صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۶ شهريور ۱۴۰۰ - ۰۶:۲۱  ، 
کد خبر : ۳۳۳۱۶۵

اخبار ویژه ۶ شهریور

روزنامه کیهان**

اسناد بی‌صداقتی لابه‌لای اظهارات مقام آمریکایی

سخنان متناقض مقام آمریکایی نشان می‌دهد که واشنگتن نه می‌خواهد درباره بازگشت به تعهداتش در برجام تضمین بدهد و نه حتی برجام را توافق معتبر می‌داند!
رابرت مالی (نماینده ویژه آمریکا در امور ایران) به رادیو فردا گفت: ما نمی‌دانیم که آیا در صورت بازگشت آمریکا به برجام، نیت ایران بازگشت به تعهداتش در برجام هست یا خیر. آنچه می‌بینیم این است که اگر این نیت ایران است، نیت ما هم هست و می‌تواند خیلی زود مورد مذاکره قرار گیرد، تا هر دو به تعهدات‌مان بازگردیم. آمریکا تحریم‌هایی را که در تناقض با برجام است برمی‌دارد، و ایران بر مبنای برجام، قدم‌های هسته‌ای خود را بازمی‌گرداند.
موضوع دیگری که نمی‌دانیم این است که چه ایران مواضعی خواهد داشت. ما در شش دور مذاکره به پیشرفت‌هایی اساسی دست یافتیم، اما همه فواصل پر نشدند، و اگر ایران با موضعی تندتر بازگردد، پر کردن آن فواصل سخت خواهد بود، چرا که کم کردن این فواصل حتی در دولت قبلی هم سخت بود.
وی می‌افزاید: ما پیشرفتی واقعی در زمانی که مذاکره ادامه داشت به دست آوردیم، و بله، وقتی مذاکره را در ژوئن متوقف کردیم فواصلی جدی هم پابرجا ماندند. ما آماده‌ایم که بازگردیم و آن فواصل را ببندیم.
من می‌خواهم یک موضوعی فراتر از این را در این جا باز کنم. دولت پیشین آمریکا، با کارزار فشار حداکثری اشتباه محاسبه کرد. امید داشت که اعمال تحریم‌های سخت به دور از هرگونه راه سیاسی در پیش روی ایران، موجب تسلیم ایران و قبول شروط آمریکا خواهد شد. آن یک اشتباه محاسبه بود و پرزیدنت بایدن بر سر کار آمد و تلاش کرد این رویه را تغییر دهد.
آنچه موجب نگرانی ماست، این است که شاید امروز ایران درگیر یک اشتباه محاسبه است و فکر می‌کنم با پیشبرد برنامه هسته‌ای خود، و افزایش فعالیت‌های هسته‌ای، می‌تواند فراتر از بازگشت به برجام، از آمریکا امتیاز بگیرد. این اتفاق هم نخواهد افتاد. مالی در ادامه اظهار داشت: هدف ما بازگشت به برجام و بعد پاره کردن آن نیست، هدف ما بازگشت به برجام، مستحکم کردن آن، پایدار کردن آن و استفاده از آن به عنوان یک مبناست. وقتی ایران از تضمین صحبت می‌کند، تضمینی وجود ندارد.
من در ۲۰۱۵ در زمان مذاکرات حضور داشتم. این توافق، نتیجه گفت‌وگوی بسیار طولانی بین دیپلمات‌های دو طرف بود، و نتیجه هم این بود که این یک تفاهم سیاسی میان پنج عضو دائم شورای امنیت، آلمان و ایران است؛ و همه متوجه بودند که اگر یک طرف توافق را نقض کند، واکنش طرف مقابل یکسان خواهد بود.
اگر ایران در پی دستیابی به توافق از نوعی دیگر است، توافقی که تضمین‌های واقعی دارد، چیزی شبیه یک «پیمان»، آن‌وقت باید درباره آن مذاکره کنیم و آن برجام نخواهد بود. اگر ایران امتیاز بیشتری بخواهد، آمریکا هم در پی امتیاز بیشتر خواهد بود، و این آن چیزی نبود که ما در وین در پی آن بودیم.
این مقام آمریکایی در ادامه گفته است: هدف ما هم‌اکنون بازگشت به برجام است. ما در عین حال گفتیم، و وزیر خارجه بلینکن هم بار‌ها گفته است که در یک مقطعی، ما به جایی می‌رسیم که پیشرفت‌های برنامه هسته‌ای ایران آنچنان خواهد بود که صرفا بازگشت به «این برجام» ممکن نخواهد بود.
درباره این اظهارات گفتنی است که اولا، چون عهدشکنی و خروج آمریکا از برجام مقدم بر برخی واکنش‌های ایران (با ۲ سال تاخیر) بوده، طبیعتا این آمریکاست که باید خروجش را با بازگشت به تعهدات لغو تحریم جبران کند، و این در حالی است که ایران حتی از برجام هم خارج نشده و همچنان همه تعهداتش را مطمئنا اجرا کرده است. این نقطه، اولین نقطه راستی‌آزمایی است که اتفاقا دولت بایدن در آن رفوزه شده و ثابت کرده قصد بازگشت به توافق سال ۲۰۱۵ را ندارد.
ثانیا «مالی» اعتراف می‌کند در همان مذاکرات مربوط به دولت روحانی هم آمریکا آماده توافق واقعی (منطبق با حداقل حقوق ایران) نبوده است. او می‌گوید پر کردن فاصله در همان دولت هم سخت بود و حال آنکه آمریکا طرف عهدشکن ماجراست و پر کردن فاصله به این بود که آمریکا بدون شرط و شروط، تحریم‌ها را لغو کند تا ادعای مخالفت با رویکرد دولت ترامپ باورپذیر شود، نه اینکه همان تحریم‌های دوبرابر شده ابزار چانه‌زنی و باج‌خواهی قرار گیرد!
در اینجا ایران امتیاز جدیدی نمی‌خواهد که پای مذاکره و چانه‌زنی یا توافق جدید به میان بیاید. ایران حق پایمال شده خود را می‌خواهد؛ بنابراین ادعای مالی مبنی بر اینکه ایران می‌خواهد از آمریکا «امتیاز بگیرد»، به تسامح دیگر بی‌صداقتی و سندی بر عدم اراده برای بازگشت به تعهدات خود است. به عبارت دیگر، اراده دولت بایدن «برای تغییر رویه» صرفا با عمل بدون شرط قابل اثبات است و نه شرط‌گذاری و طفره از تعهدات.
ثالثا مقام آمریکایی رسما می‌گوید «تضمین وجود ندارد» و ضمنا خواستار مذاکره برای توافق جدید می‌شود، باید پاسخ دهد ایران چرا باید به طرفی که نه عهد می‌شناسد و نه حاضر است تعهد و تضمینی بدهد، اعتماد کند؟ وقتی توافقی که مورد امضا و حمایت قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت است، به سادگی زیر پا گذاشته می‌شود و مقام آمریکایی به راحتی می‌گوید برجام پیمان نیست، اصل مذاکره یا توافق جدید چه ارزش و اعتباری می‌تواند داشته باشد؟

شکرخوری زیادی نخست وزیر درمانده اسرائیل

نخست وزیر اسرائیل در لافی گزاف گفت به حملات مخفیانه علیه تأسیسات اتمی ایران ادامه می‌دهیم.
نفتالی بنت که پس از شکست نتانیاهو در تشکیل کابینه، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی شده، قرار است با رئیس‌جمهور آمریکا ملاقات کند. وی پیش از این ملاقات، به روزنامه نیویورک تایمز گفته است: یک رویکرد جدید درباره ایران ارائه خواهد دادکه تقویت روابط با کشور‌های عرب مخالف توسعه برنامه هسته‌ای ایران، اقدامات دیپلماتیک و اقتصادی علیه ایران و ادامه عملیات مخفیانه علیه تأسیسات هسته‌ای ایران از جمله آنهاست.
بنت در مصاحبه خود بر ادامه حملات اسرائیل به تأسیسات و زیرساخت‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران تأکید ورزید و در عین حال از طرحی عملی و سازنده برای مانع شدن جمهوری اسلامی به تجهیز خود به جنگ‌افزار‌های هسته‌ای سخن گفته است.
لاف‌زنی‌های نخست‌وزیر اسرائیل در حالی است که مقامات این رژیم در گذشته هم مدعی بودند مانع دسترسی ایران به سوریه و ایجاد کریدور تهران- بغداد- دمشق- بیروت (مدیترانه) می‌شوند، اما جمهوری اسلامی ایران و متحدانش با موفقیت این کریدور را ایجاد کردند. همچنین در همین دوره پیشرفت‌های موشکی دوربرد و نقطه‌زن پدید آمده که موجب شد پدر موشکی رژیم جعلی اسرائیل در آمریکا بگوید به احترام فناوران ایرانی سازنده این موشک‌های دوربرد و نقطه‌زن، کلاه از سر خود برمی‌دارد؛ بنابراین اگر ایران امروز، جنگ‌افزار هسته‌ای ندارد، صرفاً به این دلیل است که سلاح‌های کشتار جمعی را طبق آیین خود حرام می‌شمارد وگرنه اگر می‌خواست جنگ‌افزار هسته‌ای بسازد، اسرائیل و بزرگ‌تر از آن نمی‌توانستند هیچ غلطی بکنند. چنان که در برابر سایر پیشرفت‌ها با وجود همه دریوزگی‌های‌شان ناتوان ماندند.
اما درباره تهدید خرابکاری‌های پنهان علیه تأسیسات هسته‌ای، صهیونیست‌ها بهتر از هر کس می‌دانند که با تغییر دولت در ایران، دوره جدیدی از سیاست امنیتی و خارجی ایران آغاز شده و هر شیطنتی پاسخ متقارن یا افزون‌تر به دنبال خواهد داشت.
لاف حمله به تأسیسات هسته‌ای ایران در حالی است که چند هفته قبل، نفتکش صهیونیست‌ها در دریای عمان به سادگی آب خوردن آماج حملات پهپادی قرار گرفت و صهیونیست‌های بزدل، بی‌هیچ سندی دست به دامن شورای امنیت شدند؛ بنابراین آن‌ها یا نباید لاف‌های گزاف بزنند، یا این که پای لاف‌هایشان بمانند و برای مجازات نشدن، دنبال واسطه نگردند. به ویژه این که گفته‌اند «اگر خانه‌ات شیشه‌ای است، به دیگران سنگ نینداز».
آخرین بار، مقاومت اسلامی فلسطین درسی پشیمان‌کننده به صهیونیست‌ها در موشکباران مراکز صهیونیست‌نشین داد و البته صهیونیست‌ها می‌دانند سیلی‌هایی که ممکن است از جانب حزب‌الله و ایران بخورند، ده‌ها و صد‌ها برابر آبدارتر و سهمگین‌تر است.

گزارش ارگان کارگزاران از میراث فاجعه‌بار روحانی برای رئیسی

ارگان حزب کارگزاران با مرور افتضاحات مدیریتی دولت روحانی می‌گوید: رئیسی فرصت آزمون و خطا ندارد!
روزنامه سازندگی در یادداشتی نوشت: انتخابات خردادماه با رای ۱۸ میلیونی سیدابراهیم رئیسی به پایان رسید. او حالا رئیس دولت سیزدهم و هشتمین رئیس‌جمهور ایران است. رئیسی در حالی سکاندار دولت می‌شود که علاوه بر ابَرچالش‌هایی که پیش‌رو دارد، با انتظارات بسیاری نیز از سوی مردم مواجه است.
اقتصاد کشور حال و روز خوبی ندارد، براساس گزارش تورم خردادماه ۱۴۰۰ مرکز آمار، نرخ تورم نقطه به نقطه در این ماه به ۴۷/۶ درصد رسیده و از سویی دیگر حجم پایه پولی در پایان خردادماه امسال مرز ۵۰۰ هزار میلیارد تومان را شکسته است. این متغیر پولی تورم‌ساز در یک سال منتهی به خرداد امسال ۱۱۷ هزار میلیارد تومان افزایش داشته است، به بیان دیگر روزانه بالغ بر ۳۲۰ میلیارد تومان چاپ پول.
نقدینگی دیگر متغیر پولی نیز در خردادماه رقم ۳ هزار و ۷۰۰ هزار میلیارد تومان را رد کرد. رشد نقطه به نقطه نقدینگی در خرداد ماه بالغ بر ۳۹ درصد به ثبت رسیده است. رشد ماهانه و سه ماهه نقدینگی نشان می‌دهد که افزایش این متغیر تورم‌ساز تا حدودی آرام گرفته و در روند نزولی قرار گرفته است. همچنین رشد نقطه به نقطه شبه‌پول در خردادماه امسال در ۶ سال گذشته بی‌سابقه بوده است.
در کنار این مسائل، یارانه‌های پنهان انرژی، تحریم، کرونا و چندین مسئله دیگر را نیز که مدنظر قرار دهیم، می‌بینیم اقتصاد ایران برای اصلاح فرصت چندانی ندارد.
فصل انتظارات از دولت نیز شامل طومار طویلی است؛ همچون بهداشت، درمان، آموزش و پرورش، رفاه طبقات پایین جامعه، تقویت ارزش پول ملی و صد‌ها تقاضای دیگر. تحقق بعضی‌هایشان از مسیر چاپخانه بانک مرکزی می‌گذرد، اما اگر دولت بخواهد باز هم به سراغ بانک مرکزی برود، نتیجه آن تداوم وضع موجود می‌شود. هر وزارتخانه نیز با سیل انبوهی از تقاضا‌های مردم و کارمندان و بدنه کارشناسی خود روبه‌رو است. وزارتخانه‌ای همچون آموزش و پرورش که خلق ثروت ندارد، اوضاعش به مراتب پیچیده‌تر هم هست.
اقتصاد ایران فرصتی برای آزمون و خطا ندارد، رئیسی و کابینه‌اش باید سریعا فکر چاره باشند. نقدینگی با روند رو به رشد خود، در حال افزایش و نزدیک شدن به سقف انفجاری است. به نظر می‌رسد رئیسی باید به اقتصاددان‌ها
اعتماد کند.

گزارش نشریات اصلاح‌طلب از سوءمدیریت بودجه‌ای دولت روحانی

یک روزنامه اصلاح‌طلب می‌نویسد: بحران بودجه در انتظار دولت جدید است.
روزنامه شرق که از متهمان بزک کردن سوءمدیریت دولت روحانی در ۸ سال گذشته و تحمیل خسارت‌های سنگین به کشور محسوب می‌شود، اینک در گزارشی می‌نویسد: عملکرد پنج‌ماهه بودجه ۱۴۰۰ بسیار ضعیف بوده است؛ به‌ویژه در قسمت درآمد‌های نفتی که میزانی از آن محقق شده که فاصله فراوانی با پیش‌بینی‌ها دارد. بر‌اساس آمار موجود، اما غیررسمی، صادرات نفت در این مدت چیزی حدود ۶۰۰ تا ۶۵۰ هزار بشکه بوده که در مقایسه با پیش‌بینی ۲.۳ میلیون بشکه‌ای، فاصله‌ای فراوان دارد.
گزارش عملکرد ۵ ماهه بودجه نشان می‌دهد عملکرد بودجه فاصله زیادی با انتظارات درآمدی و هزینه‌ای مصوب دارد». به گفته حسینی «بودجه کل کشور دو هزار و ۲۵۳ هزار میلیارد تومان است که در پنج ماهه اول امسال باید ۴۸۶ هزار میلیارد تومان آن محقق می‌شد، اما از این مقدار تنها ۲۲۵ هزار میلیارد تومان درآمد بودجه ۱۴۰۰ محقق شده است. به عبارت دیگر، ۴۶ درصد درآمد بودجه پنج‌ماهه و ۱۸ درصد درآمد کل بودجه محقق شده است». همچنین مطابق گزارش عملکرد بودجه، کل درآمد‌های وصولی از فروش نفت ۳۹۵ هزار میلیارد تومان پیش‌بینی شده بود که در پنج‌ماهه اول باید ۱۵۰ هزار میلیارد تومان وصول می‌شد، اما تا امروز فقط ۲۳ هزار میلیارد تومان درآمد از این محل به دست آمده است؛ به عبارت دیگر، هشت درصد درآمد پنج‌ماهه اول و سه درصد درآمد کل سال از این محل وصول شده است.
در همین حال روزنامه جهان صنعت (از دیگر روزنامه‌های حامی دولت تدبیر و امید) در گزارش مشابهی خاطرنشان کرد: رمزگشایی وضعیت دخل و خرج دولت در سه ماهه امسال نشان می‌دهد که پیش‌بینی‌ها از میزان فروش نفت، مولدسازی دارایی‌های دولت و همچنین انتشار اوراق بدهی محقق نشده و نشانه‌های کسری بودجه بیش از پیش آشکار شده است. بر اساس اطلاعات ارائه شده از سوی خزانه‌داری کل کشور، در بهار سال‌جاری تنها ۳ درصد از درآمد نفتی پیش‌بینی شده در بودجه وصول شده است. سهم ۱۴۲ هزار میلیارد تومانی هزینه‌ها در مقابل سهم حدود ۸۰ هزار میلیارد تومانی درآمد‌ها نیز کسری آشکار بودجه در مدت یاد شده را تایید می‌کند. این ناترازی در بودجه، اما با کمک مصوبه‌ای که رای به افزایش سهم تنخواه‌گردان دولت از خزانه می‌داد جبران شد و دولت توانست حدود ۵۴ هزار میلیارد تومان از این محل برای تامین کسری بودجه برداشت کند. با توجه به اثرات تورمی این مساله شاید باید نگران پدیدار شدن آثار جدید پولی آن بر اقتصاد باشیم.
آن‌طور که گزارش خزانه‌داری کل کشور نشان می‌دهد در بهار امسال دولت توانسته ۴۸/۶ هزار میلیارد تومان اوراق مالی بفروشد. از این میزان سهم اسناد خزانه اسلامی ۴۶ هزار میلیارد تومان بوده که به پرداخت اعتبارات تملک دارایی‌های سرمایه‌ای یا همان بودجه عمرانی اختصاص یافته است. به این ترتیب تنها ۲/۶ هزار میلیارد تومان از این میزان مربوط به فروش اوراق بدهی است یعنی تنها ۱۶ درصد رقم مصوب بودجه در این دوره سه ماهه محقق شده است. این را شاید باید یکی از شکست‌های بزرگ دولت قلمداد کرد چه آنکه تامین مالی از محل فروش اوراق یکی از راهکار‌های اساسی برای جبران کسری بودجه در سال‌های گذشته بوده است.
بر اساس قانون بودجه دولت باید در سه ماهه امسال حدود ۱۱ هزار میلیارد تومان درآمد از محل واگذاری و فروش اموال به دست می‌آورد، اما تنها۳۰۰ میلیارد تومان از این محل کسب درآمد کرده است؛ بنابراین دولت تنها ۲/۵ درصد از درآمد‌های این بخش از بودجه را وصول کرده است.
در بخش مصارف. با توجه به کسری که در بودجه به وجود آمده و با توجه به عدم تحقق درآمد‌های دولت در بخش‌های یادشده مشخص است که دولت به سراغ منابع بانک مرکزی رفته است. بانک مرکزی اخیرا در گزارشی اعلام کرده که دولت در سه ماهه امسال به میزان ۵۴/۹ هزار میلیارد تومان از تنخواه خود نزد بانک مرکزی استفاده کرده است. هرچند، سقف مجاز تنخواه‌گردان ۴۱/۲ هزار میلیارد تومان بود.

**************

روزنامه وطن امروز**

با حکم رهبر حکیم انقلاب اسلامی انجام شد
انتصاب تولیت آستان مقدس حضرت احمد بن موسی (ع)

رهبر حکیم انقلاب اسلامی در حکمی حجت‌الاسلام ابراهیم کلانتری را به تولیت آستان مقدس حضرت احمد بن موسی علیهماالسلام منصوب کردند. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر مقام معظم رهبری، متن حکم رهبر انقلاب به این شرح است:
بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم
جناب حجت‌الاسلام آقای ابراهیم کلانتری دامت افاضاته
ضمن قدردانی از جناب حجت‌الاسلام آقای دژکام در تمشیت امور حرم مطهر و نورانی حضرت احمد بن موسی علیهما‌السلام، جنابعالی را که بحمدالله مزین به علم و اخلاق و دارای سوابق ارزشمند علمی و فرهنگی و اجرایی می‌باشید، به تولیت آن بارگاه بلند‌آستان که سومین حرم اهل‌بیت علیهم‌السلام در کشور عزیزمان است، منصوب می‌کنم. امید است از ظرفیت‌های فراوان این پایگاه معنوی و روحانی برای خدمت هر چه بهتر به زائران و مجاوران و علاقه‌مندان مشتاق و تشنگان معارف نورانی اهل‌بیت علیهم‌السلام، بیشترین بهره‌گیری به عمل آید. از خداوند متعال توفیقات روزافزون برای جنابعالی و دیگر دست‌اندرکاران آن بارگاه مقدس را خواهانم.
سیدعلی خامنه‌ای

***

قالیباف در نامه‌ای به رئیسی:
همکاری مجلس و دولت زمینه مناسبی برای رفع مشکلات معیشتی است

محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به نامه حجت‌الاسلام والمسلمین سیدابراهیم رئیسی، تعامل ۲ قوه را زمینه مناسبی برای حل مشکلات معیشتی، ثبات اقتصادی، کارآمدی و پیشرفت کشور عنوان کرد. در بخشی از نامه قالیباف آمده است: «همدلی و همکاری قوای مقننه و مجریه که نمونه آن در بررسی‌های کارشناسانه نمایندگان و تعامل وزرای پیشنهادی و مجموعه دولت و رأی اعتماد حداکثری نمایندگان مجلس مشاهده شد، زمینه مناسبی برای حل مشکلات معیشتی، ثبات اقتصادی، کارآمدی و پیشرفت کشور را به وجود آورده است. در این مسیر مجلس با استفاده از ظرفیت‌های خود تلاش خواهد کرد دولت در رسیدن به اهداف مذکور و جلب رضایت مردم عزیز ایران موفق و کامیاب باشد».

***

امیرعبداللهیان خطاب به بورل:
برای ایران مذاکره‌ای که نتایج ملموس و عملی داشته باشد، قابل قبول است

وزیر امور خارجه در گفت‌وگوی تلفنی با مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپایی گفت: برای ایران مذاکره‌ای که نتایج ملموس و عملی داشته باشد و همراه با تامین حقوق و منافع مردم باشد، قابل قبول است. در تماس تلفنی روز گذشته «جوزپ بورل» مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با «حسین امیرعبداللهیان» وزیر جدید امور خارجه کشورمان، وی ضمن تبریک انتخاب وزیر امور خارجه، آمادگی اتحادیه اروپایی برای گسترش همکار‌ی‌ها با ایران را اعلام و اعزام نماینده عالی اتحادیه برای مراسم تحلیف ریاست‌جمهوری اسلامی ایران را نشان‌دهنده عزم اتحادیه در این زمینه خواند. بورل با اشاره به نقش اتحادیه به عنوان هماهنگ‌کننده برجام و گفتگو‌های وین، مراتب امیدواری اتحادیه اروپایی برای استقرار هر چه زودتر دولت جدید و اعلام تاریخ مورد نظر تهران برای نشست بعدی وین را مورد تاکید قرار داد. حسین امیرعبداللهیان نیز در این گفت‌وگوی تلفنی تعهد تهران به گفتگو و تعامل سازنده در چارچوب دیپلماسی متوازن را مورد تاکید قرار داد و از مذاکرات به عنوان ابزار دیپلماسی یاد کرد. وزیر امور خارجه کشورمان در ادامه تاکید کرد: برای ایران مذاکره‌ای که نتایج ملموس و عملی داشته باشد و همراه با تامین حقوق و منافع مردم باشد، قابل قبول است. وی قانون مصوب مجلس درباره برنامه هسته‌ای را برای دولت ایران لازم‌الاجر خواند و افزود: در هر مذاکره‌ای باید اقدام واقعی طرف‌های مقابل برجامی به تعهدات‌شان محرز شود. امیرعبداللهیان راه‌حل افغانستان را تشکیل دولت فراگیر که بازتاب‌دهنده ترکیب قومی و جمعیتی این کشور باشد، برشمرد و افزود: مردم افغانستان خودشان باید برای آینده‌شان تصمیم بگیرند. وزیر امور خارجه همچنین تأکید کرد: جمهوری اسلامی ایران میزبان بیش از ۵/۳ میلیون نفر از اتباع افغانستان در ایران است، اما موج جدید مهاجران افغانستانی یک موضوع جدی است که لازم است کشور‌های دیگر و سازمان‌های بین‌المللی مساعدت‌های لازم را در این زمینه داشته باشند. وزیر امور خارجه کشورمان همچنین در گفتگو‌هایی جداگانه با وزیران خارجه چین، روسیه، قطر، عراق، قزاقستان، سریلانکا و افغانستان نیز گفتگو کرد.

***

مادر شهید شهریاری آسمانی شد

صبح روز گذشته مادر شهید دکتر مجید شهریاری دانشمند هسته‌ای به دلیل ابتلا به بیماری کرونا در بیمارستان درگذشت. به گزارش فارس، حاجیه خانم «قمرتاج زینعلی» ۷۳ ساله مادر شهید مجید شهریاری دانشمند هسته‌ای کشورمان که از چند روز پیش با بیماری کرونا درگیر بود، دار فانی را وداع گفت. مادر شهید شهریاری از هفته گذشته به علت درگیری با بیماری کرونا به کما رفته بود که متاسفانه دیروز بر اثر این بیماری درگذشت. طبق گفته برادر شهید شهریاری مراسمات تشییع و خاکسپاری اطلاع‌رسانی خواهد شد.

***

مسیر تردد زمینی به ارمنستان مسدود شد

سخنگوی گمرک اظهار داشت: بر اساس اخبار رسیده از برخی رانندگان سواری، ورودی از سمت ارمنستان، جاده گوریس- قاپان به سمت ارمنستان توسط نیرو‌های کشور آذربایجان مسدود شد. به گزارش مهر، سخنگوی گمرک اضافه کرد: گفته شده است مذاکره مسؤولان ایروان با باکو در این باره انجام می‌شود. لطیفی تاکید کرد: مسافران و کامیون‌های حامل کالا قبل از عزیمت به مرز «نوردوز» در استان آذربایجان شرقی از باز بودن مسیر در ارمنستان اطمینان حاصل کنند.

********************

روزنامه خراسان**

صالح آبادی؛ جدی‌ترین گزینه ریاست بانک مرکزی

ایسنا - با نهایی شدن صلاحیت کابینه رئیسی از سوی مجلس و آغاز به کار وزیران آن، ریاست بانک مرکزی از سوی دولت هنوز تعیین نشده است. هم اکنون، گمانه زنی‌ها درباره صالح‌آبادی، گزینه مدنظر دولت شدت گرفته است و به احتمال فراوان حکم وی هفته آینده امضا خواهد شد. علی صالح آبادی متولد سال ۱۳۵۷ در سبزوار است و مدرک کارشناسی ارشد معارف اسلامی و مدیریت مالی از دانشگاه امام صادق (ع) و دکترای مدیریت مالی از دانشگاه تهران دارد. وی همچنین عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق (ع) است. صالح آبادی، مدیرعامل فعلی بانک توسعه صادرات ایران و نخستین رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار کشور از سال ۸۵ تا ۹۳ است.

فروش خُرد سهام عدالت تکذیب شد

تسنیم - مدیر نظارت بر بورس‌های سازمان بورس و اوراق بهادار با رد خبر منتشر شده مبنی بر آغاز فروش سهام عدالت از روز شنبه اعلام کرد که این موضوع با توجه به شرایط حاکم بر بازار به صورت بلوکی انجام خواهد شد.

قرارگاه خاتم کشتی اقیانوس‌پیما می‌سازد

مهر - فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا گفت: دومین کشتی ۱۱۳ هزار تنی افراماکس تا پایان سال در جزیره صدرای بوشهر به بهره‌برداری کامل می‌رسد. سردار سیدحسین هوش‌السادات در بازدید از ظرفیت‌ها و توانایی‌های جزیره صدرا در بوشهر با بیان این که صدرا پیش از این افراماکس ۱ را در کلاس استاندارد‌های جهانی ساخته و تحویل کارفرما داده است، اظهار کرد: این شناور هم‌اکنون در مسیر‌های دریایی عملیاتی شده است و با تکمیل، تجهیز و نصب تجهیزات راهبری دریایی، دومین کشتی افراماکس تا پایان امسال به بهره برداری نهایی خواهد رسید.

********************

روزنامه ایران**

ناکامی عملیات «سیا» علیه ایران

خبر اول اینکه، یک روزنامه امریکایی از ناکام ماندن عملیات سازمان اطلاعات مرکزی امریکا (سیا) برای تشکیل شبکه مخبران در ایران در نتیجه «عملیات ضداطلاعاتی بسیار کارآمد» از سوی تهران، خبر داده است. به گزارش فارس، روزنامه نیویورک‌تایمز نوشته است: مقام‌های امریکایی می‌گویند یک افسر سیا که مسئولیت تشکیل شبکه‌های جاسوسی در ایران را به عهده داشت با ارسال یک پیام مکتوب به سراسر بخش‌های مقر مرکزی این سازمان اطلاعاتی اعلام کرد که شبکه مخبران امریکا تا حد زیادی مغلوب عملیات‌های ضد اطلاعاتی بسیار کارآمد تهران شده بود و تهران، مانع تلاش‌ها برای بازسازی این شبکه شده است. نیویورک‌تایمز به نقل از مقام‌های امریکایی مدعی شده رژیم اسرائیل با فراهم کردن «اطلاعات موثق» درباره فعالیت‌های هسته‌ای، برنامه موشکی و فعالیت‌های منطقه‌ای ایران به امریکا برای پر کردن این شکاف کمک کرده است. به نوشته روزنامه امریکایی سرویس‌های اطلاعاتی امریکا و اسرائیل سوابق طولانی همکاری با یکدیگر دارند و این همکاری‌ها بخصوص در دوران ریاست‌جمهوری «دونالد ترامپ» در امریکا بشدت افزایش یافت.

 تأکید اروپا بر همکاری با دولت جدید ایران

خبر دیگر اینکه، اتحادیه اروپا بر تداوم همکاری با ایران در دولت جدید تأکید کرد. به‌گزارش ایلنا به نقل از پایگاه اینترنتی اتحادیه اروپا، «پیتر استاتو» سخنگوی مسئول سیاست خارجه اتحادیه اروپا گفت که این اتحادیه آماده است با دولت جدید ایران در راستای سیاست اتحادیه اروپا، بر اساس رویکرد متوازن و جامع، در همه زمینه‌هایی که دلیلی برای نگرانی وجود دارد و در مواردی که منافع متقابل وجود دارد، مشارکت و همکاری داشته باشد.

رایزنی نماینده وزیرخارجه با رهبران سیاسی افغانستان

شنیدیم که، نماینده ویژه وزیر امور خارجه کشورمان در امور افغانستان، در ادامه رایزنی و گفتگو‌های خود با رهبران و شخصیت‌های افغانستان با «عبدالله عبدالله» رئیس شورای عالی مصالحه ملی، «حامد کرزای» رئیس‌جمهوری سابق افغانستان و «احمد مسعود» به‌صورت تلفنی گفتگو کرد و در جریان آخرین تحولات این کشور قرار گرفت. به‌گزارش ایسنا، محمد ابراهیم طاهریان همچنین روز پنجشنبه با «محمد صادق خان» همتای پاکستانی‌اش در تهران دیدار و در خصوص همکاری مشترک و استفاده از ظرفیت‌های دو کشور جهت استقرار ثبات دائمی و تشکیل دولت فراگیر در افغانستان گفتگو و تبادل نظر کرد. سید رسول موسوی مدیرکل غرب آسیای وزارت امور خارجه هم در صفحه شخصی خود در توئیتر در مورد دیدار وزرای خارجه ایران و پاکستان در تهران نوشت: دیداری بسیار مهم در اولین روز کاری حسین امیر عبداللهیان. نقشه راهی برای آینده روابط دو کشور در همه زمینه‌های دوجانبه و منطقه‌ای. ایران از ایده وزیر خارجه پاکستان در خصوص نشست وزرای خارجه همسایگان ‎افغانستان استقبال و آمادگی خود برای برگزاری آن در تهران را اظهار داشت.

افتتاح مرکز پدافند هوایی فردوی قم

دست آخر اینکه، با حضور فرمانده نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی، مرکز فرماندهی و کنترل گروه پدافند هوایی فردوی قم افتتاح شد. به‌گزارش ایلنا، امیر سرتیپ علیرضا صباحی فرد در جمع کارکنان این گروه پدافندی گفت: اهمیت پدافند هوایی از تأکیدات متعدد رهبر معظم انقلاب کاملاً آشکار است و امروز جنگ‌های نوین و سایبری ما را وادار کرده است که در لبه فناوری و دانش روز دنیا حرکت کنیم که البته به لطف دعای خیر هموطنانمان افتخارات زیادی هم به‌دست آورده‌ایم.

********************

روزنامه شرق**

تعارف‌پراکنی وزرای نفت فعلی و قبلی

ایسنا: وزیر نفت صبح دیروز در دیدار با وزیر پیشین نفت درباره پاره‌ای از مسائل پیرامون صنعت نفت و گاز کشور گفتگو کرد.
جواد اوجی روند نشست را مثبت و تأثیرگذار ارزیابی کرد و گفت: زنگنه به نکات مهمی اشاره داشت و دغدغه‌های امروز صنعت نفت نیازمند راهکار‌ها و راهبرد‌های اصولی است که ایشان به‌درستی به آن راهکار‌ها اشاره کردند و ماهم بی‌شک بهره خواهیم برد و امیدوارم این نشست‌ها مستمر باشد و بنده نیز از ایشان درخواست دارم که بتوانیم باز‌هم از تجربه‌هایش به‌عنوان پیش‌کسوت صنعت نفت بهره‌مند شویم.
او همچنین گفت: «بی‌شک زنگنه زحمات زیادی را برای اعتلا و جایگاه صنعت نفت کشور متحمل شده‌اند که نهایت تشکر و قدردانی را داشته و برایشان آرزوی سلامتی و تندرستی دارم».
در‌همین‌حال، زنگنه نیز ضمن اعلام هرگونه آمادگی برای توسعه صنعت نفت کشور، درباره روند نشست و بررسی مسائل پیرامون آن گفت: نشست دوستانه و صمیمانه‌ای در شاخه‌های مختلف داشتیم، نکاتی که در ذهنم بود را به مهندس اوجی انتقال دادم و ایشان هم پرسش‌هایی را مطرح کرد و قرار شد این نشست‌ها و دیدار‌ها ادامه داشته باشد و کار‌ها را با همدیگر پیش ببریم.
او گفت: «به‌هر‌ترتیب بنده وظیفه خودم می‌دانم که از تجارب و از آنچه در سال‌های متمادی به دست آورده‌ام، در‌اختیار دوستان و همکاران قرار دهم؛ زیرا معتقدم این تجارب شخصی نیست و متعلق به ملت ایران است و من هم برای توسعه صنعت نفت، سربلندی ملت ایران و مقابله با تحریم‌های مستکبرانه علیه کشور هر‌کاری که از دستم بر‌می‌آید، انجام می‌دهم و دریغ نخواهم کرد».
وزیر پیشین نفت در ادامه سخنان خود با بیان این مطلب که بنده دیگر هیچ نقش عملیاتی در کار‌ها نخواهم داشت، اما به‌عنوان نیرویی مشورتی می‌توانم در خدمت همکارانم باشم، گفت: «محدودیت زمانی ندارم و هر‌زمان که اوجی لازم بدانند و احساس نکنند که دخالت و مزاحمتی برایشان دارم، برای خدمتگزاری آماده خواهم بود و برای همه عزیزانی که قرار است در آینده در این عرصه فعالیت کنند، آرزوی موفقیت و سربلندی دارم و برایشان دعا می‌کنم».

جوجه‌ها مرغ را گران می‌کنند

ایلنا: مشاور عالی هیئت‌مدیره اتحادیه سراسری مرغ گوشتی کشور از افزایش قیمت هر قطعه جوجه یک‌روزه به ۱۰ هزار تومان خبر داد و گفت: این قیمت پنج‌هزار و ۸۰۰ تومان بیش از نرخ مصوب ستاد تنظیم بازار است. محمدعلی کمالی‌سروستانی با انتقاد از بی‌توجهی دستگاه‌های نظارتی بر بازار جوجه یک‌روزه، گفت: «جوجه یک‌روزه یکی از مهم‌ترین نهاده‌های تولید گوشت مرغ است و تغییر در قیمت یا نوسان در بازار آن می‌تواند عرضه و تأمین این کالا را دچار مشکل جدی کند».
او در ادامه گفت: «گران‌فروشی جوجه یک‌روزه همراه با مشکلات تأمین نهاده‌های خوراک فشار مضاعف را بر مرغداران وارد آورده و بسیاری به فکر ترک تولید افتاده‌اند».
کمالی‌سروستانی قیمت هر قطعه جوجه یک‌روزه در بازار را ۱۰ هزار تومان عنوان کرد که پنج‌هزار و ۸۰۰ تومان بالاتر از قیمت مصوب است.
او گفت: «ستاد تنظیم بازار قیمت مصوب هر قطعه جوجه یک‌روزه را چهارهزار و ۲۰۰ تومان اعلام کرده است». کمالی‌سروستانی با تأکید بر اینکه عدم کنترل واحد‌های مرغ مادری جای سؤال دارد، گفت: «در سراسر کشور در مجموع ۵۰۰ تا ۶۰۰ واحد مرغ مادری تولیدکننده جوجه یک‌روزه وجود دارد که کنترل آن‌ها با توجه به تعداد محدودشان کار سختی نیست». او گفت: «با جوجه یک‌روزه ۱۰‌هزار‌تومانی هر کیلوگرم مرغ برای مرغداران ۲۱ هزار تومان تمام می‌شود، در‌حالی‌که قیمت مصوب خرید از آن‌ها ۱۷ هزار و ۱۰۰ تومان است». کمالی‌سروستانی با بیان اینکه مرغداران به دلیل برخورد‌های شدید تعزیراتی امکان فروش مرغ بالاتر از نرخ مصوب را ندارند، گفت: «اگر مرغداری اقدام به فروش مرغ بالاتر از نرخ مصوب کند، علاوه بر جریمه و عدم تحویل نهاده به آن، مجوز جوجه‌ریزی نیز داده نمی‌شود». او همچنین از تأخیر سه تا چهار ماهه تحویل نهاده‌های دامی به مرغداران باوجود اعلام سهمیه در سامانه بازارگاه خبر داد که مرغداران را در سیر‌کردن مرغ‌هایشان دچار مشکل کرده است.

***********************************************

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات