صفحه نخست >>  عمومی >> ویژه ها
تاریخ انتشار : ۰۷ مهر ۱۴۰۰ - ۰۸:۲۴  ، 
کد خبر : ۳۳۳۸۴۶
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی:

لزوم برنامه مدون فرار مالیاتی در تدوین برنامه هفتم توسعه

مردم ما باید در رفاه باشند و واقعا دور از مروت است در کشوری با این همه منابع و امکانات، زباله گرد و کودک کار داشته باشیم،

موسوی لارگانی در خصوص تدوین برنامه هفتم توسعه گفت: در برنامه هفتم توسعه باید یک برنامه مدون جهت جلوگیری از فرار مالیاتی در نظر گرفته شود. در حال حاضر افراد بسیاری وجود دارند که درآمدهای تیلیاردی دارند، اما مالیات نمی دهند و راه های فرار از آن را هم بلد هستند.


سیدناصر موسوی لارگانی در گفت و گو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی بصیرت در خصوص نکات قابل توجه اقتصادی که باید در تدوین برنامه هفتم توسعه در نظر گرفته شود، گفت: یکی از مواردی که در مباحث اقتصادی تدوین برنامه هفتم توسعه باید به آن توجه شود، بحث مالیات است. در حال حاضر مالیات در کشور ما جای خود را پیدا کرده است، اما متاسفانه همچنان فرار مالیاتی وجود دارد که همواره دولت ها و مجلس، وعده جلوگیری از فرار مالیاتی را به مردم داده اند، اما به آن عمل نشده است.

وی افزود: از طرفی به کسانی که از قبل مالیات می داده اند، فشار بیشتری وارده کرده اند؛ یعنی گاهی اوقات بی قانونی هایی وجود داشته و به قانون سلیقه ای عمل کرده اند؛ در سال 95 قانونی تصویب شده که به قانون گذار اجازه داده شده که تراکنش های بانکی را تا دو سال قبل از آن را بررسی کنند، اما در برخی از استان ها بررسی تراکنش ها را حتی تا 8 یا 10 سال قبل از آن را هم بررسی کرده اند.

این در حالی است که این افراد نیروی کار زیادی دارند و واقعا برای کشور اشتغال  و رونق اقتصادی ایجاد کرده اند و کشور را از وابستگی ها نجات داده اند، اما با این کار تحت فشار قرار داده اند و مالیات های سینگینی برای آنها در نظر گرفته اند.

موسوی لارگانی اظهار کرد: وقتی قانونی وجود نداشته است قطعا تراکنش های مالی خود را نگهداری نمی کردند و اینکه معمولا سازمان ها و ادارات، اسناد خود را برای مدت معینی نگهداری می کنند، چراکه اگر بیشتر بخواهند نگهداری کنند، تلی از کاغذ ایجاد می شود.

اما در این روش سلیقه ای عمل کرده اند و با قانون وضع شده، فشار بر کسانی وارد کرده اند که مالیات می دهند که باعث بروز مشکلاتی شده است. به نظر بنده باید در برنامه هفتم توسعه یک برنامه مدون جهت جلوگیری از فرار مالیاتی در نظر گرفته شود. در حال حاضر افراد بسیاری وجود دارند که درآمدهای تیلیاردی دارند، اما مالیات نمی دهند و راه های فرار از آن را هم بلد هستند.

وی افزود: البته شاید با الکترونیکی کردن دریافت مالیات، راه فرار کمی کمتر شود؛ این در حالی است که در گذشته افرادی که باید مالیات می دادند با ممیزها صحبت می کردند و با هماهنگی همدیگر دفاتر را طوری می نوشتند که بدهکار نشوند و مالیات هم ندهند.

مورد دیگری که باید در تدوین برنامه هفتم توسعه در نظر گرفت رفع موانع است؛ رهبر معظم انقلاب نیز در فرمایشات خود طی 10 سال اخیر به مسائل اقتصادی و اینکه موانع از سر راه تولیدکنندگان برداشته شود، صحبت کرده اند. این کار باعث رونق اقتصادی و اشتغال می شود که از وابستگی کشور جلوگیری می کند. کشور ما که ده درصد منابع دنیا را دارد، با این راه کار و رفع موانع می تواند نه تنها اقتصاد اول منطقه، بلکه اقتصاد اول دنیاباشد، لذا لازم است در برنامه هفتم توسعه به آن توجه ویژه داشت.
 
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس تصریح کرد: این راه کار مشکلات اقتصادی مردم را نیز می تواند مرتفع کند. مردم ولی نعمتان کشور هستند، اما در حال حاضر در تنگنای شدید اقتصادی قرار دارند که این را می طلبد که با یک برنامه ریزی درآمدهای مردم با هزینه هایشان مطابقت داشته باشد و محرومیت زدایی شود،چراکه الان این دو مسئله خیلی با همدیگر فاصله دارند.منابع کشور جزء بیت المال و حق مردم هستند، مردم ما باید در رفاه باشند و واقعا دور از مروت است در کشوری با این همه منابع و امکانات، زباله گرد و کودک کار داشته باشیم، بنابراین همه این موارد باید در برنامه هفتم توسعه لحاظ شود.
 

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات