صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۴ آبان ۱۴۰۰ - ۰۸:۱۲  ، 
کد خبر : ۳۳۴۲۶۶

نشریه اخبار و تحلیل‌های سه‌شنبه، ۴ آبان ماه

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) عرصه فعالیت دین، تمام گستره زندگی بشر است؛ از اعماق قلب او تا مسائل اجتماعی، تا مسائل سیاسی، تا مسائل بین‌المللی، تا مسائلی که به مجموعه بشریت ارتباط دارد. قرآن از «اُذکُرُوا الله» تا «فَقاتِلوا اَولِیاءَ الشَّیط‍ان»، همه این عرصه عظیم را در حوزه تصرّف دین می‌داند. (۰۲/۰۸/۱۴۰۰) www.basirat.ir

نشریه اخبار و تحلیل‌ها word

نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

▼حرف روز            

از سردرگمي تا تخريب‌گري!

حمايت اصلاح‌طلبان از دولت آقاي روحاني کافي بود تا پس از آشکار شدن ضعف‌ها و ناکامي‌هاي ايشان، زمان روگرداني مردم از دولت و حاميان آن فرا رسد و دود آن به چشم اصلاح‌طلبان رود! نتيجه اين حمايت را مي‌توان در رقابت‌هاي انتخاباتي خردادماه مشاهده نمود که ديگر شعارهاي آنان خريداري نداشت و نامزدهايي که تلاش کردند تا با بالا بردن پرچم اصلاح‌طلبي براي خود رأی جمع کنند، شکست سنگيني را تجربه کردند! درحالی‌که انتظار مي‌رفت تا ناکامي انتخابات رياست جمهوري سيزدهم، درسي براي بازانديشي و اقدامي براي ساماندهي به اردوگاه اصلاح‌طلبان باشد، اما ظاهراً اوضاع خراب‌تر از آن است که اقدام درخوري در ماه‌هاي گذشته از بزرگان اين جريان سرزده باشد. حداکثر اقدام صورت گرفته انتقاداتي گذرا بود که در قالب چند يادداشت و گفتگو در همان هفته‌هاي اوليه پس از شکست نمايان شد که البته خيلي زود موج ایجادشده فروکش کرد و تداوم نيافت! اين روزها مي‌توان سايه سنگين تشتت و سردرگمي و بي‌انگيزگي و نااميدي را بر سر اين اردوگاه مشاهده نمود که حتي فرصت هم‌انديشي را از بزرگان اين جريان گرفته است و آنان را به اين نتيجه رسانده است که دست زدن به هر تغييري مي‌تواند به فروپاشي کامل اين اردوگاه و تشتت و تفرق و چندپارچگي بينجامد؛ لذا تلاش دارند تا با وقت تلف کردن زمان بخرند و اين عمل جراحي را تا آنجا که ممکن است به تعويق بيندازند!

براي دوران گذار ظاهراً آنچه تدبير شده است، زير ذره‌بين گذاشتن دولت، مجلس و دستگاه قضايي است که در اختيار جريان انقلابي قرار گرفته است. آنان تلاش دارند تا با فريب افکارعمومي، وضع موجود را حاصل يکپارچگي قدرت و حاکميت جريان انقلابي معرفي کرده و در صف مطالبه‌گران اجتماعي قرار گيرند و ژست حاميان ملت و منتقدين وضع موجود را بگيرند! در اين رويکرد، بزرگنمايي خطاهاي مجلس و دولت مستقر به مهم‌ترین حربه اين جريان بدل شده است و روزي نيست که خبري در تخريب آنان توسط رسانه‌های اصلاح‌طلب درج نشود! در خطي ديگر تلاش دارند تا برخي خطوط کلي مورد علاقه خود را به دولت منتخب مردم حقنه کنند و اجازه بازنگري و عبور از آن سياست‌ را ندهند! به‌عنوان نمونه بر تداوم برجام تأکید داشته و با تخريب سياست‌هاي متفاوت دولت سيزدهم، تلاش دارند تا دستگاه ديپلماسي را به حضور بر پاي ميز مذاکره با الگوي ظريف – روحاني وادار نمایند!

نکته پایانی: جريان انقلابي بايد در قبال اين سناريو هوشيار باشد و اجازه ندهد که اولاً، نزد افکارعمومي مسئول وضع موجودي شود که حاصل تحويل مخروبه‌اي است که دولت پيشين به يادگار گذاشته است. ثانیاً، هوشيار بوده و از خطاهاي کوچک و بزرگي که مي‌توان مورد سوءاستفاده اصلاح‌طلبان گردد، پرهيز کند! (نویسنده: مهدی سعیدی)

▼گزارش روز                

یک‌ قلم از خسارت اصلاح‌طلبان به مردم!

مجلس شورای اسلامی هفته گذشته پرونده بیژن زنگنه، وزیر سابق نفت در ماجرای تشویش اذهان عمومی درباره بنزین پتروشیمی‌ها و واردات یک میلیارد لیتر بنزین غیرمجاز به کشور را به قوه قضاییه ارسال کرد.

گزاره‌های خبری: 1- یکی از اقدامات اصلاح‌طلبان در سال‌های گذشته قرارداد موسوم به کرسنت بوده است که به خاطر ویژه‌خواری یک گروه فاسد، هم آبروی بین‌المللی ایران در خطر قرار گرفته و هم منابع ارزی کشور. 2- قرارداد کرسنت قراردادی برای فروش روزانه 15 میلیون مترمکعب از گاز ترش میدان سلمان است که در سال ۱۳۸۱ و در زمان وزارت بیژن نامدار زنگنه در دولت هفتم اصلاح‌طلبان مابین شرکت کرسنت پترولیوم و شرکت ملی نفت ایران منعقد گردید. بر اساس مفاد این قرارداد، مقرر شده بود که از سال ۲۰۰۵ با احداث خط لوله در خلیج‌فارس، گاز فرآوری نشده میدان سلمان در اختیار شرکت اماراتی قرار گیرد؛ اما پس از انتشار و بررسی مفاد قرارداد کرسنت، این توافقنامه از جنبه‌های مختلفی ازجمله شیوه قیمت‌گذاری و شیوه عقد قرارداد و الحاقیه‌ها، مورد انتقاد بسیاری از کارشناسان داخلی قرار گرفت. در این راستا دستگاه‌های نظارتی سه قوه کشور یعنی سازمان بازرسی کل کشور، دیوان محاسبات و وزارت اطلاعات هر یک به‌صورت جداگانه گزارش‌های مفصلی درباره تضییع منافع ایران در قرارداد کرسنت منتشر کردند. حجم ایرادات کارشناسی در جریان انعقاد قرارداد کرسنت و تضییع منافع ملی در حدی بود که در آذرماه سال 1381 حسن روحانی به‌عنوان دبیر شورای عالی امنیت ملی با ارسال نامه‌ای به سیدمحمد خاتمی، رئیس‌جمهور وقت با اشاره به انعقاد قرارداد کرسنت و ایرادات آن، نسبت به عملکرد بیژن زنگنه، وزیر نفت اعتراض کرده و این اقدام وزارت نفت را خارج از چارچوب قانون عنوان می‌کند. ۳- با گذشت سال‌ها از این پرونده، اکنون خبرگزاری رویترز خبری مبنی بر جریمه ایران در پرونده کرسنت منتشر کرده که طبق آن، شرکت اماراتی «دانا گاز» (شرکت مادر کرسنت پترولیوم) اعلام کرده است دیوان داوری بین‌المللی، شرکت ملی نفت ایران را به علت اختلاف بر سر تأمین گاز با شرکت دانا گاز به پرداخت جریمه 607.5 میلیون دلاری معادل ۱۸ هزار میلیارد تومان محکوم کرده است. ۴- ابوالفضل ابوترابی نماینده مجلس می‌گوید: «‌قوه قضاییه باید سریعاً بررسی پرونده مسئولان رشوه‌گیرنده در پرونده کرسنت را در دستور کار قرار دهند. در پرونده کرسنت اتهامات بسیار سنگینی مطرح است؛ اما متأسفانه این پرونده در قوه قضائیه خاک می‌خورد. اگر قوه قضائیه این پرونده را بررسی و احکام آن را صادر می‌کرد، امثال زنگنه و معاونانش نمی‌توانستند در جمهوری اسلامی مسئولیت بگیرند».

گزاره تحلیلی: داور بین‌المللی دیوان لاهه با دولت‌های نهم و دهم چندین بار مبادله اسناد انجام داد و پذیرفته بود که در این قرارداد فساد وجود داشته است و در صورت اثبات کامل این موضوع به‌خودی‌خود این قرارداد ملغی می‌شد؛ اما با انتصاب مجدد زنگنه به وزارت نفت در دولت‌ روحانی، ورق به نفع کرسنت برگشت و آن‌ها ایران را محکوم کردند. اکنون دولت سیزدهم باید استراتژی دولت نهم و دهم را دنبال کند تا موفق شود بخشی از محکومیت پرونده کرسنت را ملغی کند. به‌عبارت‌دیگر با آغاز محاکمه زنگنه و تیم وی توسط قوه‌قضاییه می‌توان روند پرونده را به نفع ایران برگرداند. پیگیری تخلفات بیژن زنگنه در ماجرای کرسنت از دو جهت برای کشور حائز اهمیت است: اولاً متخلفان در انعقاد این قرارداد پرضرر به سزای کار خود می‌رسند؛ ثانیاً کشور را از مهلکه محکومیت احتمالی 10 میلیارد دلاری در بخش دوم پرونده کرسنت نجات می‌دهد. (نویسنده: فرهاد کوچک زاده)

▼ اخبار

تخریب برای دستیابی مجدد به قدرت!

«حسینعلی حاجی دلیگانی» عضو هیئت‌رئیسه مجلس در واکنش به تخریب مجلس یازدهم توسط برخی از افراد وابسته به جریان اصلاحات، اظهار داشت: «وقتی‌که مشاهده می‌کنند مجلس در یک مسیر درستی حرکت می‌کند، هدفشان از این تخریب‌ها و هجمه‌ها علیه مجلس این است که نقش ترمز را برای ادامه حرکت و فعالیت‌های مجلس، ایفا کنند. هدف دیگر این جریانات از تخریب مجلس فعلی، انتخابات مجلس آینده و برگشت به قدرت است. می‌خواهند هم مجلس یازدهم و هم دولت سیزدهم را در جهت خدمت‌رسانی به مردم ناکارآمد نشان دهند تا در آینده به‌جایگاه موردنظرشان برسند؛ اما وقتی مردم نوع فعالیت و تلاش مجلس یازدهم و دولت سیزدهم را مشاهده می‌کنند اقبالشان نسبت به جریان انقلابی نه‌تنها کاهش نمی‌یابد، بلکه بیشتر هم خواهد شد. وی افزود: «در سال دوم کارآمدی مجلس بیشتر از سال اول خواهد بود و برخی اقدامات مجلس به ثمر خواهد نشست». عضو هیئت‌رئیسه مجلس در پایان درباره تفاوت‌های دولت سیزدهم با دولت‌های یازدهم و دوازدهم، خاطرنشان کرد: «مهم‌ترین تفاوت اخلاص در کار است و به نظر می‌رسد نیتشان خدمت است و در این جهت نسبت به دولت گذشته صادقانه‌تر رفتار می‌کنند. یکی از اشکالات دولت‌های یازدهم و دوازدهم عدم تصمیم‌گیری به‌موقع و دیرهنگام بود. خود آقای روحانی هیچ‌گاه در رفع اختلافات و تصمیم‌گیری درباره مسائلی که پیش می‌آمد و نیاز به تصمیم‌گیری داشت اصلاً ورود نمی‌کرد، ولی از محسنات آقای رئیسی این است که زود به این‌گونه مسائل ورود پیدا می‌کند».

روزنامه انگلیسی: وقت رفتن آمریکا از عراق فرارسیده است

روزنامه فایننشال تایمز انگلیس دیروز، دوشنبه نوشت: «دولت بایدن نباید از فکر تشکیل دولت جدید عراق با حمایت مقتدی صدر نگران شود و بلرزد، بلکه باید برای درخواست خروج تمام نیروهای خارجی از عراق تلاش کند». این روزنامه از فراکسیون مقتدی صدر به‌عنوان "سازنده پادشاهان" در پارلمان جدید یاد کرده و با اشاره به نقش برتر این فراکسیون در تشکیل دولت آینده عراق، نوشت: «به دلیل اینکه تشکیل دولت جدید عراق مستلزم حمایت صدر است فرصت مناسبی فراهم است تا حضور نظامی آمریکا در عراق پایان یابد». به نوشته این روزنامه، صدر نسبتاً در دیدگاهش نسبت به جهان ثابت‌قدم بوده و از مرحله نخست اشغالگری آمریکا موضعش ثابت بود به‌طوری‌که مبارزانش با نیروهای آمریکایی در خیابان‌های بغداد جنگیدند و موضع صدر بر این اساس است که عراق باید از نفوذ خارجی رهایی یابد. زمانی که توافقات سازش بین احزاب به سرانجام برسند، مسئولان آمریکایی با دولت بغدادی تعامل می‌کنند که خواهان خروج تمام نیروهای آمریکایی از عراق است». این روزنامه این‌گونه نتیجه‌گیری کرده که اگر صدر خواستار خروج نظامی آمریکا شود واشنگتن باید از این مسئله خوشحال باشد.

ضربه‌ای که حجاب استایل‌ها به حجاب می‌زنند!

مدیرعامل انجمن تولیدکنندگان محصولات حجاب و عفاف از دغدغه‌هایش برای حجاب کشور گفته و این‌که: «باید در دسترسی بانوان محجبه به فروشگاه‌های در شأن و در منزلت این بانوان تسهیل‌گری کنیم». اسدالله سلیمانی معتقد است: «حجاب یعنی پوشیدگی، حجاب یعنی ایجاد جاذبه نکردن و پوشیدگی کامل به‌استثنای دست و صورت. وقتی ما این حجاب را هزار مدل تزئین می‌کنیم و نگین و گل می‌زنیم و نامش را حجاب می‌گذاریم این اصلاً حجاب نیست. حجاب‌استایل‌ها و مدل پوشش‌هایی را که آن‌ها ترویج می‌دهند از مانتو‌های کوتاه و جلوباز و بدترین نوع پوشش مخرب‌تر می‌دانم. تخریبی که حجاب‌استایل‌ها برای پوشش و حجاب داشته‌اند بسیار بیشتر از کالا‌های مبتذل است. ما حجاب لاکچری نداریم. استفاده از هزار رنگ برای این حجاب آن‌هم با استفاده از مدل‌های آرایش‌کرده و خاص اثر بسیار مخربی بر مفهوم حجاب در جامعه دارد. تولید کردن چادر هم یک کار تجاری است و این یک واقعیت است، اما این کار تجاری باید بر اساس معیار‌ها و چارچوب‌هایی تعیین‌شده باشد. چادر نماد بانوی ایرانی است و باید به کالای فرهنگی تبدیل شود. درمان ماجرای گرانی چادر این است که چادر به کالای فرهنگی تبدیل شود و مالیات، بیمه و مسائلی که روی بحث چادر سربار شده برداشته شود و واردات آن با ارز دولتی صورت گیرد».

‌اخبار کوتاه

هاآرتص: ایران پدافند هوایی سوریه را تقویت کرده است/ رسانه صهیونیستی مدعی شد: «سامانه‌های پدافند هوایی ایران به ارتش سوریه کمک کرده‌اند که جنگنده‌های اسراییل را رصد کرده و با توانایی بالاتری موشک‎های آن‎ها را منهدم کنند. تل‎آویو نگران است که این سامانه‎های پدافندی به دست حزب‎الله و انصارالله برسد». سامانه‌های پدافندی برای مقابله با حملات هوایی به کار می‌روند و درواقع نگرانی تل‌آویو از این است که با دستیابی جبهه مقاومت لبنان و یمن به این سامانه‌ها، دیگر نتواند بر سر مردمان مظلوم این مناطق بمب بریزد و بر نسل‌کشی‌های چند ده‌ساله‌اش ادامه دهد!

پیشنهاد مجلس به‌جای ارز ۴۲۰۰ تومانی/ رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در بخش خبری ساعت 21 رسانه ملی با اذعان به ضعف‌های نظارتی دولت در مدیریت واردات و توزیع کالاهای اساسی با ارز ترجیحی، گفت: «اگر ارز ۴۲۰۰ تومانی حذف شود، کالاهای اساسی (به‌جز گندم و دارو) با نرخ نیمایی وارد خواهد شد. به دولت پیشنهاد دادیم که در صورت حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی، به دهک‌های کم‌درآمد کارت اعتباری بدهد».

تلاش عربستان برای خارج شدن از باتلاق یمن/ فرمانده دولت مستعفی یمن، علت شکست‌های پی‌درپی ائتلاف سعودی در یمن را این‌گونه تعبیر کرد که: «سعودی‎ها ما را رها کرده‎اند». عربستان در حال خارج کردن تجهیزات دفاعی و باقی‎مانده نیروهای خود بوده و موضع خود را به‌صورت نامفهومی [درباره جنگ مأرب] تغییر داده است. شبکه بلقیس در گزارشی دلیل این مواضع عربستان را فشارهای ناشی از پرونده یمن در جامعه بین‌الملل و جنگ پنهان در داخل رژیم سعودی دانست.

افغانستان؛ مقصد جدید نفت ایران/ رئیس اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری طالبان با درخواست خرید نفت کشورمان، گفته است: «افغانستان آماده خرید نفت از ایران است و امیدواریم ایران در این مورد مساعدت لازم را داشته باشد».

رکورددار سرعت کاهش نرخ باروری در غرب آسیا!/ دبیر مرکز مطالعات راهبردی جمعیت کشور اعلام کرد: «امروز نرخ باروری کشور (میانگین تعداد فرزندان یک زن) به حدود 1.6 فرزند به ازای هر زن رسیده است. پایین‌ترین نرخ باروری امروز در تمام منطقه غرب آسیا، شمال آفریقا و منطقه معروف به MENA به نام ایران ثبت شده است رکورد سرعت کاهش نرخ باروری هم در سه دهه گذشته به نام ایران ثبت شده است و این در حالی است که در سال ۶۵ نرخ باروری 6.5 فرزند به ازای هر زن بود».

قیمت حامل‌های انرژی در 1401!/ رئیس سازمان برنامه‌وبودجه درباره برخی ادعاها مبنی بر افزایش قیمت حامل‌های انرژی در بودجه سال آینده اظهار داشت: «خیر، چنین تغییراتی نداریم».

اردوغان استعفا در ترکیه ترند شد/ در پی بالا گرفتن نارضایتی‌ها در ترکیه از عملکرد رئیس‌جمهور این کشور پس از کاهش بی‌سابقه ارزش لیر و مشکلات اقتصادی، مردم ترکیه هشتگ «اردوغان استعفا» را در توییتر ترند کردند.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات