صفحه نخست >>  عمومی >> پرسمان
تاریخ انتشار : ۰۵ مهر ۱۴۰۰ - ۱۶:۱۰  ، 
کد خبر : ۳۳۳۷۵۳

طالبان چه نوع رژیم و ساختار سیاسی‌ای در افغانستان ایجاد خواهد کرد؟

در این خصوص باید به سه نکته اشاره کرد:
1. طالبان هم‌اکنون شورای 12 نفره‌ای را به عنوان دولت تشکیل داده که همه‌ آنها از اعضای خود طالبان هستند. با این حال، به احتمال زیاد تا 11 سپتامبر تکلیف دولت در افغانستان مشخص نخواهد شد. از آن برهه به بعد یا این شورا به کار خود ادامه خواهد داد و دولتی با محوریت طالبان شکل می‌دهد، یا اینکه با حضور ائتلافی از گروه‌های مختلف افغانی دولت شکل خواهد گرفت.
2. نکته مهم در این زمینه آن است که طالبان طبق آنچه پیش از این اعلام کرده، اعتقادی به انتخابات و مشارکت مردمی در تشکیل حکومت ندارد. آنها در مذاکراتی که پیش از این داشته‌اند، اعلام کرده‌اند در جامعه افغانستان اجرای انتخابات امکان‌پذیر نیست و ما هم طالب برگزاری آن نیستیم. دلایل آنها هم این بود که عده‌ای می‌توانند بیایند مردم را فریب بدهند. لذا، طالبان خواستار این بوده که از جامعه سنتی افغانستان نمایندگانی برخیزند و هر روستا و قبیله‌ای ریش سفیدان و رهبران خود را انتخاب کنند و از بین آنها هیئت‌هایی تشکیل شود و از این طریق جریان‌های کلانی شکل بگیرد و آنها رهبر جامعه را انتخاب کنند.
3. خواسته اصلی طالبان، ایجاد دولتی با محوریت شریعت اسلامی است. به نظر می‌رسد طالبان قطعاً این کار را خواهد کرد؛ یعنی دولت آینده هر شکلی که داشته باشد، در آن بر اجرای دستورات شریعت برمبنای مذهب حنفی تأکید جدی خواهد شد. 

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات