صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۶ مهر ۱۴۰۰ - ۰۹:۳۲  ، 
کد خبر : ۳۳۴۱۵۹

نشریه اخبار و تحلیل‌های دوشنبه، ۲۶ مهرماه

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) وعده‌ای اگر به مردم دادید، طبق آن وعده اگر عمل کردید، مردم به شما اعتماد پیدا می‌کنند؛ اگر شما وعده کردید و عمل نشد یا گفتید فلان کار شده، مردم در واقعیت دیدند نشده، اعتماد مردم سلب می‌شود؛ واقعاً باید خیلی به جد مراعات کنید این معنا را. (۰۶/۰۶/۱۴۰۰) www.basirat.ir

نشریه اخبار و تحلیل‌ها word

نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

▼حرف روز                    

رؤیای بی‌تعبیر!

آمریکا در مواجهه با انقلاب اسلامی ایران، راهبردهای مختلفی را آزموده است؛ در دوران ترامپ نیز راهبرد فشار حداکثری با این ادعا که در مدت شش ماه ایران به زانو در خواهد آمد، اجرا شد. اکنون پس از گذشت 4 سال، به اعتراف مقامات آمریکایی، این طرح با شکست مواجه شده است؛ اما در دولت بایدن، رویکرد فشار حداکثری با معادله‌های دیگری پیگیری می‌شود که تمرکز بر گروهک‌های تروریستی، یکی از مؤلفه‌های آن است.

نکات تحلیلی: 1- بهره‌گیری از ظرفیت گروهک‌های تروریستی علیه جمهوری اسلامی ایران، خروجی اندیشکده‌های آمریکایی است که در آن، آمریکا به‌عنوان پشتیبان عمل نموده و رژیم صهیونیستی قرار است نقش آموزش‌دهنده و مدیر میدانی را بازی کند. 2- در همین راستا مقرهای تروریست‌های کومله و دموکرات واقع در اقلیم کردستان برای آموزش تروریست‌ها و مراکز شنود و جاسوسی علیه جمهوری اسلامی ایران در اختیار رژیم صهیونیستی قرار داده شد و اقدامات خرابکارانه گروهک‌ها در داخل کشور سرعت بیشتری به خود گرفته است. 3- جمهوری اسلامی ایران در واکنش به این اقدامات خصمانه، به تروریست‌ها و حامیان آن‌ها هشدار داد که در صورت ادامه روند، با اقدام سخت نیروهای مسلح مواجه خواهند شد و با توجه به تداوم این روند تروریستی، اخیراً نیروی زمینی سپاه طی یک عملیات حساب‌شده، تعدادی از این لانه‌های جاسوسی را در اقلیم کردستان عراق منهدم نمود. این عملیات از قبل توسط فرمانده نیروی زمینی سپاه رسانه‌ای شد تا پس از ترک تروریست‌ها از مقرها، توپخانه و پهپاد‌های نیروی زمینی، متناسب با اهداف از پیش تعیین‌شده عملیات کنند؛ هدف اصلی در این عملیات، نه گرفتن تلفات انسانی از تروریست‌ها، بلکه مقابله با ظرفیت‌ها و تجهیزات جاسوسی و شنود و آموزش تروریست‌ها بود.

نکته راهبردی: بهره‌گیری از ظرفیت گروهک‌های تروریستی برای فعال کردن مسائل قومیتی در کشور نقشه جدیدی برای تحمیل هزینه‌های امنیتی علیه جمهوری اسلامی محسوب نمی‌شود. اوایل انقلاب نیز شاهد بهره‌گیری آمریکا از این نقشه بوده‌ایم. با توجه به تجارب آن زمان و اشراف اطلاعاتی و قدرت نظامی کنونی، می‌توان از هم‌اکنون پیش‌بینی کرد که توطئه استفاده از ظرفیت گروهک‌های قومی به شکست می‌انجامد. اقوام مختلف ایران اسلامی در طی بیش از 4 دهه گذشته، مدافعان مقاوم نظام اسلامی بوده‌اند و خود همین مردم تروریست‌ها را از کشور بیرون رانده‌اند و فتنه آن‌ها را خاموش کرده‌اند. بااین‌حال هوشیاری مسئولین برای مقابله با این گروهک‌ها و جلوگیری از پا گرفتن مجدد آن‌ها در آن سوی مرزها، ضرورتی اجتناب‌ناپذیر است. (نویسنده: مصطفی برزکار)

▼گزارش روز                              

بازسازي روحانی!

رئیس‌جمهور سابق، روحانی که سابقه طولانی در شورای عالی امنیت ملی نیز دارد، به مناسبت سالروز تشکیل این شورا، در توئیتی نوشت: «20 مهر 32 سال پیش، شورای عالی امنیت ملی تأسیس شد. سیاست «بی‌طرفی فعال» در حمله ائتلاف به عراق در سال 69 و خارج کردن ایران از ذیل فصل 7 منشور سازمان ملل در سال 94 از تصمیمات سرنوشت‌ساز این نهاد است. هوشیاری نسبت به تحولات منطقه، جهان و تدبیر شجاعانه برای صلح و امنیت ملی لازمه پیشرفت کشور است».

گزاره‌های تحليلي: محمد عطریانفر از اعضاي حزب کارگزاران سازندگی در حمایت از روحانی پیشنهاد می‌کند: «آقای روحانی باید از جنبه اثباتی وارد شود؛ دستاوردهای قابل دفاع هشت سال ریاست‌جمهوری خود را به‌عنوان پایلوت، مبنا قرار دهد و به‌تناسب آینده‌نگری و افق 20 ساله آینده و موقعیت ایران در منطقه و جهان، حرف‌های اثباتی بزند». هم‌زمان با عطريانفر، محمد قوچانی، مدیرمسئول روزنامه سازندگی در یادداشتی با اشاره به اظهارنظر توییتری حسن روحانی می‌نویسد: «حسن روحانی پس از دو ماه غیبت خودخواسته و هوشمندانه، به عرصه عمومی بازگشته است؛ نه‌فقط در مقام رئیس‌جمهور سابق که به‌عنوان سیاستمداری که دغدغه‌اش امنیت ملی ایران است! وي بر این نكته تأکید می‌کند كه روحانی پس از 8 سال "شیخ‌الرئیس" بودن، به نقش تاریخی خود یعنی "شیخ دیپلمات" بازگشته است. اين فعال اصلاح‌طلب سکوت روحانی در دو ماه گذشته را مانع تقسیم‌بندی جناح‌ها به «با برجام» و «بر برجام» دانسته و همه را در راستاي حفظ امنیت ملی ایران تحليل می‌کند».

گزاره تحلیلی: ساده‌اندیشی و ناپختگی برخي اعضاي جریان اصلاحات در اين است كه روحانی را در شرایطی دغدغه‌مند امنیت ملی ایران معرفی می‌کنند که در دوره حاکمیت ائتلاف اصلاحات-اعتدال بر کشور، عمیق‌ترین چالش‌های امنیتی (ازجمله در دی‌ماه 1396، آبان‌ماه 1398 و تیرماه 1400) كه محصول سوءمدیریت حسن روحانی و یاران او در رأس قوه اجرایی کشور بود، به وقوع پیوسته است. طیف اصلاحات در شرايطي پيشنهاد دستاوردسازي به روحانی می‌دهند كه تورم بیش از ۴۴ درصد، رشد نقدینگی ۶۸۰ درصدی، سه برابر شدنِ بدهی‌های دولت از سال ۹۴ و وضعیت کسری بودجه ۴۵۰ هزارمیلیاردی ارمغان دولت روحانی براي دولت سیزدهم بوده است. بدون ترديد بازسازی چهره ناموفق حسن روحانی از سوی اصلاح‌طلبان، موجب تداوم این سوء مدیریت‌ها در بخش‌های دیگر کشور خواهد شد. توصیه به این طیف که کم از ناکارآمدی دولت به‌اصطلاح تدبیر و امید ضربه نخورده و به دلیل حمایت و همراهی با آن، محصولی جز بی‌اعتمادی اجتماعی به خود در انتخابات‌های اخیر برداشت نکرده است، سخن ماهاتما گاندي، رهبر، سياستمدار و آزاديخواه هندي است که می‌گوید: «اگر جرئت زدن حرف حق را نداريد، دست‌کم براي آن‌هایی كه حرف ناحق می‌زنند، دست نزنيد». (نويسنده: حسين عباسيان)

▼خبر ویژه                                   

بازی با دلار در فضای مجازی!

در پی انتشار جدولی در شبکه‌های اجتماعی که گفته شده است زمان تهیه آن به دولت قبل (دوازدهم) برمی‌گردد، سازمان برنامه‌وبودجه تأکید کرد، این جدول حاوی پیش‌بینی‌های فردی است و به‌هیچ‌عنوان نظر رسمی سازمان برنامه‌وبودجه نیست. در همین زمینه رئیس‌جمهور نیز با اشاره به نقش دلالان در فضای مجازی برای بی‌ثبات کردن بازار ارز، از بانک مرکزی و دستگاه‌های مربوط خواست تا از فضاسازی‌های کاذب در قیمت ارز و کالا، با جدیت جلوگیری کنند. رئیسی افزود: «بانک مرکزی و وزارت اقتصاد موظف است مدیریت تراز بانک‌ها و تمرکز بر مهار و هدایت نقدینگی به سمت تولید را در اولویت قرار دهند».

▼ اخبار

در جلسه غیرعلنی مجلس با وزیر امور خارجه چه گذشت؟

حجت‌الاسلام علیرضا سلیمی عضو هیئت‌رئیسه مجلس شورای اسلامی با اشاره به نشست غیرعلنی دیروز (یکشنبه 25 مهرماه) مجلس که حسین امیرعبداللهیان در آن حضور داشت، اظهار داشت: «وزیر امور خارجه درباره مذاکرات هسته‌ای به‌صراحت اعلام کرد که سیاست جمهوری اسلامی اقدام در برابر اقدام و عمل در برابر عمل است و آمریکایی‌ها باید حسن نیت و صداقت خود را نشان دهند و ایالات‌متحده حتماً بایستی اقدام جدی قبل از مذاکره را انجام دهند، ضمن اینکه بنای تهران آن است که مذاکره را از زمانی که ترامپ از برجام خارج شد، دنبال کنند نه موارد دیگر را». وی خاطرنشان کرد: «وزیر امور خارجه در این نشست اعلام کرد که جمهوری اسلامی مسیر مذاکرات هسته‌ای را از مسیر اقتصاد کشور جدا خواهد کرد و به‌هیچ‌وجه اقتصاد را شرطی نخواهیم کرد. همچنین رئیس دستگاه دیپلماسی از مجلس یازدهم برای تصویب قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها تشکر کرد و گفت که این قانون دست مذاکره‌کنندگان را باز کرده و برای طرف مقابل بسیار قابل‌فهم است».

عملیات تروریستی در پایتخت معنوی طالبان

«سعدالله زارعی» کارشناس مسائل منطقه درباره انفجارهای خونین اخیر در مساجد شیعیان افغانستان، اظهار داشت: «حادثه علیه شیعیان در شهر قندهار ازاین‌جهت اهمیت دارد که این شهر به‌واسطه حضور رهبر طالبان، پایتخت معنوی و عقیدتی طالبان به‌حساب می‌آید و طبیعتاً در اینجا مراقبت بیشتری صورت می‌گیرد و نیروهای امنیتی بیشتری در این منطقه حضور دارند و به مسائل امنیتی آن توجه خاصی می‌شود. در شهر قندوز و قندهار اکثریت جمعیت را اهل سنت تشکیل می‌دهند و اقلیت با شیعیان است، اما تاکنون آن‌چنان اتفاق سهمگینی علیه شیعیان در این شهرها رخ نداده بود. شهر قندهار به‌نوعی در مرکزیت افغانستان قرارگرفته و با توجه به اینکه طالبان سال‌هاست بر این منطقه تسلط دارد و ادعا می‌کند که توانمندی بالایی در تأمین امنیت دارد، این سؤال مطرح است که چطور نتوانسته مانع این حوادث علیه شیعیان در پایتخت معنوی خود شود. این کافی نیست که طالبان بیانیه دهد و محکوم کند و قول پیگیری دهد. پس از گذشت 10 روز از حادثه قندوز هنوز عوامل جنایت دستگیر و شناسایی نشدند. به نظر می‌رسد طالبان در این زمینه کوتاهی کرده است. طالبانی که به تشکیل دولت فراگیر تن نمی‌دهد باید خودش توانایی ایجاد امنیت را داشته باشد. وقتی امنیت برقرار نمی‌شود یا طالبان نمی‌خواهد یا به دلیل اینکه اجازه تشکیل دولت فراگیر را نمی‌دهد، مسئول این جنایات است». زارعی درباره مسئولیت آمریکا در حوادث اخیر افغانستان، تشریح کرد: «قطعاً مسئول این فجایع و جنایات آمریکا است نه به‌واسطه اینکه در حال حاضر حضور ندارد و کاری انجام نمی‌دهد، بلکه به علت اینکه این تروریست‌ها(داعش) توسط آن‌ها تقویت‌شده و نیروهای نیابتی هستند که با برنامه آن‌ها در افغانستان فعالیت می‌کنند».

چامسکی: آمریکا ضدتروریسمِ تروریست‌پرور است

پروفسور نوام چامسکی نظریه‌پرداز و تحلیلگر مشهور آمریکایی در خصوص سیاست گذشته و حال آمریکا در افغانستان می‌گوید: «آمریکا در واکنش به حادثه ۱۱ سپتامبر به افغانستان حمله کرد. همه در مورد هزینه‌هایی که آمریکا در این جنگ متحمل شده است، سخن می‌گویند و کسی از هزینه‌ای که متوجه مردم افغانستان شده سخن نمی‌گوید. در خصوص حمله آمریکا به افغانستان با عنوان مبارزه با تروریسم باید توجه داشت که اساساً هیچ دلیل منطقی برای جنگ وجود نداشت و صرفاً به اشغال افغانستان و اهداف کلان خود می‌اندیشید. استدلال حمله آمریکا به افغانستان این بود که آن‌ها تروریست‌ها را در خود جای داده‌اند؛ اما این کار را آمریکا هم انجام می‌دهد. حتی برخی تروریست‌ها در آمریکا مورد حفاظت نیز قرار می‌گیرند و زندگی شاد و مرفهی دارند. پس مشکل آمریکا مبارزه واقعی با تروریسم نیست. تعریف آمریکا از تروریسم، تعریفی مختص خود است. اگر همین تروریست‌هایی که آمریکا از آن‌ها حفاظت می‌کند در سایر کشورها باشند، تروریست هستند اما اگر در راستای منافع آمریکا اقدامی تروریستی انجام دهند کاملاً موجه است. آمریکا بر همین اساس از گروه‌های تروریستی افراطی ازجمله بسیاری از اعضای القاعده و داعش حمایت می‌کند».

‌اخبار کوتاه

مدیر سالم و ارزشمند روحانی!/ دو روز پیش سخنگوی قوه قضائیه رأی پرونده سیف، احمد عراقچی و سالار آقاخانی، رئیس، معاون و عامل بانک مرکزی دولت روحانی در رابطه با برهم زدن نظم و آرامش بازار ارز و فضای اقتصادی کشور را اعلام کرد و «سیف» به ۱۰، «عراقچی»، ۸ و «آقاخانی» به ۱۳ سال حبس محکوم شدند. سوم مرداد سال 97 و در جلسه تودیع سیف و معارفه همتی به‌عنوان رئیس بانک مرکزی، روحانی با تشکر از ولی‌الله سیف، وی را مدیری «بسیار سالم و ارزشمند» دانست که «با جدیت تمام، سیاست‌های دولت را اجرا می‌کرد!».

اعتراض به بذل و بخشش از جیب بیت‌المال/ جمعی از کارکنان سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران در اعتراض به نحوه مدیریت رئیس کنونی سازمان تجمع کردند و به رئیس‌جمهور نامه نوشتند. در بخشی از نامه آمده که: «عدم شفافیت در قراردادهای منعقدشده سازمان باعث ناپدید شدن ۲۴ میلیارد درآمد اوراق امحایی، دعوت زنان اصلاح‌طلب همچون فائزه هاشمی، معصومه ابتکار، شهین‌دخت ملاوردی و … به سازمان و اعطای بی‌دلیل هدایای نفیس به آنان از محل بودجه و درآمدهای سازمان و صرف هزینه جهت تبلیغات انتخاباتی برای همتی شده است».

اعلام توبه یک مهره علمی از فرقه یمانی/ «سیدحسن سیدپورآذر»، قدیمی‌ترین عضو فرقه مدعی یمانی و رئیس دانشکده این فرقه در ایران، ضمن اعتراف به وجود اشکالات و تناقضات اساسی در این جریان، رسماً انحرافی بودن دعوت احمدالحسن را در سالروز آغاز امامت امام زمان (عج) اعلام کرد. وی که سال‌ها برای ترویج این فرقه در کشور فعالیت داشته است، در خصوص اشکالات علمی واردشده به آن گفت، این اشکالات را به بزرگان فرقه منعکس کردم ولی جوابی درخور و متقن دریافت نکردم؛ یا جوابی داده نمی‌شد و یا جواب‌ها کاملاً سطحی و متعصبانه بود.

رمز ارز بومی راه‌اندازی می‌شود؟!/ رئیس‌کل بانک مرکزی از راه‌اندازی رمز ارز ملی به‌صورت آزمایشی در آینده نزدیک خبر داد.  صالح‌آبادی گفت: «در آینده رمز ارز ملی را به‌صورت آزمایشی راه‌اندازی خواهیم کرد که در حال حاضر بانک مرکزی بررسی‌های خود را روی آن انجام می‌دهد. امیدواریم ضوابط آن در شورای پول و اعتبار نهایی شود و این اتفاق که به‌صورت محدود در کشورهای دنبال شده، در ایران نیز راه‌اندازی شود».

نشانه ارتباط آمریکا با داعش و القاعده در یمن/ سخنگوی انصارالله گفت: «درخواست آمریکا برای ایجاد گذرگاه‌های امن برای جنگجویان، سند محکومیت آمریکا و دال بر ارتباط محکم آن با عناصر القاعده و داعش است که در «العبدیه» مأرب شکست خوردند. با نزدیک شدن نیروهای ارتش و کمیته‌های مردمی یمن به آخرین لانه این عناصر در مأرب، فریاد آمریکایی‌ها با ادعای صلح بلند شده، درحالی‌که آن‌ها دشمنان صلح در یمن و تمام جهان هستند».

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات