صفحه نخست >>  عمومی >> ویژه ها
تاریخ انتشار : ۲۴ آبان ۱۴۰۰ - ۲۳:۰۹  ، 
کد خبر : ۳۳۴۶۰۲
در گفت و گو با بصیرت مطرح شد

بیست و یک دستگاه موظف به اجرای قانون حجاب و عفاف هستند

امیدواریم دولت سیزدهم در جهت نظارت بر اجرای قانون در ابعاد اجتماعی و فرهنگی به خوبی وارد عمل شود.

کارشناس مسائل فرهنگی و رئیس اسبق کمیسیون فرهنگی مجلس گفت: کسانی که در داخل و خارج مخالف رعایت و ترویج فرهنگ حجاب هستند و برای اجرای قانون حرمتی قائل نیستند و کسانی که از طریق ابزار رشد تکنولوژی مثل فضای مجازی و  ماهواره ها مدام نیروی انتظامی را با تعابیر مختلف مورد حمله قرار می دهند، تلاش می کنند تا زمینه های عقب نشینی نیروی انتظامی را از انجام وظیفه قانونی خود فراهم کنند.
 
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی بصیرت، مساله رعایت عفاف و ترویج حجاب اسلامی در جامعه ی مسلمان عموما باید یک مساله عادی و پذیرفته شده از سوی مسلمانان باشد.

اما این موضوع در سال های گذشته و بعد از روی کار آمدن شبکه های اجتماعی و تاثیر گذاری ماهواره ها بر سبک زندگی مردم والقائات زندگی فریبنده غرب، موجب نافرمانی های قانونی و مدنی درباره اجرا ورعایت قانون حجاب وعفاف شده است.

بی تردید رعایت حجاب و عفاف علاوه بر فواید فردی، مزیت های جمعی نیز برای اجتماع به دنبال دارد که جامعه از آن بهره مند می شود. اما در این بین چرا دستگاه ها و سازمان های دولتی در مسیر اجرای قانون حجاب و عفاف فعالیت چندانی ندارند و تنها نیروی انتظامی کشور در این مسیر فعال است و حتی تحت آماج حملات دشمنان قرار گرفته است، موضوعی است که با استاد و کارشناس فرهنگی و معارف دینی در میان گذاشتیم که در ادامه می خوانید.
 
حجت الاسلام و المسلمین احمد سالک کاشانی کارشناس مذهبی و فرهنگی و رئیس اسبق کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با بصیرت در خصوص اهمیت ترویج مقوله حجاب و عفاف در جامعه و وظایف همه سازمان ها و نهادها در ترویح این امر مهم الهی گفت: مساله حجاب و عفاف که منشاء آن حیاست اصلی شرعی و یکی از قوانین مهم دین اسلام به شمار می رود که هیچ مسلمانی نمی تواند به دلیل اینکه امر و خواسته خداوند متعال است منکر آن شود.

بی تردید کسانی که معتقد به اسلام و قرآن هستند براساس اصول قرآن و دین باید حجاب را حفظ کنند. این موضوع مربوط به زنان و مردان است. هر چند روی زنان تاکید بیشتری شده اما مساله حیا و حجاب و عفاف مساله ای است که در عموم مردم جامعه باید رعایت شود وبه منصه ظهور برسد.
کارشناس مسائل فرهنگی و استاد معارف دینی در این خصوص خاطر نشان کرد: رعایت و حفظ حجاب و حیا به این دلیل در جامعه دینی و هر جامعه دیگری حائز اهمیت است چرا که منجر به ایجاد مصونیت اجتماعی برای تک تک شهروندان آن کشور می شود، بنابراین در جامعه اسلامی که قوانین آن براساس قوانین و دستورات الهی بسته شده است رعایت حجاب و عفاف، رعایت و اجرای یک اصل شرعی و قانونی است، ضمن اینکه ترک آن مواخذه اخروی را به دنبال دارد. علاوه بر اینکه در دنیا نیز آثار دنیوی خاص خود را بر زندگی افراد و جامعه به جا می گذارد.

حجت الاسلام و المسلمین احمد سالک درباره لزوم اجرای قوانین مربوط به حجاب و عفاف در تمامی سازمانها و نهادهای کشور گفت: نکته مهمی که متاسفانه از آن غفلت شده اجرای قانون حجاب در کشور است که براساس اصول و مبانی اسلامی توسط نمایندگان مردم در مجلس تصویب شده و برای اجرا به دستگاه های مرتبط ابلاغ شده است. با توجه که در این موضوع به لحاظ قانونی مشکلی نداریم، لذا برای اجرای قانون حجاب و عفاف حدود 21 دستگاه موظف به اجرای این قانون شده اند اما  با کمال تاسف می توان گفت تمام دستگاه های ذی ربط برای اجرای این قانون به نحو و اشکال مختلف از اجرای این قانون شانه خالی می کنند.

وی در خصوص این موضوع که تنها سازمانی که تاکنون در این موضوع به خوبی به وظیفه قانونی و شرعی خود عمل کرده پرداخت و در این باره گفت: مردم شاهد این موضوع هستند که تا کنون نیروی انتظامی بهترین نهاد و سازمان در اجرای قانون و برخورد معقول و مناسب با متخلفان و هنجار شکنان بوده که به دنبال ترویج فرهنگ بی بند و باری وبی ججابی در جامعه هستند. به عبارت دیگر می توان گفت، نوک پیکان برخورد با بی حجابی و قانون شکنی در کشور نیروی انتظامی بوده است.
وی در این باره خاطر نشان کرد: در حقیقت تمام بار این مساله بر دوش نیروی انتظامی قرار گرفته است. یعنی نیروی انتظامی با جدیت و با عشق به اجرای فرامین الهی هر بار به شکلی در اجرای قانون حجاب و عفاف در صحنه عمل و میدان حاضر شده است. حتی به دلیل اینکه نیروی انتظامی تابع قانون است و برای ترویج فرهنگ حجاب و عفاف در جامعه می کوشد شاهد حملاتی به نیروی انتظامی هستیم. اینجاست که سوء استفاده ها آغاز می شود. کسانی که در داخل و خارج مخالف رعایت و ترویج فرهنگ حجاب هستند و برای اجرای قانون حرمتی قائل نیستند و چه کسانی که از طریق ابزار رشد تکنولوژی مثل فضای مجازی و  ماهواره ها مدام نیروی انتظامی را با تعابیر مختلف مورد حمله قرار می دهند تلاش می کنند تا زمینه های عقب نشینی نیروی انتظامی را از انجام وظیفه قانونی خود فراهم کنند، در حالی که نیروی انتظامی رسالت و مسوولیت خود را انجام می دهد و سایر دستگاه ها در زمینه اجرای قانون حجاب وعفاف کوتاهی کرده اند.

حجت الاسلام و المسلمین سالک دراین باره خاطر نشان کرد: مثلا نهادهایی مثل آموزش و پرورش و آموزش عالی در دانشگاه ها باید قانون حجاب وعفاف را رعایت کنند که متاسفانه در این زمینه کوتاهی هایی صورت گرفته است. یا وزارت بهداشت موظف به اجرای قانون حجاب و عفاف در بیمارستان ها و دانشگاه هاست، اما با کمال تاسف مشاهده می شود برخی از اساتید و افراد مخالف این قانون الهی هستند.

حتی اگر دختر خانم دانشجویی در بیمارستان حجاب داشته باشد و بخواهد بر بالین بیمار حاضر شود، چادر او را مانع انجام کارش می دانند درحالی که کار کردن با داشتن چادر و حفظ حجاب هیچ منافاتی با هم ندارند، بنابراین برخی افراد تلاش می کنند تا به دلیل تامین منافع شخصی خود قانون اجرا نشود. لذا این حرکت نیازمند نظارت قوی است تا سازمان ها ونهادهای مختلف در کنار نیروی انتظامی موظف به اجرای قانون حجاب و عفاف باشند.


کارشناس مسائل معارف و فرهنگی درخصوص چرایی بی توجهی به رعایت حجاب و عفاف در کشور گفت: متاسفانه دستگاه های نظارتی کشور بیشتر روی مسائل اقتصادی ومادی تمرکز می کنند تا مسائل فرهنگی و نظارتی. بنابراین نظارت فرهنگی و اجتماعی در کشور ضعیف است.

ما در کمیسیون فرهنگی مجلس بعد از سی و دو سال قانون الهی امر به معروف و نهی از منکر را تصویب کردیم اما اجرای ان بر عهده وزارتخانه هاست اما نهادهای مختلفی که موظف به اجرای این امر الهی بودند در جلسات وقت شرکت نمی کردند، جای تاسف دارد که گفته شود این نهادها برای موضوع مهمی چون امر به معروف و نهی از منکر اهمیتی قائل نیستند در حالی که این موضوع اشکال کار است ونشان دهنده ضعف ایمانی در اقایان مسوول علی رغم ادعایی که دارند است.

امیدواریم دولت سیزدهم در جهت نظارت بر اجرای قانون در ابعاد اجتماعی و فرهنگی به خوبی وارد عمل شود. ضمن اینکه مردم باید بدانند همه ما سوار یک کشتی هستیم اگر کشتی سوراخ شود همه غرق می شوند، چرا که به بهانه آزادی نمی توان حقوق شهروندی دیگران را زیر پا گذاشت و زمینه های ترویج فساد و گناه در جامعه را ایجاد کرد.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات