صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۱ مهر ۱۴۰۰ - ۰۶:۱۹  ، 
کد خبر : ۳۳۳۷۵۱

اخبار ویژه ۱ مهر

روزنامه کیهان**

با تسریع واکسیناسیون کرونا اقتصاد کشور دوباره جان می‌گیرد

شیوع کرونا در کشور موجب بیکاری یک میلیون و ۴۵۵ هزار نفر فقط در یک سال شد و با سرعت گرفتن واکسیناسیون پیش‌بینی می‌شود شرایط اقتصادی بهبود یابد.
این تحلیل، ارزیابی روزنامه اقتصادی تعادل (دو قلوی روزنامه اصلاح‌طلب اعتماد) است که ضمن گزارشی خاطرنشان کرده است: با تسریع روند واکسیناسیون عمومی در کشور و کاهش شیوع کرونا انتظار می‌رود اوضاع اقتصادی صنایعی که از کرونا آسیب دیده‌اند و همچنین درآمد‌های شرکت‌های بورسی بهبود پیدا کند.
براساس گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس، بزرگ‌ترین ویژگی شیوع کرونا اثرگذاری بسیار متفاوت آن بر اقتصاد بود. در حالی که اعمال تحریم‌ها عمدتاً بخش نفت و صنایع بزرگ را متأثر کرده بود، شیوع کرونا عمدتاً بر بخش‌های خدماتی و صنایع کوچک اثرگذار بود. بررسی‌های پژوهشکده آمار نیز نشان می‌دهد با شیوع کرونا فعالیت اقتصادی بسیاری از واحد‌ها کاهش یافت و حتی برخی تعطیل شدند. گزارش مرکز آمار و مطالعات راهبردی وزارت کار نیز نشان می‌دهد تعداد شاغلان در بهار ۱۳۹۹ نسبت به بهار سال ۱۳۹۸ بیش از یک میلیون و ۴۵۵ هزار نفر کاهش داشته که دلیل اصلی این کاهش تأثیر شیوع بیماری کرونا بوده است.
همانند سایر بخش‌های اقتصادی هنوز آثار شیوع کرونا بر درآمد شرکت‌های بورس محاسبه نشده، اما برخی برآورد‌های غیردقیق از میزان اثرگذاری کرونا بر درآمد شرکت‌های بورس نشان می‌دهد پاندمی کرونا اگرچه برای برخی شرکت‌های بورس سودآور بود، اما این مؤلفه در مجموع اثری به میزان ۳۰ هزار میلیارد تومان بر درآمد شرکت‌های بورس داشته است. آمار‌ها نشان می‌دهد جمع کل درآمد شرکت‌های بورس که در اواخر سال ۱۳۹۸ به ۱۷۰ هزار میلیارد تومان رسیده بود در مرداد ماه پارسال با افت ۳۰ هزار میلیارد تومانی به محدوده ۱۴۰ هزار میلیارد تومان رسید. برخی شواهد میدانی هم نشان می‌دهد همانند کلیت اقتصاد، در بورس نیز صنایع خدماتی بیشترین اثر منفی را از شیوع کرونا دیده‌اند.
یک کارشناس بازار سرمایه به شتاب در واکسیناسیون کرونا و تأثیر آن بر صنایع مختلف بورسی اشاره کرده و می‌گوید: طی چند ماه گذشته شیوع ویروس کرونا به مرحله‌ای از همه‌گیری در سطح بین‌المللی رسید که روند معاملات بازار‌های جهانی را تحت تأثیر خود قرار داد، به طوری که شاهد افت محسوس و قابل توجهی در قیمت فلزات، نفت و مشتقات نفتی در بازار‌های جهانی بودیم.
پیمان حدادی به تأثیر واکسیناسیون بر صنایع مختلف داخلی اشاره کرده و توضیح می‌دهد: در داخل کشور، تکمیل مراحل واکسیناسیون، کمک‌کننده به فعالیت‌های خدماتی است و می‌توان شاهد تأثیر آن در صنایع و گروه‌های مختلف بود.
این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به رونق صنایعی مانند حمل و نقل و صنایع مرتبط با گردشگری و هتلداری می‌گوید: از زمان آغاز شیوع ویروس کرونا شاهد وجود محدودیت در تردد‌های داخلی و خارجی بودیم که این امر به مراتب صنایع گردشگری، حمل و نقل و هتلداری را با ضرر و زیان‌های هنگفتی مواجه کرد، حال با تکمیل واکسیناسیون، آغاز و افزایش حمل و نقل و تردد‌ها می‌توان شاهد رونق دوباره این گروه‌ها در بازار سرمایه بود. در مجموع واکسیناسیون ضمن جهش رشد اقتصادی کشور می‌تواند زمینه‌ساز اثر مثبت در معاملات بازار سهام شود.

روحانی وقتی که وظیفه‌اش بود به جلسات «مجمع» نمی‌رفت

خبرگزاری متعلق به چند مدیر دولت روحانی مدعی شد مجمع تشخیص مصلحت نظام، از اقتدار به فترت رسیده است (!)
خبرآنلاین در تحلیلی سوگیرانه، دوره ریاست مرحوم هاشمی رفسنجانی را مقتدرانه خوانده و سپس نوشت: با توجه به سابقه مدیریت آیت‌الله آملی لاریجانی در قوه قضائیه به نظر می‌رسید دوباره مجمع بتواند به جایگاه اصلی خود که همانا نهاد مصلحت‌سنج برای کشور است برگردد که تا به این لحظه این اتفاق نیفتاده است.
خبرآنلاین با ابراز ناخرسندی از نظارت مجمع بر سوءمدیریت‌ها در دولت روحانی می‌نویسد: سال ۹۷ که موضوع لوایح چهارگانه دولت به میان آمد و اختلاف‌نظری بین مجلس و شورای نگهبان شکل گرفت، مجمع تشخیص مصلحت نظام به یکی از داغ‌ترین مباحث سیاسی کشور تبدیل شد؛ تا جایی که بعضی از نمایندگان صحبت از بدعت در قانون‌گذاری به میان آوردند و این نهاد را شورای نگهبان دوم خواندند.
همچنین مخالفت با برجام، انتقاد به سیاست‌های اقتصادی دولت روحانی، زیر سوال بردن اقدامات دستگاه‌های اجرایی در مواجهه با حوادث، تنش با مجلس از دیگر مصادیقی از حرکت‌هایی تک‌روانه‌ای اعضای مجمع بود که با چراغ سبز و بعضا با هدایت برخی چهره‌های سیاسی مجمع انجام می‌شد.
نزدیک به سه سال از طرح لوایح چهارگانه مرتبط با گروه ویژه اقدام مالی (FATF) در مجلس می‌گذرد. اختلاف‌نظر بر سر لایحه پالرمو و لایحه سی‌اف‌تی، اما نقطه اوج اختلاف‌نظر‌ها در مجمع بود تا جایی که به‌دلیل همین اختلافات لوایح پالرمو و CFT (کنوانسیون بین‌المللی مقابله با تامین مالی تروریسم) از دستور کار این نهاد خارج شد.
اما با وجود آنکه معاون حقوقی دولت روحانی در آذرماه ۹۹ از موافقت رهبر معظم انقلاب با درخواست دولت برای تمدید مهلت بررسی لوایح «FATF» در مجمع خبر داده بود، تکلیف این لوایح همچنان نامعلوم است.
خبرآنلاین در پایان به آرزوی ناکام مدعیان اعتدال می‌پردازد و می‌نویسد: اگرچه تصور می‌شد با روی کار آمدن ابراهیم رئیسی و پایان دولت دوازدهم، حسن روحانی به عضو مجمع دربیاید و چه‌بسا سیاسیون پیش‌بینی کرده بودند، که به جای آملی لاریجانی بر صندلی ریاست آن تکیه بزند، اما تاکنون حکمی برای او صادر نشده و همچنین آملی لاریجانی نیز از جایگاه خود استعفا نداده و با انتصاب دبیر نشان داده که می‌خواهد در این جایگاه منشأ اثر باشد.
یادآور می‌شود رسانه‌های وابسته به طیف مدعی اعتدال و اصلاحات در پی استعفای آیت‌الله آملی از عضویت در شورای نگهبان، مدعی شده بودند او از ریاست «مجمع تشخیص مصلحت نظام» استعفا داده و می‌خواهد به نجف برود (!)، اما صدور حکم دبیری مجمع برای آقای ذوالقدر از سوی آقای آملی، این طیف مذکور را سنگ روی یخ کرد.
طیف مذکور در عین حال، با نوعی آرزواندیشی خام چنین القا می‌کردند که روحانی به عضویت مجمع درمی‌آید و حتی بر جایگاه ریاست مجمع می‌نشیند، که آن هم تعبیر نشد. در واقع به نظر می‌رسد این طیف در ذهن خود، با همین آرزواندیشی خام، خیال می‌کردند که روحانی پس از آباد کردن دولت، باید به مجمع رفته و به جای آقای آملی لاریجانی رئیس مجمع شود (!)
در کنار مرور این آرزواندیشی‌های مدعیان اعتدال و اصلاحات، یک واقعیت تلخ لازم به یادآوری است و آن اینکه آقای روحانی با نوعی برخورد از موضع بالا، چند سال بود که حاضر نبود در جلسات «مجمع» شرکت کند و در واقع به این نهاد مهم، بی‌اعتنایی و دهن‌کجی می‌کرد؛ بنابراین باید از خبرآنلاین پرسید آیا رئیس دولت متبوع آنها، دنبال رونق گرفتن کار مجمع بود یا فترت و رکود و تعطیلی آن؟!

شیرزاد: مادام که غُر بزنیم کسی به حرف ما گوش نمی‌کند

عضو فراکسیون افراطیون مشارکت در مجلس ششم می‌گوید: اینکه اصلاح‌طلبان در هر موضوعی بخواهند فقط غُر بزنند، کسی حرف‌شان را گوش نمی‌کند.
احمد شیرزاد در گفتگو با ایلنا، درباره ادعای ائتلاف برادران لاریجانی با روحانی، ناطق و خاتمی گفت: آقای صادق لاریجانی فاصله فکری‌اش با مجموعه اصلاحات بسیار زیاد است و تفاوت زیادی هم بین علی لاریجانی با صادق لاریجانی وجود دارد. این چند برادر هر کدام یک پدیده متفاوتی برای خودشان هستند و تفاوت‌هایشان هم بسیار زیاد است. درست است که از یک پدر و مادر هستند، اما تفاوت زیادی باهم دارند و هیچ کدام‌شان هم اصلاح‌طلب نیستند که نزدیک به اصلاح‌طلبان باشند.
وی یادآور شد: در حاشیه جلسات مسئولین قضایی، ما صحبت‌های خیلی نامرتبط سیاسی از آقای آملی لاریجانی می‌شنیدیم که در دوره آقای رئیسی و اژه‌ای این‌ها بسیار محدود شد.
شیرزاد که در مجلس ششم از سوی کروبی متهم شد مثل رادیو اسرائیل حرف می‌زند، افزوده است: هرچند آقای رئیسی هم کاملا در عملکردش خارج از قوه قضائیه عمل می‌کرد، اما در حرف‌هایی که می‌زد سعی می‌کرد حول و حوش مسئله قضایی صحبت کند، اما آقای لاریجانی نظرات بسیار تندی را مطرح می‌کردند که خارج از وظیفه و عملکردشان بود به همین دلیل خیلی تفاوت دارد که فکر کنیم روزی ایشان به سمت تمایلات اصلاح‌طلبانه میل کنند.
وی با بیان این که شخصیتی مانند آقای ناطق نوری با آقای آملی لاریجانی بسیار تفاوت دارند، گفت: آقای ناطق نوری یک انسان عملگرا و واقعیت‌گرا بودند و هستند، اما ما این خصوصیات را در آقای آملی لاریجانی کمتر مشاهده می‌کنیم.
شیرزاد در پاسخ به سوالی دیگر مبنی بر اینکه آیا امکان دارد اتاق فکری با حضور آقایان ناطق نوری، خاتمی، برادران لاریجانی، روحانی و عبدالله نوری تشکیل شود، اظهار داشت: این گفته خیلی ایده‌آل است، حتما مشاهده کرده‌اید طرفداران فوتبال روی کاغذ برای خودشان یک تیم جهان می‌نویسند و در آن بهترین بازیکنان را از سراسر کشور می‌گذارند اما؛ اولاً هرگز چنین تیمی تشکیل نمی‌شود، ثانیاً اگر تشکیل شود خوب بازی نمی‌کنند؛ چراکه انسجام و هماهنگی لازم را ندارند. من دور هم جمع شدن این افراد را بسیار بعید می‌دانم. از نظر واقعیت این است که نباید خیلی امیدی داشته باشیم که چنین اتفاقی بیفتد.
احمد شیرزاد همچنین گفته است: معتقدم در شرایط فعلی مجموعه اصلاح‌طلبان خیلی به حساب نمی‌آیند البته که اصلاح‌طلبان تاثیرگذار بودند و جهت‌گیری‌های قاطعی را در سال‌های ۹۲، ۹۴، ۹۶ و خرداد ۷۶ داشتند، در مجالس دهم و ششم هم تاثیرگذار بودند، اما در حال حاضر به دلیل شکست سختی که در انتخابات اخیر داشتیم؛ برای همین حرف‌هایشان متاسفانه خیلی به حساب نمی‌آید.
شیرزاد خاطرنشان کرد: هنگامی که مجموعه اصلاح‌طلبان فقط بخواهند در هر موضوعی موضع منفی بگیرند و غر بزنند طبیعتاً تاثیرگذار نخواهد بود، اگر اصلاح‌طلبان می‌خواهند حرف‌های تاثیرگذار داشته باشند، باید واقعا هر موضوعی را در جای خودش تائید و نقد کنند، اگر این دو با هم نباشد نتیجه خوبی به بار نمی‌آید در نتیجه حرف آدم هم شنیده نمی‌شود.

**************

روزنامه وطن امروز**

کسانی به نام دفاع از حقوق زن بیشترین ضربه را به زنان می‌زنند

رئیس قوه قضائیه گفت: امروز کسانی به نام دفاع از حقوق زن بیشترین ضربه را به زنان می‌زنند که جایگاه زنان را تنزل داده و کم‌ارزش می‌کنند و بعد با اسامی مختلف و از تریبون‌های گوناگون مدعی دفاع از حقوق زنان می‌شوند.
حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی‌اژه‌ای در دیدار جمعی از خانواده‌های معظم شهدا و ایثارگران با اشاره به نقش مهم دولت و مجلس در حل مشکلات خانواده‌ها گفت: قوه مجریه نقش اصلی را در تامین معیشت مردم و اشتغال و امنیت کاری بویژه برای جوانان و فرهنگ‌سازی و آموزش دارد و مجلس نیز مسؤول تعیین مقررات مناسب در این حوزه است. رئیس دستگاه قضا ادامه داد: قوه قضائیه هم مسؤول برخورد با ناهنجاری‌هاست، اما تمام تلاش‌های قوا بدون مشارکت مردم در این میدان به نتیجه مطلوب نخواهد رسید. وی از خانواده شهدا خواست با ایفای نقش خود در جامعه ابتدا تلاش کنند مشکلات خانواده‌ها با ریش‌سفیدی و صلح و سازش حل شده و تبدیل به پرونده قضایی نشود و در صورتی که پرونده‌ای در این باره تشکیل شد کمک کنند راحت‌تر و به بهترین نحو حل شود. رئیس قوه قضائیه با بیان اینکه این نهاد آماده است تا سازوکار لازم را برای نحوه همکاری خانواده‌های شهدا و ایثارگران با دستگاه قضا و راهکار‌های حل مشکلات این خانواده‌ها طراحی و دستورالعملی را نیز در این باره تدوین کند، ابراز امیدواری کرد با همکاری مردم و قوه قضائیه، یک گام جهشی و انقلابی و متفاوت از گذشته در این زمینه برداشته شود.

***

امیر نصیرزاده:
نیروی‌هوایی ارتش موشک کروز زمینی را هواپایه کرد

امیر عزیز نصیرزاده در مراسم معارفه و تکریم فرماندهان جدید و سابق نهاجا طی سخنانی، گفت: نیروی هوایی با امکانات خود و گاه با کمترین امکانات، اما با شجاعت و روحیه سلحشوری بر دل دشمن تاخت. امروز میزبان برخی قهرمانان و بزرگان نهاجا هستیم که با دست خالی به دل دشمن زدند و پیروزمندانه از این میدان خطیر بیرون آمدند. جانشین رئیس ستاد کل نیرو‌های مسلح با بیان اینکه در نهاجا بر روی علم، دانش و تخصص این نیرو‌ها کار کرده‌ایم و رشد خوبی را در این عرصه داشته‌ایم، افزود: بر روی پهپاد و بویژه در حوزه پهپاد‌های شناسایی کار کرده‌ایم و امسال در نظر داریم مطابق با صحنه واقعی نبرد، رزمایشی انجام دهیم به طوری که در پایگاه‌ها و مناطق رزمایش بمباران صورت می‌گیرد و فرماندهان ما به صورت آنلاین می‌توانند در مرکز این رزمایش را مشاهده کنند. وی با بیان اینکه توان خود را به صورت چندبعدی افزایش داده‌ایم و همه جوانب را در نظر گرفته‌ایم، افزود: این توانمندی در نهاجا ایجاد شده است که صد‌ها کیلومتر دورتر هواپیما عملیات انجام دهد و تصاویر آن در مرکز در اختیار فرماندهان به صورت آنلاین قرار گیرد. جانشین رئیس ستاد کل نیرو‌های مسلح تصریح کرد: در حوزه ارتقای توان دفاعی به موشک و بمب‌های نقطه‌زن دست پیدا کرده‌ایم؛ همچنین با اقداماتی که صورت داده‌ایم هواپیما را با کمترین ساعت پرواز به بیشترین بهره‌وری رسانده‌ایم. امیر نصیرزاده گفت: نیروی هوایی امروز توانسته موشک کروز زمینی را هواپایه کند که امیدوارم در آینده شاهد شلیک آن در نیروی هوایی باشیم.

***
بازتاب سخنان رئیس‌جمهور در سازمان ملل در رسانه‌های عربی

سخنان رئیس‌جمهور کشورمان در هفتاد و ششمین نشست سالانه مجمع عمومی سازمان ملل بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های عربی داشت.
شبکه الجزیره با اشاره به صحبت‌های رئیسی درباره تحریم‌های آمریکا در این باره نوشت: رئیسی تاکید کرد تحریم ایران با برنامه هسته‌ای آغاز نشد، بلکه قبل از آن شروع شد و این اقدام یک جنایت ضدبشری است. این شبکه قطری ادامه داد: رئیس‌جمهور ایران تاکید کرد آمریکا به تعهدات خود یعنی برداشتن تحریم‌های ایران پایبند نیست. شبکه المیادین نیز نوشت: رئیسی تاکید کرد آمریکا از عراق و افغانستان خارج نشد، بلکه از آنجا بیرون رانده شد. این شبکه لبنانی بخش‌های دیگر سخنان رئیسی را بازتاب داد و نوشت: رئیسی گفت وضع تحریم خط مشی و راهکار واشنگتن در جنگ‌های خود علیه ملت‌هاست.
بخش عربی اسپوتنیک نیز با انتشار بخش‌هایی از اظهارات سیدابراهیم رئیسی نوشت: رئیس‌جمهور ایران گفت سلطه‌گری آمریکا دیگر اعتباری ندارد و با شکست مواجه شده است. روزنامه الوطن نیز در این باره نوشت: رئیسی تاکید کرد تحریم‌های ایران با برنامه هسته‌ای آغاز نشد، بلکه قبل از آن آغاز شد و این یک جنایت ضدبشری است. این روزنامه سوری همچنین نوشت: رئیس‌جمهور ایران گفت مردم مظلوم فلسطین و سوریه و یمن و افغانستان بهای بی‌عقلی رهبران آمریکا را می‌پردازند. بخش عربی شبکه آرتی نیز با انتشار ویدئویی از سخنان ابراهیم رئیسی نوشت: رئیس‌جمهور ایران گفت کشورش مذاکراتی را می‌پذیرد که نتیجه آن برداشتن تحریم‌های ظالمانه باشد.
این شبکه همچنین نوشت: رئیس‌جمهور ایران از دیگر طرف‌های برجام خواستار پایبندی به این توافق شد. پایگاه خبری العهد نیز نوشت: سیدابراهیم رئیسی بار دیگر خواستار برداشتن تحریم‌های آمریکا علیه ایران شد و تاکید کرد گفتگو تنها راه بازگشت به برجام است. شبکه المنار لبنان نیز با پوشش سخنرانی رئیسی در مجمع عمومی سازمان ملل، اظهارات وی در رابطه با شهید سلیمانی و ابومهدی المهندس را برجسته کرد.

**************

روزنامه خراسان**

صادرات گاز روسیه به ترکیه ۳ برابر شد

فارس - وزیر انرژی ترکیه اعلام کرد که در حال مذاکره برای بستن قرارداد‌های جدید گازی با روسیه است. گازپروم اعلام کرده که صادرات گاز روسیه به ترکیه سه برابر شده است. به گزارش راشا تودی، وزیر انرژی ترکیه اعلام کرد: این کشور با دیگر کشور‌های صادرکننده گاز هم در حال مذاکره برای بستن قرارداد‌های احتمالی است.

کابوس خودرو‌های الکتریکی بر سر پالایشگاه‌ها

مهر - رایستاد انرژی در گزارش جدید خود اعلام کرد گرایش جهانی به سوی الکتریکی کردن حمل‌ونقل جاده‌ای و کاهش آلایندگی کربنی تا سال ۲۰۵۰ تقاضا برای تولید پالایشگاه‌های جهان را به نصف کاهش خواهد داد. این موسسه می‌گوید: خودرو‌های الکتریکی مصرف جهانی بنزین و گازوئیل را کاهش خواهند داد، اما تقاضای محصولات پالایشگاهی دیگر در هوانوردی، حمل‌ونقل دریایی و پتروشیمی همچنان بالا خواهند ماند.

مستاجران عطای وام را به لقایش بخشیدند!

ایسنا - مهلت ثبت نام برای وام اجاره، در شرایطی به پایان رسید که از یک میلیون و ۵۰ هزار نفر که تا روز ۲۲ شهریور برای دریافت وام اجاره ثبت نام کردند ۲۳۰ هزار نفر به بانک‌ها معرفی شدند که فقط ۷۰۰۰ نفر این تسهیلات را دریافت کرده‌اند. بررسی‌ها نشان می‌دهد الزام معرفی ضامن رسمی، مهم‌ترین مانع پیش روی متقاضیان است. از طرف دیگر ایرادگیری‌های فراتر از مصوبه برخی بانک‌ها مستاجران را مستاصل کرده است تا جایی که برخی اجاره‌نشین‌ها می‌گویند عطای وام را به لقایش بخشیده‌اند.

سهم بیش از ۳۰ درصدی کالا‌های قاچاق در بازار لوازم‌خانگی

ایرنا- دبیر کل انجمن لوازم خانگی ایران گفت: به اذعان همه تولیدکنندگان، بازاری‌ها و اتحادیه فروشندگان و توزیع‌کنندگان لوازم‌خانگی، اکنون بین ۳۰ تا ۳۵ درصد کالا‌های موجود در بازار را اجناس قاچاق تشکیل می‌دهد. عباس هاشمی تصریح کرد: عمده لوازم‌خانگی قاچاق از طریق ته‌لنجی یا با خودرو‌های «شوتی» واحد کشور می‌شود که نظارت چندانی نیز بر آن‌ها وجود ندارد.

ممنوعیت واردات برنج تا زمان مقرر ادامه می‌یابد

مهر - وزیر جهاد کشاورزی با بیان این که ذخایر برنج خارجی برای عرضه به بازار کافی است، تصریح کرد: ممنوعیت واردات برنج تا زمان مقرر ادامه می‌یابد. ساداتی نژاد، با بیان این که کمبودی در حوزه برنج خارجی وجود ندارد، افزود: با توجه به خشکسالی‌ها، برنج تولید داخل کاهش ۱۸ درصدی داشته، اما با عرضه برنج خارجی به بازار سعی بر این است که این کمبود جبران شود.

**************

روزنامه ایران**

ادعای کشته شدن دونظامی امریکایی و اسرائیلی دخیل در ترور شهید سلیمانی

خبر اول اینکه، خبرگزاری اسپوتنیک در گزارشی با استناد به اطلاعاتی که در یک پایگاه خبری ارائه شده، مدعی شد که محور مقاومت در ماه‌های اخیر طی حمله‌ای دو نفر از فرماندهان امریکایی و اسرائیلی را که در عملیات ترور شهیدان سردار سلیمانی و ابو مهدی المهندس نقش داشته‌اند، از پای در آورده است.
به گزارش ایسنا، خبرگزاری اسپوتنیک این مطلب را به نقل از پایگاه خبری «The Cradle news» اعلام کرد که طی آن به نقل از یک مقام ارشد امنیتی جبهه مقاومت، گفته شد که محور مقاومت به تلافی ترور شهید سلیمانی و شهید ابومهدی المهندس، در عملیاتی دو نفر از افسران نظامی امریکایی و اسرائیلی دخیل در این ترور را از پای درآورده است.
طبق گفته این مقام جبهه مقاومت، این دو افسر ارشد طی عملیاتی نظامی در اربیل، در شمال عراق کشته شده‌اند. پیشتر مقامات امریکایی و منابع اسرائیلی مرگ این دو را تأیید کرده بودند، اما مدعی شده بودند که در رخداد‌هایی غیر نظامی جان خود را از دست داده‌اند.
پنتاگون اواخر ژوئن در بیانیه‌ای بدون ارائه جزئیاتی گفته بود، «جیمز سی. ویلیس» افسر امریکایی طی رخدادی غیرجنگی در پایگاه هوایی العدید قطر جان باخته بود؛ این بیانیه جزئیات بیشتری را در این باره ارائه نکرد. رسانه‌های رژیم صهیونیستی هم درباره مرگ ژنرال «شارون اسمان» فرمانده تیپ پیاده ارتش اسرائیل گزارش داده بودند که اول ژوئیه پس از تمرینی ورزشی در یک پایگاه نظامی در مرکز اسرائیل نقش زمین شده و جان خود را از دست داده است. منبع امنیتی The Cradle، به زمان دقیق حملاتی که موجب کشته شدن ویلیس و اسمان شده بود، اشاره‌ای نکرده است.

دستور رئیسی برای رسیدگی به اخراج بیژن عبدالکریمی

خبر دیگر اینکه، در پی صدور حکم اخراج بیژن عبدالکریمی از دانشگاه آزاد اسلامی، رئیس‌جمهوری به وزیر علوم دستور داده این موضوع را پیگیری کند. به گزارش الف، چند روز بعد از واکنش‌ها به اخراج بیژن عبدالکریمی از دانشگاه آزاد اسلامی، حالا شنیده‌های خبرنگار الف از وزارت علوم حاکی از این است که سیدابراهیم رئیسی پس از اطلاع یافتن از این مسأله، به وزیر علوم مأموریت داده که دلایل صدور حکم مورد نظر را بررسی و اعتراضات ابراز شده نسبت به مسأله را پیگیری کند.
بیژن عبدالکریمی، دانشیار گروه فلسفه دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال است که اخیراً صدور حکم اخراج یا بازخریدی او از سوی دانشگاه آزاد اسلامی خبرساز شد و واکنش‌های بسیاری را در میان مردم و نخبگان دانشگاهی برانگیخت.

ادعای بلومبرگ درباره دیدار دیپلمات‌های ایران و عربستان

شنیدیم که، وبگاه امریکایی «بلومبرگ» روز گذشته مدعی شد دیپلمات‌های ارشد ایرانی، عربستان سعودی و اتحادیه اروپا برای دومین بار در ماه جاری دیدار کرده‌اند. به گزارش انتخاب، این رسانه امریکایی این دیدار را نشانه‌ای از تلاش‌های فزاینده برای کاهش تنش‌ها در خاورمیانه، همزمان با آماده‌شدن تهران برای ازسرگیری گفتگو‌ها درباره توافق هسته‌ای توصیف کرد.
این ادعا درحالی است که پیش‌تر ایرج مسجدی سفیر جمهوری اسلامی ایران در عراق اعلام کرده بود که چهارمین دیدار دیپلمات‌های ایرانی و عربستان بزودی برگزار می‌شود. در دوره‌های گذشته، بغداد، پایتخت عراق میزبان این نشست‌ها بوده است.

ریاست جمهوری از شکایات علیه رسانه‌ها گذشت کرد

خبر رسیده که، در راستای تحقق وعده رئیس جمهوری مبنی بر گذشت از شکایت‌هایی که علیه رسانه‌ها در محاکم قضایی مطرح شده بود، رئیس دفتر امور دعاوی و قرارداد‌های معاونت حقوقی رئیس جمهوری در نامه‌های جداگانه‌ای خطاب به دادستان تهران، رئیس دادگاه‌های تجدیدنظر استان تهران و رئیس دادگاه‌های عمومی و انقلاب تهران اعلام کرد که این معاونت از شکایات خود علیه رسانه‌ها گذشت کرده است.
به گزارش ایسنا، در متن نامه مصطفی پاک‌نیت که به رئیس دادگاه‌های عمومی و انقلاب تهران و نیز دادگاه‌های تجدیدنظر این استان رونوشت شده، آمده است: «با سلام و احترام، در راستای برنامه‌ها و سیاست‌های دولت سیزدهم، ترویج فرهنگ نقدپذیری، تشویق به از خودگذشتگی و اعمال رأفت اسلامی و به‌منظور تنویر افکار عمومی و گسترش فرهنگ مدارا و روحیه نقادی سازنده و استفاده از این ظرفیت در بهبود وضعیت موجود و تعالی کشور، بدینوسیله مراتب انصراف و گذشت این معاونت از شکایت مطروحه علیه رسانه‌ها، روزنامه‌ها، خبرگزاری‌ها، پایگاه‌های خبری و... اعلام می‌گردد.» پیش از این نیز با شروع به کار دولت سیزدهم، معاونت حقوقی نهاد ریاست جمهوری از اعلام گذشت نسبت به شکایات مطروحه از رسانه‌ها خبر داده بود.

آمادگی مشروط بایدن برای بازگشت به برجام

مطلع شدیم که، رئیس جمهوری امریکا در سخنرانی خود در نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد، بار دیگر ادعای آمادگی مشروط بازگشت واشنگتن به برجام را تکرار کرد و گفت، اگر ایران به تعهداتش در قبال برجام عمل کند، امریکا هم به تعهداتش بازمی‌گردد.
به گزارش تابناک، جو بایدن بدون اشاره به اینکه رژیم صهیونیستی بزرگترین تهدید هسته‌ای برای امنیت منطقه است، ادعا کرد که ایران نباید به سلاح‌های هسته‌ای دست یابد.

هیچ زائری به مرز‌ها نرود

دست آخر اینکه، در پی انتشار کلیپی در فضای مجازی که حضور مردم و برخی حواشی تجمع در مرز شلمچه را برای شرکت در مراسم امسال اربعین حسینی ادعا می‌کند، محمدی‌فر دبیر ستاد مرکزی اربعین حسینی در گفتگو با خبرنگار پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت کشور با تأکید بر اینکه هیچ مورد و گزارشی از حضور مردم در مرز‌های چهارگانه کشور، شلمچه، مهران، چذابه و خسروی وجود ندارد، گفت: کلیپ منتشر شده در فضای مجازی آرشیوی است.
دبیر ستاد مرکزی اربعین حسینی با اظهار اینکه امسال طبق مصوبه ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا مرز‌های زمینی کشور به سمت عراق بسته است، از مردم خواست تحت هیچ شرایطی به سمت مرز‌های کشور برای حضور در مراسم امسال اربعین حسینی حرکت نکنند. وی تأکید کرد: در اربعین امسال تنها از طریق مرز‌های هوایی زائرین به عراق اعزام می‌شوند.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات