌اند.»

حالا مدارس حضوری باز شود یا آموزش ها مجازی پیگیری شود؟ باید این نکته را مد نظر داشت که عدالت در آموزش هم در این مدل آموزش باید مورد توجه قرار گیرد چرا که اگر بنا برای بازگشایی مدارس نباشد و قرار باشد آموزش ها مجازی ادامه یابد امکانات آموزشی به ویژه برای مناطق کمتر برخوردار باید در نظر گرفته شود. 
 
 
 

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات