صفحه نخست >>  عمومی >> ویژه ها
تاریخ انتشار : ۲۶ مهر ۱۴۰۰ - ۲۱:۳۰  ، 
کد خبر : ۳۳۴۱۶۸

تقویت وحدت اسلامی با شکل گیری جبهه ای واحد در جهان

توحید صفات، حدود عصمت، اجزاى وضو و... تکیه براصول و عناصر مشترک در عقیده و عمل از ارکان وحدت اسلامى و تقریب مذاهب است.

حجت الاسلام محمد محمدی، امام جمعه شهرستان جم و ریز استان بوشهر در خصوص تقویت قدرت نرم مسلمانان در بیداری اسلامی و نقش نخبگان در قوام و توسعه یکپارچگی میان امت های اسلامی در جهان، گفت: تکیه بر اصول مشترک، احادیث واحد و همچنین تبری از دشمنان مشترک اسلام و مسلمانان از مولفه های اصلی در تقویت و توسعه وحدت اسلامی بین مسلمانان در جوامع اسلامی است.

محمدی در ادامه با پیشنهاد تشکیل جبهه ای واحد برای وحدت میان امت اسلامی در تمام جهان، بیان کرد: شکل گیری جبهه ی واحد برای وحدت اسلامی میان تمام مسلمان در دنیا با همت و حضور نخبگان مختلف جهت تقریب مذاهب و اثرگذاری متقابل مسلمانان در زمینه های متفاوت بر یکدیگر در تعمیق و تقویت وحدت در جهان اسلام بسیار ضرورت دارد.

 

مصاحبه از مغازه ای 

وی افزود: رمز دستیابی به آن وحدت، چنگ زدن به ریسمان الهی، دوری از اختلاف‏ها و نیز تالیف و ایجاد اخوت و همبستگی است. بنابراین، مسلمان‏ها یک امت هستند و این از ضروریات اسلام است. معنای یک امت بودن این است که باید وحدت را بین خودشان حفظ کنند. منظور از وحدت این نیست که مسلمانان در یک صف بایستند؛ بلکه وحدت در تشبث به یک منبع واحد است.


امام جمعه جم و ریز در ادامه با اشاره به نقش انقلاب اسلامی و تاکیدات امامین انقلاب بر مشترکات مذاهب شیعه و سنی گفت:
انقلاب اسلامی ایران با پیروزی بر رژیم ستم گر پهلوی، به رهبری امام خمینی رحمه‏الله یکی از پایه‏های مهم سیاست داخلی و خارجی خود را بر وحدت اسلامی قرار داد. دفاع از مسلمانان جهان به صورت یکی از اصول سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران در قانون اساسی کشورمان آمده است. زمان رژیم طاغوت نه تنها هیچ‏گونه توجه مثبتی به مذاهب اسلامی معطوف نمی‏شد، بلکه رژیم شاه به همراه توطئه‏های استکبار جهانی برای نیل به اهداف پلید خود در ایجاد تفرقه و ستیز بین مسلمانان شیعه و سنی می‏کوشید.

وی افزود: طلوع فجر انقلاب اسلامی به رهبری حضرت امام خمینی رحمه‏الله پرچمدار نهضت اسلامی و بزرگ منادی وحدت و تقریب مذاهب اسلامی، باعث شد تا نور امیدی سرشار از تفاهم و یکپارچگی و برادری و انسانیت در قلب مشتاقانش جلوه‏گر شود. حضرت امام خمینی رحمه‏الله با اطلاع کامل و دقیق از گذشته تاریخ جهان و ایران و با توجه به آنچه نقشه‏های رنگارنگ و پلید قدرت‏های سلطه‏گر بر سر این مرز و بوم آورده‏اند، به محض ورود به ایران، در دوازدهم بهمن ماه سال 1357 در نخستین سخنرانی که در بهشت زهرا ایراد فرمود، ملت مسلمان ایران را به وحدت کلمه و دوری از تفرقه و جدایی فراخواند.


حجت الإسلام محمد محمدی در ارتباط با نقش تقریب مذاهب در توسعه وحدت در بین امت های اسلامی گفت:
دعوت به تقریب مذاهب، بر پایه ها و اصول فکرى متعدّدى مبتنى است که همه، ریشه در کتاب و سنت دارد و یا از پشتوانهءرعایت مصالح امت، که امرى مورد پذیرش عقلا است برخوردارمى باشد.برخى از این مبانى، عبارت اند از: اصول مشترک و اصل وحدت.

امام جمعه شهرستان جم و ریز در پایان صحبت های خود با اشاره به نقش اصول مشترک میان مسلمانان و مذاهب شیعه و سنی در تقریب مذاهب و وحدت اسلامی عنوان کرد: تعدد مذاهب به طور طبیعى، نشان از اختلاف مسلمانان درپاره اى از باورهاى کلامى وفقهى دارد که این نتیجهء طبیعى ِآزادى اجتهاد و اختلاف انسان ها در برداشت هاى فکرى تحت تأثیر ظروف و شرایط تربیتى است ولى نباید فراموش کرد که اصول اعتقادى، کلامى، فقهى و اخلاقى ِوجوه اشتراک بسیاردارد. برخى از علما، مشترکات را تا 95 درصد درامور فقهى و حتى اعتقادى برآورد مى کنند. این امر در مورد امور اخلاقى تقریباً به صددرصد مى رسد.

لذا در اصول و پایه هاى عقیدتى، ایمان به خداوند متعال، صفات الهى، ارسال رسل، انزال کتب، بهشت، جهنم، جزاى اعمال و...ونیز ضروریات شریعت از نماز و روزه و قبله، حج و زکات وامربه معروف و نهى از منکر، همگى یک گونه مى اندیشیم و یک باور داریم. اختلاف، در فروع و شاخه هاى این مسائل است؛مانندتوحید صفات، حدود عصمت، اجزاى وضو و... تکیه براصول و عناصر مشترک در عقیده و عمل از ارکان وحدت اسلامى و تقریب مذاهب است.
 
 

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات