صفحه نخست >>  عمومی >> ویژه ها
تاریخ انتشار : ۲۳ مهر ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۱  ، 
کد خبر : ۳۳۴۰۹۷

«امید به ظهور» جامعه را به سمت سعادت سوق می دهد/ وظیفه نخبگان در عصر شبهات

باید عنوان کرد یکی از مهمترین دلایلی که جامعه شیعی و اسلامی را به سمت سعادت و تکامل سوق می‌دهد تا با زور و ظلم  مبارزه و زمینه عدالت را ایجاد کرده و اخلاق اسلامی را در جامعه رواج دهند درواقع " امید به ظهور" است

جامعه مسلمان و مکتب شیعه، به ظهور امام زمان (عج) امید دارد و می داند شخصی می‌آید که تمام جهان را پر از عدل و داد کرده و ظالمین را از بین می‌برد؛ در واقع امید به ظهور است که جوانان در مسیر  جهاد قدم بر می دارند و مدافعین حرم و مدافعین سلامت از جان خود می‌گذرند.
کسانی که ایثار و انفاق می‌کنند به امید مدینه فاضله‌ای هستند که انسان تکامل یافته‌ای به نام امام زمان (عج) ظهور می‌کند؛ در واقع آنها با همین انگیزه برای ایجاد مدینه فاضله زمینه سازی می‌کنند.  دشمنان هم با مطرح کردن شبهات به دنبال ایجاد تردید در این هدف هستند.


سوء استفاده از نبود آگاهی عمومی و ترویج شبهات
 بعضی شبهات به صورت مغرضانه توسط افرادی که اطلاعات دقیقی ندارند مطرح می‌شود اما برخی هم آگاهانه و عمدا این شبهات را رواج می‌دهند؛ متأسفانه امروز جامعه ما اطلاعات کافی از تاریخ اسلام و شیعه ندارد و همین باعث سوء استفاده دشمنان اسلام می‌شود. اما آنچه مسلم اینکه برخی شبهات مطرح شده از سوی افرادی است که حداقل تحقیق و پژوهشی در حوزه تاریخ اسلام انجام ندادند.

ازدواج امام حسن عسگری (ع) و اینکه فرزندی به نام حضرت مهدی (عج) دارند در تمام کتب معتبر تاریخی شیعه و سنی ذکر شده است و این جزو موضوعاتی است که مورد اجماع همه علمای شیعه و سنی است. اینکه امام حسن عسگری فرزندی داشته است و فرزندشان حضرت مهدی موعود است کسی شکی ندارد و این در کتابهای معتبر تاریخی ما هم ذکر شده است اما برخی به دلیل عدم آگاهی جامعه شبهاتی وارد می کنند.


«امید به ظهور» مهمترین دلیل حرکت جامعه در مسیر سعادت
اما دشمنان مکتب اهل بیت (ع) با چه هدفی شبهات را اشاعه می‌دهند؟ باید عنوان کرد یکی از مهمترین دلایلی که جامعه شیعی و اسلامی را به سمت سعادت و تکامل سوق می‌دهد تا با زور و ظلم  مبارزه و زمینه عدالت را ایجاد کرده و اخلاق اسلامی را در جامعه رواج دهند درواقع " امید به ظهور" است.
تلاش دشمنان اسلام این است که در جهت ایجاد حکومت امام زمان (عج) و ایجاد مدینه فاضله‌ای که انسانها تنفس راحتی خواهند داشت و همه به خواسته‌ها و آرزوهایشان می‌رسند شک و تردید ایجاد کنند و چون نمی‌توانند این معارف را از جوانان ما و از مردم ما بگیرند، می خواهند اصل وجود امام زمان(عج) را زیر سؤال ببرند.


تلاش دشمن برای جدایی جامعه از مهدویت
در حقیقت دشمن برای جدا کردن مردم از مهدویت، شبهات عدم وجود امام زمان(عج) را مطرح می‌کنند و می‌خواهند جوانان شیعی و سنی ما را دچار یأس و ناامیدی کرده و این احساس را در جوانها ایجاد کنند که تمام فعالیت‌های اصلاحی و اصلاحگرانه به نتیجه‌ای ختم نمی شود و دقیقا برای تزریق همین ناامیدی در جامعه است که دشمن، این تحرکات را انجام می‌دهد.


وظیفه نخبگان در عصر شبهات
اما راهکار مواجه با این شبهات در عصر حاضر چیست؟ ما وظیفه داریم که ابعاد مختلف زندگی اهل بیت(ع) را برای جوانها مطرح کنیم. از طرفی  فلسفه وجودی امام زمان(عج)  و ظهور ایشان را  تبیین و آثار و برکات حکومت ایشان را بیان کنیم.
باید بدانیم که امید به ظهور امام زمان (عج) است که جامعه را اصلاح  و تمام بساط ظلم را از بین می‌برد و مردم به یک زندگی همراه با عدالت می‌رسند. بنابراین همه ما به ویژه نخبگان و علمای جامعه وظیفه داریم که این مهم را حفظ و تقویت کنیم. معارف اهل بیت عصمت و طهارت (ع) را بیش از گذشته به جوانان و نوجوانان و عموم جامعه انتقال دهیم و با افزایش آگاهی، مردم را به سمت مطالعه بیشتر در این حوزه سوق دهیم.
 
دکتر حجت الاسلام «عباس نصیری فرد» استاد دانشگاه، پژوهشگر فرهنگی و عضو کمیسیون سبک زندگی شورای عالی انقلاب فرهنگی
 
 
 
 
 
 
 

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات