فرهنگی >>  فرهنگی >> اخبار ویژه
تاریخ انتشار : ۱۸ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۹:۵۶  ، 
کد خبر : ۳۲۴۶۴۸
پایگاه بصیرت در گفتگو با نمایندگان مجلس بازگشایی حضوری مدارس را بررسی می کند 

گلایه مندی مجلس از مسئولان آموزش و پرورش و بلاتکیلفی دانش آموزان

وقتی مردم را از تجمعات منع می‌کنیم، بازگشایی مدارس عامل تجمع است. زیرساخت‏های لازم برای برگزاری کلاس‌های حضوری باید فراهم باشد به عنوان نمونه مدارس هر روز باید ضد عفونی شود
زهرا ظهروند – خبرنگار/ از زمان شیوع بیماری کرونا، یکی از مراکزی که از همان ابتدا تعطیل شد، مدارس بودند. اما از همان زمان مدیران و معلمان مدارس، دانش آموزان و خانواده های آنها دچار سردرگمی و مشکلاتی در اداره مدرسه و آموزش شدند.
 
طی این مدت روش های مختلف غیرحضوری از جمله آموزش از طریق صدا و سیما، نرم افزار شاد و  پیام رسان‎ها و شبکه ‏های اجتماعی همگی به کمک آموزش دانش آموزان آمدند.
 
اما همه دغدغه مسئولان آموزشی و خانواده‏ های دانش آموزان درباره شروع سال تحصیلی 1400-99 بود و از قبل بارها اعلام شده بود که بازگشایی مدارس منوط به شرایط هر شهری است، یعنی اگر شهری از لحاظ بیماری کرونا در شرایط قرمز باشد، مدارس باید غیرحضوری برگزار شوند.
 
طی هفته‏ های گذشته بارها شاهد اختلاف نظرهای مسئولان در خصوص چگونگی بازگشایی مدارس و سردرگمی خانواده ها بودیم، چراکه با توجه به اعلام ستاد مقابله با کرونا هر گونه تجمعی منجربه اوج گرفتن این بیماری خواهد شد و کودکان تاب آوری کمتری مقابل این بیماری دارند.
 
همه این ها گذشت تا اینکه به یکباره اعلام شد همه مدارس از 15 شهریور ماه بدون در نظر گرفتن شرایط کرونایی، بازگشایی می‏شوند.
به عبارتی دیگر رنگ‎ها اثر خود را در این شرایط از دست دادند  و همین امر و دغدغه‎های فراوان خانواده ‏ها از چگونگی اجرای پروتکل‎های بهداشتی در مدارس و یک بام و دو هوای مسئولان، باعث شد تا خانواده ‏های بسیاری در روز 15 شهریور ماه فرزندان خود را به مدرسه نفرستند و در شرایط بلاتکلیفی به سر ببرند.

مهدی اسماعیلی رئیس کمیته آموزش و پرورش کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی این تصمیم بازگشایی مدارس را شتابزده می‏داند و می‏گوید: «مدتی است که درگیر بیماری کرونا هستیم که تمام ابعاد زندگی ما را تحت تاثیر قرار داده است و مساله آموزش هم از این امر مستثنا نیست. لذا مجبور شدیم کلاس‌های حضوری را محدود کنیم، اما با توجه به اینکه نمی‏شود چرخه آموزش را تعطیل کرد، در جلسات متعددی که با آموزش و پرورش و وزارت بهداشت داشتیم، به این نتیجه رسیدیم که با توجه اقتضائات زمانی تصمیم‎گیری انجام شود.»

شتابزدگی آموزش و پرورش
وی که بازگشایی مدارس را شتابزده می‏داند، می‎گوید: «آموزش و پرورش 15 شهریور را آغاز سال تحصیلی اعلام کرد، درحالی که کمیسیون آموزش کاملا از این تصمیم بی اطلاع بود و هیچ مشورتی صورت نگرفت، به همین جهت ما از وزارت آموزش و پرورش انتقاد داریم، قرار بود که بازگشایی مدارس بر اساس وضعیت کرونا در هر منطقه باشد؛ یعنی در مناطق قرمز، آموزش‌ها به صورت مجازی باشد، در منطقه زرد هم تحت شرایطی به صورت نیمه حضوری و با تراکم پایین تر و در مناطق سفید هم کلاس‎ها به صورت حضوری برگزار شود.»

نماینده مردم میانه در ادامه می‎گوید: «اما در این خصوص وزارت آموزش و پرورش اعلام کرد همه مدارس در تمام نقاط کشور حضوری خواهد بود. بنابراین کمیسیون آموزش مجلس به این تصمیم اعتراض دارد، چراکه کشورمان در حالت عادی نیست که کلاس‌ها به صورت حضوری برگزار شود.
 
وقتی مردم را از تجمعات منع می‌کنیم، بازگشایی مدارس عامل تجمع است. زیرساخت‏های لازم برای برگزاری کلاس‌های حضوری باید فراهم باشد به عنوان نمونه مدارس هر روز باید ضد عفونی شود و دانش آموزان ملزم به استفاده از ماسک و ژل هستند که مستلزم هزینه‎های کلانی برای خانواده‎ها است؛ همچنین نیاز است به طور مرتب تب‎سنجی صورت بگیرد، درحالی که این آمادگی را فعلا نداریم و امیدواریم در مناطقی که قرمز است مسوولین آموزش و پرورش اصرار به برگزاری حضوری کلاس ها نداشته باشند.»

گلایه‎مندی مجلس از مسئولان آموزش و پرورش
رئیس کمیته آموزش و پرورش کمیسیون آموزش مجلس از این همه بی  نظمی و تعدد آراء  نیز گلایه ‏مند است و گفت که سیستم آموزشی ما با این وضعیت بهم ریخته است.
 
پیگیر هستیم تا مسئولان وزارت آموزش و پرورش برای ارائه توضیحات در کمیسیون حاضر شوند. آنها توجه داشته باشند که با این کارها اولیاء و دانش آموزان را به استرس انداخته‌اند و این تغییرات دائمی تصمیمات، دوام آموزش و پرورش را زیر سوال برده است.

لزوم رفع نگرانی ها
سیدمرتضی خاتمی نماینده دیگر مجلس معتقد است اگرچه سلامت مردم مهم است، اما این موضوع هیچ منافاتی با آموزش ندارد. ما بسترهای لازم برای آموزش غیرحضوری را نداریم، لذا باید آموزش فیزیکی ولو اندک هم، انجام شود.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس درخصوص لزوم رفع نگرانی خانواده‎ها می‎گوید: «ما باید نگرانی‎های واقعی را رفع کنیم  وشیوه نامه‎ها را واقع بینانه و سختگیرانه کنیم و آن‎ها را به کادر آموزشی انتقال دهیم. تعطیلی مراکز آموزشی با اصول زیستی ما منافات دارد، چراکه بچه ها سرخورده می‎شوند، آموزش مختل می‎شود و نشاط از بین می‏رود. تعطیلی که هنر نیست.»

نماینده مردم ماه نشان در مجلس درخصوص عجله دولت دربازگشایی مدارس در شهریورماه با توجه به مسافرت‎های بیشمار مردم در هفته گذشته و احتمال انتقال سریع تر بیماری، می‎گوید: «پیک مسافرت‎ها می‏توانست در دو هفته آینده رقم بخورد و این بازگشایی مانع از این اقدام شد.
 
از سوی دیگر، پاییز، موج جدید آنلفونزا از راه می‏رسد و از آنجایی که ما در شرایط تجربه نشده‎ای قرار داریم، فرصتی است تا با سعی و خطا، گام به گام جلو برویم. به هر حال شرایط الان، بسیار بهتر از پاییز است.»

لزوم اجرای شیوه نامه‎های سختگیرانه در این آزمون و خطا
وی در خصوص وضعیت بیماری کرونا در شهرهای مختلف و در نظر گرفتن برای بازگشایی مدارس، می‏گوید: «ما دو تا فاکتور داریم؛ جمعیت آموزشی و فضای فیزیکی آموزشگاه. باید این موضوع لحاظ شود که اگر مبنای جمعیت در نقاط سفید 100 نفر است، در نقاط قرمز باید به 50 نفر برسد.
 
به هر حال شاید در این آزمون و خطا به این نتیجه برسیم که باید کلا مدارس را تعطیل کرد ولی تا آن زمان باید شیوه  نامه‎های سختگیرانه تعریف و آن‌ها را رعایت کنیم.»

به هر جهت و با توجه به دغدغه خانواده ها نسبت به سلامتی فرزندان خود، بهتر است مسئولان از تصمیمات عجولانه پرهیز کنند و دانش آموزان را نیز از بلاتکلیفی خارج کنند، چرا که همین نکات می‎تواند بار روانی منفی در ذهن بچه‏ها بگذارد که آنها را نسبت به درس و آموزش دلزده و سرخورده کند. همچنین مسئولان نیز باید با توجه به شرایط بسیار مختلف سیستم آموزشی در سطح کشور و در دسترس بودن امکانات و بودجه خانواده#ها تصمیمات درست و قابل اجرایی بگیرند. 
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات