صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۴ مهر ۱۴۰۰ - ۰۵:۵۸  ، 
کد خبر : ۳۳۴۱۰۱

اخبار ویژه ۲۴ مهر

روزنامه کیهان**

پیش‌بینی صندوق بین‌المللی پول از کاهش محسوس تورم در ایران
پیش‌بینی‌های دو نهاد اقتصادی جهانی حاکی از کاهش نرخ تورم در ایران است.

۲ نهاد بین‌المللی برآورد کردند نرخ تورم در سال آینده میلادی در ایران کاهش می‌یابد. برآورد‌های بانک جهانی حاکی از آن است که نرخ تورم به میزان ناچیزی کاهش خواهد یافت. اما محاسبات صندوق بین‌المللی پول حاکی از کاهش محسوس نرخ تورم در ایران است. به گزارش همشهری، شیب رشد نرخ تورم از سال ۹۷ تاکنون بیشتر شده، این روند صعودی سطح معیشت خانواده‌های ایرانی را به شدت کاهش داده است. آن طور که مرکز آمار ایران می‌گوید؛ نرخ تورم سالانه در شهریور ۱۴۰۰ برای خانوار‌های ایرانی با ۰/۶ درصد افزایش به ۴۵/۸ درصد رسیده است.
دو نهاد بین‌المللی یعنی بانک جهانی و صندوق بین‌المللی پول، به تازگی برآورد کرده‌اند روند تورم در ایران در ماه‌های آینده نزولی خواهد بود، البته برآورد‌های بانک جهانی تفاوت زیادی با برآورد صندوق بین‌المللی پول دارد. آن طور که صندوق بین‌المللی پول پیش‌بینی کرده؛ نرخ تورم ایران در سال آینده میلادی (دی ۱۴۰۰ تا دی ۱۴۰۱) با ۱۱/۸ درصد کاهش به ۲۷/۵ درصد خواهد رسید. با این حال بانک جهانی با وجود اینکه پیش‌بینی کرده نرخ تورم در سال آینده میلادی در ایران کاهش می‌یابد. اما این کاهش را چندان قابل توجه نمی‌داند.
چنانچه برآورد‌های صندوق بین‌المللی پول محقق شود، می‌توان گفت در سال آینده میلادی سطح تورم در ایران با کاهش چشمگیری مواجه خواهد شد.

این پیش‌بینی‌ها در حالی مطرح می‌شود که دولت سیزدهم در نظر دارد با سیاست‌های انقباضی به مقابله با رشد تورم برود. بانک مرکزی در تلاش است از طریق سیاست‌های پولی انقباضی و افزایش نرخ بهره از نرخ تورم بکاهد. آن‌طور که رئیس کل جدید بانک مرکزی می‌گوید مهار تورم یکی از مهم‌ترین اولویت‌های بانک مرکزی در دولت جدید است.

المانیتور: آمریکا هیچ جایگزینی برای مذاکره با ایران ندارد

مذاکرات اخیر مقامات اسرائیل و آمریکا آشکار کرد که دولت آمریکا فاقد «پلن B» در قبال ایران است.
«المانیتور» در تحلیلی ضمن انتشار این خبر نوشت: هفته گذشته مشاوران امنیت ملی آمریکا و اسرائیل در کاخ سفید با هم دیدار کرده و مذاکرات را سازنده توصیف کردند. اما منابع دیپلماتیک می‌گویند به دور از نگاه رسانه‌ها، فضای پشت در‌های بسته، «بسیار کمتر خوشایند» است. درواقع، برخلاف تصویری که بیانیه‌ها و سخنان رسمی ارائه می‌دهد، کلافگی و نومیدی اسرائیل از رویکرد آمریکا در قبال ایران، رو به افزایش است.
یک مقام رسمی ارشد دفاعی اسرائیل که به‌خاطر نزدیکی بسیار زیادش به وزیر دفاع، بنی گانتز، از محتوای گفتگو‌ها با خبر است، اوضاع را این‌گونه توصیف کرد: «بله، گفتگو‌ها خوب بود، فضا هم دوستانه و باز بود، پیام‌ها منتقل شد، اما اگر از منظر نتیجه نگاه کنیم، اوضاع بد است، شاید هم خیلی بد»
وی می‌گوید: «در این لحظه، هیچ طرح عملیاتی اضطراری مشترکی علیه ایران وجود ندارد که در صورت شکست مذاکرات هسته‌ای به کار بسته شود و بدتر اینکه آمریکایی‌ها، هیچ راه‌حلی از هیچ نوعی برای چنین وضعیتی ندارند. آن‌ها طرح B ندارند. آن‌ها هیچ جایگزینی ندارند و آزار‌دهنده اینکه آن‌ها خیلی هم علاقه و نگرانی‌ای در این زمینه ندارند. آن‌ها مسائل را کاملاً به شکلی متفاوت از ما می‌بینند. البته این حق آنهاست، اما موجب نگرانی بزرگی برای ماست.»
این مقام ارشد دفاعی اسرائیل افزود: «بله، آمریکایی‌ها همچنان تأکید می‌کنند- به درخواست ما- که اگر مسیر دیپلماتیک بی‌نتیجه باشد، گزینه‌های دیگری وجود دارد، اما روشن نیست که منظورشان چیست. تمرکز آنها، روی ایران نیست، آن‌ها روی چین و مسائل داخلی آمریکا تمرکز دارند، روی همه‌گیری کروناویروس.»
تلاش اسرائیل بر این متمرکز است که آمریکایی‌ها را متقاعد کند که یک اقدام نظامی هم می‌تواند برای مشکل هسته‌ای ایران یک راه‌حل باشد. اما تلاش اسرائیل شکست خورده است. المانیتور دریافته که در جریان دیدار‌های بسیاری که دو طرف داشته‌اند، بسیاری از مقام‌های اسرائیل و از جمله بنی گانتز، سلسله اقداماتی را پیشنهاد داده‌اند که از جمله آن‌ها تاکتیک‌های انحرافی برای افزایش فشار بر ایران است.
این مقام ارشد دفاعی اسرائیل می‌گوید؛ این تاکتیک‌های انحرافی می‌تواند شامل «یک مانور نظامی عظیم در خلیج فارس یا یک کشور همسایه، جابه‌جایی نیرو‌ها در سطح یک یا دو ناو هواپیمابر در خلیج فارس، نشت دادن اخباری درباره آزمایش بمب‌های سنگرشکن و از این دست کار‌ها باشد. اما آمریکایی‌ها، موافق نیستند. راستش، آرام‌آرام دلمان برای دولت اوباما تنگ می‌شود!»

وضعیتی که در اینجا توصیف شد، نوعی افسردگی را در طرف اسرائیلی به‌وجود می‌آورد. اکنون هیچ‌کس درباره دولت آمریکا، به زبان تحقیر و تمسخر سخن نمی‌گوید، کاری که اسرائیل در زمان باراک اوباما انجام می‌داد. روابط دو طرف، باز، منصفانه و صادقانه است همراه با احترام دوجانبه. اما استیصال و کلافگی در مباحث اسرائیل منعکس است.

نیویورک‌تایمز: دولت‌ها برخلاف آمریکا روابط با سوریه را بازسازی می‌کنند

روزنامه نیویورک‌تایمز در گزارشی نوشت: دولت‌های عربی یکی پس از دیگری دارند از در دوستی با بشار اسد و دولت سوریه درمی‌آیند.
این روزنامه با اشاره به سرنوشت جنگ سوریه می‌نویسد: بشار اسد، رئیس‌جمهوری که یک دهه است درگیر یک جنگ داخلی ویرانگر در کشورش است، چند هفته‌ای است که شاهد یک گشایش بی‌سابقه است. لبنان؛ از اسد می‌خواهد که به قطع مزمن برق در کشورش کمک کند. امارات؛ از وزیر اقتصاد سوریه برای شرکت در نمایشگاه تجاری بین‌المللی «دوبی» دعوت کرده بود و وزیر اقتصاد اسد در این نمایشگاه شانه به شانه همتای اماراتی‌اش ایستاده بود. آمریکا؛ که خودش اسد و تمام اعضای دولتش را به خاطر کشتار مردم سوریه تحریم کرده است، از طرح احیای یک خط لوله گاز که از خاک سوریه می‌گذرد حمایت کرده است. اردن؛ پادشاهش «عبدالله دوم» تلفنی با اسد گفتگو کرده است. این اتفاقات برای اولین بار در عرض ۱۰ سال گذشته می‌افتد.
هنوز جنگ داخلی سوریه کاملا تمام نشده است. هنوز مناطقی از خاک کشور خارج از کنترل دولت است. اسد همان دولتمرد منفور است. حالا چه شده که مورد توجه قرار گرفته و همسایگان بی‌میل نیستند با او ارتباط برقرار کنند؟ همه این‌ها در حالیست که سوریه هنوز یک کشور یکپارچه نیست. شمال غرب سوریه در کنترل نیرو‌هایی است که تا پیش از این مرتبط با «القاعده» بودند. این گروه‌ها آنقدر که تلاش می‌کنند با غرب ارتباط برقرار کنند با خود دولت اسد نمی‌کنند. قلمرو دیگری از کشور هم همچنان در کنترل شورشیان تحت حمایت ترکیه است. ناحیه شما‌ل شرق که نفت سوریه و منطقه حاصلخیز کشاورزی کشور در آنجاست، تحت کنترل نیرو‌های کُرد است که مورد حمایت ایالات متحده‌اند. روسیه و ایران که نگذاشتند رژیم اسد سقوط کند، حالا چشم به سرمایه‌گذاری در اقتصاد سوریه دوخته‌اند.
قدرت‌های بین‌المللی از پی گرفتن دیپلماسی برای حل و فصل نهایی جنگ سوریه منصرف شده‌اند و اعتراف می‌کنند که ۱۰ سال جنگ، تحریم، و مذاکرات، اصلا و ابدا اسد را وادار به امتیاز دادن نکرده است. چون دو حامی او یعنی رهبران تهران و مسکو پشت او هستند. «کریم شَعَر» مدیر موسسه پژوهشی «مرکز عملیات و سیاست» در جنوب ترکیه می‌گوید: «غرب در اعمال فشار به اسد جدی نیست.». خط لوله‌ای که آمریکا از احداث آن حمایت می‌کند، گاز مصر را از اردن به لبنان منتقل می‌کند و این خط لوله از خاک سوریه عبور می‌کند. همین الان در سوریه ویرانی اقتصاد یک خاموشی گسترده برق را به بار آورده است. علت حمایت آمریکا از این خط لوله این است که جلوی سیاسی‌کاری‌های گروه شبه‌نظامی «حزب‌الله» در لبنان گرفته شود که نفت و گاز مجانی ایران تحت تحریم را به لبنان می‌برد.
اردن؛ که به دنبال احیای اقتصاد بیمار خود است با هدف رونق تجاری، مرزهایش با سوریه را باز کرده است. اردن چندی پیش هم با محوریت موضوعات امنیتی، میزبان وزیر دفاع سوریه بود. «ملک عبدالله دوم» پادشاه اردن که در سال ۲۰۱۱ از اسد خواست بود از قدرت کناره‌گیری کند تا جلوی جنگ داخلی خونین در کشور گرفته بشود، هفته گذشته با رهبر سوریه گفتگو کرد. محور گفتگو‌های دو طرف، «روابط میان دو کشور برادر و راه‌های تقویت همکاری دوجانبه» بود.
کشور‌های ثروتمند خلیج فارس مثل عربستان و امارات که در ماه‌های نخست جنگ داخلی سوریه از عده‌ای از شورشیان حمایت مالی می‌کردند، به دنبال فرصت‌های سرمایه‌گذاری محدود در سوریه‌اند. اما این سرمایه‌گذاری‌ها ممکن نیست. سوریه تحت تحریم آمریکاست. بایدن همچنان از شرکای عرب خود خواسته است با رژیم اسد عادی‌سازی نکنند. یکی از مقامات بلندپایه دولت بایدن در مصاحبه‌ای گفته است: «اسد ماند. تحریم‌ها هم که نتوانست امتیازی از او بگیرد؛ بنابراین دولت بایدن هم تصمیم گرفت فعلا کاری به رژیم اسد نداشته باشد و توجهش را معطوف به موضوعاتی مهم‌تر مثل پاندمی و کمک به برطرف کردن مشکلات اقتصادی منطقه و جلوگیری از نفوذ مخرّب و ثبات برانداز رژیم اسلامی ایران در منطقه کند».
این مقام آمریکایی که از ذکر نام خودداری کرد می‌گوید:

 این قرارداد گاز که هنوز جزئیاتش در دست بررسی است را آمریکا به این دلیل حمایتش می‌کند، چون می‌خواهد از این طریق کمکی به اقتصاد درهم شکسته سوریه کرده باشد و یک سودی هم به اسد برساند. اما واشنگتن در عین حال فعالانه از امارات و عربستان می‌خواهیم که مبادا بروند در سوریه مراکز تجاری بسازند. مبادا دارایی‌های فریز شده اسد را باز کنند. مبادا به رژیم اسد اجازه بدهند درآمدی داشته باشد و با آن کشورش را بازسازی کنند.

********

روزنامه وطن امروز**

برخی پیچیدگی‌های قانون مالیات فسادزاست

رئیس قوه قضائیه در نشست کارشناسی بررسی مشکلات مربوط به ماده ۴۷۷ گفت: من شخصا قائل بودم و دنبال این هستم که بعضی از فرآیند‌های پیچیده و فسادزا را با همکاری دولت و مجلس کوتاه کنیم تا با شفاف‌تر، چابک‌تر و کارآمدتر شدن ساختار نظام قضایی، مشکلات مردم کاهش یابد.
حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی‌اژه‌ای در نشستی کارشناسی با موضوع «علل و عوامل شکل‌گیری پرونده‌های ماده ۴۷۷» بر ورود تخصصی و فنی برای ریشه‌یابی چالش‌های موجود در نظام قضایی کشور تأکید کرد و متذکر شد: قوانین و فرآیند‌های پیچیده درون و بیرون قوه قضائیه که برای مردم دردسرساز بوده و موجب فساد و کندی کار شده‌اند، باید اصلاح شوند.
وی ادامه داد: من شخصا قائل بودم و دنبال این هستم که بعضی از فرآیند‌های پیچیده و فسادزا را با همکاری دولت و مجلس کوتاه کنیم تا با شفاف‌تر، چابک‌تر و کارآمدتر شدن ساختار‌ها، مشکلات مردم کاهش یابد.
محسنی‌اژه‌ای برای نمونه به پیچیدگی‌های قانون مالیات و فرآیند صدور مجوز‌ها اشاره کرد و گفت: فرآیند‌های طولانی و لایه‌لایه در این حوزه‌ها علاوه بر آنکه مشکلاتی را برای مردم به وجود آورده، قطعا فسادزا هم هست. رئیس قوه قضائیه از ماده ۴۷۷ به عنوان یکی از فرآیند‌های پیچیده قضایی یاد کرد و با تأکید بر لزوم تسهیل این روند، به تشریح مسیری که برای اصلاح این فرآیند طی شده، پرداخت و اظهار داشت: در یک دوره شعب تخصصی برای رسیدگی به درخواست اعاده دادرسی ایجاد شد که بعد‌ها مشخص شد کارآمدی لازم را نداشته‌اند.

***

موشک‌های «کروز دریایی» سپاه با برد ۲۰۰۰ کیلومتر در راه است

فرمانده کل سپاه از تجهیز نیروی دریایی سپاه به موشک‌های کروز ضد کشتی با برد ۲۰۰۰ کیلومتر در آینده نزدیک خبر داد.
سرلشکر حسین سلامی در جریان بازدید از جزایر خلیج‌فارس طی سخنانی اظهار داشت: نیروی دریایی سپاه در عرصه‌های شناوری بویژه ظرف سال‌های اخیر پیشرفت‌های چشمگیری را تجربه کرده و در حوزه شناور‌های تندرو افزایش سرعت به چیزی نزدیک به ۱۰۰ نات یا ۱۰۰ گره دریایی که پدیده جالبی در عرصه سرعت و شتاب در دریانوردی است، پیشرفت‌های خوبی حاصل کرده‌ایم. وی ادامه داد: در عرصه پهپادی نیز نیروی دریایی سپاه پیشرفت قابل ملاحظه‌ای داشته است و هم‌اکنون این نیرو صد‌ها فروند پهپاد شناسایی، مراقبتی، رزمی و انتحاری با برد‌های مختلف در اختیار دارد که با تلاش عزیزان‌مان در حوزه پهپادی، پرنده‌هایی تا برد ۱۲۰۰ کیلومتر به این نیرو اضافه شده که در حال افزایش برد این پهپاد‌ها هستیم.
سردار سلامی تصریح کرد: در عرصه موشک‌های کروز دریایی هم نیروی دریایی سپاه موشک‌هایی با برد ۳۵، ۹۰، ۳۰۰ و ۷۰۰ کیلومتری در اختیار دارد و در آینده نزدیک موشک کروز با برد ۲۰۰۰ کیلومتر و با قابلیت هدف قرار دادن شناور‌های متحرک نیز در این نیرو گسترش خواهد یافت.
فرمانده کل سپاه عنوان کرد: در عرصه جنگ الکترونیک هم همان‌طور که ملت ایران در مراسم تحویل‌دهی این سامانه‌ها در سال ۹۹ شاهد بودند، انواع سامانه‌های جمع‌آوری، اخلالگر‌ها و تهاجم جنگ الکترونیک در نیروی دریایی سپاه گسترش یافته که توان دفاعی و تهاجمی خوبی به این نیرو اضافه کرده است.

***

غریب‌آبادی:
آژانس نظام پادمان‌های خود را عادلانه برای همه اعضا اجرا نمی‌کند

نماینده ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت: آژانس اجرای نظام پادمان‌های خود را به طور عادلانه و مساوی برای همه اعضای خود دنبال نمی‌کند. کاظم غریب‌آبادی، سفیر و نماینده دائم کشورمان نزد سازمان‌های بین‌المللی در وین در حساب کاربری خود در توئیتر نوشت: عضویت در پیمان عدم اشاعه و اجرای کامل پادمان‌های آژانس چه سودی دارد؟ چگونه می‌توان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را یک شریک جدی، حرفه‌ای و بی‌طرف دید در حالی که اجرای نظام پادمان‌های خود را به طور مساوی و عادلانه برای همه اعضایش دنبال نمی‌کند؟ وی تاکید کرد: سکوت و غفلت درباره برنامه هسته‌ای اسرائیل به اعضای پیمان عدم اشاعه این پیام منفی را می‌دهد که عضویت برابر است با پذیرش نظارت‌های شدید، در حالی که بیرون ماندن از پیمان به معنای رهایی از هرگونه تعهد و انتقاد و حتی دریافت پاداش است!

***

تخت‌روانچی اعلام کرد
ارسال نامه به شورای امنیت درباره «ماجراجویی احتمالی رژیم صهیونیستی»

سفیر جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل درباره «هرگونه محاسبه اشتباه و ماجراجویی احتمالی نظامی رژیم اسرائیل علیه ایران» از جمله برنامه هسته‌ای ایران هشدار داد. در نامه مجید تخت‌روانچی در سازمان ملل متحد خطاب به رئیس دوره‌ای شورای امنیت در پاسخ به تهدیدات اخیر رژیم اسرائیل آمده است: طی ماه‌های گذشته، تعداد و شدت تهدیدات تحریک‌آمیز و ماجراجویانه رژیم اسرائیل به طور مداوم افزایش یافته و به سطح هشداردهنده‌ای رسیده است. آخرین مورد آن از سوی رئیس ستاد ارتش این رژیم صورت گرفته که تهدید کرده است «طرح‌های عملیاتی علیه برنامه هسته‌ای ایران در حال گسترش است» و «عملیات برای از بین بردن توانایی‌های ایران در عرصه‌های مختلف و در هر زمان ادامه خواهد یافت».

**************

روزنامه خراسان**

۶ میلیون نفر از شاغلان ایران فاقد بیمه شغلی هستند

نود اقتصادی - طبق آمار‌های استخراج شده از سوی سازمان تامین اجتماعی، طی سال گذشته از مجموع ۲۳ میلیون و ۷۱۰ هزار شاغل ایرانی، ۱۷ میلیون و ۸۱۰ هزار نفر دارای بیمه شغلی و ۵ میلیون و ۹۰۰ هزار نفر نیز فاقد بیمه شغلی، مزایای بازنشستگی و خدمات اجتماعی بوده‌اند که در اصطلاح از آن‌ها به عنوان شاغلان غیررسمی یاد می‌شود.

کاهش ۳.۹ درصدی ارزش سهام عدالت در یک هفته

فارس - ارزش سهام عدالت در هفته سوم مهر به میزان ۳.۹ درصد کاهش یافت تا سقوط بازار سرمایه روی نماد‌های حاضر در سبد سهام عدالت نیز اثر مستقیم بگذارد. سهام عدالت ۴۰۹، ۴۹۲ و ۵۳۲ هزار تومانی و یک میلیون تومانی به ترتیب به میزان ۹ میلیون و ۸۷۹ هزار تومان، ۱۱ میلیون و ۸۸۴ هزار تومان، ۱۲ میلیون و ۸۵۰ هزار تومان و ۲۴ میلیون و ۱۵۵ هزار تومان قیمت گذاری شده است.

نرخ تسعیر برای گزارشگری ۶ ماهه بانک‌ها تغییر نکرده است

تسنیم - بانک مرکزی نرخ تسعیر برای گزارشگری شش ماهه بانک‌ها را هیچ گونه تغییری نداده است. بانک مرکزی به تازگی در بخشنامه ای، نرخ تسعیر اقلام پولی دارایی‌ها و بدهی‌های ارزی بانک‌ها و موسسات اعتباری غیربانکی برای گزارشگری دوره شش ماهه منتهی به پایان شهریور ۱۴۰۰ را به ازای هر یورو ۱۹۰۰۰ تومان و به ازای هر دلار ۱۵۹۰۰ تومان اعلام کرده که این نرخ، دقیقا معادل نرخ تسعیر ابلاغی برای پایان سال ۹۹ بوده و هیچ گونه تغییری نداشته است. از این رو، طرح برخی موضوعات در فضای مجازی مبنی بر افزایش ۱.۵ برابری نرخ تسعیر ارز از سوی بانک مرکزی به هیچ وجه صحت ندارد.

سقوط نرخ لیر ترکیه ادامه دارد

مهر - نرخ لیر ترکیه در معاملات امروز جمعه، دوباره سقوط کرد و در ادامه روندی که در این ماه برای چندین بار اتفاق افتاد پایین‌ترین رکورد تاریخی جدید را به ثبت رساند. نرخ برابری لیر ترکیه با دلار آمریکا تا ساعت ۱۳:۰۹ جمعه به وقت تهران به پایین‌ترین رکورد تاریخ خود یعنی ۹.۲۴ واحد رسید. برای یادآوری باید توجه کرد که نرخ برابری لیر ترکیه با دلار در همین سال ۲۰۰۸ برابر با ۷۵/۳ واحد بود.

صادرات آب معدنی به عراق و افغانستان متوقف شد

ایلنا - دبیر اجرایی انجمن تولید کنندگان و صادرکنندگان آب‌های معدنی و آشامیدنی اظهار کرد: کشور‌های عراق و افغانستان بازار‌های هدف صادراتی ما در صنعت بسته‌بندی آب بودند که متاسفانه چالش‌های امنیتی این کشور‌ها بازار آن‌ها را روی تولیدات ما بست و هم اکنون آمار صادراتی ما صفر است.

**************

روزنامه ایران**

عربستان: گفتگو‌ها با تهران صمیمی پیش رفته است

 خبر اول اینکه، «فیصل بن فرحان» وزیر امور خارجه عربستان با اشاره به اینکه ریاض همواره خواهان راهی برای ثبات در منطقه بوده، اعلام کرد کشورش برای مذاکره با ایران جدی است. به گزارش ایرنا، وزیر خارجه عربستان در مصاحبه با روزنامه «فایننشال تایمز» مذاکرات با ایران را «اکتشافی» توصیف کرد و گفت: این گفتگو‌ها با ایران «صمیمی» پیش رفته است. به اعتقاد این دیپلمات ارشد سعودی، رهبری عربستان یک سیاست روشن دارد که اولویت رفاه، ساخت کشور و چشم انداز ۲۰۳۰ است و شما نمی‌توانید با یک منطقه آشفته به آن‌ها دست پیدا کنید. وزیر خارجه عربستان افزود: بنابراین در حالی که ما بشدت از امنیت ملی و حق حاکمیت خود دفاع می‌کنیم، تلاش خواهیم کرد تا آن‌ها را از طریق دیپلماسی حل کنیم. وی در مورد زمان شروع مذاکره با ایران بیان کرد که همزمانی برخی از اتفاقات این احساس را به وجود آورد که لحظه مناسب برای مذاکره با ایران فرا رسیده است. بن فرحان مدعی شد: ما همیشه خواهان مذاکره بودیم اگر آن‌ها (مذاکرات) در واقع جدی باشند. همچنین یک مقام سعودی به فایننشال تایمز گفت که عربستان در حال بررسی درخواست ایران برای بازگشایی کنسولگری این کشور در جده است. به نوشته این روزنامه، ریاض همچنین در نظر دارد به تهران اجازه بازگشایی دفتر نمایندگی برای سازمان همکاری اسلامی را در این شهر ساحلی بدهد. یک دیپلمات خارجی در عربستان نیز هفته گذشته به خبرگزاری فرانسه گفت که ایران و عربستان به توافق برای بازگشایی کنسولگری دست یافتند.

مجلس مصوبه‌ای درباره محرمانه بودن اموال مسئولان ندارد

 خبر دیگر اینکه، یک نماینده مجلس تأکید کرد که مجلس هیچ مصوبه‌ای درخصوص محرمانه بودن اموال مسئولان ندارد. به گزارش فارس، علی علیزاده دبیر کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس اظهار داشت: مجلس انقلابی هیچ‌گاه به دنبال تصویب این طرح نبوده است و این موضوع از اساس کذب است. وی با رد شایعات در فضای مجازی مبنی بر تصویب قانونی برای محرمانه ماندن اموال مسئولان افزود: چنین موضوعی اصلاً در مجلس مطرح نشده است. اقبال شاکری، نماینده تهران هم در این ارتباط گفت تصویب محرمانه و امنیتی بودن اموال مسئولان در مجلس به هیچ وجه صحت ندارد، زیرا جلسات صحن علنی مجلس از طریق رادیو پخش می‌شود و هیچ طرح و لایحه‌ای پشت در‌های بسته تصویب نمی‌شود و مردم و رسانه‌ها در جریان مصوبات مجلس هستند. با این حال سخنگوی کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس با اشاره به طرح کمیسیون قضایی مجلس درباره اموال مسئولان گفت: طبق طرح کمیسیون قضایی مجلس شورای اسلامی افزایش دارایی مسئولان و همچنین خروج از کشور منوط به ثبت در سامانه قوه قضائیه است. سید کاظم دلخوش افزود: این طرح یکی از بهترین طرح‌ها بوده و دارای بند‌های متعددی است که بر آن اساس اموال و دارایی کارگزاران نظام مقدس جمهوری اسلامی و خانواده‌هایشان در یک سامانه ثبت می‌شود. دلخوش با تأکید بر لزوم توجه نظارت دستگاه‌های نظارتی بر روند و تغییرات اموال مسئولان بیان کرد: محرمانه بودن طرح اموال مسئولان در مجلس شورای اسلامی مورد بحث قرار گرفته است، لذا تغییرات اموال مسئولان باید تحت نظارت بخش‌ها و دستگاه‌های مربوطه باشد.

قدردانی سفیر آلمان از ایران برای خدمت به پناهندگان و آوارگان

 شنیدیم که، سفیر آلمان در تهران از جمهوری اسلامی ایران برای خدمت‌رسانی به پناهندگان و آوارگان قدردانی کرد. به گزارش ایرنا، مهدی محمودی مدیرکل امور اتباع و مهاجرین خارجی وزارت کشور با «هانس اودو موتسل»، سفیر آلمان در جمهوری اسلامی ایران با هدف افزایش حمایت‌ها و مساعدت‌ها درخصوص تخصیص منابع مالی برای پناهندگان افغانستانی دیدار و گفتگو کرد. سفیر آلمان در این نشست ضمن قدردانی از دولت جمهوری اسلامی ایران بابت خدمات ارائه شده به پناهندگان و آوارگان جدیدالورود با توجه به تحولات اخیر، ابراز امیدواری کرد: با گسترش همکاری‌های بین‌المللی سعی در حل و فصل مشکلات پناهندگان را خواهیم داشت. اودو موتسل شرحی از اقدامات صورت گرفته از سوی دولت آلمان به پناهندگان را ارائه و اعلام کرد: همه تلاش خود را جهت رفع موانع و چالش‌ها در خصوص پناهندگان به کار خواهند گرفت. مهدی محمودی، مدیرکل امور اتباع و مهاجرین خارجی وزارت کشور نیز در این دیدار ضمن توضیح اقدامات جمهوری اسلامی درباره پناهندگان افغانستانی یادآور شد: حمایت از پناهندگان مسئولیتی بین المللی و تحقق آن نیازمند مشارکت منصفانه کلیه سازمان‌ها و جوامع بین‌المللی است.

علیرضا خدابخشی معاون سیاسی صدا و سیما شد

 با خبر شدیم که، با حکم پیمان جبلی رئیس صدا و سیما، علیرضا خدابخشی به عنوان معاون سیاسی این سازمان منصوب و جایگزین مجید آخوندی شد. به گزارش ایسنا، علیرضا خدابخشی فعال رسانه‌ای و اقتصاددان متولد ۱۳۵۵ است که فعالیت رسانه‌ای خود را سال ۷۸ از گروه سیاسی شبکه دو آغاز کرد. کارشناسی، نویسندگی، پژوهشگری و تهیه‌کنندگی برنامه‌های سیاسی از سوابق اولیه اوست. دبیری خبر سراسری و جوان، مدیر گروه اجتماعی و مدیر گروه سیاسی و تأسیس پیک بامدادی در اخبار صدا از جمله سوابق خبری او در صدا و سیماست. خبرنگاری مجلس در روزنامه ابرار، معاون سردبیر روزنامه همشهری و مدیریت نشریات سروش از جمله سوابق او در رسانه‌های مکتوب است. سردبیری برنامه پایش در شبکه یک و ده‌ها یادداشت اقتصادی از جمله فعالیت‌های او در رسانه‌های اقتصادی است.

رزم حسینی، مشاور مخبر شد

 دست آخر اینکه، محمد مخبر با صدور حکمی، «علیرضا رزم حسینی» وزیر سابق صمت دولت دوازدهم را به عنوان مشاور معاون اول رئیس جمهوری در امور پروژه‌های انتقال آب از دریا منصوب کرد. به گزارش «ایران»، رزم حسینی پیش از این در دولت سابق استاندار استان‌های کرمان و خراسان رضوی و سپس وزیر صمت بوده است.

**************

روزنامه شرق**

«عشقی» رئیس سازمان بورس شد

یک امام‌صادقی در رأس بورس

شرق: برخی منتقدان دولت سیزدهم را محل منصب‌گرفتن فارغ‌التحصیلان دانشگاه امام صادق می‌دانند که به نظر می‌آید این ماجرا چندان هم بی‌راه نیست. در تازه‌ترین خبر «مجید عشقی»، یکی از فارغ‌التحصیلان این دانشگاه، به‌عنوان رئیس سازمان بورس انتخاب شد. او پیش‌تر قائم‌مقام بورس کالا بود و عضویت در هیئت‌مدیره شرکت‌های تأمین سرمایه لوتوس پارسیان و... را در کارنامه خود دارد.

وعده اینترنت چندگیگی وزیر ارتباطات

شرق: وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات که این روز‌ها متهم به حمایت از طرح صیانت است، در تازه‌ترین اظهارنظر خود گفت: برنامه ما این است که در چهار سال آینده، به تک‌تک خانه‌های مردم، فیبر نوری ببریم و پروژه فیبر در منزل را اجرا کنیم که مردم سرعت‌های چندگیگی را تجربه کنند. عیسی زارع‌پور روز گذشته در حاشیه بازدید از کنفرانس ظرفیت شبکه ملی اطلاعات توسعه پایدار زیرساخت‌ها، با بیان اینکه شبکه ملی به‌معنای قطع دسترسی به شبکه جهانی نیست، اظهار کرد: شبکه ملی اطلاعات به این معناست که ما در داخل کشور یک شبکه پرظرفیت داشته باشیم که وقتی می‌خواهیم به ارتباطات بین‌الملل هم مرتبط شویم، حداکثر ظرفیت به کمک آید و مردم تجربه کاربری خوبی داشته باشند. از جمله اینکه برنامه ما در وزارت ارتباطات این است که در چهار سال آینده، به تک‌تک خانه‌های مردم، فیبر نوری ببریم و پروژه فیبر در منزل را اجرا کنیم که مردم سرعت‌های چندگیگی را تجربه کنند. او درباره نقش بخش خصوصی در ظرفیت‌های شبکه ملی اطلاعات توضیح داد: ما ظرفیت‌های بسیار خوبی در تولید محصولات مرتبط با حوزه ارتباطات در کشور داریم. از تجهیزات انتهایی مثل مودم تا تجهیزات شبکه انتقال، انواع سوئیچ‌های مخابراتی و نوری، تجهیزات لایه‌های مختلف تا راه‌اندازی دیتاسنتر، ظرفیت زیادی در کشور وجود دارد که می‌توان برای توسعه شبکه ملی اطلاعات و افزایش افزایش کیفیت ارتباطات استفاده کرد. زارع‌پور با بیان اینکه پروژه فیبر نوری به منازل، یک کار سخت و پیچیده است، افزود: مخصوصا در شهر‌های بزرگ که کنده‌کاری و رساندن فیبر به همه نقاط کار سختی است، اما نیاز به یک عزم ملی دارد که من آن را در دولت سیزدهم می‌بینم که این اتفاق رخ دهد. همه تجهیزات شبکه ملی اطلاعات در داخل کشور وجود دارد، ما فیبر نوری را هم از خارج از کشور وارد می‌کردیم، اما حالا در کشور تولید و حتی به خارج صادر می‌شود؛ اما ما مشکل خودناباوری داریم. مخصوصا به لایه‌های مدیریتی توصیه می‌شود که این نمایشگاه‌ها و کارخانه‌ها را ببینند که جوانان ما می‌توانند آینده درخشانی برایمان در این حوزه رقم بزنند.

پیشنهاد سقف تسهیلات ۴۰۰ میلیون تومانی مسکن

ایسنا: وزیر راه‌و‌شهرسازی با بیان اینکه میزان تسهیلات مسکن هفته آینده مشخص می‌شود، گفت: پیشنهاد ما برای سقف تسهیلات ۴۰۰ میلیون تومان در شهر‌های بزرگ است. رستم قاسمی، وزیر راه‌و‌شهرسازی، در نشست شورای هماهنگی راه‌و‌شهرسازی استان فارس گفت: سفر به استان فارس به این دلیل برنامه‌ریزی شده است که گام‌های مشخصی برای رفع مشکل مسکن و شهرسازی در استان برداریم. استان در این زمینه عقب‌ماندگی‌هایی دارد و البته پیشرفت‌هایی هم مشاهده می‌شود. به‌هرحال به‌عنوان استانی که بیشترین شهر‌های کشور در آن قرار گرفته است و مساحت قابل‌ملاحظه‌ای دارد، باید به استان فارس توجه شود. وی ادامه داد: در جلسه‌ای که قبل از سفر برگزار شد، تلاش کردیم بودجه‌ای برای حل مشکلات حمل‌ونقل استان در نظر گرفته شود. بودجه دولت محدود است و این واقعیتی است که در کشور وجود دارد؛ بنابراین باید متناسب با این واقعیت گام‌های بزرگ برداریم. با تلاش‌هایی که انجام شد اعتبارات مناسبی برای پروژه‌های استان در نظر گرفته شد. از جمله برای تکمیل آزادراه اصفهان-شیراز که به‌زودی به بهره‌برداری می‌رسد.

**********************************************************************
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات