تاریخ انتشار : ۱۶ آبان ۱۴۰۰ - ۰۵:۵۷  ، 
کد خبر : ۳۳۴۴۴۱

اخبار ویژه ۱۶ آبان

روزنامه کیهان**

فارن افرز: رئیسی دنبال اقتصاد مقاوم در برابر آمریکاست

یک نشریه آمریکایی با مرور عملکرد دولت جدید در ایران تاکید کرد: رئیسی به دنبال یک اقتصاد مقاوم در برابر تحریم‌های آمریکا است.
فارن افرز در تحلیل خود می‌نویسد: در حالی که آمریکا و ایران برای از سرگیری مذاکرات پیرامون احیای برجام آماده می‌شوند، تهران در حال آماده کردن بستر دور تازه‌ای از سیاست خارجی تهاجمی است. ایران باور دارد که واشنگتن با جمهوری اسلامی بر پایه نیرنگ و بی‌احترامی رفتار کرده و بنابراین، دولت ایران بر اهرم سازی‌های اقتصادی و نظامی علیه دشمن دیرین متمرکز شده است.
دولت رئیسی شاید مایل باشد که در مذاکرات شرکت کند، اما احیای برجام، ستون اصلی سیاست خارجی این دولت را تشکیل نمی‌دهد. ایران در دولت جدید، به موضع تازه‌ای دست یافته که شامل دو اصل است: گسترش توانمندی این کشور برای مقابله به‌مثل سریع در برابر آمریکا در صورت تخطی واشنگتن از توافقاتش و گسستن پیوند فرصت‌های اقتصادی ایران با برجام از طریق ایجاد یک اقتصاد به خود متکی و آسیا محور.
با نزدیک شدن برنامه هسته‌ای ایران به نقطه‌گریز، برخی‌ها در واشنگتن خواهان اجرای طرح B و استفاده از زور و تهدید علیه تهران، در صورت سرپیچی از بازگشت کامل به تعهدات هسته‌ای هستند. برغم مشکلات اقتصادی در داخل، به‌نظر نمی‌رسد که ایران تسلیم این سیاست زور و تهدید بشود.
مقامات ایران که از دسترسی به مزایای برجام محروم مانده‌اند، اکنون با تقویت صنایع داخلی و تقویت روابط با قدرت‌های نوظهور آسیایی به دنبال ایجاد یک اقتصاد مقاوم در برابر تحریم‌ها هستند.
رئیسی که باور دارد حتی در صورت احیای برجام، آمریکا باز هم ایران را در تنگنا خواهد گذاشت، روی تقویت اهرم نظامی و اقتصادی ایران متمرکز شده است تا از جمهوری اسلامی و مردم ایران در برابر آنچه تهدید وجودی می‌نامد، محافظت کند.
جمهوری اسلامی از نامتقارن بودن چارچوب برجام به‌خوبی آگاه است. تعهدات ایران دارای معیار‌های فنی روشنی است که امکان راستی‌آزمایی آن‌ها توسط آژانس وجود دارد. با این حال، هیچ فرمولی وجود ندارد که مزایای اقتصادی ایران را پس از لغو تحریم‌ها مشخص کند. به‌علاوه، تهران در صورت خروج از توافق با اعمال مجدد سریع تحریم‌ها مواجه می‌شود، اما پس از خروج واشنگتن از برجام هیچ مجازاتی در انتظار آمریکا نیست. در نتیجه ایران نگران از دست دادن اهرم هسته‌ای خود بدون دستیابی به مزایای وعده داده شده در صورت بازگشت کامل به تعهدات برجام است.
نخستین اصل سیاست خارجی رئیسی، ایجاد و حفظ اهرم‌هایی است که واشنگتن را از زیر پا گذاشتن هر توافقی بازدارد. رفتار‌های جمهوری اسلامی در حال حاضر بیانگر آمادگی کامل این کشور برای تلافی هرگونه فشار، کارشکنی یا حمله است.
ایران همچنین روی گسترش متحدانش در سراسر خاورمیانه تمرکز کرده است. گفته می‌شود که ژنرال قاسم سلیمانی، سه ماه پیش از ترورش توسط آمریکا، شش ارتش قدرتمند ایدئولوژیکی و مردمی را در سراسر خاورمیانه تشکیل داده بود تا از ایران در برابر دشمنانش محافظت کنند.
اصل دوم سیاست خارجی دولت رئیسی، گسستن پیوند بین اقتصاد کشور و مذاکرات هسته‌ای است. هرچند روحانی امیدوار بود که از برجام برای گشودن بازار ایران به روی شرکت‌های غربی استفاده کند، دولت رئیسی مصمم است که از طریق تقویت روابط اقتصادی با چین، روسیه و همسایگانش، از ایران در برابر پیامد‌های تحریم‌ها محافظت کند. ایران، کشور‌های غیرمتحد با آمریکا را شرکای تجاری قابل اعتمادتری می‌داند.
دولت رئیسی همچنین مصمم است تا ظرفیت صنایع داخلی کشور را تقویت کند. مشاوران اقتصادی تیم رئیسی باور دارند که در واکنش به تحریم‌ها، کارآفرینان ایرانی توانسته اند کالا‌های با کیفیتی را برای بازار‌های داخلی تولید کنند. آن‌ها نگران هستند که با لغو تحریم‌ها، شرکت‌های خارجی بار دیگر به کشور هجوم آورده و کسب و کار‌های محلی را زمینگیر کنند. به جز تلاش برای رسیدن به یک اقتصاد خودکفا، ایران اکنون به دنبال نفوذ اقتصادی بیشتر در خاورمیانه و به ویژه در کشور‌هایی است که در حال حاضر در آن‌ها نفوذ سیاسی دارد. دولت ایران فعالیت‌های منطقه‌ای سپاه پاسداران را همسو با منافع ملی ایران می‌داند و باور دارد که قدرت منطقه‌ای سپاه مزایای محسوس سیاسی و اقتصادی دارد. دولت در پی بهره‌برداری از نفوذ نظامی سپاه و نهادینه کردن دستاورد‌های محور مقاومت در عراق، لبنان، سوریه و فراتر از آن است. دولت کاملا هوشیارانه می‌کوشد تا هیچ دری را به روی همکاری‌های آتی نبندد. اما با یا بدون برجام، ایران سرنوشت اقتصادی‌اش را با آسیا و خاورمیانه پیوند می‌زند.
راهبرد دولت رئیسی بر پایه همان فرضیه‌ای شکل گرفته که نخبگان محافظه‌کار ایران از ابتدای شکل‌گیری جمهوری اسلامی درخصوص روابط تهران و واشنگتن آن را باور داشته‌اند: آمریکا مصمم است که ایران را تحت فشار اقتصادی و نظامی نگه دارد. در نتیجه، حتی اگر یک توافق هسته‌ای هم حاصل شود، واشنگتن بی‌تردید راه‌هایی برای تضعیف و منزوی کردن ایران خواهد یافت. مقامات ایرانی می‌گویند که این سیاست در چگونگی مذاکره مقامات آمریکایی و اروپایی با همتایان ایرانی مشهود است و برغم اینکه مذاکره‌کنندگان ایرانی از اختیارات کافی برای گفتگو پیرامون هر موضوعی برخوردارند، اما همتایان غربی آن‌ها اختیارات محدودی دارند و دستورالعمل‌هایی برای طرح موضوعات دیگر، مانند نقش منطقه‌ای سپاه و برنامه موشکی ایران، دریافت می‌کنند.
مقامات ایرانی باور دارند که این تاکتیکی برای پیشگیری از رسیدن به یک راه‌حل واقعی و دریافت امتیازات از ایران است بدون اینکه هیچ امتیاز متقابلی به تهران واگذار شود. آمریکایی‌ها در برابر رویداد‌هایی مانند تلاش ایران برای آزادسازی گروگان‌های آمریکایی در لبنان، همکاری در سرنگونی طالبان در ۲۰۰۱ و پایبندی کامل به برجام، هیچ حسن نیتی نشان نداده‌اند.
از این رو، دولت رئیسی پیش‌بینی می‌کند که یک توافق تازه جرقه افزایش شدید در کارزار فشار آمریکا را بزند با این هدف که ایران از لغو تحریم‌ها هیچ سود چشمگیری نبرد.

راهبرد تهران این است که در برابر نفوذ آمریکا در تمام زمینه‌ها ایستادگی کند و زور و تهدید را با زور و تهدید پاسخ بگوید.

گزارش واشنگتن تایمز از افزایش بی‌اعتنایی چین به تحریم‌ها

یک روزنامه آمریکایی گزارش داد: افزایش خرید نفت ایران از سوی چین، نقض تحریم‌ها و موجب فراهم شدن یک خط حیاتی برای تندرو‌ها در تهران شده است.
به گزارش واشنگتن تایمز، کاخ سفید با انتقاد‌های فزاینده‌ای به علت تحمل خرید نفت ایران از سوی چین رو به رو شده است. به گفته تحلیلگران، این اقدام چین به معنی حمایت غیرمستقیم چین از برنامه هسته‌ای تسلیحاتی ایران (!) و همچنین مواضع نظامی ایران و رد تلاش‌های آمریکا و اروپا برای احیای برجام (تعهدات هسته‌ای ایران) است.
مذاکرات درباره احیای توافق متوقف شده و روز ۲۹ نوامبر در وین از سر گرفته خواهد شد. اما معلوم نیست که آیا آمریکا و ایران می‌تواند به احیای توافق نزدیک‌تر شوند یا نه. خرید نفت ایران با وجود تحریم‌های آمریکا می‌تواند انگیزه‌های سید ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهوری تندروی ایران برای مذاکره و دادن امتیاز را کاهش دهد.
«دانیل روت» مدیر تحقیقات در گروه موسوم به «اتحاد علیه ایران هسته‌ای» گفت: در حالی که دولت ایران در صورت کمک نکردن چین در مواجهه با تحریم‌ها دچار مشکلات شدید می‌شود، اما نقض تحریم‌ها از سوی چین یکی از عواملی است که موجب استواری ایران شده است. ایران بدون درآمد نفتی، نمی‌تواند تروریسم خود را به سرتاسر منطقه و به درون اروپا صادر نماید و همچنین اعتبارات اضافی برای دنبال کردن برنامه هسته‌ای و موشکی و پهپادی نخواهد داشت.
چین یکی از شش بازیگر بین‌المللی طرف توافق برجام با ایران در سال ۲۰۱۵ بود. با این حال آقای روت گفت که به نظر می‌رسد پکن از اینکه دولت ایران در حال پیشبرد فعالیت‌های هسته‌ای بسیار فراتر از محدوده‌های تعیین شده در برجام است هیچ نگرانی ندارد. تهران می‌گوید از زمانی که ترامپ در سال ۲۰۱۸ از توافق برجام خارج شد و تحریم‌ها را مجددا اعمال کرد الزامی به رعایت محدودیت‌های برجام نداشته است.
یادآور می‌شود اخیرا یک تارنمای آمریکایی از افزایش چشمگیر صادرات نفت ایران و بی‌اعتنایی بیشتر کشور‌ها به تحریم‌های آمریکا خبر داد.
«واشنگتن فری بیکن» در گزارشی نوشت همزمان با تلاش‌های دولت بایدن برای احیای برجام، فروش نفت ایران در ماه‌های اخیر افزایش یافته است. چین طی سه ماه گذشته به طور متوسط روزانه نزدیک به ۸۰۰ هزار بشکه نفت از ایران وارد کرده؛ تقریباً دو برابر مقداری که در مدت مشابه سال گذشته از ایران خریداری می‌کرد.

ایران همچنین مشغول ساخت ناوگانی از کشتی‌های نامرئی بوده که نفت را به چین، سوریه، ونزوئلا، روسیه و سایر کشور‌ها منتقل می‌کنند. این کشتی‌ها با خاموش کردن فرستنده‌های خود تحریم‌ها را دور می‌زنند. کارشناسان می‌گویند ایران به این ترتیب یک فرصت مالی جدید پدید آورده است.

نیوزویک: پیام حمله تنف ضرورت خروج زودتر از سوریه است

مجله نیوزویک می‌گوید آمریکا به بهانه داعش می‌خواست نفوذ ایران را مهار کند، اما شکست خورد و نفوذ ایران بیش از گذشته تقویت شده است.
تحلیلگر این مجله با اشاره به حملات پهپادی و راکتی اخیر علیه پایگاه نیرو‌های آمریکایی در منطقه التنف (مرز سوریه و عراق) می‌نویسد: سؤال بزرگی وجود دارد؛ آیا ارزشش را دارد؟ آمریکا به دنبال استفاده از گروه‌های شورشی در جنگ علیه دولت بشار اسد بود، اما پس از شکست در این مأموریت، آمریکا در حال حمایت از نیرو‌های کردی است. حالا داعش کنترل چاه‌های نفتی را از دست داده، اما آمریکا همچنان در سوریه حضور دارد. دولت ترامپ شعار خروج نیرو‌ها از سوریه را داد، اما این خروج تنها در حد ۱۰۰ نفر بود. نیرو‌های آمریکایی، اما در سوریه پراکنده هستند و قادر به تأثیرگذاری جدی نیستند.
هدف رسمی اعلام شده، ممانعت از ظهور مجدد داعش بود، اما هدف در اصل، مهار نفوذ ایران بوده است. حتی با وجود ابقای نیرو‌های ارتش آمریکا در سوریه، ایران در حال تثبیت موقعیت خود در این کشور است. نیرو‌های آمریکایی نمی‌توانند خط تدارکاتی ایران برای نیرو‌های نیابتی خود در سوریه را قطع کنند. ایران در سوریه با خونسردی عمل می‌کند. قبلاً نیز نیرو‌های آمریکا در منطقه التنف را با پهپاد در سال ۲۰۱۷ هدف قرار داده است و نیرو‌های نیابتی آن نیز به همین ترتیب در ماه ژوئن، به نظامیان آمریکایی حاضر در منطقه نفتی العمر حمله کردند. ایران تنها بازیگر خارجی در سوریه نیست. پشتیبانی هوایی روسیه از حکومت سوریه، قابل توجه است. آمریکا نمی‌تواند از گسترش نیرو و نفوذ روسیه در این کشور جلوگیری کند. با توجه به اینکه حضور در این کشور نه تنها واقعاً مزیت راهبردی ندارد بلکه خطرات آشکاری نیز دارد؛ لذا نباید برای ایجاد بازدارندگی که در بهترین حالت متزلزل است، تقلای خود را دو چندان کنیم. اکنون زمان آن رسیده است که با واقعیت مواجه شویم؛ این‌که اسد پیروز شده است. تصمیم‌گیران آمریکا باید با این واقعیت همانگونه که هست‌رو‌به‌رو شوند نه آنطور که دوست دارند باشد.

حال مأموریت به اصطلاح مبارزه با داعش، با یک مأموریت خطرناک و مبهم جایگزین شده است. چنین مأموریتی از آمریکا محافظت نخواهد کرد. حملات پهپادی اخیر به پایگاه ما در «التنف» به سادگی می‌تواند تدارکی برای حملات مهلک بعدی باشد. مقامات آمریکا باید قبل از این که شکست به فاجعه ختم شود، نظامیان را از خاک سوریه خارج کنند.

استریتس تایمز: دولت یاغی آمریکا و اسرائیل هستند نه ایران

روزنامه استریتس تایمز چاپ سنگاپور نوشت: اسرائیل در صورت درگیری نظامی با ایران، رنگ آرامش را نخواهد دید.
استریتس تایمز سنگاپور می‌نویسد: رزمایش نظامی اسرائیل در صحرای نقب سیگنالی بود، حاکی از اینکه برای حمله به ایران آماده می‌شود. برخی کشور‌ها نیز در این رزمایش شرکت کردند. اما این کشور‌ها درک کنند یا نه، به جنگ‌افروزی اسرائیل که راه به جایی نخواهد برد کمک می‌کنند. ایران با افغانستان قابل قیاس نیست. افغانستان را به یاد بیاورید. بیش از ۲۰ کشور بیست سال جنگ کردند، اما در نهایت در برابر ارتش بدون امکانات طالبان شکست خوردند و آمریکا با شرمساری خارج شد. کابل این درس را به آمریکایی‌ها داد که هرگز قدرت مردم تحت ظلم را برای قیام در برابر ظالمان دست کم نگیرید.

در صورتی که به تهران حمله شود، تل‌آویو رنگ آرامش را نخواهد دید. اگر فلسطینی‌های بدون سلاح می‌توانند صلح و آرامش را برای اسرائیل از بین ببرند، تصور کنید که ایران با سلاح‌هایی که دارد چه خواهد کرد. روایت رسمی برای جنگ اسرائیل علیه ایران این است که توافق هسته‌ای ایران با غرب شکست خورده است. اما اسرائیل عضو برجام نبوده؛ ضمن اینکه اسرائیلی که هسته‌ای شده است، چه حقی دارد که جلوی هسته‌ای شدن ایران را بگیرد؟ کشور یاغی؟ کدام کشور یاغی است؛ ایران یا کشوری که دو بمب اتمی استفاده کرد؟ اگر ظالمانی مانند صهیونیست‌ها می‌توانند سلاح هسته‌ای داشته باشند، چرا ایران نتواند؟ این دورویی را متوقف کنید.

افزایش امنیت روانی مردم و کاهش فاصله با مسئولان در دولت رئیسی

مدیر مسئول یک روزنامه اصلاح‌طلب می‌گوید با آمدن آقای رئیسی، فاصله بین مردم و مسئولان کم شده و امنیت روانی مردم افزایش یافته است.
منصور مظفری درباره دیدار هفته گذشته مدیران نشریات اصلاح‌طلب با رئیس‌جمهور نوشت: برخلاف دوران صد روزه حسن روحانی، مدیران و دست‌اندرکاران چند رسانه با آیت‌الله رئیسی رئیس دولت سیزدهم دیدار داشتیم. نقل محفل، بحث انتصابات بود، حال می‌ماند کارنامه و عملکرد، آیت‌الله رئیسی معتقد است در فرصتی یک ساله به این نتیجه خواهد رسید که با کدام وزرا ادامه دهد و کدام وزرا از ادامه همراهی با دولت باز بمانند، اما قدر مسلم اینکه شخص رئیس دولت سیزدهم نیز از فحوای کلام رسانه و مردم باید متوجه شده باشد که بین «انتظار افکار عمومی» و «وزن و توان کابینه»، در بعضی ابعاد فاصله است (!) حتم داریم با جدیت و صلابتی که در رفتار و کلام آیت‌الله رئیسی مشاهده شد حتی پیش از موعد یک ساله اگر وزیری نتواند آن‌طور که باید باشد، قطعا بدون نیاز به واکنش مجلس، تغییر خواهد کرد.
نقل محفل، بحث مذاکرات بود و گره‌گشایی از معیشت و کار و زندگی مردم که بدجور گره در گره شده است؛ آیت‌الله رئیسی اطمینان خاطر داد که دغدغه‌اش رفع نگرانی‌ها است. او اعلام آمادگی کرد تا در این مسیر از هیچ کوششی فروگذار نباشد. بحث به نشست شانگ‌های هم کشید به ابعاد مختلف داستان و چهره‌ها از هم باشد. وقتی رئیس کابینه سیزدهم گفت: از هیچ دیدار و گفت‌وگویی رویگردان نبوده است.

نقل محفل، سفر‌های استانی بود و همگان دانستند آن اندک نگرانی‌ها از وعده‌ها و هزینه‌ها نیز لحاظ شده است، گفته شد که بی‌مطالعه پای بر مرکب سفر نمی‌گذارند و گفته شد همین رفتن‌ها امیدآفرین شده است. نقل محفل، استانداران نظامی بود، اما به تحقیق دریافتیم نظامی‌های پادگانی راهی استانداری‌ها نشده‌اند، عمرانی‌ها، مدیریت خوانده‌ها و باتجربه‌ها در امور اجرایی و اجتماعی دست‌چین شده‌اند. سرجمع دیدار خوبی بود، در این میانه یکی دو بحث هم از سوی رسانه مطرح شد: رسانه‌ها از اینکه فاصله‌ها بین مردم و مسئولان کم و کمتر از همیشه شده است سپاسگزاری کردند و قدرشناسانه با آن برخورد کردند. یکی هم بحث امنیت بود که همین سفر‌های استانی نشان داد امنیت خاطر ذهنی مردم در کنار امنیت عمومی کشور هر دو در درجه بالایی قرار دارد. بحث دیگر واکسن‌ها بود که روان جامعه را آرامش بخشیده است. اصلا بحث واکسن را باید شاهکار دولت آیت‌الله رئیسی به شمار آورد. کاری به این نداریم که پروسه چگونه انجام شد، اما بی‌پروایی در ورود به بحث واکسن و دست دست نکردن را که نمی‌شود نادیده گرفت! وقتی فهمیدیم تولید و واردات و رابطه با کشور‌های دیگر از اروپا و آسیای دور گرفته تا همسایگان نیز دنبال شده است، نفس راحتی کشیدیم. حالا باید به روز‌های بهتر فکر کرد!

**************

روزنامه وطن امروز**

امیرعبداللهیان در گفتگو با لاوروف:
در مذاکرات آتی مطالبات خود را با قوت پیگیری می‌کنیم

وزیر امور خارجه کشورمان و سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه در تماس تلفنی درباره موضوعات مورد علاقه از جمله مذاکرات آتی وین و نیز تحولات جاری در منطقه گفتگو و تبادل نظر کردند. حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه با اشاره به توافق صورت‌گرفته با هماهنگ‌کننده برجام درباره زمان برگزاری گفتگو‌ها با گروه ۱+۴، تأکید کرد پیشرفت سریع گفتگو‌ها مستلزم آن است که طرف‌های اروپایی و آمریکا با اجتناب از زیاده‌خواهی و طرح خواسته‌های فرابرجامی، رویکردی واقع‌بینانه و سازنده در پیش گیرند. امیرعبداللهیان با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران سابقه و روند مذاکرات پیشین در وین را مد نظر دارد، تصریح کرد: ایران در مذاکرات آتی مطالبات خود را با قوت پیگیری خواهد کرد. وزیر امور خارجه خاطرنشان کرد که به هیچ وجه نباید در جدیت جمهوری اسلامی ایران در گفتگو‌ها و لزوم بازگشت همه طرف‌ها به تعهدات‌شان تردید داشت. وی با اشاره به تحریم‌های تازه آمریکا علیه ایران، تصریح کرد: اگرچه جمهوری اسلامی ایران نسبت به نیات طرف آمریکایی تردید دارد، با این وجود چنانچه طرف آمریکایی به طور کامل به تعهدات خود بازگشته و مطالبات بیشتر نداشته باشد، جمهوری اسلامی ایران نیز به اجرای همه تعهدات خود بازخواهد گشت. وزیر امور خارجه در این تماس تلفنی با اشاره به همکاری‌های سازنده جمهوری اسلامی ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، بر لزوم پرهیز مدیرکل آژانس از اتخاذ مواضع سیاسی تاکید و خاطرنشان کرد که ایران به همکاری‌های فنی با آژانس ادامه خواهد داد.

***

توسط اطلاعات سپاه صورت گرفت
انهدام سرشبکه قاچاق دختران در آذربایجان‌غربی

سازمان اطلاعات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی آذربایجان‌غربی اعلام کرد سرشبکه قاچاق دختران ایرانی توسط نیرو‌های سپاه در این استان منهدم شد. به گزارش تسنیم، سازمان اطلاعات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی آذربایجان غربی در اطلاعیه‌ای از انهدام سرشبکه قاچاق دختران ایرانی در این استان خبر داد و اعلام کرد: این شبکه با کشور‌های همسایه در ارتباط بوده و شعاع فعالیت آن در تمام سطح کشور بوده است. در بخشی از این اطلاعیه آمده است: در ظل توجهات حضرت، ولی عصر (عج)، سرشبکه قاچاق دختران و زنان ایرانی به یکی از کشور‌های منطقه جهت فحشا و هدایت و پشتیبانی از گروه‌های همجنس‌گرایی که تحت حمایت سرویس‌های اطلاعاتی فرامنطقه‌ای فعالیت می‌کردند، طی عملیات پیچیده و چندلایه اطلاعاتی برون‌مرزی، در تور اطلاعاتی پاسداران گمنام امام زمان (عج) در سازمان اطلاعات سپاه استان آذربایجان غربی گرفتار شدند.

***

پیمان شانگ‌های می‌تواند زمینه‌ساز کسب منافع اقتصادی باشد

کارشناس مسائل بین‌الملل با بیان اینکه پیمان شانگ‌های می‌تواند زمینه‌ساز کسب منافع اقتصادی باشد، گفت: نگاه و امید به غرب و آمریکا در دولت روحانی، مانع تمایل به تحکیم روابط راهبردی با شرق شد. سیدمصطفی خوش‌چشم با اشاره به اینکه در سیاست خارجی همه دستگاه‌های کشور در حوزه سخت و نرم و حتی رسانه‌ها سهیم هستند، یادآور شد: باید به‌جای اعمال سلیقه شخصی، روابط راهبردی با سایر کشور‌ها را نهادینه کرد و طبق نقشه راه اگر هم مدیری تغییر کرد باید آن را پیش ببرد؛ به‌جای مذاکره محوری باید طرح داشت و در همه حوزه‌های دیپلماسی از جمله سلامت، حمل و نقل، صادرات، واردات، علم و تکنولوژی با اولویت اقتصادی باید طرح و نقشه راهبردی وجود داشته باشد. وی تصریح کرد: از آنجا که تاکنون در سیاست خارجی از همه امکاناتی که تولید قدرت می‌کند استفاده نشده، نیاز به تغییرات اساسی و بنیادی در سیاست خارجی است که نظام درصدد طراحی و اجرای آن بر اساس منافع ملی و اولویت منطقه‌ای است. تحلیلگر روابط بین‌الملل عنوان کرد: نگاه و امید به غرب و آمریکا در دولت آقای روحانی، مانع تمایل به تحکیم روابط راهبردی با شرق از جمله چین و روسیه شد. به عنوان نمونه پیمان شانگ‌های معاهده سیاسی - نظامی است که می‌تواند زمینه‌ساز کسب منافع اقتصادی باشد و اعضا به هم بیشتر نزدیک می‌شوند که اعتمادساز و زمینه‌ساز حصول منافع اقتصادی است، از طرفی هم، چون ایران می‌تواند امنیت منطقه را تامین کند و در دوره جدید نگاه به غرب اصل نیست و شرق و کشور‌های همسایه اولویت دارند، باعث شد کشورمان به عنوان عضو شانگ‌های پذیرفته شود.

***

دولت سیزدهم تهدیدزدایی را جایگزین تنش‌زدایی کرد

عضو کمیسیون انرژی مجلس با بیان اینکه تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای کشورمان شاخص‌های نظریه مقاومت را دنبال می‌کند، گفت: با آنکه دولت سیزدهم تهدیدزدایی را جایگزین تنش‌زدایی کرده، ولی باید بدانیم «شیطان بزرگ» مقابل ایران است، نه «کدخدا». فریدون عباسی در گفتگو با فارس اظهار داشت: در دولت و مجلس فعلی نظریه مقاومت شکل گرفته است که مشخصات خاصی دارد؛ آیا این نظریه به تنش‌زدایی معتقد است یا به تهدید‌زدایی؟ تنش‌زدایی از آن نظریه غربگرا است و دولتی که متمایل به لیبرالیسم بود و در آن دولت اینگونه بود که دستاورد‌ها را بر زمین بگذاریم و با آن‌ها سازش کنیم. نظریه تهدید‌زدایی معتقد است باید تهدید را برطرف کنیم که این موضوع از نظریه مقاومت شکل می‌گیرد. وی خاطرنشان کرد: در نظریه مقاومت منش بنیان‌گذار انقلاب اسلامی حضرت امام خمینی (ره) و فرمایشات مقام معظم رهبری وجود دارد که این نظریه برگرفته از آیات قرآن کریم است که شیطان را در دنیا می‌بیند و به موضوع شیطان بزرگ اشاره می‌کند، در حالی که در نظریه غربگرا اعتقادی به شیطان ندارند.

**************

روزنامه خراسان**

انتقاد یک اندیشکده از رقم نجومی محاسبه شده برای یارانه پنهان

خراسان - اندیشکده اقتصاد مقاومتی در نامه‌ای به میرکاظمی، ریاست سازمان برنامه و بودجه کشور، به نقد گزاره‌های مطرح شده در گزارش اخیر این سازمان با عنوان «یارانه‌ها در اقتصاد ایران» پرداخت. بر اساس گزارش مذکور که شهریور امسال منتشر شد، میزان یارانه اعطایی در بخش انرژی کشور در سال ۱۴۰۰ بیش از ۱۲۰۰ هزار میلیارد تومان برآورد شده است. در این نامه رقم محاسبه شده یارانه حامل‌های انرژی که با واژه «یارانه پنهان» مطرح شده، از جهت وابستگی به قیمت‌های جهانی و نرخ ارز و همچنین مسیری برای کاهش کسری بودجه مورد نقد قرار گرفته و تاکید شده است که این قبیل ارقام نجومی برای یارانه‌های انرژی می‌تواند منجر به خطا در سیاست گذاری و تصمیم‌گیری‌های کلان کشور شود. با وجود این تاکید شده است که شرایط فعلی قیمت گذاری حامل‌های انرژی از جهات «توزیع عادلانه یارانه‌های انرژی»، «عرضه انرژی با کمترین هزینه برای دولت» و «کنترل مصارف غیرضرور و مشترکین پرمصرف و بدمصرف» مطلوب نیست و لازم است با شناسایی درست وضع موجود تصمیمات متناسب اخذ شود.

قیمت برنج تا ۸ هزار تومان کاهش می‌یابد

مهر - مسیح کشاورز، دبیر انجمن وارد کنندگان برنج گفت: با ورود نخستین محموله برنج به کشور، قیمت برنج خارجی تا هشت هزار تومان کاهش می‌یابد و قیمت برنج ایرانی هم به مرور افت خواهد داشت. وی با بیان این که حباب چهار ماهه برنج از بین خواهد رفت، افزود: پیش بینی این است که قیمت برنج هندی سه تا چهار هزار تومان و برنج پاکستانی شش تا هشت هزار تومان در هر کیلو افت قیمت خواهد داشت.

بازگشت ۶۴ میلیارد از ۸۰ میلیارد یورو ارز صادراتی

مهر - دبیر کمیته اقدام ارزی گفت: تا ۱۰ آبان از ۸۰ میلیارد یورو تعهدات سررسید شده، ۶۴ میلیارد یورو به چرخه اقتصادی کشور بازگشته است و ۳۸۹۱ صادرکننده به صورت صد درصدی ایفای تعهدات ارزی کرده‌اند. قمری درباره آخرین وضعیت بازگشت ارز حاصل از صادرات اظهار کرد: تا تاریخ ۱۰ آبان امسال، ۸۱ درصد تعهدات سررسید شده صادرکنندگان ایفا شده است.

سود و زیان دولت در ماجرای اختلال در سامانه سوخت

فارس - در ماجرای اختلال سامانه هوشمند سوخت، دولت به میزان ۲۴۵.۴ میلیون لیتر، بنزین آزاد بیشتری فروخت و به میزان ۲۵۸ میلیون لیتر بنزین سهمیه‌ای بیشتری را برای مردم در نظر گرفت.

شوک جدید عربستان به بازار نفت

ایسنا - عربستان سعودی یک روز پس از بی اعتنایی اوپک پلاس به درخواست آمریکا برای عرضه بیشتر نفت، شوک دیگری به بازار وارد کرد و قیمت فروش رسمی همه گرید‌های نفتی خود برای همه خریداران را بالا برد. به گزارش ایسنا، شرکت آرامکوی سعودی قیمت فروش رسمی گرید نفتی سبک عرب لایت برای مشتریان آسیایی در دسامبر را ۲ دلار و ۷۰ سنت بالاتر از قیمت پایه نفت عمان/دبی تعیین کرد که بالاتر از افزایش یک دلار و ۴۰ سنتی در نوامبر بود.

**************

روزنامه ایران**

توصیه فارن پالیسی به بایدن درباره ایران

خبر اول اینکه، تارنمای امریکایی فارن پالیسی در نوشتاری به دولت جو بایدن هشدار داد برداشت نادرست سیاست سازان ایالات متحده از مواضع تهران و استفاده از ادبیات تهدید علیه ایران، می تواند به تخریب روند دیپلماسی و از بین رفتن امید باقیمانده برای دستیابی به توافق منجر شود .به گزارش ایرنا؛ در بخشی از این نوشتار آمده: همه شکل‌ها و حالت‌های پیشینه سیاست فشار حداکثری، نشانگر شکست کامل آن بوده و سیاست بایدن برای ازسرگیری تهدیدها و افزایش فشار بر ایران در این مرحله، دیپلماسی را نابود خواهد کرد .در پایان آمده که موضع گیری همراه با حسن نیت از جانب ایالات متحده در این مرحله، به شکل آزادسازی دارایی‌های مسدود شده ایران در کشورهای خارجی برای خرید کالاهای مورد نیاز مردم، می تواند به شکست دیوار بی اعتمادی میان دو طرف کمک کند و مسیری برای بازگشت کامل به برجام ایجاد کند.

​جمهوریخواهان امریکا خواستار توقف مذاکرات هسته‌ای شدند

خبر دیگر اینکه، شماری از جمهوریخواهان کنگره امریکا با ارسال نامه‌ای به کاخ سفید، خواستار توقف مذاکرات هسته‌ای با ایران شدند. این نمایندگان که شمار آنها به ۱۷ نفر می‌رسد، با تکرار برخی مواضع اثبات‌نشده، مدعی شده‌اند که ایران پشت‌پرده حمله پهپادی اخیر به پایگاه «التنف» در جنوب سوریه بوده است و با استناد به این ادعا، خواستار توقف مذاکرات هسته‌ای با ایران شده‌اند.

سفر احمد مسعود به ایران

دست آخر اینکه، خبرگزاری اسپوتنیک در گزارشی ادعا کرد که احمد مسعود در ایران به سر می‌برد و با والی پیشین هرات نیز دیدار کرده است. بنابراین گزارش احمد مسعود، فرمانده جبهه مقاومت ملی افغانستان روز چهارشنبه گذشته در مشهد با محمد اسماعیل خان، فرمانده پیشین جهادی و والی سابق هرات دیدار کرده است.
احمد مسعود در این دیدار، حامل پیام دعوت امام علی رحمان، رئیس‌جمهوری تاجیکستان برای تشکیل حکومت فراگیر در افغانستان بوده است.فرمانده اسماعیل خان تاکنون به این پیام پاسخی نداده است.

**************

روزنامه شرق**

مرگ مشکوک دیپلمات روس در آلمان
سقوط ناگهانی از ساختمان

جسد دبیر دوم سفارت روسیه در آلمان دو هفته پیش در پیاده‌رو جلوی سفارت پیدا شد. هفته‌نامه اشپیگل در گزارشی در‌این‌باره علت و چگونگی مرگ این دیپلمات را ناروشن خوانده است. مقام‌های امنیتی آلمان به اشپیگل گفته‌اند که او از همکاران مخفی سازمان اطلاعات داخلی روسیه بوده است. اشپیگل در ادامه گزارش خود زمان یافته‌شدن جسد را صبح ۱۹ اکتبر ذکر کرده و می‌نویسد که بنا بر گزارش محافظان آلمانی سفارت روسیه در برلین که جسد را پیدا کرده اند، دیپلمات روس ظاهرا از طبقه آخر ساختمان محل به پایین سقوط کرده بوده و با وجود کمک‌های امدادی سریع برای احیای قلبی‌اش از مرگ نجات نمی‌یابد. بنا بر فهرستی که از دیپلمات‌های روس در اختیار مقام‌های آلمانی است، این دیپلمات تابستان ۲۰۱۹ به‌عنوان دبیر دوم سفارت روسیه به برلین می‌آید؛ ولی در دوایر امنیتی آلمان این دیپلمات به‌عنوان همکار مخفی سازمان امنیتی داخلی روسیه شناخته شده بوده و با یکی از مقام‌های ارشد سرویس دوم این سازمان نیز خویشاوندی داشته است. این بخش با ماجرای مرموز قتل یک شهروند گرجی در باغ‌وحش برلین در آگوست سال ۲۰۱۹ و نیز با مسمومیت آلکسی ناوالنی، منتقد معروف کرملین، در تابستان سال ۲۰۲۰، مرتبط دانسته می‌شود. زلیم‌خان خانگوشویلی، شهروند گرجستانی که فرماندهی یک گروه چچنی در دومین جنگ با نظامیان روسی را بر‌عهده داشت، ماه آگوست ۲۰۱۹ در باغ‌وحش برلین به ضرب گلوله کشته شد. الکسی ناوالنی روز بیستم آگوست ۲۰۲۰ در جریان پرواز از سیبری به مسکو دچار مسمومیت شد و به اغما رفت. بررسی‌ها در سه آزمایشگاه اروپایی نشان دادند که او با سم اعصاب از نوع نوویچوک مسموم شده است.
در ادامه گزارش اشپیگل درباره مرگ مرموز دیپلمات روس آمده است که سفارت روسیه با کالبدشکافی جسد دیپلمات خود موافقت نکرده است و جسد دیپلمات روس در‌این‌میان به کشورش انتقال یافته است. سفارت روسیه در پاسخ به سؤال اشپیگل گفته است که ماجرا به یک «حادثه تراژیک» برمی‌گردد که به «دلایل اخلاقی» قابل بیان و تفسیر نیست.

*************************************************************

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات