تاریخ انتشار : ۱۷ آبان ۱۴۰۰ - ۰۶:۰۶  ، 
کد خبر : ۳۳۴۴۸۴

اخبار ویژه ۱۷ آبان

روزنامه کیهان**

آمریکا تودهنی خورد پادو‌ها دردشان آمد

با وجود خوشحالی مردم در ماجرای بازپس‌گیری نفت سرقتی ایران و تحقیر ناوگان نظامی آمریکا، برخی افراطیون مدعی اصلاح‌طلبی به کوچک‌نمایی یا انکار این ماجرا پرداختند.
به نوشته روزنامه فرهیختگان، هرچند عمده واکنش‌های داخلی به این اتفاق مثبت و از موضع حمایتی بود، اما رویکرد کم‌ارزش جلوه دادن این اتفاق یا انتقاد به آن نیز در اظهارات برخی مدعیان اصلاح‌طلبی دیده می‌شود.
در حالی که واکنش ابتدایی غربی‌ها به این اتفاق سکوت بوده است و مقامات نظامی آمریکا نیز با وجود اعزام چندین ناو جنگی و انتشار تصاویری که سطح حساسیت حادثه را نشان می‌دهد قصد کم‌اهمیت جلوه دادن و عبور از کنار این رخداد را داشته‌اند، عبدالله رمضانزاده، سخنگوی دولت اصلاحات توئیتی با مضمون هیاهو برای هیچ منتشر کرد تا نشان دهد برخی اصلاح‌طلبان نیز با این رویکرد همراه شده و توقیف نفتکش درمقابل چشم نیرو‌های تروریست سنتکام را اتفاقی کوچک قلمداد می‌کنند. اتفاقی که این فعال اصلاح‌طلب آن را هیاهو برای هیچ می‌خواند، اما از جهات مختلفی برای ایران حائز اهمیت است. درحالی کـه ایـران بـه خاطر فشـار تحریم‌ها در فروش نفت خود دچار مشکل است و کشـور‌های کمی حاضر به مبادله تجاری با ایران هستند. این اتفاقات از این جهت که توانایی ایران در تامین امنیت محموله‌هـای نفتی و تجـاری خـود را نشان داد اهمیت زیـادی دارد. جـدا از دور زدن تحریم هـا که اقدامی در راستای خنثی‌سازی تحریم‌ها محسـوب می‌شـود ارسال محموله‌های سوختی ایران به ونزوئلا و لبنان شکستن علنی تحریم‌های آمریکا را نشان می‌دهد. یکی از اقداماتی که ریسک معاملـه بـا ایـران را بـرای مشتریان زیاد می‌کنـد توقیف محموله‌هـای خریداری‌شـده آنان است. اگر آمریکا موفـق می‌شـد نـفـت ایـران را در دریای عمـان بـه سـرقت ببرد می‌توانست برخی از مشتریان نفـت ایـران را از تجـارت با ما منصرف کند. با در نظرگرفتـن ایـن امـر واضح است که جلوگیری از به سـرقت بردن نفـت ایـران توسط آمریـکـا جـدا از اینکه مانع ضـرر مالی ایـران می‌شـود بـه لحاظ روانی نیز تأثیر مثبتی را ایجاد می‌کند کـه بـه خـودی خـود در شـل کـردن پیچ‌های تحریم موثر است.
از سوی دیگر صادق زیباکلام مدعی شد: «من باور دارم که یک قایق سپاه، ناو اینترپرایز با پنج‌هزار تفنگ‌دار، ده‌هـا فـرونـد طـیـاره و هلیکوپتر نظامی، شماری کشتی‌های جنگی اسکورت را از خلیج فـارس فـراری داده است. سـوالم ایـن اسـت کـه ایـن پـیـروزی افتخارآفریـن چـه کمـکـی بـه ایجاد اشتغال، مهـار تـورم، پاییـن آمـدن قیمت دلار، ارزان شـدن گوشت، نان و آب می‌کند؟»
در نگاه وی گویا ارزش هـرکاری با ارزان شـدن قیمـت گـوشت و نـان رابطه مستقیم دارد؟! با این استدلال پیشرفت فناوری‌های پزشکی اگر جان مردم را نجات دهـد امـا بـه ارزان شدن قیمت گوشت نینجامد فاقد ارزش است. هرچنـد ایـن اسـتدلال زیباکلام را در ایـن مـورد نمی‌شـود منطقی دانست؛ چرا کـه توقیـف نفتکش بیشتر در حـوزه مباحث امنیتی قابـل بررسی است تا اقتصـادی امـا با چشم‌پوشی از ایـن امـر نـیـز سـوال زیباکلام در مورد تاثیـر ایـن اقـدام بـر اقتصـاد نیز قابل پاسخ است.
جـدا از ارزش نفتـی کـه ایـن نفتکش درحـال حـمـل آن بـوده و زیباکلام ترجیح داده آن را نادیده بگیرد، ایـن اقدام از این جهت که نشان‌دهنده توانایی ایران در تامین امنیت محموله‌های تجاری خود است می‌توانـد بـا ایجـاد اطمینان نزد شرکای تجاری، آن‌ها را بـه انـجـام معاملات تجـاری بیشتر با ایران اقناع کرده و باعث کم اثـر کـردن تحریم‌های آمریکا علیـه ایـران شـود. اتفاقی که آمار‌های مختلف از افزایـش سـهم ایـران در فـروش نفت نشـان از تحقق آن دارد.
یکی دیگر از افراطیون اصلاح‌طلب نوشته؛ فرمانده سپاه می‌گوید: آمریکایی‌ها آمده بودند نفت ما را به سرقت ببرند ما تشخیص دادیم اگر این کشتی را متصرف کنیم، آمریکایی‌ها مداخله خواهند کرد. ما همه احتمالات را سنجیدیم. یعنی اگر آمریکا مداخله می‌کرد، ایران کار را به درگیری نظامی می‌کشاند؟». او در این توئیت در مورد سرقت نفت ایران از سوی آمریکا صحبتی نمی‌کند. گویا توقع داشته ما در مقابل سرقت نفت‌مان توسط آمریکا با این توجیه که جنگ آغاز می‌شود، هیچ اقدامی نکنیم یا اگر در میانه عملیات آمریکا مداخله می‌کرد ما سکوت می‌کردیم! این نسخه یعنی اینکه توسری‌خور باشیم! باید پرسید حد سکوت در مقابل اقدامات سلطه‌جویانه آمریکا کجاست؟ و از چنین رویکرد انفعالی و ذلیلانه قرار است چه چیزی عاید ایران شود؟

عربستان برای پایان جنگ یمن مجبور است سراغ حزب‌الله برود

یک روزنامه عرب‌زبان منطقه‌ای خبر داد که پیام ایران در مورد جنگ یمن، مذاکره‌کنندگان سعودی در بغداد را شوکه کرده است.
عبدالباری عطوان سردبیر روزنامه رای‌الیوم نوشت: پیام ایران درباره لزوم مذاکره ریاض با حزب‌الله لبنان برای حل موضوع یمن، مذاکره‌کنندگان سعودی در بغداد را شوکه کرد.
به‌نظر می‌رسد عربستان با ایجاد هیاهو در مورد اظهارات جورج قرداحی وزیر اطلاع‌رسانی لبنان در ارتباط با بیهوده بودن جنگ یمن، می‌خواست انظار عمومی را از تلفات خود و همپیمانانش در نبرد استان راهبردی مأرب منحرف کند. اما نتیجه کاملاً برعکس بود، زیرا نگاه‌ها متوجه نبرد مزبور گردید و شکاف‌های عمیقی در اردوگاه یمنی مخالف جنبش انصارالله و همپیمانانش پدیدار شد که نشان می‌دهد این شهر به زودی در اختیار انصارالله قرار خواهد گرفت.
دو تحول اساسی غیرمنتظره در این صحنه از موضع ناامید‌کننده ائتلاف سعودی حکایت دارد و چه‌بسا بتوان آن را نشانه پایان یافتن جنگ اگر نگوییم در سراسر یمن دست‌کم در بخش شمالی آن دانست.
اولین تحول؛ شش حزب یمنی اصلی طی بیانیه‌ای، ائتلاف سعودی و دولت عبدربه منصور هادی را به ناکام ماندن در اداره سیاسی، نظامی، اقتصادی و رسانه‌ای نبرد متهم کردند و به‌طور کامل مسئول این شکست خفت‌بار دانستند. دومین تحول؛ جنبش انصارالله پس از تسلط یافتن بر منطقه الجوبه بر منطقه العبدیه نیز تسلط یافت. این نشان می‌دهد که مرکز شهر مأرب از سه طرف به محاصره نیرو‌های انصارالله درآمده و یکسره شدن سرنوشت نبرد به نفع انصارالله به زودی تحقق خواهد یافت.
منابع یمنی نزدیک به رهبران انصارالله در گفتگو با رای‌الیوم پرده از راز خشم سهمگین سعودی علیه لبنان و حزب‌الله برداشته و گفتند: ایرانیان طی مذاکرات برگزار شده در عراق به مذاکره‌کنندگان سعودی تأکید کردند که پرونده یمن توسط حزب‌الله در لبنان اداره می‌شود و ایران هیچ ارتباطی با آن ندارد و اگر آن‌ها بخواهند به جنگ پایان دهند باید با رهبران حزب‌الله در بیروت مذاکره کنند، زیرا آن‌ها با توجه به رابطه خوبی که با انصارالله دارند، می‌توانند میانجی مناسبی در پرونده یمن باشند.
مقامات سعودی عصبانی‌اند، چون هیچ وقت تصور نمی‌کردند که اگر بخواهند از باتلاق جنگ یمن خارج شوند، باید برای دیدار با سید حسن نصرالله دبیرکل حزب‌الله لبنان رهسپار حومه جنوبی بیروت شوند.

بدون رفع ایرادات برجام مذاکرات بی‌فایده است

تیم جدید مذاکره‌کننده براساس تجربیات حاصل از (عدم) اجرای برجام که آن را در فرصت مناسب بررسی کرده، به وین خواهد رفت.
روزنامه ایران با مرور برخی از این تجارب و عبرت‌ها نوشت: انتظار مردم از توافق هسته‌ای لغو موثر تحریم‌های ظالمانه بوده و رئیس‌جمهور سابق هم بار‌ها گفته بود با اجرای توافق، تمام تحریم‌های مالی و بانکی و بیمه و نفت و... لغو خواهند شد. اما برجام، لغو موثر تحریم‌ها را در پی نداشت. آمریکا حجم بسیاری از تحریم‌ها را حفظ کرد و اجازه عادی شدن روابط اقتصادی ایران را نداد.
تجربه دیگری که در اجرای برجام برای طرف ایرانی به روشنی اثبات شد، عدم اجرای با حسن نیت توافق از سوی آمریکا بود.
آمریکا در اجرای برجام سخت‌ترین قواعد و مقررات را اجرا کرد که در نتیجه آن ریسک همکاری اقتصادی با ایران نسبت به قبل از توافق به میزان مؤثری کاهش پیدا نکرد و لذا بانک‌های بزرگ بین‌المللی از همکاری با ایران دوری کردند.
بهترین سند، دستورالعمل اجرای برجام و سؤالات متداول مربوط به آن است که از سوی وزارت خزانه‌داری آمریکا در روز اجرای برجام یعنی ۲۶ دی ۱۳۹۴ منتشـر شـد. برای نمونه در یکی از سؤالات که به همکاری بانکی با ایران مربوط می‌شـود، پرسیده شده است که بانک خارجی تا چندلایه برای شناسایی مشتری خود در همکاری با بانک ایرانی خارج شده از تحریم باید شناسایی هویت مشتری را انجام دهد تا نسبت به عدم نقض تحریم‌های آمریکا اطمینان ایجـاد کنـد و از سـوی وزارت خزانه‌داری پذیرفته باشد؟ در پاسخ وزارت خزانه‌داری بیان می‌کند که نمی‌تواند تعداد مشخصی را بیان کند و بانک خارجی بایـد تمام توان خود را برای شناسایی مشتری انجام دهد چـرا که در صورت نقض تحریم‌هـای آمریکا ایـن بانک خارجی است که مسئولیت دارد. معنی این سـؤال و پاسخ ایـن اسـت که هزینه و ریسک همکاری با بانک‌های ایرانی خارج شـده از تحریم هنوز بسیار بالاست.
یکی از واقعیت‌های دیگر که در طول اجـرای برجام به طور واضحی مشهود بود، ناتوانی مکانیزم حل اختلاف در نظر گرفته شده در برجام برای جلوگیری از نقض برجام از سوی آمریکا بود. این واقعیت ریشـه در طراحی صورت گرفته برای «مکانیزم ماشه» است. اکنون بسیار روشن است که مکانیزم ماشه یکطرفه و تنها برای تنبیه و مهار ایران طراحی شده است و برای همین چه ایران شاکی باشد و چه نباشد، در صورت استفاده کامل از مکانیزم حل اختلاف که در مواد ۳۶ و ۳۷ برجام تبیین شده است، متضرر خواهد شد و قطعنامه‌های سازمان ملل علیه ایران اعاده خواهند شد.
در صورتی که تجربـه اجرای توافق هسته‌ای نشان داد که طـرف نقض‌کننده ایران نیست و حتی یک سال پس از خارج شدن آمریکا از برجام به تمامی تعهدات خود عمل کرد، بلکه آمریکا است که به‌صورت مستمر توافق را نقض می‌کند. اما مکانیـزم حل اختلاف در مهار آمریکا ناتوان است. اصلاح این مکانیسم، یکی از مسائل مذاکرات جدید است. واقعیت دیگر، ضربه آمریکا به برجام است. واقعیت روشن این است که توافقی که یک‌بار بطور اساسی نقض شده است صرف بازگشت ظاهری طرف‌هـا بـه آن موجب کاهش ریسک نخواهد شد.
واقعیت دیگر که اجرای توافق نمایان ساخت، ناتوانی اروپا در حفظ توافـق است. خصوصـا بـعـد از خروج آمریکا از برجام این واقعیت بیش از پیش آشکار شـد. اروپا حتی نتوانست یک کانال مالی ایجاد کند، چه برسد که تعهـدات یازده گانه خود را عملی کند و در مقابل تحریم‌های آمریکا بایستد؛ و در نهایت ایـنکه شش دور مذاکرات وین برای احیای برجام، در حل موارد فوق‌الذکر ناکام بوده و برای همین وزیر امور خارجه ایران بیان کرد که مذاکرات را از بن‌بست‌های وین دنبال نخواهیم کرد. مذاکرات جدید باید بتواند برای موارد فوق به راه‌حل برسد.

۹۶ ماه پشت هم‌اندازی و ۲ ماهه طلبکار شدن!

استاندار سمنان در دولت سابق با طعنه زدن به دولت جدید می‌گوید: کشور نیاز به برنامه دارد و با آمال و آرزو نمی‌شود کشور را اداره کرد؛ هرچند که آرزو بر جوانان عیب نیست.
محمدرضا خباز، پیش از استانداری سمنان، «معاون امور تقنینی در معاونت پارلمانی رئیس‌جمهور» بود. اما در انتخابات مجلس نتوانست اعتماد مردم را کسب کند و راهی مجلس شود. وی در گفتگو با نامه‌نیوز مدعی شد: قرائن و شواهد نشان می‌دهد که دولت برنامه کارشناسی و دقیقی که مورد تایید و حمایت اقتصاددانان کشور باشد، در دست ندارد. وی افزود: وقتی دولت سیزدهم اعلام کرد «می‌خواهد مشکل معیشت مردم را حل و وضعیت اقتصاد را اصلاح کند»، باید برنامه روشنی را ارائه دهد، ظرف مدت سه ماه گذشته این دولت نشان داد برنامه‌ای برای تحقق این وعده‌ها ندارد بنابراین، این وعده‌ها در حد آرمان و آرزو است.
این فعال سیاسی اصلاح‌طلب اظهار کرد: دولت سیزدهم می‌گوید «آینده اقتصاد کشور را به برجام گره نمی‌زند»، اما واقعیت آن است که این آینده اقتصاد به برجام گره خورده است، چون بدون برجام دولت چگونه می‌خواهد اقتصاد کشور را با وجود تحریم به سامان کند. اصلا چنین چیزی قابل تصور نیست.
خباز ادامه داد: اقتصادی که تحت تسلط و سیطره تحریم است و رکود مزمن و تورم بالای ۵۰ درصد دارد، فقط معجزه می‌تواند آن را به سامان کند که معجزه هم امکان‌پذیر نیست. پس سوال از دولت این است که چگونه و با چه روشی می‌خواهد اقتصاد کشور را اصلاح کند؟ چه برنامه‌ای دارد؟ تا به حال برنامه‌ای از این دولت ندیدیم هرچند آقایان آمال و آرزو‌های فراوانی را بیان کردند.
وی افزود: اخیرا نیز آقایان گفتند «خبر‌های خوشی به مردم می‌دهند»، به نظرم آن‌ها نباید دیگر شعار اصلاح اقتصاد کشور را بدهند، چون خود این گفتن‌ها توقعات مردم را دائم افزون می‌کند حال آنکه با این چشم‌انداز مشخص است که چیزی برای مردم حاصل نمی‌شود. نتیجه هم آن خواهد بود که ناامیدی مردم از تصمیم‌سازان و تصمیم‌گیران روزبه‌روز زیادتر می‌شود. خباز اظهار کرد: از دولت آقای رئیسی برنامه ندیدیم، آنچه دیدیم شعار، آمال و آرزو بوده است. در واقع نوعی گفتاردرمانی است، البته این گفتاردرمانی هم دارد کم‌کم خاصیت خودش را از دست می‌دهد، چون مردم عموما این حرف‌ها را باور نمی‌کنند. ضرب‌المثلی هست که می‌گوید «آرزو بر جوانان عیب نیست»، اما با «آمال»، «آرزو»، «شاید» و «ممکن است» نمی‌شود کشور را اداره کرد. کشور نیاز به تدبیر و برنامه دارد. خطاب به این مقام دولت سابق باید گفت شما نه از «مردم» دم بزن و نه از «تدبیر» حرف بزن! چه اینکه مردم، همان‌هایی هستند که در انتخابات مجلس حاضر نشدند سر سوزنی به شما اعتماد کنند و به مجلس بفرستند. علت هم در «تدبیر»‌های برعکسی بود که در دوره مدیریتی شما دیده بودند.
کسانی درباره دو ماه مدیریت دولت می‌گوید «سه ماه گذشت و هیچ کاری نکردند»، که هر گاه در طول ۸ سال کارنامه مطالبه می‌شد و سرنوشت وعده‌ها مورد پرسش قرار می‌گرفت، می‌گفتند چه قدر بی‌طاقت هستید، باید صبر استراتژیک» (!) داشته باشید تا سیب و گلابی برجام برسد. بعد از ۸ سال هم مدعی شدند، می‌خواستیم کار کنیم، اما ترامپ نگذاشت! آن پشت هم‌اندازی ۹۶ ماهه کجا و این دستپاچگی دو ماهه کجا؟
شرم‌آور است مدیر دولت فشلی از تدبیر دم می‌زند که بسیاری از مدیرانش از رئیس دولت آموخته بودند هر وقت کار مطالبه شد، بگویند «تا تحریم‌ها برداشته نشود، هیچ کاری نمی‌شود کرد» و حال آن که وقتی همه امتیازات هسته‌ای را واگذار می‌کردند، مدعی بودند «همه تحریم‌های مالی و بانکی و نفتی و بیمه‌ای، یکجا با اجرای برجام لغو (و نه تعلیق) می‌شود».
همین‌ها بعد‌ها گفتند، ما «پیش‌بینی نمی‌کردیم» آمریکا زیر برجام بزند و از توافق خارج شود (!) آخر سر هم مدعی شدند «می‌خواستیم با دولت بایدن توافق کنیم و نظام نگذاشت» و حال آن که طبق گزارش‌های فاش شده از مذاکرات وین، دولت بایدن حاضر نشده بود حتی تحریم‌های ترامپی را متوقف کند یا تضمین بدهد که لااقل در دوره‌ای از دولت آمریکا خیانت خروج از برجام را تکرار نخواهد کرد. این فهرست طولانی بی‌تدبیری و سوء مدیریت، اسباب سرشکستگی امثال آقای خباز است.
آقای خباز در حالی تورم ۵۰ درصدی و تحریم‌های تلنبار شده را به رخ می‌کشد که می‌داند این رکورد تورمی و آن دو برابر شدن تحریم‌ها در پسابرجام، دستاورد دولت متبوع وی است. با این وجود وقاحت بالایی می‌خواهد که کسانی ۸ سال ویرانه کرده باشند و حالا به دولتی که دو ماه است تشکیل شده، بگویند چرا برنامه ندارید و چرا اوضاع را سر و سامان ندادید؟!
و بالاخره این که برخلاف فضاسازی افراطیون برای ناامیدسازی مردم، نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که بالای ۷۰ درصد مردم به رویکرد دولت آقای رئیسی امید و اعتماد دارند و ضمناً دشواری‌های کار او و دولتی را که تحویل گرفته، می‌دانند.

**************

روزنامه وطن امروز**

تماس تلفنی امیرعبداللهیان با همتای عراقی
ابراز خرسندی از سلامتی الکاظمی

در پی تلاش برای سوءقصد به جان مصطفی الکاظمی، نخست‌وزیر عراق، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان در تماس تلفنی با «فؤاد حسین» همتای عراقی خود با ابلاغ سلام رئیس‌جمهوری اسلامی ایران به مصطفی الکاظمی، از سلامتی نخست‌وزیر عراق کسب اطمینان و ابراز خرسندی کرد. در این گفت‌وگوی تلفنی امیرعبداللهیان چنین اتفاقاتی را علیه ثبات و امنیت کشور دوست عراق برشمرد که از سوی بدخواهان عراق جهت بر هم زدن آرامش عراق انجام می‌شود. در این گفتگو فؤاد حسین، وزیر خارجه عراق ضمن تشکر از اهتمام رئیس‌جمهوری اسلامی ایران و وزیر امور خارجه کشورمان و توضیح آخرین تحولات مرتبط با این حادثه، به نیابت از الکاظمی از رئیس‌جمهور کشورمان نیز تشکر کرد.
وی تأکید کرد: هیچ فردی در این حمله آسیب ندیده است و مقامات مسؤول عراقی پیگیر تحولات هستند.

* ایران سوءقصد به جان نخست‌وزیر عراق را محکوم کرد

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در پی سوءقصد به جان «مصطفی الکاظمی» نخست‌وزیر عراق، با محکوم کردن هدف قرار دادن نخست‌وزیر عراق، بر موضع ثابت و مستمر جمهوری اسلامی ایران در حمایت از ثبات، امنیت و آرامش در عراق تأکید کرد. سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه ضمن درخواست هوشیاری همگان نسبت به توطئه‌هایی که امنیت و پیشرفت عراق را هدف قرار داده است، این‌گونه حوادث را در راستای منافع طرف‌هایی خواند که طی ۱۸ سال گذشته به ثبات، امنیت، استقلال و تمامیت ارضی عراق تعرض کرده و با ایجاد گروه‌های تروریستی و فتنه‌انگیزی، در پی دستیابی به اهداف شوم منطقه‌ای خود بوده‌اند. خطیب‌زاده با ابراز خرسندی از سلامتی مصطفی الکاظمی، ابراز امیدواری کرد مردم، دولت و جریان‌های سیاسی عراق با اتحاد و همبستگی، موجبات توسعه و شکوفایی عراق را فراهم کنند.

***

انهدام شبکه سازمان‌یافته کلاهبرداری یونیک فاینانس

با اقدامات اطلاعاتی و عملیاتی سربازان گمنام امام زمان (عج)، بیش از ۱۵۰ نفر از سرشبکه‌ها و سرکرده‌های اصلی شرکت هرمی یونیک فاینانس (unique finance) در ۱۹ استان کشور شناسایی و با هماهنگی مرجع قضایی مورد ضربه قرار گرفتند. مؤسسان و مدیران این شرکت که از ایرانیان مقیم کشور‌های همسایه هستند با معرفی واهی این مجموعه به عنوان یک شرکت بین‌المللی و فعال در خرید و فروش سهام شرکت‌های معتبر در بورس‌های خارجی، با استفاده از روش‌های اغواگرانه و ادعای پرداخت سود‌های نامتعارف و دلاری، اقدام به شبکه‌سازی هرمی، ارائه توکن دیجیتال به نام UNQT و کلاهبرداری از تعداد زیادی از شهروندان در سراسر کشور کرده‌اند. با اقدامات صورت‌گرفته، ضمن جلوگیری از خروج حجم بالایی ارز از کشور، سایر اعضای فعال این شبکه هرمی تحت رصد اطلاعاتی قرار گرفته و پرونده قضایی مؤسسان و گردانندگان این شرکت هرمی، در دادگاه‌های ویژه رسیدگی به اخلال در نظام اقتصادی کشور، در دست رسیدگی و صدور حکم است.

***

هدف تحریم شکست اراده‌ها و خلع سلاح کشور است

رئیس سازمان انرژی اتمی با تاکید بر اینکه هدف تحریم شکست اراده‌ها و خلع سلاح کشور است، گفت: دشمن امروز با قدرت رسانه به دنبال نفوذ در جان ملت‌هاست.
محمد اسلامی در هفتمین همایش ملی پدافند کالبدی و حفاظت از زیرساخت‌های کشور اظهار داشت: امروز باید نسبت به رویکرد‌های استکبار جهانی در حوزه پدافند غیرعامل توجه داشته باشیم. رئیس سازمان انرژی اتمی اظهار داشت: در شرایط تحریمی باید متوجه آثار و آسیب‌های ناشی از آن نیز باشیم؛ هدف تحریم نفروختن یک وسیله و دانش نبوده، بلکه هدف آن ایجاد روحیه تسلیم و خلع سلاح است. در طول سنوات گذشته استکبار جهانی قبل از اینکه با کشوری وارد نزاع و درگیری شود، آن‌ها را خلع سلاح کرده و در واقع پیش از هر چیز صحنه ورود پیروزمندانه را برای خود ایجاد کرده است. اسلامی با تاکید بر اینکه استکبار جهانی هیچگاه وارد یک جنگ برابر نشده است، گفت: استکبار همواره تا مرحله خلع سلاح ملت‌ها پیش رفته تا صحنه فتح را برای خود زمینه‌سازی کند و در این راستا رسانه از مواردی است که استکبار جهانی از آن برای نفوذ در عمق جان مردم جهان و پیشبرد برنامه هایش استفاده می‌کند؛ دشمن در این حوزه از رسانه در جهت هویت‌زدایی و اصالت‌زدایی از مردم جهان استفاده می‌کند.

***

دستور وزیر کشور برای پیگیری بازنگری اختیارات استانداران

وزیر کشور دستور داد برای ارائه به هیات وزیران و به منظور افزایش ابتکار عمل استان‌ها و تمرکززدایی بیشتر، اختیارات استانداران به طور ویژه پیگیری و بازنگری شود.
احمد وحیدی در نشست مشترک شورای معاونان وزارت کشور به معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت کشور دستور داد به منظور افزایش ابتکار عمل استان‌ها، بازنگری اختیارات استانداران با رویکرد تمرکززدایی هرچه بیشتر و با جلب آخرین نظرات استانداران، به طور ویژه پیگیری و برای ارائه به هیات وزیران جمع‌بندی شود. وزیر کشور با اشاره به گزارش‌های استانداران درباره روند تحقق برنامه دولت در امر مسکن، خواستار پیگیری جدی موضوع از سوی معاونت عمرانی وزارت کشور و استانداران علاوه بر دستگاه‌های اجرایی مسؤول شد. در پایان نشست شورای معاونان وزارت کشور، از خدمات و تلاش‌های محمدابراهیم شوشتری، رئیس سابق مرکز حراست وزارت کشور قدردانی و برای هادی گودرزی، رئیس جدید این مرکز در ادامه مسیر آرزوی موفقیت شد.

**************

روزنامه خراسان**

تسهیلات جهش تولید مسکن به بانک‌ها ابلاغ شد

فارس- تسهیلات ساخت مسکن موضوع طرح جهش تولید و تامین مسکن به منظور ساخت یک میلیون واحد مسکونی در سال توسط بانک مرکزی به نظام بانکی ابلاغ شد. بر مبنای جزئیات این نامه، سقف فردی تسهیلات موضوع قانون جهش تولید مسکن در تهران ۴۵۰ میلیون تومان، شهر‌های بالای یک میلیون نفر جمعیت ۴۰۰ میلیون تومان، مراکز استان ۳۵۰ میلیون تومان، دیگر شهر‌های کشور ۳۰۰ میلیون تومان و در روستا‌ها ۲۵۰ میلیون تومان تعیین شده است.

ورود سازمان حمایت به ماجرای گران فروشی شرکت‌های لوازم خانگی

تسنیم- سازمان حمایت با اشاره به بررسی به عمل آمده بر قیمت فروش محصولات شرکت‌های تولیدکننده لوازم خانگی از آن‌ها خواسته است تا فهرست قیمت مقایسه‌ای مورد عمل آن شرکت، شامل قیمت کارخانه، عمده فروش و مصرف کننده مربوط به سال‌های ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ را ارسال کنند.

پیشنهاد بن غیر نقدی کارگران رد شد

ایسنا- در نخستین نشست شورای عالی کار دولت سیزدهم پیشنهاد غیر نقدی شدن بن خواربار کارگران مورد موافقت قرار نگرفت و نمایندگان کارگری بر لزوم ترمیم دستمزد و توزیع کالای تنظیم بازار به کارگران تاکید کردند.

قیمت رب گوجه همچنان بر مدار صعود

ایسنا- در حالی که حدود دو هفته پیش دبیر سندیکای صنایع کنسرو ایران، حداکثر قیمت یک قوطی رب گوجه فرنگی را ۳۸ تا ۴۰ هزار تومان اعلام کرده بود، مشاهدات میدانی حاکی از این است که این محصول تا ۴۷ هزار تومان هم به فروش می‌رسد.

**************

روزنامه ایران**

اهمال کاری بایدن عامل بن‌بست در گفتگو‌های هسته‌ای

خبر اول اینکه، نشریه «نشنال اینترست» امریکا در گزارشی به قلم «پل پیلار» به افزایش تکرار ادعا‌های بی‌اساس طیف جنگ‌طلب و مخالف برجام در امریکا علیه ایران در آستانه مذاکرات دور جدید پرداخته و نوشته: عدم بازگشت به تعهدات برجامی در سال جاری را می‌توان بیشتر به اهمال کاری دولت بایدن و ارائه خواسته‌های جدید نسبت داد نه اینکه تمایل ایران برای بازی جدید. به گزارش ایسکانیوز، در بخشی از این گزارش آمده: درخواست ایران برای «ضمانت» در برابر هرگونه خروج احتمالی ایالات متحده در آینده فراتر از توانایی هر رئیس جمهوری امریکاست، اما دولت بایدن با امتناع از ارائه تضمین پایبندی حتی در دوران تصدی خود کمکی به این مسائل نکرده است. به نوشته این رسانه امریکایی، پیشنهاد دنیس راس مبنی بر کاهش بخشی از تحریم‌هایی که قرار بود توسط برجام در ازای بازگشت کامل ایران به محدودیت‌های غنی‌سازی اورانیوم و سایر محدودیت‌ها برداشته شود، به شک و تردید ایرانیان در مورد قابل اعتماد بودن ایالات متحده کمکی نمی‌کند. تهران تقریباً هرگونه فرمولی را که منجر به فروش یک کالا برای دومین بار شود رد می‌کند؛ کاری که کره شمالی انجام داد. بار دوم قیمت بالاتر رفته بود.

بازداشت کارکنان شهرداری کهریزک به اتهام اختلاس

شنیدیم که، رئیس دادگاه کهریزک از دستگیری ۱۵ نفر از کارکنان و پیمانکاران شهرداری کهریزک به دلیل اختلاس، اخذ رشوه و تسهیل مال نامشروع از این شهرداری خبر داد. آرش ناصر پیرسرایی در گفتگو با تسنیم، افزود: اتهام افراد دستگیر شده اختلاس، ارتشا، مساعدت در اخذ رشوه، مذاکره جهت وصول وجه و تحصیل مال نامشروع و کلاهبرداری از شهرداری است. رئیس دادگاه کهریزک در ادامه گفت: ۱۵ نفر تا کنون در این زمینه دستگیر شده اند که اغلب از کارکنان و پیمانکاران بودند. تحقیقات در زمینه بررسی پرونده ادامه دارد.

انهدام شبکه سازمان یافته کلاهبرداری یونیک فاینانس

با خبر شدیم که، وزارت اطلاعات از انهدام شبکه سازمان یافته کلاهبرداری «یونیک فاینانس» و دستگیری اعضای اصلی شبکه در سطح کشور خبر داد. به گزارش ایسنا، در اطلاعیه وزارت اطلاعات آمده است: مؤسسین و مدیران این شرکت که از ایرانیان مقیم در کشور‌های همسایه می‎باشند؛ با معرفی واهی این مجموعه به عنوان یک شرکت بین‎المللی و فعال در خرید و فروش سهام شرکت‎های معتبر در بورس‎های خارجی، با استفاده از روش‌های اغواگرایانه و ادعای پرداخت سود‌های نامتعارف و دلاری، اقدام به شبکه سازی هرمی، ارائه توکن دیجیتال به نام UNQT و کلاهبرداری از تعداد زیادی از شهروندان در سراسر کشور نموده‎اند.

ابزار‌های قدرت نمایی ایران در خلیج فارس

خبر دیگر اینکه، یک اندیشکده امریکایی در تحلیلی به زمینه‌های قدرت دریایی ایران در خلیج فارس و تنگه هرمز پرداخته و نوشته است: ایران ابزار‌های مختلفی بویژه از طریق نیرو‌های دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با استفاده از هزاران مین دریایی، قایق‌های تندرو مسلح و زیردریایی‌های کوچک در اختیار دارد و ایرانی‌ها قدرت نظامی برتر خود در خلیج فارس و تنگه هرمز را به عنوان تضمین کننده امنیت انرژی جهان نشان می‌دهند. به گزارش فارس، اندیشکده «میدل ایست» نوشت: برخی ناظران بر این باورند که بستن تنگه هرمز برای چندین سال تنها به ۳۰۰ مین نیاز دارد و نیروی دریایی ایالات متحده برای مقابله با این تهدید در کوتاه مدت تا میان مدت کاملاً ناتوان است. ایران علاوه بر سرعت، تلاش کرده است تا توانایی شلیک موشک‌های خود را نیز بهبود بخشد.

نفوذ هکری جدید به سرور‌های اطلاعاتی اسرائیلی

دست آخر اینکه، منابع رسانه‌ای صهیونیستی از نفوذ هکری جدید گروه «عصای موسی» به سرور‌های اطلاعاتی شرکت‌های اسرائیلی خبر دادند. به گزارش فارس، این گروه در ساعات پایانی شب شنبه، با حمله به سرور‌های اطلاعاتی شرکت‌های اسرائیلی، اسنادی از جمله شناسنامه، اوراق دفاتر وکلا، چک‌ها، گزارش‌های مالی و ... به دست آمده در این حمله هکری را فاش کرد.
پایگاه عبری «واللا»، روز یکشنبه به نقل از «مای بروکس - کمبلر» کارشناس سایبری نوشت که گروه هکری عصای موسی، همانند گروه هکری سایه سیاه «(Black Shadow)، از یک ماه پیش در پی انتشار گزارش‌های متعدد در حساب کاربری خود در اپلیکیشن تلگرام مبنی بر هک موفقیت‌آمیز طرف‌های اسرائیلی، معروف شد. وی اذعان داشت که به نظر می‌رسد که تمرکز بر روی هدف قرار دادن آگاهی عمومی در اسرائیل باشد نه کسب درآمد اقتصادی یا چیزی شبیه آن.

**************

روزنامه شرق**

سودانی‌ها دوباره به خیابان آمدند

معترضان سودانی برخی خیابان‌های اصلی در خارطوم، بحری و ام‌درمان را در مخالفت با کودتای نظامی در این کشور بستند. به گزارش ایسنا، به نقل از روزنامه رأی‌الیوم، معترضان سودانی مخالف کودتا شامگاه شنبه برخی خیابان‌های اصلی در خارطوم و شهر‌های بحری و ام‌درمان را در راستای فراخوان‌ها برای نافرمانی مدنی بستند. اما طبق گزارش‌ها صبح روز یکشنبه برخی فروشگاه‌ها در خارطوم باز بودند و برخی دیگر بسته بودند و شاهدان عینی از ایجاد ایست‌هایی در برخی خیابان‌های ام‌درمان و بحری خبر دادند. جمعیت مشاغل سودان، از رهبران اعتراضات ۲۰۱۹ که به سرنگونی نظام عمر البشیر، رئیس‌جمهوری سابق منجر شد، خواسته بود برای نافرمانی مدنی فراگیر طی یکشنبه و امروز آماده شوند. این جمعیت اعلام کرد: مردم سودان با کودتای نظامی مخالف‌اند. نافرمانی مدنی یکی از انواع مقاومت مسالمت‌آمیز در برابر نظام‌های دیکتاتوری و به معنای مخالفت با تعامل با تصمیمات کودتاچیان است. عبدالفتاح البرهان، فرمانده ارتش سودان ۲۵ اکتبر از اعلام حالت فوق‌العاده و انحلال شورای حاکمیتی و کابینه خبر داد.

مخالفت اسرائیل با بازگشایی کنسولگری آمریکا در قدس

دولت جو بایدن، رئیس‌جمهوری ایالات متحده، تصمیم گرفته است کنسولگری خود برای امور فلسطینیان را در بیت‌المقدس (اورشلیم) بازگشایی کند، اما این موضوع با اعتراض اسرائیل روبه‌رو شده است. به گزارش دویچه‌وله، کنسولگری آمریکا برای رسیدگی به امور فلسطینیان در بیت‌المقدس از سوی دولت دونالد ترامپ، سلف بایدن تعطیل شده بود. ترامپ در عین حال سفارت آمریکا در اسرائیل را از تل‌آویو به اورشلیم منتقل کرده بود؛ موضوعی که با استقبال اسرائیل و مخالفت فلسطینیان روبه‌رو شده بود. پس از این انتقال همچنین کنسولگری و سفارت آمریکا در قدس ادغام شدند.
فلسطینیان، منطقه شرق بیت‌المقدس را پایتخت آینده دولت خود می‌دانند و ازاین‌رو، انتقال سفارت آمریکا به بیت‌المقدس را ناقض راه‌حل دو دولت برای بحران خاورمیانه تلقی می‌کنند.
به گزارش رویترز، دولت بایدن برای بهبود مناسبات آمریکا با فلسطینیان تلاش دارد تا کنسولگری خود را در بخش شرقی بیت‌المقدس بازگشایی کند، اما این در حالی است که دولت بایدن هنوز تاریخ مشخصی برای اجرائی‌کردن این سیاست اعلام نکرده است.
در همین رابطه، نفتالی بنت، نخست‌وزیر اسرائیل به برنامه دولت بایدن اعتراض کرده است. او گفته است: «موضع من و چیزی که به اطلاع آمریکایی‌ها نیز رسانده‌ام، این است که در اورشلیم محلی برای ایجاد کنسولگری آمریکا در امور فلسطینیان وجود ندارد». او ادامه داد که تل‌آویو به دور از هیاهو از موضع خود درباره برنامه آمریکا در زمینه بازگشایی کنسولگری آن کشور در اورشلیم دفاع خواهد کرد.
از سوی دیگر، یائیر لاپید، وزیر خارجه اسرائیل نیز گفته است که محل مناسب برای دفتر کنسولگری آمریکا نه در اورشلیم بلکه در رام‌الله و در کرانه باختری رود اردن است. او می‌گوید: «اگر آمریکایی‌ها بخواهند کنسولگری خود را در رام‌الله باز کنند، ما هیچ مشکلی با آن نداریم».
این در حالی است که سخنگوی محمود عباس، رهبر تشکیلات خودگردان فلسطینی با گشایش کنسولگری آمریکا در رام‌الله مخالفت کرده است. نبیل ابو ردینه گفته است: «ما تنها کنسولگری آمریکا در بیت‌المقدس، در پایتخت دولت فلسطینی را می‌پذیریم. این آن چیزی است که دولت آمریکا اعلام کرده و متعهد به اجرای آن شده است».
طبق این گزارش، سخنگوی سفارت آمریکا در اورشلیم از اعلام موضع درباره موضوع بازگشایی کنسولگری آن کشور خودداری کرده است. این در حالی است که آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا ماه گذشته اعلام کرده بود که دولت این کشور با هدف بهبود مناسبات خود با فلسطینیان در زمینه بازگشایی این کنسولگری در اورشلیم اقدام خواهد کرد.
در همین حال، برایان مک‌کیون، دستیار امور اداری وزیر خارجه ایالات متحده، در پاسخ به سؤالی درباره بحران افتتاح کنسولگری آمریکا در بیت‌المقدس گفت: «به باور من، گشایش هرگونه اداره دیپلماتیک نیاز به موافقت کشور میزبان دارد».

*************************************************************

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات