صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۶ مهر ۱۴۰۰ - ۱۳:۱۷  ، 
کد خبر : ۳۳۴۱۶۵
اکونومیست:

اکنون ایران آمریکا را تحت فشار حداکثری قرار داده است

 نشریه اکونومیست در تحلیلی ضمن اعتراف به اینکه سیاست موسوم به «فشار حداکثری» علیه ایران شکست خورده است خاطرنشان کرده دولت جدید آمریکا به ریاست «جو بایدن»، علی‌رغم وعده‌هایش برای بازگشت به برجام در حال اجرای همین سیاست است. 
نشریه آمریکایی در این مقاله ضمن اشاره به اظهارات «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور سابق آمریکا که برجام را «بدترین توافق تاریخ» توصیف کرده بود یادآوری کرده تحریم‌هایی که او بعد از خروج از توافق هسته‌ای علیه ایران به کار گرفت قرار بود جمهوری اسلامی ایران را تحت فشار حداکثری قرار دهد. 
اکونومیست می‌نویسد: «بروز بحران [میان ایران و آمریکا] از همان روزی که ترامپ برجام را "بدترین توافق تاریخ" خواند و از آن خارج شد قابل پیش‌بینی بود. این توافق، قرار بود در ازای رفع بسیاری از تحریم‌ها -و البته نه همه آنها- محدودیت‌هایی را در برنامه هسته‌ای ایران به وجود بیاورد.»
در ادامه آمده است: «هدف مجموعه تحریم‌های جدید ترامپ اعمال "فشار حداکثری" علیه ایران بود، اما این سیاست در وادار کردن ایران به پذیرش مفاد سختگیرانه‌تر ناکام ماند. علاوه بر این، فشار حداکثری نتوانست مانع توسعه موشک‌های بالیستیک ایران و یا حمایت این کشور از نیروهای نیابتی‌اش در سراسر خاورمیانه شود.»
اکونومیست در ادامه این مطلب به توضیح درباره سیاست جو بایدن که عملاً ادامه سیاست‌های رئیس‌جمهور سابق آمریکا است پرداخته اما به نقل از یک کارشناس مسائل بین‌المللی تصریح کرده که اکنون این جمهوری اسلامی ایران است که آمریکا را تحت فشار حداکثری قرار داده است.    
نشریه آمریکایی تأکید می‌کند: «آقای بایدن در تبلیعات انتخاباتی وعده بازگشت به برجام را مطرح کرد. با وجود این او عملاً برای افزایش قدرت چانه‌زنی آمریکا اکثر تحریم‌های ترامپ را پابرجا نگاه داشته است. اما به گفته مارک فیتزپاتریک، کارشناسان اندیشکده مطالعات راهبری بین‌المللی، اکنون که برنامه هسته‌‌ای ایران در حال پیشرفت است این تهران است که بایدن را تحت فشار حداکثری قرار داده است.»
اکونومیست با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری، آمریکا را از نگاه ایران «غیرقابل اعتماد» توصیف کرده و اذعان کرده منافع اقتصادی ناشی از برجام عمر چندانی نداشته است. این نشریه همچنین به ایستادگی ایران در برابر شدیدترین فشارهای اقتصادی که در توان واشنگتن است اعتراف کرده است. 
در این مقاله آمده است: «از نگاه ایران، آمریکا مطابق با آنچه رهبر عالی‌مقام ایران، آیت‌الله علی خامنه‌ای از مدت‌ها پیش هشدار داده نشان داده که کشوری غیرقابل اعتماد است. منافع اقتصادی برجام دوام چندانی نداشتند. و ایران اینطور فکر می‌کند که توانسته در برابر بدترین فشار اقتصادی که آمریکا توان اعمال آن را دارد ایستاده است.»
از نگاه اکونومیست، تحریم‌ها، در کنار شیوع کووید-19 و کاهش بی‌سابقه قیمت نفت لطمات زیادی به اقتصاد ایران وارد کردند اما شرایط اقتصادی این کشور طبق پیش‌بینی‌های صندوق بین‌المللی پول رو به بهبود است، ضمن آنکه چین هم به بزرگترین خریدار نفت ایران تبدیل شده است. 
از لحاظ وضعیت منطقه‌‌ای هم ایران قدرتمندتر شده است. اکونومیست در این باره اینطور توضیح می‌دهد: «در منطقه هم ایران قدرتمندتر شده است. این کشور به بقای بشار اسد در سوریه کمک کرد و از دوستانش در عراق در برابر افراطی‌های داعش کمک کرد. در جنوب، متحدان ایران در یمن، ائتلاف تحت رهبری سعودی را به جستجوی راهی برای خروج از جنگ واداشته‌اند.»
در ادامه آمده است: «در افغانستان، آمریکایی‌ها توسط طالبان تحت تعقیب قرار گرفته‌اند. حتی متحدان آمریکا در حاشیه خلیج [فارس] هم تلاش‌ها برای برقراری روابط با حکومت دین‌سالارانه ایران را آغاز کرده‌اند.»

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات