صفحه نخست >>  عمومی >> ویژه ها
تاریخ انتشار : ۱۸ آبان ۱۴۰۰ - ۰۹:۲۱  ، 
کد خبر : ۳۳۴۵۰۳

پایان دوران یکه‌تازی آمریکا در منطقه غرب آسیا

به هر حال وقتی کشوری در حوزه عمل  و میدان توانمند‌ی‌های خود را اثبات کند، می‌تواند از پتانسیل آن در سایر بخش‌های سیاسی و دیپلماسی استفاده کند.

سردار یدالله جوانی، معاون سیاسی سپاه در خصوص افول آمریکا در منطقه غرب آسیا گفت: ممانعت سپاه از دزدی دریایی آمریکا نشان داد که دوران قدرت آمریکا و زمانی که در خلیج فارس یکه تازی می کرد، به سر آمده است و امروز، جمهوری اسلامی ایران دارای یک قدرت دریایی راهبردی است و با قاطعیت از منافع کشور دفاع خواهد کرد.
 
بازپس گیری نفتکش ایرانی دزدیده شده توسط آمریکایی ها در آب های دریای عمان انعکاسی از قدرت نظامی نیروی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در حراست از سرزمین و منافع ایران بود که توانست اقتدار نظامی ایران در منطقه را به رخ کشورهای مدعی بکشد.

 سردار یدالله جوانی، معاون سیاسی سپاه گفت که ایران اجازه نخواهد داد تا آبهای منطقه برای فعالیت‌های ایران ناامن شود. 
سردار جوانی! ماجرای مانور قدرت و مقابله با دزدی نفتکش سرقتی در آب های دریای عمان چه بود؟
ماجرای مقابله با دزدی نفتکش ایرانی در آب‌های دریای عمان در برابر آمریکایی‌ها گوشه ای از اقتدار نظامی ایران را به نمایش گذاشت. در این رخداد ایران موفق شد نفتکش سرقتی را بازپس بگیرد. در حالیکه آمریکایی ها تلاش جدی داشتند که مانع این کار بشوند. این امر نشاندهنده دو واقعیت مهم است؛ نخست اینکه جمهوری اسلامی ایران در خلیج فارس و دریای عمان اشراف اطلاعاتی و عملیاتی خوبی در راستای تامین منافع سرزمینی دارد و دوم  اینکه برای تامین و حفاظت منافع خود، اراده‌ی جدی دارد.
 
 امروز هیچ قدرتی -حتی آمریکا- با داشتن ناوها و شناورهای جنگی نمیتواند با ایجاد رعب و وحشت مانع از این شود که دلاورمردان سپاه و ارتش جمهوری اسلامی از حقوق ملت ایران بگذرند. در واقع، پیام این عملیات و رویداد این است که دوران قدرت آمریکا و زمانی که در خلیج فارس یکه تازی میکردند و به دیگر نیروها توجهی نمیکردند تمام شده است و امروز جمهوری اسلامی ایران به‌عنوان یک قدرت دریایی راهبردی، منافع ملت ایران با قاطعیت دفاع  خواهد کرد.
 
این رخداد چه دستاوردهایی در حوزه‌ امنیتی، سیاسی و بین‌المللی برای کشورمان دارد؟ آیا به شکل‌گیری یک موازنه جدید امنیتی در منطقه و بدون حضور نیروهای خارجی کمک خواهد کرد؟
به هر حال خلیج فارس و دریای عمان یک منطقه کاملا راهبردی است و کشورهای مختلف جهان چه کشورهای شرق آسیا چه کشورهای اروپایی و خود آمریکا به یک نوعی به امنیت این منطقه نیاز دارند؛ اما این امنیت نمی‌تواند صرفا برای آنها باشد و برای کشورهای منطقه و خصوصا ایران ناامن باشد. ایران چنین وضعیتی را نمی‌پذیرد.
 
 طبیعی است که در این  منطقه راهبردی، عملیات‌های نظامی مانند ممانعت سپاه از دزدی دریایی برنامه‌ریزی‌شده، این پیام را برای کشورهای مختلف دارد که جمهوری اسلامی در منطقه یک قدرت برتر است. آمریکایی‌ها پیش از این مدعی بودند یک نیروی برتر نظامی در سطح جهان، از جمله در خلیج فارس و دریای عمان هستند؛ اما این  حادثه نشان داد اینطور نیست و نیروهای جدیدی ظهور کرده است و در این میان توان برتر نظامی جمهوری اسلامی یک واقعیت کتمان‌ناپذیر است و کشورهای منطقه و قدرت‌های فرامنطقه‌ای باید این موضوع را در محاسبات خود دخیل کنند.
 
این  عملیات در حوزه‌های مختلف برای ما آورده‌های ملموسی خواهد داشت. نباید فراموش کنیم که آمریکایی ها در طی  سالهای  گذشته از طریق فشارها و تحریم  به دنبال منزوی کردن ایران بودند؛ اما امروز جهانیان شاهد هستند که جمهوری اسلامی ایران یک کشور توانمند و قدرتمند است. به گونه ای که وقتی در عرصه‌هایی مانند دریا چالشی به وجود می آید، آمریکایی ها بر خلاف ادعای خود مجبور هستند تا  کوتاه بیایند و عقب نشینی کنند. این موضوع نشانگر  توانمندی و قدرت جمهوری اسلامی ایران در راستای تامین منافع و حفاظت از حقوق ملت ایران است.
 
آیا این مانور قدرت میتواند بر فضای مذاکرات وین تاثیرگذار باشد و به تغییر دیدگاه‌های متعارض با منافع ایران منتهی شود؟
به هر حال وقتی کشوری در حوزه عمل  و میدان توانمند‌ی‌های خود را اثبات کند، می‌تواند از پتانسیل آن در سایر بخش‌های سیاسی و دیپلماسی استفاده کند. این موضوع حتما تاثیر خود را  خواهد گذاشت. به‌هرحال؛ در میزان پیشرفت و موفقیت یک تیم مذاکره‌کننده بستگی به توان و اقتدار آن کشور در تمام بخش‌ها دارد و این نوع اتفاقات  و رویدادها به طور قطع نمایشی از قدرت جمهوری اسلامی  است و طرف‌های مقابل  باید به این توانمندی و قدرت  توجه کنند.
 
آمریکایی ها در طی سال‌های گذشته با شرکای اروپایی‌شان در تلاش بودند که ایران را در موضع ضعف قرار دهند تا پای میز مذاکره اراده و خواست خود را بر جمهوری اسلامی ایران  تحمیل  کنند؛ اما به رغم گذشت سال‌ها و فشارهایی که آنها وارد کردند؛ امروزه به عینه شاهد هستند که جمهوری اسلامی ایران از موضع قدرت در تمام عرصه‌ها و صحنه‌ها وارد می‌شود. از جمله آنچه در روزهای گذشته در آبهای دریای عمان اتفاق افتاد و جمهوری اسلامی  در مقابل  آمریکا قدرتمندانه ظاهر شد و از منافع ملت ایران دفاع کرد.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات