تاریخ انتشار : ۱۹ آبان ۱۴۰۰ - ۰۶:۳۷  ، 
کد خبر : ۳۳۴۵۲۲

اخبار ویژه ۱۹ آبان

روزنامه کیهان**

تولید گاز طبیعی در ایران با وجود تحریم‌ها ۴ برابر شده است

اداره اطلاعات انرژی آمریکا اعلام کرد ایران توانسته تولید گاز طبیعی خود را در دو دهه گذشته با وجود تحریم‌های گسترده، بیش از ۴ برابر افزایش دهد.
«اداره اطلاعات انرژی آمریکا» (EIA) در گزارشی تاکید کرد: ایران در فاصله سال‌های بین ۱۹۹۹ تا ۲۰۱۹ میزان تولید سالانه گاز طبیعی خود را از ۲ به بیش از ۸/۴ تریلیون فوت مکعب افزایش داده که حاکی از رشد ۴ برابری است.
بر اساس این گزارش؛ علیرغم تحریم‌ها، تولید گاز طبیعی خشک ایران در ۲۰ سال گذشته به طور پیوسته افزایش یافته است.
علیرغم تحریم‌های بین‌المللی، ایران در سال ۲۰۱۹، بیش از ۸.۴ تریلیون فوت مکعب (Tcf) گاز طبیعی خشک تولید کرد که این کشور را به سومین تولیدکننده بزرگ گاز طبیعی خشک جهان پس از ایالات متحده و روسیه تبدیل کرد.
تولید گاز طبیعی در ایران طی ۲ دهه گذشته علیرغم تحریم‌هایی که بر صادرات انرژی، تراکنش‌های مالی و واردات برخی فناوری‌های ایران تاثیر گذاشته، به‌طور پیوسته رشد کرده است. تقاضای گاز طبیعی داخلی ایران که تحریم‌ها بر آن تاثیری ندارد، محرک اصلی رشد تولید گاز طبیعی ایران بوده است.
بیشتر رشد تولید گاز طبیعی ناشی از توسعه میدان دریایی پارس جنوبی در خلیج‌فارس است که در سال ۱۹۹۰ کشف شد. تولید گاز طبیعی در پارس جنوبی در سال ۲۰۰۳ آغاز شد و تاکنون ۲۳ فاز از ۲۴ فاز توسعه آن در دست بهره‌برداری است. اگرچه همه فاز‌های پارس جنوبی به حداکثر ظرفیت تولید خود نرسیده‌اند. میدان گازی پارس جنوبی با حداکثر ظرفیت می‌تواند سالانه ۹/۴۹ تریلیون فوت مکعب گاز طبیعی تولید کند.
تقریبا تمام گاز طبیعی تولید شده ایران در سال ۲۰۱۹ در داخل کشور مصرف شده است و در سال ۲۰۱۹، ایران به جز سه کشور دیگر یعنی آمریکا، روسیه و چین، بیشترین میزان گاز طبیعی را مصرف کرده است.
ایران همچنین حجم نسبتا کمی گاز طبیعی را به صورت منطقه‌ای از طریق خطوط لوله مبادله می‌کند. از سال ۲۰۱۷ که صادرات ایران به عراق آغاز شد، صادرات گاز طبیعی ایران به میزان قابل توجهی افزایش یافته است. ایران در سال ۲۰۱۹ به ترکیه، ارمنستان، آذربایجان و عراق گاز طبیعی صادر کرد.

از برجام توقع نداشته باشید، اما اقتصاد را به آن گره بزنید (!)

روزنامه اعتماد در حالی که آبان ۹۸ ادعا می‌کرد «هدف از برجام اقتصادی نبود»، اکنون در آبان ۱۴۰۰ می‌نویسد: دولت رئیسی نباید اقتصاد کشور را از برجام جدا کند (!)
به گزارش «مشرق»، بخشی از جریان اصلاح‌طلب نه تنها معیشت مردم را به مذاکرات هسته‌ای گره زده است، بلکه در پی تعمیم این مسئله به دیگر حوزه‌ها و از جمله توان دفاعی و قدرت منطقه‌ای ایران است.
در دی‌ماه ۱۳۹۷ در مقطعی که ۳ سال از موعد اعلام شده توسط مقامات دولت سابق درخصوص لغو یک باره تحریم‌ها سپری شده بود، «محمدجواد ظریف» وزیر خارجه دولت روحانی در گفت‌و‌گویی اظهار داشت: «هدف از برجام اصلا اقتصادی نبود»!
این اظهارنظر با واکنش منفی افکار عمومی مواجه شد. چرا که مقامات ارشد دولت روحانی به دفعات، همه امور کشور را به برجام گره زده و توافق هسته‌ای را فتح‌الفتوح اقتصادی نامیده و بار‌ها وعده سیب و گلابی‌های برجام را مطرح کردند.
نکته قابل تأمل اینجاست که در آن مقطع رسانه‌ها و فعالین اصلاح‌طلب اصلا به وزیر خارجه دولت سابق اعتراض نکرده و نگفتند که چرا می‌گویید «هدف از برجام اصلا اقتصادی نبود»؟!
اما به غیر از وزیر خارجه دولت روحانی، دیگر مقامات دولت وی نیز در اظهارات جداگانه تأکید کردند که هدف از برجام اصلا اقتصادی نبود. برای نمونه، در آبان ۱۳۹۸ «غلامرضا انصاری» معاون وقت دیپلماسی اقتصادی وزارت خارجه در مصاحبه با روزنامه اعتماد گفت: «هدف برجام اقتصادی نبود... ما در مذاکرات هسته‌ای به‌دنبال حق مسلم خود برای غنی‌سازی بودیم. حرف ما این بود که دنیا باید غنی‌سازی ایران را به رسمیت بشناسد. این مسئله برای ما مهم‌تر از مسائل اقتصادی بود».
حالا روزنامه اعتماد در شماره ۱۶ آبان، در مطلبی با عنوان «اگر من در جلسه بودم» نوشته: «جناب رئیس‌جمهور!... امیدوارم نفرمایید که ما نمی‌خواهیم اقتصاد کشور را به برجام و مذاکرات وین گره بزنیم. این‌ها در واقع به یکدیگر گره خورده‌اند و جداکردنی نیستند... بدون تعارف بگویم که تا تحریم هست، کاری از پیش نخواهید برد یا با مشکلات زیادی مواجه خواهید بود».
در حقیقت جماعتی که در دولت قبل علی‌رغم وعده لغو یک‌باره تحریم‌ها به‌واسطه برجام، بعد‌ها آن را انکار کرد و مدعی شد «هدف از برجام اصلا اقتصادی نبود»!، حالا به دولت جدید خرده گرفته که چرا می‌خواهید به «شرطی‌سازی اقتصاد» و گره زدن معیشت مردم به خشم و لبخند مقامات آمریکایی و اروپایی پایان دهید؟
یادآور می‌شود روزنامه اصلاح‌طلب «آرمان» تیر ۹۸ در مطلبی تصریح کرده بود: «متأسفانه برجام به شکلی تنظیم شده که هرگونه بی‌تعهدی ایران در مقابل برجام همراه با هزینه است و در مقابل اقدامات آمریکا و کشور‌های اروپایی علیه برجام بدون هزینه و یا با هزینه‌های کمی‌همراه خواهد بود. در نتیجه اشکال از ذات برجام است... هنگامی‌که توافقی امضا می‌شود که ماهیت ساختاری ندارد و فاقد رویکرد‌های الزام‌آور برای طرف مقابل است و در نتیجه احتمال برگشت تحریم‌ها وجود دارد، طبیعی است که دستاورد قابل توجهی به دست نخواهد آمد».
جماعتی که در سال ۹۲ مدعی بودند که اگر رئیسی یا قالیباف رئیس‌جمهور شود، دلار ۵ هزار تومان شده و شرایطی کشور بحرانی و بغرنج می‌شود، در ادامه دلار ۳۲ هزار تومانی را به مردم تحمیل کرد. حالا همان طیف، جداکردن سفره مردم از برجام را به شوخی تشبیه کرده است.
جریانی که در ۸ سال گذشته با سوءمدیریت و قصور و تقصیر‌های فراوان، تورم افسارگسیخته را به مردم تحمیل کرد، در حال حاضر نیز با تمسخر ایده‌های کاربردی و راهگشا، همچنان در پی استمرار وضعیت خسارت باری است که خود نسخه آن را پیچیده است.

۳۰۰ مین برای بستن تنگه هرمز توسط ایران کافی است

اندیشکده آمریکایی «خاورمیانه» در ارزیابی توان نظامی جمهوری اسلامی ایران نوشت: ایران قادر به بستن تنگه هرمز است.
اندیشکده خاورمیانه با بیان اینکه ایران، توانایی خود را در تامین امنیت انرژی جهان در خلیج فارس و تنگه هرمز نشان داده، می‌نویسد: بستن تنگه برای چندین سال تنها به ۳۰۰ مین نیاز دارد و نیروی دریایی ایالات متحده برای مقابله با این تهدید در کوتاه‌مدت تا میان‌مدت کاملاً ناتوان است. به یقین تهدید عمده، زرادخانه فزاینده موشک‌های ضد کشتی ایران با برد‌های مختلف است.
اندیشکده «میدل‌ایست» در بخش‌هایی از گزارش مفصل خود نوشت: تنگه هرمز یکی از مهم‌ترین تنگه‌های دریایی جهان برای عرضه جهانی نفت و گاز طبیعی است. موضوع دریانوردی در این تنگه مدت‌هاست که منبع تنش بوده است. در حالی که هرگونه تلاش از سوی ایران برای بستن تنگه هرمز نامحتمل به‌نظر می‌رسد، با این حال، رویداد‌های سه سال گذشته نشان داد که ایران همچنان می‌تواند بدون افزایش خطر رویارویی نظامی با غرب، مشکلاتی را در این تنگه ایجاد کند.
ایران ابزار‌های مختلفی در این مسیر به‌ویژه از طریق نیرو‌های دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با استفاده از هزاران مین دریایی، قایق‌های تندرو مسلح و زیر دریایی‌های کوچک در اختیار دارد و ایرانی‌ها قدرت نظامی برتر خود در خلیج فارس و تنگه هرمز را به‌عنوان تضمین‌کننده امنیت انرژی و جهان نشان می‌دهند.
ایران یکی از دو کشور دارای موقعیت خوب در خلیج فارس است که از طولانی‌ترین خط ساحلی بهره می‌برد و تقریباً به آن کنترل عملی دارد. ایران به تمام مسیر‌های کشتیرانی منتهی به تنگه هرمز دسترسی دارد.
نیروی دریایی سپاه از ترکیب متعارف و غیرمتعارف، با انگیزه‌های مذهبی در انجام مأموریت‌های خود بهره می‌برد. ساده‌ترین و موثرترین راه برای ایران، مسدود کردن خطوط کشتیرانی و آبراه‌ها با اثرات بازدارنده و روانی مین‌گذاری یا حتی تهدید به مین‌گذاری است.
برخی ناظران بر این باورند که بستن تنگه هرمز برای چندین سال تنها به۳۰۰ مین نیاز دارد و نیروی دریایی ایالات متحده برای مقابله با این تهدید در کوتاه‌مدت تا میان‌مدت کاملاً ناتوان است.
ایران علاوه بر سرعت، تلاش کرده تا توانایی شلیک موشک‌های خود را نیز بهبود بخشد.
چندی قبل نیز یک نشریه آمریکایی نوشت، موثرترین و اثبات شده‌ترین سلاح ایران در تنگه‌هرمز مین‌های دریایی است. نشریه «نشنال اینترست» در گزارشی با پرداختن به ادعای اخیر آمریکا در زمینه آزمایش موشک از سوی ایران نزدیک یکی از ناو‌های هواپیمابر آمریکا در خلیج فارس هنگام عبور از تنگه‌هرمز، به توانایی ایران در غرق کردن کشتی‌های قدرتمند نیروی دریایی ایالات متحده اشاره کرد.

اسرائیل هیوم: از نگاه ایران آمریکا فقط زبان زور را می‌فهمد

تحلیلگر روزنامه صهیونیستی می‌گوید: ایران خواسته‌های خود را با زبان قدرت به آمریکا تحمیل می‌کند.
إیال زیسر معاون رئیس‌دانشگاه تل‌آویو، در روزنامه «اسرائیل هیوم» نوشت: سیاست خارجی ایران بر این اصل استوار است که آمریکا جز زبان زور نمی‌فهمد و به این ترتیب اقدامات خود را پیش می‌برد. مراکز تصمیم گیری در ایران از زمانی که دوران آیت‌الله خمینی بر سفارت آمریکا تسلط یافتند، سیاست خود را تغییر نداده‌اند.
وی می‌افزاید: ایران می‌خواهد فرصت به دست آورد و تا به این لحظه حاضر نشده تا برای دستیابی به توافق جدید در مورد برنامه هسته‌ای خود، با غرب وارد مذاکرات جدید شود. تهران همچنان به سیاست خود مبنی بر اعمال فشار برای رسیدن به اهداف خود ادامه می‌دهد.
سیاست خارجی قاطع ایران با انتخاب «ابراهیم رئیسی» به عنوان رئیس‌جمهوری، سرسخت‌تر هم شده است. تهران پس از انتخاب رئیس‌جمهوری جدید به پیشبرد برنامه هسته‌ای خود شدت بیشتری بخشیده است و به طور رسمی اعلام کرد که میزان غنی‌سازی اورانیوم را چهار برابر افزایش داده است.
ایرانیان حملات خود علیه آمریکا را شدت بخشیده‌اند و برای بیرون راندن آن‌ها از مناطق تحت نفوذ خود در سوریه، عراق و یمن تلاش کرده و می‌کنند.
علاوه‌بر موارد یاد شده، ایران پس از حمله نظامی به پایگاه آمریکا در عراق، عملیات خود را به اوج رسانده، اما واکنش واشنگتن به این عملیات، کاملا برعکس تمامی پیش‌بینی‌های به عمل آمده بود. اقدامات بی‌شرمانه ایران به جای آنکه با واکنش نظامی آمریکا همراه شود، تمایل واشنگتن را جهت دستیابی به توافق با تهران افزایش داد.
ایران با در پیش گرفتن چنین رویکردی می‌تواند با قدرت در مذاکرات حاضر شود، بدون آنکه در معرض فشار‌های آمریکا قرار گیرد. این احتمال وجود دارد که جلب رضایت ایران در نهایت امر و امضای توافق هسته‌ای، برای تهران یک سود صد در صد به همراه داشته باشد.
توافق جدید در صورت تحقق، نخواهد توانست ایران را از ادامه برنامه هسته‌ای بازدارد، زیرا این برنامه به نقطه بی‌بازگشتی رسیده و تهران رسما و علنا چنین واقعیتی را اعلام کرده و غرب را وادار خواهد نمود تا برنامه هسته‌ای این کشور را به عنوان حق مسلم به رسمیت شناخته و به آن مشروعیت ببخشند.

هاآرتص: تحرکات ضدایرانی اسرائیل از سر ناامیدی است

یک روزنامه صهیونیستی می‌گوید: بسیاری از تحرکات ضدایرانی اسرائیل، فاقد تأثیر و صرفا ناشی از ناامیدی است.
روزنامه هاآرتص در تحلیلی خاطرنشان کرد: آمریکا هشدار‌های روزانه اسرائیل درباره ایران را نادیده می‌گیرد. فراتر از کمپین دیپلماسی عمومی، حملات سایبری و حملات در سوریه نیز که منتسب به اسرائیل نتوانسته دولت بایدن را برای افزایش فشار بر تهران تحریک کند. مشخص نیست که فعالیت‌های اسرائیل تا چه حد به جلوگیری از دستیابی ایران به اهداف استراتژیک خود کمک می‌کند. اما یک چیز بسیار واضح است، آن هم اینکه به ندرت یک روز می‌گذرد که برخی از مقامات ارشد اسرائیلی علیه ایران سخنی نگویند.
اخیراً نخست‌وزیر نفتالی بنت با ساندی‌تایمز و رئیس بخش برنامه‌ریزی استراتژیک ستاد کل ارتش اسرائیل، سرلشکر تل کلمان با روزنامه بحرینی الایام مصاحبه کرده‌اند. بنت حرف‌های نسبتاًً کهنه خود در مورد ایران را تکرار کرد. او قول داد هر کاری که لازم است برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای انجام دهد. کلمن هم اعلام کرد که اسرائیل به راه‌حلی برای بحران هسته‌ای از طریق مذاکره معتقد است و اگر هیچ راه‌حلی پیدا نشد، به‌دنبال اقدام نظامی بین‌المللی علیه ایران خواهد بود. او یکی از باهوش‌ترین و عاقل‌ترین افسران نیرو‌های دفاعی اسرائیل است، اما مشخص نیست که یک ژنرال یونیفرم‌پوش در اسرائیل چه شغلی دارد که اظهارات سیاسی می‌کند، به‌ویژه زمانی که یک جبهه فعال بین‌المللی علیه ایران رویایی دست‌نیافتنی به‌نظر می‌رسد.
در هر صورت، این اظهارات تغییر چندانی ایجاد نخواهد کرد، همان‌طور که تصویر یک بمب‌افکن آمریکایی که توسط هواپیما‌های اسرائیلی در حریم هوایی خاورمیانه اسکورت می‌شود، هیچ‌کس را در تهران نمی‌ترساند..
اسرائیل، اقدامات غیرعادی انجام می‌دهد. بنا بر گزارش‌ها، روز شنبه، چهارمین حمله هوایی در ماه گذشته در نزدیکی دمشق انجام شد. حتی حمله سایبری به سامانه سوخت در ایران هم به اسرائیل نسبت داده شد. اما آیا چنین اقداماتی، نتایج ملموسی به همراه دارد؟ ثانیا، از آنجا که اسرائیل در حوزه امنیت سایبری نمی‌تواند سپر حفاظتی را بر روی هر وب‌سایت مورد علاقه ایرانی‌ها مستقر کند، آیا خود را در برابر حملات متقابل آسیب‌پذیر باقی نمی‌گذارد؟ شایان ذکر است که حملات دریایی اسرائیل، اخیراً به‌دنبال یکسری حملات تلافی‌جویانه ایران کاهش یافته است.
در هر صورت، تأثیر استراتژیک این عملیات در بهترین حالت جزئی به‌نظر می‌رسد. این اقدامات، ایران را در شرایطی که طی سال‌ها تحت تحریم‌های آمریکا دوام آورده، از بین نخواهد برد.
تا حد زیادی، سطح بالای فعالیت اسرائیل ناشی از ناامیدی است و هیچ تغییر استراتژیک در وضعیت منطقه‌ایجاد نکرده است.
مهم‌ترین اقدام که اخیرا صورت گرفته، خروج مداوم آمریکا از آسیای مرکزی و خاورمیانه است. در این ارتباط باید اشاره کرد که واشنگتن به‌طور کامل از افغانستان خارج شد و در حال کاهش مشارکت خود در خاورمیانه است. ایران می‌تواند نقشه را به خوبی بخواند، همان‌طور که نزدیکی فزاینده‌اش با چین و تلاش‌هایش برای آشتی با کشور‌های مسلمان عمدتاً سنی خلیج فارس نشان می‌دهد.
اسرائیل توانسته به ایرانی‌ها نیش بزند و گهگاه مشکلاتی به‌وجود بیاورد، اما چیزی بیش از این نبوده است.
یکی از ذی‌نفعان اصلی رویکرد جدید ایالات متحده، رژیم اسد در سوریه است که به تدریج کنترل خود را بر این کشور بازگردانده است. با حمایت روسیه و ایران و کاهش علاقه آمریکا به مسائل خاورمیانه، رئیس‌جمهور بشار اسد کمتر نگران ثبات رژیم خود است.
این تغییر همچنین در نحوه برخورد کشور‌های عمدتاًً مسلمان سنی منطقه با رژیم اسد مشهود است. برخی تجارت با آن را از سر گرفته‌اند. برخی نیز بار دیگر آشکارا با مقامات ارشد دولتی در دمشق گفتگو می‌کنند.

**************

روزنامه وطن امروز**

دعوت اژه‌ای از کشور‌های جهان برای توسعه دیپلماسی قضایی

رئیس دستگاه قضا روز گذشته در جمع سفرای بیش از ۶۵ کشور جهان و همچنین روسای سازمان‌های بین‌المللی مقیم، با اشاره به ضرورت ایجاد درک و فهم مشترک پیرامون مسائل حقوق بشری در راستای رهنمون‌سازی انسان به سعادت و تکامل، گفت: انسان‌ها و سردمداران رژیم‌های سیاسی‌ای که از مسیر صلح‌طلبی و عدالت‌خواهی خارج شده‌اند، نمی‌توانند منادی دفاع از حقوق بشر و پیام‌آور صلح و آزادی باشند. به گزارش مرکز رسانه قوه قضائیه، حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی‌اژه‌ای با طرح این پرسش که آیا دنیای کنونی یک دنیای عاری از خشونت و تبعیض است؟ گفت: اکنون در عصر و دنیایی به سر می‌بریم که برخی رژیم‌های خودکامه و تروریست به بهانه‌های واهی قریب به ۲ دهه کشوری دیگر را اشغال می‌کنند و به کشتار و آواره کردن و تحقیر مردم آن کشور و انهدام زیرساخت‌های آن می‌پردازند، یا برخی رژیم‌های مستکبر و مرتجع دیگر با تجاوز به سایر کشور‌ها، مردمان آن‌ها را به خاک و خون می‌کشند و حتی از انداختن بمب در مجالس عروسی و عزای آن‌ها نیز اجتناب نمی‌کنند و شنیع‌ترین جنایات را مرتکب می‌شوند. رئیس دستگاه قضا با انتقاد از رویه کشور‌هایی که جنایات آشکار علیه جان مردمان دنیا را نادیده می‌انگارند و در مقابل در قبال مسائل خاص به هیاهو و غوغاسالاری می‌پردازند، گفت: امروز جامعه بشری برای رفع انواع و اقسام ظلم‌هایی که به انسان‌ها در گوشه و کنار دنیا روا می‌شود باید به ادراک مشترکی نائل شود و پیشنهاد ما در این زمینه آن است که مقوله دیپلماسی قضایی تقویت شود تا بلکه با تاثیر نگرفتن از مسائل سیاسی حاکم بر دنیا، با رویه حقوقی مستقل به کمک حقوق بشر بیاییم. حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی‌اژه‌ای با تشریح مقوله دیپلماسی قضایی گفت: طبق آنچه امروز مرسوم است محتوای دیپلماسی بیشتر متضمن مسائل سیاسی و اقتصادی است، لذا ضرورت دارد محتوای قضایی نیز وارد این عرصه شود؛ بر همین مبنا قوه قضائیه جمهوری اسلامی ایران آمادگی کامل دارد تا در راستای توسعه دیپلماسی قضایی به بسط ارتباطات حقوق بشری با سایر کشور‌های دنیا بپردازد و با مطالعات مشترک و جلسات مداوم در راستای رسیدن به ادراک و فهم مشترک در امر حقوق بشر با سایر کشور‌ها و جوامع گام بردارد و از این طریق در جهت مقابله با انواع و اقسام ظلم‌های روا شده در دنیای کنونی و همچنین مقابله با مفاسدی نظیر جریان‌های تروریستی، کارتل‌های مواد مخدر، پولشویی و... گام بردارد. حجت‌الاسلام والمسلمین اژه‌ای گفت: امروز دستگاه قضایی ایران آغوش خود را برای همکاری با دستگاه‌های قضایی کشور‌های جهان در جهت مبارزه با همه مصادیق ظلم و تعدی به حقوق بشر باز کرده است.

***

قالیباف:
وحدت و انسجام قوای سه‌گانه فرصتی استثنایی برای حل معضلات کشور است

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفت در جلسه مشترک کمیسیون امنیت ملی با رئیس مجلس، بر لزوم استفاده از فرصت استثنایی هماهنگی قوا برای حل معضلات اساسی کشور تاکید شد. به گزارش فارس، محمود عباس‌زاده، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در تشریح جلسه دیروز این کمیسیون گفت: جلسه امروز کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی با آقای قالیباف، رئیس مجلس برگزار شد. اعضای کمیسیون نظرات خود را ارائه کرده و رئیس مجلس نیز تحلیلی درباره شرایط کشور و منطقه ارائه کرد. عباس‌زاده افزود: آقای قالیباف گفت انسجام و وحدت و هماهنگی بین قوای سه‌گانه که در شرایط فعلی وجود دارد، یک فرصت استثنایی برای حل معضلات اساسی کشور است و باید از این فرصت استفاده کنیم. وی ادامه داد: همچنین رئیس مجلس فرصت‌ها را به ۲ بخش پرریسک و کم‌ریسک تقسیم کرد و گفت: عقلانیت مدیریتی ایجاب می‌کند این فرصت‌ها را بموقع تشخیص داده و متناسب با نوع فرصت از آن استفاده کنیم. عباس زاده اضافه کرد: آقای قالیباف پیشنهاد کرد پیرامون دستورکار‌های اولویت‌دار و مهم کمیسیون از جمله مساله هسته‌ای نشست‌های مجزای دیگری برگزار شود.

***

جزئیات انهدام شبکه کلاهبرداری یونیک فاینانس

با اقدامات اطلاعاتی - عملیاتی سربازان گمنام امام زمان (عج) بیش از ۱۵۰ نفر از سرشبکه‌ها و سرکرده‌های اصلی شرکت هرمی یونیک فاینانس (unique finance) در ۱۹ استان کشور شناسایی شدند و ضرباتی بر آن‌ها وارد شد. در اطلاعیه وزارت اطلاعات در این باره آمده است: مؤسسان و مدیران این شرکت که از ایرانیان مقیم در کشور‌های همسایه می‎باشند؛ با معرفی واهی این مجموعه به عنوان یک شرکت بین‎المللی فعال در خرید و فروش سهام شرکت‎های معتبر در بورس‎های خارجی، با استفاده از روش‌های اغواگرانه و ادعای پرداخت سود‌های نامتعارف و دلاری، اقدام به شبکه‌سازی هرمی، ارائه توکن دیجیتال به نام UNQT و کلاهبرداری از تعداد زیادی از شهروندان در سراسر کشور کرده‌اند. با اقدامات صورت گرفته، ضمن جلوگیری از خروج حجم بالایی ارز از کشور، سایر اعضای فعال این شبکه هرمی تحت رصد اطلاعاتی قرار گرفته و پرونده قضایی مؤسسان و گردانندگان این شرکت هرمی، در دادگاه‌های ویژه رسیدگی به اخلال‎گران در نظام اقتصادی کشور، در دست رسیدگی و صدور حکم می‌‎باشد.

***

اتهام‌پراکنی ضد ایرانی بلینکن در دیدار با همتای مصری

وزیر خارجه آمریکا در ملاقات با همتای مصری خود با طرح ادعا‌های بی‌اساس، ایران را به انجام فعالیت‌های مخرب متهم کرد. به گزارش فارس، به نقل از عرب نیوز، آنتونی بلینکن دوشنبه شب در دیدار با سامح شکری گفت: ایالات‌متحده و مصر درباره «فعالیت‌های مخرب ایران» نگرانی دارند. بلینکن با بیان اتهامات اثبات‌نشده علیه ایران مدعی شد ایالات‌متحده و مصر «نگرانی‌های جدی» درباره نفوذ بی‌ثبات‌کننده ایران از جمله «حمایت از تروریسم، برنامه موشک‌های بالستیک و اقدام در بازداشت خودسرانه شهروندان خارجی از جمله شهروندان آمریکایی» دارند.

**************

روزنامه خراسان**

خبر خوش از افزایش درآمد‌های نفتی

تسنیم - خبر‌های دریافتی از دولت حاکی است، ضمن مدیریت بخشی از مصارف و هزینه‌های دولت، اقدامات مهم و جدیدی برای افزایش صادرات نفت و فراورده بدون توجه به فرایند مذاکرات سیاسی انجام شده که موجب افزایش ماهیانه صادرات نفت ایران طی سه ماه گذشته شده است. همچنین دسترسی ایران به منابع ارزی هم افزایش داشته است که در نهایت منجر به این شد که دولت بدون استقراض بودجه خود را تامین کند.

رکورد تاریخی قیمت بیت کوین شکست

فارس - بیت کوین در معاملات ساعات گذشته بازار جهانی ارز‌های مجازی با عبور از رقم ۶۸ هزار دلار رکورد تاریخی قیمت خود را شکست. از ابتدای ماه اکتبر، بیت کوین همواره روندی افزایشی داشته و در طول یک ماه ارزش بازار جهانی ارز‌های مجازی یک تریلیون دلار رشد کرده است.

شکل‌گیری کاسبی جدید در بازار ارز

فارس - برخی دلالان با پرداخت ۴۵۰ هزار تومان به هر فرد، سهمیه ارزی ۲۲۰۰ دلاری سالیانه آن‌ها را می‌خرند و به طور متوسط با خرید هر سهمیه، ۹۰۰ هزار تا یک میلیون تومان سود به دست می‌آورند.

افزایش قیمت لوازم خانگی مورد تایید وزارت صمت نیست

مهر – مدیر کل صنایع برق، فلزی و لوازم خانگی وزارت صمت گفت: قیمت لوازم خانگی به طور عمومی افزایش نیافته است. کیوان گردان اظهار کرد: لوازم خانگی در سطحی دچار تغییرات قیمتی شده که مورد تأیید وزارت صمت نبوده است. مورد تأیید ما نیست که قیمت لوازم خانگی به طور کلی افزایش یافته باشد. وی ادامه داد: ممکن است در یک واحد صنفی تخلفی صورت گرفته باشد، اما به طور عمومی قیمت‌ها افزایش نیافته است.

مشاوران املاکی که بیعانه بگیرند یا کد رهگیری ندهند، پلمب می‌شوند

مهر - رئیس اتحادیه مشاوران املاک گفت: با دفاتر املاکی که تخلفاتی مثل ارائه نکردن کد رهگیری یا دریافت بیعانه مرتکب می‌شوند، برخورد خواهد شد. مصطفی‌قلی خسروی در نشستی با حضور بازرسان اتحادیه مشاوران املاک تهران و خبرنگاران اظهار کرد: نیروی انتظامی در برخورد با دفاتر املاک متخلفی که از سوی بازرسان اتحادیه مشاوران املاک، تخلف آن‌ها محرز می‌شود همکاری مناسبی با ما دارد.

نهضت ملی مسکن یک میلیون نفری شد

فارس - قاسمی، وزیر راه و شهرسازی گفت: در نهضت ملی مسکن ما زمین را واگذار می‌کنیم و زمین برای همه متقاضیان پیش‌بینی شده است. تا امروز که ثبت‌نام برای حدود ۵۰۰ شهر در سامانه آغاز شده است، بیش از ۹۰۰ هزار نفر ثبت‌نام کرده‌اند. قاسمی در ادامه با اشاره به اقدامات انجام شده برای ثبت‌نام مجرد‌ها در نهضت ملی مسکن گفت: خانم‌های مجرد بالای ۳۵ سال و زنان مجرد سرپرست خانوار می‌توانند برای دریافت واحد‌های مسکونی ثبت نام کنند، اما بر اساس توافقی که با دولت و شخص آقای رئیس جمهور شده است، بنا داریم امکانی را فراهم کنیم که مجرد‌ها در طرح ثبت‌نام و هنگام تحویل مسکن ازدواج خود را ثابت کنند.

سینگال منفی از آمار صنعت

ایسنا - بررسی گزارش آماری، روند هشدارآمیزی را از عملکرد بخش صنعت در مهر امسال نشان می‌دهد، زیرا رشد شاخص تولید صنعتی شرکت‌های بورسی پس از ثبت ۱۶ ماه رشد مثبت، منفی شده است. پژوهشکده پولی و بانکی کشور، ماهانه وضعیت تولید شرکت‌های صنعتی از ابعاد مختلفی، چون شاخص تولید صنعتی ماهانه، تحلیل موجودی انبار، محدودیت مالی و رشد صنعت، سودآوری و ... را بررسی می‌کند که طبق آن شاخص تولید صنعتی شرکت‌های بورسی در مهر امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱٫۴ درصد کاهش داشته است و رشد منفی شاخص تولید در مهرماه را که بعد از ۱۶ ماه رشد مثبت شاخص ثبت شد می‌توان ادامه روند نزولی رشد این شاخص دانست که از تیر امسال شروع شده است.

**************

روزنامه ایران**

نتانیاهو: ایران ضعف‌های ما را می‌داند

خبر اول اینکه، نخست وزیر پیشین رژیم صهیونیستی گفت که امریکا با تلاش‌های او و دولتش از توافق هسته‌ای با ایران خارج شد. به گزارش ایسنا، بنیامین نتانیاهو که علیه مواضع نفتالی بنت نخست وزیر رژیم صهیونیستی سخن می‌گفت، افزود: ایران ضعف شما را می‌شناسد و شتابان رو به جلو پیش می‌رود. ایران یک ماه دیگر به مذاکرات با قدرت‌ها (طرف‌های برجام) بازمی‌گردد تا به توافق هسته‌ای بازگردد و این یک خطر وجودی علیه امنیت اسرائیل است. در حالی که رژیم صهیونیستی تنها دارنده زرادخانه هسته‌ای در منطقه به شمار می‌آید، نتانیاهو مدعی شد: این توافق به آن‌ها (ایران) صد‌ها بمب اتم می‌دهد که سر‌های ما را هدف قرار می‌دهد، اما دولت چه می‌کند؟ بنت سکوت اختیار کرده و مراقب است که به تعهد خود درقبال دولت امریکا مبنی بر عدم اقدام آشکار علیه بازگشت ایران به این توافق هسته‌ای پایبند باشد.

حوزه علمیه قم تجمع علیه واکسن را محکوم کرد

خبر دیگر اینکه، استادان، طلاب و فضلای انقلابی حوزه علمیه قم در بیانیه‌ای هرگونه تجمع، تحصن، هوچیگری و توهین به مسئولان نظام و کادر زحمتکش درمان را محکوم کردند. به گزارش ایسنا، در بخشی از این بیانیه آمده است: حرکت‌های هیجانی و غیر منطقی مورد تأیید استادان، فضلا و طلاب انقلابی حوزه علمیه قم نیست و عموم حوزویان انقلابی از این رفتار‌ها اعلام برائت می‌نمایند. آن‌ها آمادگی حوزه علمیه قم در راستای عمل به حجت شرعی مبنی بر اینکه «اگر حکومت اسلامی با ملاحظه مصالح عمومی کشور مقرراتی اعلام کند، همگان باید عمل کنند.» و با تأکید بر تبعیت از رفتار و گفتار رهبر معظم انقلاب در پیشگامی در تزریق واکسن و دستور حکومتی معظم له مبنی بر لزوم واکسیناسیون عمومی خصوصاً حمایت از واکسن ایرانی را اعلام کردند.

صهیونیست‌ها دست به دامن کلمبیا شدند!

دست آخر اینکه، رئیس رژیم اسرائیل از رئیس جمهوری کلمبیا خواست در مبارزه با برنامه هسته‌ای ایران، در کنار اسرائیل باشد. در دیدار «ایوان دوکه مارکز» رئیس جمهوری کلمبیا با «آیزاک هرتزوگ» رئیس رژیم اسرائیل، ایران یکی از اصلی‌ترین محور‌های گفتگو بود. در این دیدار رئیس رژیم اسرائیل از همتای کلمبیایی خواست با توجه به عضویت این کشور در شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی (IAEA) برای مقابله با برنامه هسته‌ای ایران با اسرائیل همکاری کند. کلمبیا اخیراً در شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پذیرفته شده و هرتزوگ اظهار امیدواری کرد که این کشور امریکای لاتین در کنار اسرائیل «نبرد دیپلماتیک معناداری علیه برنامه هسته‌ای ایران را پیش ببرد.» پیش از این وزیر دفاع کلمبیا هم مواضع بر ضد ایران گرفته بود. اما رئیس جمهور کلمبیا بر لزوم حفظ روابط با تهران تأکید کرده است. به گزارش ایسنا، ایوان گفت: کلمبیا روابط دیپلماتیک خود با ایران را حفظ می‌کند، اما درباره آنچه تهدید تروریستی نامیده می‌شود، کاملاً شفاف است و از این رو، ما با هر کشوری که گفتگو‌های دیپلماتیک داریم، بررسی می‌کنیم که نوع روابط‌شان با برخی گروه‌ها که ممکن است سابقه تروریستی داشته باشند، چیست.

**************

روزنامه شرق**

انتشار جزئیات جدیدی از ترور نافرجام الکاظمی

شبکه «آر تی» جزئیات جدیدی را درخصوص سوءقصد به جان مصطفی الکاظمی، نخست‌وزیر عراق منتشر کرد. به گزارش ایسنا، اطلاعات فاش‌شده توسط منابع عراقی حاکی از آن است که پهپاد‌های پرتاب‌شده از منطقه (القریات) در شمال بغداد پرتاب شده‌اند.
یکی از کارشناسان تحقیقات گفت: «تحلیل‌ها نشان می‌دهد که مهاجمان می‌دانستند نمی‌توانند الکاظمی را در داخل خانه‌اش هدف قرار دهند، بنابراین با سه پهپاد حمله خود را آغاز کردند». او درباره علت حمله با سه فروند پهپاد توضیح داد: عاملان حمله می‌خواستند با یک پهپاد خانه را هدف قرار دهند و سپس الکاظمی را از خانه خارج کنند تا ترور کنند، اما نقشه آن‌ها به نتیجه نرسید. بر اساس اطلاعات به‌دست‌آمده، کارشناسان کشف مواد منفجره در وزارت کشور عراق و همچنین سرویس اطلاعات ملی می‌گویند که موشک‌ها و پهپاد‌هایی که منزل الکاظمی را هدف قرار دادند، همان موشک‌هایی بودند که برای بمباران پایگاه‌ها و تأسیسات آمریکایی استفاده می‌شدند.

شناسایی مظنونان

از سوی دیگر یک منبع عراقی فاش کرد که سرویس‌های امنیتی سه نفر را به ظن دست‌داشتن در سوء‌قصد به جان نخست‌وزیر شناسایی کردند. این منبع جزئیات بیشتری را فاش نکرد و نگفت به کدام طرف یا گروهی تعلق دارند. از سوی دیگر، وزارت خارجه آمریکا تهدید کرد ایالات متحده به حمله‌ای که خانه مصطفی الکاظمی را هدف قرار داد، با مشارکت عراق، پاسخ خواهد داد. ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت: «ما حق مشارکت با دولت عراق را برای پاسخ به حمله تروریستی به نخست‌وزیر این کشور محفوظ می‌دانیم» و توضیح داد که «حمله به خانه الکاظمی نه تنها او را هدف قرار داده است. بلکه حاکمیت عراق نیز هدف قرار گرفت». او افزود: «ما شاهد حملات بسیاری در عراق بوده‌ایم و نمی‌خواهیم جلوی تحقیقات درباره سوء‌قصد به نخست‌وزیر عراق را بگیریم». پرایس گفت: «ما برای عراقی‌ها روشن کرده‌ایم که ایالات متحده آماده است تا در تحقیقات سوء‌قصد به نخست‌وزیر عراق کمک کند».

*************************************************************

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات