صفحه نخست >>  عمومی >> یادداشت کوتاه
تاریخ انتشار : ۰۴ مهر ۱۴۰۰ - ۰۸:۴۱  ، 
کد خبر : ۳۳۳۷۹۱

امتداد عاشورا

پایگاه بصیرت / فتح‌الله پریشان

اربعین حسینی با مدیریت سجادی و زینبی علیهم‌السلام تبدیل به فرهنگ انسان‌سازی شد که عاشورا را در همه زمان‌ها و مکان‌ها امتداد بخشید و زنده نگاه داشت؛ چراکه راه و هدف و پیام عاشورا جاوید و زنده است. در زمانه ما مهم‌ترین تجلی این امتداد عاشورایی، پدیدآیی، بالندگی و تداوم انقلاب اسلامی ملت ایران است که به‌درستی محصول ناب فرهنگ عاشورا و اربعین است. این نگاه راهبردی و تفکر متعالی امام(ره) به فرهنگ غنی عاشورایی بود که توانست در رگ خشکیده و جان خموده میلیون‌ها ایرانی از جور ستم تخت‌نشین‌های سلطانی، خون غیرت و قیام تزریق کند. امام خمینی(ره) در آستانه فرارسیدن اربعین حسینی، تکریم توأم با تأکید و عبرت‌آموز ویژه‌ای دارند و می‌فرمایند: «اربعین سید مظلومان و سرور شهیدان(ع) رسید. بر ملت رشید و آگاه ما اربعین‌های سودمندی گذشت؛ گویی خون شهیدان ما امتداد خون پاک شهیدان کربلاست». این‌همانی کربلای ایران با کربلای حسینی و انقلاب اسلامی را در امتداد انقلاب امام حسین(ع) دانستن، بنیه و سرمایه معنوی عظیم حرکت مردم در انقلاب اسلامی بود که بی‌تردید، امروز نیز در پیمایش و پویش راه انقلاب در دهه پنجم به این نگاه و تکریم‌ و تعظیم شعائر اسلامی و الهی نیاز مبرم داریم.

رهبر معظّم انقلاب نیز در مواضع مختلف و با عناوین متعدّدی از «اربعین» و ضرورت بزرگداشت این روز خاص سخن گفته و از آن به «امتداد عاشورا»، «آغاز و توسعه پیام کربلا»، «اولین جوشش کربلا»، «پایه‌گذار یاد نهضت حسینی»، «آغاز دلربایی حسینی»، «تجلی‌گاه ایستادگی و مقاومت در برابر استکبار» و ... تعبیر کرده‌اند. رهبر معظم انقلاب اربعین را موعد «شکفتن اولین شکوفه‌هاى عاشورایى» دانسته و معتقدند: «آمدن اهل‌بیت حسین‌بن على(ع) بر سر مزار سیدالشهدا، در حقیقت امتداد حرکت عاشورا بود و با این کار، به پیروان امام و دوستان خاندان پیغمبر و مســلمانانى که تحت تأثیر این حادثــه قرار گرفته بودند فهماندند که این واقعه تمام نشــد و چنین فاجعه‌ای، با دفن کردن و به اسارت گرفتن و رها کردن اسیران پایان نخواهد یافت و فراموش نخواهد شد».

فرهنگ پیاده‌روی اربعین که تاریخچه و اجر باعظمتی دارد و تا قبل از ابتلای جهانی به بیماری منحوس کرونا به بزرگ‌ترین کنگره و تجمع انسانی جهان تبدیل شده بود، دو سالی است که با آن شکوه قبل برگزار نمی‌شود؛ اما با عقلانیت شیعی، خیل شیفتگان حسینی به‌جای پیاده‌روی اربعین، خانه‌های گِلی و دلی خودشان را به حسینیه و بین‌الحرمین تبدیل کرده و نذورات و هزینه‌های سفرشان را سرمایه همدلی با هم‌وطنان آسیب‌دیده از پیامدهای اقتصادی و مادی کرونا کردند تا رزمایشی مؤمنانه و عاشقانه را در محضر ارباب عشق رقم بزنند و درسی دیگر از درس‌های تمام‌نشدنی عاشورا را به نمایش جهانیان بگذارند.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات