صفحه نخست >>  عمومی >> ویژه ها
تاریخ انتشار : ۱۸ مهر ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۲  ، 
کد خبر : ۳۳۴۰۰۶
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مطرح کرد:

ضرورت بازنگری نظام یارانه ای کشور

طرح های مختلفی در این باره ارائه شده که این طرح ها در کمیسیون برنامه و بودجه و سایر کمیسیون‌های تخصصی مجلس در حال بررسی است.

محمدرضا میرتاج الدینی در گفت و گو با خبرنگار پارلمانی پایگاه خبری تحلیلی بصیرت در خصوص اصلاح نظام یارانه ای کشور گفت:طرح های مختلفی در مورد قانون یارانه کشور در مجلس مطرح است که در این چند ماه ادامه پیدا خواهد کرد. نظام یارانه ای کشور از جمله یارانه مستقیم، یارانه پنهان، یارانه کالاهای اساسی و انرژی باید یک بار دیگر بازنگری شوند تا  گامی در راستای اصلاح اقتصاد کشور و معیشت مردم برداشته شود.

وی با بیان اینکه همه نمایندگان با این موضوع موافق هستند، تصریح کرد: طرح های مختلفی در این باره ارائه شده که این طرح ها در کمیسیون برنامه و بودجه و سایر کمیسیون‌های تخصصی مجلس در حال بررسی است. این گونه طرح‌ها در صورتی به سرانجام خواهد رسید که یک عزم مشترکی میان مجلس و دولت و همچنین یک پشتیبانی و همراهی از سوی مردم وجود داشته باشد؛ پشتیبانی و همراهی مردم درحالی محقق خواهد شد که به یک گفتمان تبدیل شود و مردم در جریان کارها قرار گیرند.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی افزود:: این طرح 24 ماه زمان خواهد برد که مجلس در قالب فراکسیون ها و کمیسیون های تخصصی آن را پیش خواهد برد. هدفمند سازی یارانه‌ها به مدت ۱۰ سال متوقف شد، در حال حاضر یارانه پنهان فقط  در حوزه حامل‌های انرژی ۸۳ میلیارد دلار است که اگر آن را به نرخ آزاد  حساب کنیم معادل دو و نیم برابر بودجه کشور می‌شود، یعنی برای هر فرد هزار دلار، حدود ۲۵ میلیون در سال می‌رسد.

میرتاج الدینی با بیان اینکه متاسفانه دهک‌های ثروتمند جامعه ۲۵ برابر دهک‌های پایین، از یارانه پنهان استفاده می‌کنند، خاطرنشان کرد: این امر نیازمند یک کار کارشناسی اقتصادی دارد، لذا بررسی ها و کارشناسی های اقتصادی در رابطه با این طرح در مجلس آغاز شده است. اگر دولت و مجلس با یکدیگر همسو باشند، می توانند مجدد این طرح را اجرا کرده و مشکلات آن را رفع کنند.
 

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
مهدوی
Iran (Islamic Republic of)
۰۷:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۹
0
0
آیا نظام یارانه ای نیاز به بازنگری دارد؟
مشکلات نظام یارانه ای چیست؟
مدل مطلوب چیست؟
آیا دولت توانایی پرداخت یارانه ها را دارد؟
واکنش های اجتماعی و اقتصادی چیست؟
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات