صفحه نخست >>  عمومی >> ویژه ها
تاریخ انتشار : ۲۵ مهر ۱۴۰۰ - ۲۱:۲۶  ، 
کد خبر : ۳۳۴۱۴۶

نقش اثر گذار نخبگان در وحدت و تقریب مذاهب امت اسلامی

برپایی این گرده های علمی با هدف تقویت هرچه بیشتر وحدت و اشتراک های میان مذاهب می تواند کمک های قابل توجه و تاثیرگذاری را به جوامع اسلامی کند ضمن این که دشمنان بسیار از این موضوع متاثر می شوند.

حجت الاسلام علیرضا هراتی مطلق، امام جمعه شهرستان قوچان استان خراسان رضوی درارتباط با نقش نخبگان در تقویت وحدت امت اسلامی گفت: بدون تردید نخبگان و گروه های مرجع در جوامع بشری از نقش بسیار مهمی در تحولات اجتماعی برخوردارند. ایده ها، اندیشه ها، موضع گیری ها، تصمیمات و عملکرد آنان بر توده های مردم تأثیرگذار و سرنوشت ساز می باشد. در متون دینی به ویژه قرآن کریم نیز به این گونه افراد که از پیامبران الهی تا یاران آنان را در برمی گیرد اشاره شده است.


امام جمعه قوچان با بیان این موضوع که یکی از عوامل موثر در ایجاد تقریب و وحدت اسلامی نقش اساسی و تعیین‏ کننده را ایفا می‏نماید مربوط به نخبگان فکری کشورهای اسلامی است، گفت: اگر تعامل، تفاهم و گفتگو میان نخبگان فکری در جهان اسلام رو به افزایش باشد می‏تواند کمک مؤثری به روند تقریب مذاهب و همگرائی کشورهای اسلامی بنماید.
 
وی در ادامه افزود: وجود چهار مولفه برای حفظ و تقویت وحدت از طریق نخبگان در جامعه اسلامی ضرورت دارد و میتواند موفقیت های چشمگیری را در این عرصه به جوامع اسلامی هدیه کند که این چهار مورد عبارتند از :
 الف) برگزاری کرسی های علمی و نظریه پردازی: برگزاری کرسی های آزاد اندیشی و محوریت گفت و گوی علمی در حضور نخبگان دو مذهب شیعه و سنی و تبادل نظر میان آن ها با هدف تقویت اتحاد، دوستی و برادری میان مسلمانان ؛
ب)تالیف کتب تقریبی: در حال حاضر نیز کتب تالیفی محدودی در این زمینه در دستری می باشند ولی به قدر نیاز و کفایت نیستند لذا باید در این زمینه مهم کتب مناسب برای تدریس در دانشگاه ها و مراکز علمی باشد؛
ج) تدریس رشته تقریب مذاهب در دانشگاه ها و مراکز علمی سراسر کشور: تدریس رشته تقریب نباید تنها معطوف به دانشگاه هایی خاص و مراکز ویژه در کشور باشد چراکه پراکندگی جمعیت مذاهب شیعه و سنی در کشور بسیار گسترده است، بنابراین نیاز است این رشته در دانشگاه های دولتی به ویژه در مناطق تلفیقی جهت آموزش های علمی و شناخت کامل دین اسلام و مذاهب اسلامی به عنوان یک رشته مستقل تدریس شود؛
د) ارتباط موثر نخبگان با یکدیگر: ارتباط بین بزرگان و نخبگان مذاهب نباید فقط به کرسی های گفت و گو محور علمی معطوف باشد چراکه هم افزایی و صمیمیت با نشست های بیشتر و ارتباطی نزدیک تر و برادرانه و در نهایت حفظ بیشتر وحدت میان امت اسلامی و پیروان هردو مذهب شیعه و سنی امکان پذیر خواهد بود.
 
هراتی مطلق با اشاره به این که احترام به مقدسات مذاهب موجب وحدت بیشتر می شود، گفت: شیعه و سنی باید با احترام به مقدسات یكدیگر هرگونه فرصت و بهانه را از دست دشمنان بگیرند و اجازه ندهند دشمنان به راحتی بر امت اسلامی ضربه بزنند.
علیرضا هراتی مطلق در پایان صحبت های خود با طرح این موضوع که برگزاری و برپایی جلسات علمی میان امامین جمعه اهل سنت و شیعیان، عنوان کرد: برپایی این گرده های علمی با هدف تقویت هرچه بیشتر وحدت و اشتراک های میان مذاهب می تواند کمک های قابل توجه و تاثیرگذاری را به جوامع اسلامی کند ضمن این که دشمنان بسیار از این موضوع متاثر می شوند.
 

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات