صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۵ مهر ۱۴۰۰ - ۰۵:۵۵  ، 
کد خبر : ۳۳۴۱۱۷

اخبار ویژه ۲۵ مهر

روزنامه کیهان**

پس از چند سال تحریم و رکود اقتصاد ایران به ثبات رسیده است

یک نشریه وابسته به انستیتو خاورمیانه تصریح کرد ایران بعد از چند سال تحریم و رکود، به ثبات اقتصادی رسیده است.
منا فیوچرز در تحلیلی به قلم بیژن خواجه‌پور نوشت: اقتصاد ایران پس از سه سال رکود، به ثبات رسیده است. برخی شاخص‌های اقتصاد کلان، به ویژه تورم، همچنان نگران کننده هستند، اما تولید ناخالص داخلی کشور به محدوده رشد نزدیک شده که نشان از تاب‌آوری اقتصاد ایران در برابر انبوه فشار‌های خارجی و داخلی است. کارشناسان توافق دارند که تنوع فعالیت اقتصادی دلیل کلیدی این تاب‌آوری است.
ایران تاکنون روی جایگزینی واردات از طریق ایجاد ظرفیت‌های داخلی- از جمله گسترش ظرفیت‌های پالایشگاهی و پتروشیمی- کاهش وابستگی به منابع فناوری غرب، تجارت با چین و روسیه و گسترش تجارت با همسایگان نزدیک تمرکز داشته است. این سیاست‌ها اقتصاد ایران را به ثبات رسانده هر چند حفظ این مسیر به آسانی ممکن نیست.

یادآور می‌شود نویسنده که به گروه نایاک نزدیک است، همسر پری نمازی برادرزاده باقر نمازی (از کارگزاران رژیم پهلوی) است و در یکی از شرکت‌های زیرمجموعه گروه اقتصادی آتیه در وین (متعلق به باقر نمازی) فعالیت می‌کند.

تحلیلگر آمریکایی: برنامه هسته‌ای ابزار بازیابی سیادت درباره ایران است

تحلیلگر بنیاد کارنگی می‌گوید: ایران خود را سزاوار جایگاه بالای بین‌المللی می‌بیند و معتقد است به همین دلیل باید به یک قدرت هسته‌ای تبدیل شود.
آریل لیوایت در تحلیلی برای بنیاد کارنگی نوشت: اخیرا رئیس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و وزیر خارجه آمریکا درباره جهت برنامه هسته‌ای ایران ابراز نگرانی کرده و به دلیل پیشرفت‌نکردن مسیر دیپلماسی ناراضی بوده‌اند، اما این تحولات برای کسانی که از نزدیک، منطق پشت برنامه هسته‌ای ایران و الگو‌های رفتاری این کشور را مطالعه کرده‌اند، کاملا قابل پیش‌بینی است. در قلب تلاش‌های بین‌المللی برای مهار و -اگر خوش‌بین باشیم- به عقب بازگرداندن برنامه‌های هسته‌ای ایران، نقص‌های عمیقی در درک انگیزه‌ها و استراتژی این کشور وجود دارد. بسیاری از متخصصان، درباره چالش هسته‌ای ایران مطلب نوشته‌اند و تعداد بی‌شمار دیگری طی دو دهه اخیر، تلاش کرده‌اند تا مسیر این حرکت را بشناسند، اما تاکنون تلاش‌های نظام‌مند زیادی برای درک بنیان‌های اصلی چشم‌انداز ایران انجام نشده است، به‌طوری که استراتژی قابل اتکایی برای مهار اهداف هسته‌ای این کشور ایجاد شود.
نخبگان ایران دارای این فرض تاریخی مشترک هستند که در نظام جهانی قربانی شده‌اند. ایران بار‌ها حملات و ماجراجویی‌های خارجی را تجربه کرده است. آنچه در عراق و لیبی پس از کنار گذاشتن جاه‌طلبی‌های هسته‌ای‌شان رخ داد، درسی است که دولتمردان ایران نمی‌توانند آن را نادیده بگیرند. از سوی دیگر ایران خود را شکل مدرن یک تمدن بزرگ می‌داند که از آسیای مرکزی تا خلیج‌فارس و دریای مدیترانه گسترش یافته بود و منافع وسیعی داشت. گستردگی جغرافیایی و عوامل دیگر نظیر در اختیار داشتن منابع عظیم نفت، غیر متعهد بودن و... همگی عواملی هستند که بر این موضوع تاثیر می‌گذارند.
از جنگ جهانی دوم، از دید بسیاری از دولتمردان ایران، این کشور نه‌تن‌ها لایق جایگاهی بسیار بالاست، بلکه برای رسیدن به این جایگاه و افزایش نفوذ و اثرگذاری خود ضروری است به یک قدرت هسته‌ای تبدیل شود یا حداقل فعلا میزان بالایی سوخت غنی‌شده در اختیار داشته باشد تا در صورت لزوم از آن استفاده کند. موضوع فعالیت‌های هسته‌ای ایران، یک عامل توجه جهانی به ایران است. این موضوع سبب شده است تا ایرانی‌ها قدرت‌های جهانی را بار‌ها مجبور کنند که این کشور را جدی بگیرند و با آن مذاکره کنند. به عبارت دیگر، نه‌تن‌ها اقدامات هسته‌ای ایران، بلکه دیپلماسی هسته‌ای این کشور احساس مهم بودن تهران را تقویت می‌کند و رسیدن به یک توافق هسته‌ای که چنین ابزار ارزشمندی را از تهران بگیرد، جزو گزینه‌های تهران نیست.
این تحلیلگر آمریکائی می‌افزاید: یک عامل مهم که سرعت حرکت در این مسیر را کم می‌کند، مفهوم عمیق و ریشه‌داری به نام صبر استراتژیک است. این مفهوم سبب شده است که ایران برای رسیدن به آن توان آهسته حرکت کند و حاضر نباشد ریسک بالایی برای رسیدن به این هدف بپذیرد. در واقع، حرکت ایران به سمت تبدیل شدن به قدرت هسته‌ای نوعی ماراتن است.
از سال ۲۰۰۳ شاهد تغییراتی در سیاست‌های حکومت ایران در قبال موضوع هسته‌ای هستیم.

گستردگی، عمق و موفقیت ایران در پیشبرد برنامه هسته‌ای خود سبب شده است تا تغییر رفتار این کشور به شکل فزاینده‌ای دشوار شود؛ به‌ویژه اکنون که جهان با ریسک‌های مختلف از جمله همه‌گیری کرونا، تغییرات آب‌وهوایی و بی‌ثباتی سیاسی مواجه است. از سوی دیگر، آمریکا همچنان تلاش خواهد کرد تا خود را از هرگونه موضوع بزرگ سیاست خارجی دور کند و بتواند بر برنامه داخلی‌اش که موضوع چین در آن نقش محوری دارد، متمرکز کند. این محدودیت‌ها سبب شده است تا ایالات‌متحده به صرف انرژی برای مسائل خاورمیانه به‌طور عام و به‌ویژه مساله هسته‌ای ایران تمایل نداشته باشد. به این ترتیب، طبیعی است که دیپلمات‌های ایران کاملا مطمئن هستند، غرب مایل نیست بر تلاش‌هایش برای مهار برنامه هسته‌ای ایران بیفزاید. در این میان، اسراییل به‌تن‌هایی توان مهار برنامه هسته‌ای ایران را ندارد و روسیه و چین نیز مایل نیستند، با اعمال فشار بر ایران برای محدود کردن برنامه هسته‌ای این کشور، باز هم منافعشان را در قبال ایران به خطر اندازند.

تشکر از خود با وجود انحراف مالی ۷۰۵ هزار میلیاردی؟!

بر اساس گزارش‌های تفریغ بودجه، دولت روحانی در هشت سال عملکرد خود ۷۰۵ هزار میلیارد تومان انحراف مالی در اجرای بودجه‌های سالیانه داشته است.
به گزارش مشرق، محمدباقر نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه دولت قبل، اخیرا پس از انتشار گزارش تفریغ بودجه سال ۱۳۹۹ از عملکرد خود و همکارانش در سازمان برنامه تشکر کرد!
این در حالی است که نگاهی به گزارش‌های تفریغ بودجه هشت سال اخیر بیانگر انحرافات گسترده دولت روحانی در اجرای بودجه‌های سالانه بوده است.
بر اساس گزارش‌های دیوان محاسبات از تفریغ بودجه سال‌های ۱۳۹۲ تا ۱۳۹۹، دولت روحانی مجموعا ۷۰۵ هزار میلیارد تومان در منابع و مصارف بودجه عمومی انحراف داشته است. ۲۵۱ هزار میلیارد تومان از رقم فوق در بخش منابع بودجه عمومی دولت و ۴۵۴ هزار میلیارد تومان هم در بخش مصارف بودجه عمومی دولت در هشت سال اخیر و دوره مدیریت روحانی و نوبخت و سایر ارکان دولت یازدهم و دوازدهم رخ داده است.
با این حجم عظیم تخطی از قوانین بودجه در هشت سال اخیر، مشخص نیست آقای نوبخت به چه چیز افتخار می‌کند و از چه چیزی تقدیر کرده است؟ به عبارتی می‌توان گفت نوبخت و روحانی، عملا تصویب بودجه را بی‌اعتبار کرده‌اند.

عملکرد نوبخت در سازمان برنامه در هشت سال اخیر آنقدر فاجعه‌آمیز بوده که حتی یک کارشناس و اقتصاددان اصلاح‌طلب یا رسانه‌های حامی دولت روحانی و جریان اصلاح‌طلب، حاضر به حمایت از عملکرد سازمان برنامه و بودجه وقت نیستند.

فرافکنی عضو حزب فامیل‌سالاران نسبت به دولت رئیسی

عضو حزب اشرافی کارگزاران مدعی شد؛ رئیسی، همه دخترخاله‌ها و پسرخاله‌ها را روی کار آورده است!
محمود علیزاده طباطبایی در حالی که مثلاً عنوان حقوقدانی را یدک می‌کشد، در اظهارنظری مبتذل و در پاسخ به این سؤال که «الان حزب کارگزاران بنا دارد با دولت آقای رئیسی همکاری کند یا فقط نقد منصفانه داشته باشد؟» گفت: آقای رئیسی، همه دخترخاله‌ها و پسرخاله‌ها را روی کار آورده است در واقع دولت آقای رئیسی بنای همکاری با کسی ندارد.
وی در پاسخ این سوال خبرآنلاین که «آیا حزب کارگزاران پس از ارائه برنامه به دولت، از سوی دولت آقای رئیسی پیشنهادی دریافت کرده است یا خیر؟» اظهار داشت: خیر، دولت آقای رئیسی پیشنهادی به حزب نداده است، ولی حزب در روز اول برنامه‌اش را ارائه داد و برنامه حزب، یک برنامه مدون است و اگر آقای رئیسی بخواهد آن برنامه را اجرا کند، اگر از حزب دعوت کند حزب قطعا همکاری می‌کند، ولی آقای رئیسی، اصولگرا‌ها را هم به همکاری دعوت نکرده چه برسد به اینکه از حزب کارگزاران دعوت کند! علیزاده همچنین درباره برخی استعفا‌ها در حزب کارگزاران گفت: استعفا از حزب نداریم بلکه اشخاصی که استعفا دادند از مسئولیت‌هایشان در حزب استعفا داده‌اند یعنی هنوز عضو حزب و عضو شورای مرکزی هستند، ولی مسئولیت را نخواستند و این باید در شورای مرکزی مطرح شود، اما هنوز مطرح نشده که باید این موضوع مطرح شود و درباره آن بحث شود. از سوی دیگر برخی معتقدند که جوان‌تر‌ها باید بیایند و مسئولیت‌های حزب را به عهده بگیرند.
کسانی که استعفا دادند خواستار حضور جوان‌تر‌ها در حزب هستند مثلا آقای کرباسچی اصرار دارند جوان‌ها بیایند، ولی بیشتر اعضای حزب نظر دیگری دارند. در واقع اعتبار حزب به افراد اصلی که بنیان‌گذاران حزب بودند برمی‌گردد، این چهره‌ها باید حضور داشته باشند که این‌ها هستند و از حزب استعفا ندادند غیر از آقای محمد هاشمی که قبلا از حزب استعفا داد و رفت.
او می‌افزاید: خانم ترکان و آقای طاهرنژاد از مسئولیتی که در شورای مرکزی داشتند استعفا دادند و زمانی که از مسئولیتشان استعفا دهند می‌توانند در جلسات شرکت کنند یا شرکت نکنند.
طباطبایی گفت: این دو نفر احساس می‌کنند حضورشان چندان مؤثر نیست.
یادآور می‌شود اظهارات این عضو کارگزاران مبنی بر این که رئیسی همه دخترخاله‌ها و پسرخاله‌ها را روی کار آورده، اظهاراتی خلاف واقع و در واقع نوعی حدیث نفس کارگزارانی است؛ چرا این که تشکیل حزب مذکور و واگذاری برخی پست‌ها در دولت‌های هاشمی و خاتمی و روحانی، تا حدود زیادی صبغه خویشاوندی و فامیل‌بازانه داشته است.

از سوی دیگر توقع حزب اشرافی از دولت جدید مبنی بر به کار گرفته شدن یا مشورت خواستن، انتظار گزافه‌ای است؛ چه این که آن‌ها نماد بافی نابودی فرصت‌های ملی در دولت‌های روحانی و خاتمی به شمار می‌روند و صرفاً باید به عنوان آینه عبرت نگریست؛ یا از همان جنس که لقمان می‌گفت ادب را از بی‌ادبان آموخته است.

شرق: صنعت نفت در دولت جدید جان می‌گیرد

یک روزنامه اصلاح‌طلب می‌گوید با مدیریت جدید در وزارت نفت، صنعت نفت جان می‌گیرد و سرمایه‌گذاری افزایش خواهد یافت.
روزنامه شرق در یادداشتی با عنوان «صنعت نفت جان می‌گیرد»، نوشت: رکود و توقف سرمایه‌گذاری در بخش‌های مختلف صنعت نفت به‌خصوص بخش‌های بالادستی، در حال حاضر مهم‌ترین و بزرگ‌ترین چالش این صنعت به شمار می‌آید که زمینه ظهور و بروز دیگر چالش‌ها نظیر کمبود سوخت در فصول مختلف را ایجاد کرده است. تحریم‌های اقتصادی اگرچه در نگاه نخست، زمینه حذف بشکه‌های نفت ایران از بازار‌های جهانی و کوتاه‌شدن دست اقتصاد ایران از دلار‌های نفتی را موجب شد، اما واقعیت این است که صنعت نفت در یک دهه گذشته، آسیب‌ها و صدمات به‌مراتب بزرگ‌تر و نگران‌کننده‌تری متحمل شده که اثرات و نشانه‌های آن به‌تدریج در میزان تولید و عرضه نفت و گاز خود مشخص می‌شود و تا سال‌ها هزینه آن باید پرداخت شود. در طول یک دهه گذشته و بر مبنای برنامه‌ریزی‌های توسعه‌ای و راهبردی، باید نزدیک به ۲۰۰ میلیارد دلار در صنعت نفت سرمایه‌گذاری می‌شد. با بررسی‌های صورت‌گرفته در خوش‌بینانه‌ترین حالت تنها ۱۰ تا ۲۰ درصد در یک بازه زمانی ۱۰ ساله آن‌هم در بخش‌های اولویت‌دار محقق شده است؛ بنابراین ایران در شرایط رقابتی مناسبی با دیگر رقبا در اوپک و خارج اوپک قرار ندارد. از سوی دیگر عدم سرمایه‌گذاری در بخش‌های بالادستی، میزان تولید نفت و گاز را دچار رکود کرده، به گونه‌ای که در حوزه مصرف داخلی گاز و با لحاظ رشد مصرف بی‌رویه، در فصل زمستان ایران با کمبود عرضه گاز در بخش‌های خانگی، صنعتی و نیروگاهی مواجه است. صنعت نفت ایران علاوه بر کمبود و رکود سرمایه و منابع مالی با رسوب توانمندی‌های فنی و مهندسی به‌ویژه در بخش‌های بالادستی و مهندسی مخازن هم مواجه است. در حال حاضر بزرگ‌ترین خطر، کاهش تولید نفت و گاز و در خوش‌بینانه‌ترین شرایط تولید در سطح کنونی است که با توجه به روند رو به افزایش مصرف در داخل، ایران توان و ظرفیت صادراتی خود را در سال‌های نه‌چندان دور از دست خواهد داد.
بر این مبنا آنچه در حال حاضر از اهمیت راهبردی برخوردار است، افزایش تولید نفت و گاز از طریق توسعه میادین جدید به‌خصوص میدان‌های مشترک مرزی در خشکی و دریا و مهم‌تر از آن افزایش ضریب برداشت از میدان‌های فعال کنونی است. هر یک درصد افزایش ضریب برداشت نفت از میدان‌های نفتی، درآمد کشور را با محاسبه نفت ۵۰ دلاری برای هر بشکه نفت، نزدیک به ۷۰۰ میلیارد دلار افزایش می‌دهد که رقم بسیار بزرگی است و تعلل در این مهم با هیچ توجیه و منطقی سازگار نیست. در چنین شرایطی، مدیریت جدید صنعت نفت در دولت سیزدهم، افزایش تولید نفت و گاز را با محوریت جذب سرمایه‌گذاری‌های جدید در صنعت در اولویت قرار داده و در حال زمینه‌سازی برای جذب سرمایه‌گذاری‌های خارجی و داخلی برای توسعه طرح‌های نفت و گاز و جبران عقب‌ماندگی‌هاست. بر این اساس مجموعه‌ای از الگو‌های قراردادی متنوع در دستور کار قرار دارد که به گفته وزیر نفت، تهاتر نفت و میعانات گازی با کالا و سرمایه‌گذاری از جمله این طرح‌هاست.

اگرچه جذب سرمایه‌گذاری در صنعت نفت به دلیل تحریم‌های طولانی، کاری سخت به نظر می‌رسد، اما امید به رفع تحریم‌ها و جدیت و خوش‌بینی مدیریت جدید صنعت نفت می‌تواند دوران نوینی را برای صنعت نفت رقم بزند و جان تازه‌ای را به این صنعت ببخشد.

********

روزنامه وطن امروز**

سخنگوی شورای نگهبان:
مجلس یازدهم مصوبه‌ای درباره محرمانه بودن اموال مسؤولان نداشته است

سخنگوی شورای نگهبان روز گذشته در نشستی خبری، آخرین مصوبات و نظرات شورای نگهبان را اعلام کرد. هادی طحان‌نظیف درباره بحث‌های مطرح‌شده درباره محرمانه بودن اموال مسؤولان که اخیرا در فضای مجازی به بهانه اعلام نظر مجمع تشخیص مصلحت نظام شکل گرفته است، گفت: درباره رسیدگی به اموال مسؤولان باید بگویم متن جدیدی در مجلس یازدهم به تصویب نرسیده و این موضوع مربوط به مصوبه مجالس پیشین است و مصوبه فعلی مربوط به مجمع تشخیص مصلحت نظام است.
وی همچنین ادامه داد: اگر مصوبه‌ای خلاف شرع و قانون اساسی نباشد شورای نگهبان آن را تأیید می‌کند، ولی قانون فعلی مربوط به مصوبه مجلس است و مربوط به سال‌های قبل است و اگر مصوبه‌ای در مجلس به تصویب برسد در شورای نگهبان آن را بررسی خواهیم کرد. طحان‌نظیف گفت: شورای نگهبان جزو نخستین دستگاه‌ها و نهاد‌هایی بوده است که اعضای آن اموال و دارایی خود را در سامانه مربوط ثبت کرده‌اند.

***

وزیر خارجه چین:
موضع مشروع ایران در حراست از منافع هسته‌ای خود را درک می‌کنیم

وزیر خارجه چین در تماس تلفنی با همتای ایرانی خود تصریح کرد پکن موضع مشروع ایران در حراست از منافع ملی خود در مساله هسته‌ای را درک می‌کند. وزارت خارجه چین در بیانیه‌ای روایت این کشور از گفتگو‌ها میان «وانگ یی»، وزیر خارجه چین و «حسین امیرعبداللهیان»، وزیر امور خارجه را ارائه کرد. طبق گزارش خبرگزاری «شینهوا»، وانگ یی در این تماس تلفنی گفته اهمیتی ندارد وضعیت منطقه و جهان چه تغییراتی بکند، پکن تمام تلاش خودش را برای توسعه بیشتر شراکت جامع راهبردی میان ایران و چین به کار خواهد بست.
وزیر خارجه چین همچنین تأکید کرد پکن مایل است با ایران در جهت مخالفت با اقدامات زورگویانه یکجانبه و دفاع از انصاف و عدالت بین‌المللی همکاری کند. وانگ همچنین تصریح کرد چین مواضع مشروع ایران در حراست از منافع ملی خود در مساله هسته‌ای را درک می‌کند و از آغاز مجدد مذاکرات جهت احیای برجام حمایت می‌کند. مطابق این بیانیه، وزیر امور خارجه کشورمان ضمن مرور آخرین وضعیت مناسبات دوجانبه و تاکید ویژه بر ضرورت عملیاتی کردن برنامه جامع همکاری ۲۵ ساله، از همراهی ارزشمند چین در تامین واکسن مورد نیاز کشورمان تقدیر و درباره آخرین وضعیت برجام با همتای چینی تبادل‌نظر کرد.

***

دفع حمله دزدان دریایی در خلیج عدن

فرمانده نیروی دریایی ارتش از دفع حمله دزدان دریایی به نفتکش ایرانی در خلیج عدن خبر داد.
امیر سرتیپ شهرام ایرانی، فرمانده نیروی دریایی ارتش گفت: ناوگروه ۷۸ که ناوشکن جمهوری اسلامی ایران البرز است، امروز (دیروز شنبه) در محدوده خلیج عدن - محور مواصلاتی و منطقه عبور کشتیرانی و تردد نفتکش‌ها و شناور‌های تجاری- مشغول اسکورت ۲ فروند نفتکش بود که با ۵ فروند قایق مربوط به دزدان دریایی که ما آن‌ها را در قالب تروریست دریایی می‌دانیم، با یک آرایشی که بتوانند نزدیک شوند و صدمه‌ای بزنند، مواجه شد.
فرمانده نیروی دریایی ارتش افزود: نیرو‌های ما با اقدام بموقع و حضور در صحنه با بهره‌گیری از تیم‌های تکاور موفق شدند با انجام عملیات و تیراندازی ایذایی، قایق‌ها را به منطقه دورتری هدایت کنند.
امیر سرتیپ ایرانی گفت: با توجه به اقدامی که در منطقه خلیج عدن اتفاق افتاد، همه شناور‌هایی که در آن منطقه در حال عبور هستند، چه شناور‌های خودی و چه شناور‌های کشور‌های منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای در امنیت کامل در حال تردد هستند و مورد دیگری تا این لحظه گزارش نشده است. قطع به یقین حضور ما اینگونه است که هر گونه تهدیدی بخواهد محور مواصلاتی را مورد تنش قرار بدهد، مورد برخورد جدی قرار خواهد گرفت.
فرمانده نیروی دریایی ارتش در تشریح مأموریت ناوگروه ۷۸، گفت: مأموریت اصلی این ناوگروه، اسکورت نفتکش‌ها و کشتی‌های تجاری ایرانی است که از منطقه خطر عبور می‌کنند؛ چه آن‌هایی که از مبدأ ایران حرکت می‌کنند و چه آن‌هایی که از مبدأ کشور‌های دیگر به سمت بنادر خودی حرکت می‌کنند.
امیر سرتیپ ایرانی بیان کرد: بعد از این ناوگروه هم ناوگروه ۷۹ آماده است که به منطقه اعزام شود که مأموریت اصلی آن نیز اسکورت و تأمین امنیت خطوط کشتیرانی در خلیج عدن و شمال اقیانوس هند است.
وی درباره دستگیری دزدان دریایی گفت: ما در گذشته آن‌ها را دستگیر می‌کردیم، اما به دلیل اینکه قوانین بین‌المللی درباره نحوه برخورد با دزدان دریایی وجود ندارد، ما با استقاده از قوانین داخلی به دلیل سختی نگهداری و بازگرداندن این تروریست‌ها به کشورشان، سعی می‌کنیم دستگیری انجام نشود، اما اگر تهدید جدی وجود داشته باشد و به هشدار ما توجه نکنند، مجبور به دستگیری خواهیم بود.

***

تأیید حکم یک سال زندان نازنین زاغری در دادگاه تجدیدنظر

نازنین زاغری از سوی دادگاه بدوی (شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب) به اتهام فعالیت تبلیغی علیه نظام از طریق شرکت در تجمع مقابل سفارت ایران در لندن در سال ۸۸ و مصاحبه با شبکه بی‌بی‌سی فارسی به یک سال حبس تعزیری و یک سال منع خروج از کشور محکوم شده بود که این حکم عینا در دادگاه تجدیدنظر نیز تایید شد. وی قبلا در پرونده دیگری به اتهام جرائم امنیتی به ۵ سال حبس محکوم شده بود که با پایان مدت حبسش در اسفند ۹۹ آزاد شد. در ماه‌های پایانی مدت حبس پرونده اول، اعلام شد برای او پرونده جدیدی در ارتباط با فتنه ۸۸ تشکیل شده است.

**************

روزنامه خراسان**

اختلاف قیمت ۱۲ تا ۱۷ هزار تومانی تخم مرغ در بازار

ایسنا- بر اساس مشاهدات میدانی از خرده فروشی‌های سطح شهر تهران قیمت هر شانه تخم مرغ ۳۰ عددی به وزن دو کیلوگرم ۵۵ تا ۶۰ هزار تومان و هر عدد تخم مرغ نیز ۱۸۰۰ تا ۲۰۰۰تومان است. در میادین میوه و تره بار نیز هر شانه تخم مرغ ۳۰ عددی تنظیم بازاری با قیمت ۴۳ هزار تومان به مصرف کنندگان عرضه می‌شود. این یعنی اختلاف قیمت هر شانه تخم مرغ در مغازه‌ها و میادین میوه و تره بار به ۱۲ تا ۱۷ هزار تومان می‌رسد.

گام بزرگ مجلس شورای اسلامی در اصلاح نظام بانکی

خراسان- حجت الاسلام بحرینی، اقتصاددان و رئیس کمیته طرح بانکداری مجلس در یادداشتی نوشت: با رأی قاطع نمایندگان به الزام بانک‌ها به بارگذاری قرارداد‌ها و ثبت کلیه عملیات و محاسبات مربوط به تسهیلات در صفحه تسهیلات گیرنده و ضامنان، از این به بعد، هیچ بانکی نمی‌تواند بیش از نرخ مصوب شورای پول و اعتبار سود بگیرد و دریافت سود مرکب عملاً متوقف می‌شود.

هشدار رئیس اتاق ایران درباره خطر تورم سرسام آور!

ایسنا- رئیس اتاق بازرگانی ایران گفت: دولت سیزدهم، میراث‌دار بزرگ‌ترین بحران‌هاست و باید از تحریم و چالش‌های ارزی تا شیوع بیماری کرونا و مشکلات مهم در بخش منابع آبی و انرژی را چاره‌جویی کند. غلامحسین شافعی خواستار اصلاح برخی تصمیمات غلط در سطح کلان اقتصاد ایران شد و گفت: در وضعیت کنونی و در تنگنای مشکلات، هرگونه خطای راهبردی موجب افزایش حجم نقدینگی می‌شود و تورمی سرسام‌آور را برای آینده در پی خواهد داشت. وی در بخش دیگری از سخنانش بیان کرد: بسیاری از اقدامات و تصمیمات در قالب شعار کنترل تورم مطرح می‌شود، اما غایت آن رشد بهای تمام شده تولید بوده است. آیا منطقی است در حالی‌که قیمت نهاده‌های تولیدی افزایش می‌یابد، در ادامه زنجیره تولید، به صنعتگر و تولید کننده دستور داده شود تا قیمت را ثابت نگه دارد؟ اصلاً در چنین شرایطی، تولید ممکن و مقرون‌به‌صرفه خواهد بود؟

**************

روزنامه ایران**

شکایت از ظریف به کمیسیون اصل ۹۰

 خبر اول اینکه، نماینده تهران در مجلس در نامه‌ای به رئیس مجلس از طرح شکایت خود از محمد جواد ظریف وزیر سابق امور خارجه در کمیسیون اصل نود خبر داد. به‌گزارش خانه ملت‏‏ علی خضریان در نامه‌ای خطاب به رئیس مجلس شورای اسلامی به توضیحاتی پیرامون بی‌تفاوتی محمدجواد ظریف، وزیر خارجه وقت در جریان مذاکرات به احتمال خروج دولت‌های بعدی امریکا از برجام، شناخت نداشتن از تفاوت و اهمیت تحریم‌ها، نداشتن فهم از دوره‌های مختلف تحریمی و علت پیروی اروپا از امریکا، تسلط نداشتن به متن برجام در مورد بازگشت‌پذیری تحریم‌ها، تسلط نداشتن به متن در حوزه رفع تحریم‌ها، تناقض در رعایت خطوط قرمز رهبری و تناقض در مورد اثر تحریم‌ها بر فروش نفت و زمان بازگشت‌پذیری ایران پرداخت و خواست تا رئیس مجلس ضمن دستور بررسی این موارد ذیل شکایتی که از ظریف به رئیس کمیسیون اصل ۹۰ شده، گزارش آن هم در اختیار نمایندگان و ملت شریف ایران قرار گیرد.

معارفه سرپرست خبرگزاری 

 دست آخر اینکه، مراسم تودیع محمد مبین و معارفه محمد امین میرزایی در خبرگزاری برنا برگزار شد. به گزارش برنا، سید حمید سجادی، وزیر ورزش و جوانان، محمد امین میرزایی را به‌عنوان سرپرست مدیرعاملی خبرگزاری برنا معرفی کرد. در این جلسه از زحمات آقای محمد مبین، مدیرعامل سابق خبرگزاری برنا هم تقدیر به عمل آمد. میرزایی از افراد باسابقه در رسانه است که پیش از این مدیرکل سیاسی خبرگزاری فارس بود.

**************

روزنامه شرق**

جزئیات بازگشایی مدارس از آبان

ایسنا: سخنگوی وزارت آموزش و پرورش در امر بازگشایی مدارس، جزئیات و نحوه بازگشایی مدارس در آبان‌ماه را اعلام کرد. علیرضا کمرئی در‌این‌باره اظهار کرد: در مهرماه شاهد بازگشایی تدریجی مدارس روستایی و عشایری بودیم. همچنین مجوز فعالیت مدیریت‌شده و گروه‌بندی‌شده دانش‌آموزان اول ابتدایی به منظور آشنایی با معلم و محیط مدرسه صادر شد. مدارس فنی و حرفه‌ای و کارودانش نیز برای دروس مهارتی و کارگاهی مجاز به فعالیت و بازگشایی حضوری بودند. او افزود: برای آبان‌ماه برنامه بر این است که با توجه به گسترش شرایط بهداشتی و توسعه واکسیناسیون در کشور و حتی واکسیناسیون دانش‌آموزان، بازگشایی مدارس شهری نیز آغاز شود. سخنگوی وزارت آموزش و پرورش در امر بازگشایی مدارس با بیان اینکه واکسیناسیون دانش‌آموزان شرط بازگشایی مدارس نبوده است؛ اما با توسعه این روند فضای بهتری ایجاد می‌شود و دانش‌آموزان متوسطه اول، دوم و هنرستانی‌ها شرایط بهتری خواهند داشت، گفت: به‌این‌ترتیب در نیمه اول آبان‌ماه مدارس کم‌جمعیت شهری که شرایط‌شان ارزیابی شده، بخشی از فعالیت‌های خود را به صورت حضوری آغاز خواهند کرد. در نیمه دوم آبان‌ماه به سایر مدارس باقی‌مانده می‌رسیم. ما در این مسیر فرصت داریم که باز هم شرایط را ارزیابی کنیم و اگر لازم است در مجوزها تجدید نظر کرده یا در صدور آنها تسریع کنیم که به شرایط کلی کشور و روند توسعه واکسیناسیون باز‌می‌گردد.

کمبود ۱۰۰ هزار پرستار در کشور

شرق: رئیس کل سازمان نظام پرستاری، گفت: همه دستگاه‌های مسئول دولتی از‌جمله وزارت بهداشت، سازمان برنامه و بودجه و سازمان امور استخدامی کمبود حداقل صد هزار پرستار را قبول دارند. محمد میرزابیگی در جلسه شورای عالی نظام پرستاری، گفت: تعیین استاندارد ملی نسبت پرستار به تخت از‌جمله مهم‌ترین اولویت‌های حوزه پرستاری است که دنبال می‌کنیم و حتی اگر به ایدئال‌ها نرسیم، در ماه‌های آینده با اولویت دنبال می‌شود. او در ادامه با اشاره به لزوم اجرای فوق‌العاده خاص، گفت: موضوع فوق‌العاده خاص برای اولین بار ازسوی سازمان نظام پرستاری مطرح شد و حتما موافق اجرای آن هستیم؛ بنابراعلام روابط‌عمومی سازمان نظام پرستاری، میرزابیگی تأکید کرد: استخدام پرستار بر‌اساس نیاز کشور باید انجام شود، در موارد استخدام انجام‌شده حدود ۳۰ درصد استخدام‌ها از نیروهای شرکتی انجام شده است؛ اما به‌کارگیری نیروی شرکتی برای افراد تحصیل‌کرده دانشگاهی قابل قبول نیست و فقط برای نیروهای زیر دیپلم قابل قبول است.

نوسازی ۱۰ هزار تاکسی تا پایان سال

شرق:‌ معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران از سرعت‌بخشیدن به برنامه‌های کوتاه‌مدت معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران در دوره جدید مدیریت شهری خبر داد و گفت: ۱۰ هزار دستگاه تاکسی تا پایان سال جاری نوسازی می‌شود. سید‌مجتبی شفیعی با اشاره به اینکه برنامه نوسازی ناوگان تاکسی‌رانی در دوره قبل آغاز و حدود دوهزارو 700 دستگاه تاکسی تاکنون نوسازی شده است، گفت: حدود ۱۰ هزار دستگاه تاکسی دیگر تا پایان سال جایگزین تاکسی‌های فرسوده می‌شوند که همین امر در کاهش آلودگی هوای تهران نقش مؤثری دارد. معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران با تأکید بر لزوم تسریع برنامه‌های کوتاه‌مدت سیستم حمل‌ونقل عمومی، افزود: طبق دستور شهردار تهران یک برنامه تحولی طراحی شده است که در آن باید مجموعه‌ای از اقدامات فوری و ضربتی تا پایان سال انجام گیرد که در همین راستا معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران نیز در سه بخش مترو، اتوبوس‌رانی و تاکسی‌رانی مجموعه‌ای از راهکارهای کوتاه‌مدت را تعریف کرده است. بنا بر اعلام روابط‌عمومی معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران، شفیعی همچنین به تصریح برخی موانع و مشکلات موجود پرداخت و گفت: به طور مثال حدود ۷۰۰ دستگاه اتوبوس به دلیل مشکل مخازن CNG متوقف شده بود که روند بازسازی این مخازن از قبل آغاز شده و تا پایان سال بازسازی ۵۰۰ دستگاه دیگر انجام خواهد گرفت.

ورود افسران زن به چرخه «کارآگاهی»

شرق:‌ رئیس پلیس آگاهی ناجا از برنامه‌ریزی برای ورود بانوان به چرخه کارآگاهی خبر داد. سردار محمد قنبری با بیان اینکه برای نخستین بار قصد داریم در جمهوری اسلامی که داعیه‌دار دفاع از حقوق بانوان است، افسران کارآگاه خانم را وارد چرخه کارآگاهی کنیم، گفت: قصد داریم در آینده نزدیک آموزش‌های لازم کارآگاهی را به بانوان بدهیم، آزمون‌های علمی لازم گرفته و نشان کارآگاهی به آنها اعطا شود تا در حوزه کشف جرم در زمینه‌هایی که بانوان می‌توانند کمک کنند، یاری‌رسان مجموعه پلیس آگاهی باشند. او با بیان اینکه بانوان شمّ پلیسی‌شان قوی است، در دانشکده در علوم مختلفی تحصیل کرده و مجهزند، ادامه داد: زنان ازلحاظ علمی دارای توان درخور‌توجهی هستند و تفاوت آن‌چنانی با کارآگاهان مرد ندارند. تفاوتی در آموزش‌ها و طی مراحل نمی‌بینیم.

******************************************************** 

 

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات