صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۸ تير ۱۴۰۰ - ۲۳:۳۹  ، 
کد خبر : ۳۳۲۲۶۱
خطیب زاده در نشست خبری:

هیچ تغییری در دولت جدید در برجام وجود ندارد/ برای ادامه مذاکرات وین باید تا استقرار دولت جدید صبر کرد

سخنگوی وزارت خارجه گفت: گفت‌وگو‌های ایران با طرف‌های برجامی به دلیل عدم اجرای از سوی آمریکا به تاخیر افتاد، لذا برای ادامه مذاکرات در وین باید منتظر استقرار دولت جدید باشیم.

سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست خبری هفتگی خود با اصحاب رسانه که به صورت مجازی برگزار شد، ضمن تبریک عید قربان، درباره اینکه مذاکرات وین باید منتظر دولت جدید بماند، گفت: مذاکرات در شش دور در وین با قوت جلو رفت، طبیعی است مردم سالاری دینی حاکم است، این گفت‌وگو‌ها به دلیل عدم اجرای آن توسط آمریکا به تاخیر‌هایی خورد، همچنین در ایران به برگزاری انتخابات کمی این پروسه عقب افتاد و باید اجازه دهیم دولت مستقر شود و کار را جلو ببرد.

سخنگوی وزارت خارجه افزود: مهم این است که منافع مردم و تصمیمات نظام اجرا شود و سپس صبر کنیم تا دولت جدید مستقر شود. دولت مجری و وزارت خارجه اجرا کننده تصمیمات است. این در مسیر عادی ادامه خواهد یافت. لحظه‌ای که آمریکا به تعهداتش برگردد و راستی آزمایی کنیم ایران نیز از سرگیری تعهداتش را به صورت کامل خواهد داشت.

خطیب زاده درباره گفت‌وگو‌های ایران و مصر، گفت: تماس‌ها بین ایران و مصر همیشه بوده است و قطع نشده، البته این روابط بالا و پایین داشته است تصور می‌کنیم که عادی شدن روابط به نفع همه کشور‌های منطقه است.

وی در پاسخ به سوال باشگاه خبرنگاران جوان درباره سفر معاون مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت: سفر مقامات فنی آژانس به ایران بحث طبیعی است و همیشه هم انجام می‌شود و مراودات ماست که در چارچوب پادمان انجام می‌شود.

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سوال دیگر باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به اینکه تصمیم برای ادامه مذاکرات هسته ای در دولت جدید از سوی چه کسی گرفته شده است تصریح کرد: طرف‌های غربی به تعهدات خود در دور ششم عمل نکرده بود اما بخش عمده‌ای که باید توافق می‌شد انجام شده بود، اختلاف نظر در برخی لیست‌ها و اسامی بود که آمریکا آن‌ها را در دور ششم بلوکه کرد و ما اجازه دادیم تا آمریکا تصمیم سیاسی خود را بگیرد، در ایران هم با توجه به برگزاری انتخابات و انتقال آرام و مدنی قدرت باید یکسری موضوعات مورد بحث و بررسی قرار می‌گرفت  که در کمیته تطبیق برجام مباحثی مطرح شد.

وی افزود: وزارت خارجه به عنوان نهاد حاکمیتی دستورات حاکمیت را منتقل و برای اجرایی شدن آن اقدام می‌کند. هیچ تغییر و شکاف عمده‌ای در تداوم آنچه در دولت دوازدهم انجام می‌شد وجود ندارد و در دولت سیزدهم کار ادامه خواهد یافت، طبیعی است وزارت خارجه در چارچوب دستورات حاکمیتی عمل کند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره موج جدید ورود مهاجران افغانستان به ایران، اظهار کرد: به دقت در مرز‌ها اوضاع را کنترل و زیر نظر داریم. امنیت افغانستان امنیت ماست و نا آرامی در افغانستان برای ایران قابل تحمل نخواهد بود.

وی درباره عادی سازی روابط امارات با رژیم صهیونیستی و افتتاح رسمی سفارت امارات در سرزمین‌های اشغالی بیان کرد: رژیم اشغالگر قدس در حضیض مشروعیت خود به سر می‌برد و فکر می‌کند با این اقدامات می‌تواند برای خود مشروعیت کسب کند، این رژیم مشروعیتی از این راه کسب نخواهد کرد، امارات باید بداند مسئولیت ناآرامی‌ها و آنچه مرتبط شود در حضور رژیم اشغالگر قدس در منطقه متوجه آنهاست.

خطیب‌زاده درباره بحث تبادل زندانیان بین ایران و آمریکا تاکید کرد: اظهارنظری که از سوی آمریکا شنیدیم جای حیرت دارد. در کنار گفت‌وگو‌های برجام در وین جداگانه گفت‌وگو‌هایی را با آمریکا به واسطه و با انگلیسی‌ها درباره این موضوع بشردوستانه و انسانی داشتیم. آزادی ایرانیانی که غیرعادلانه و ظالمانه و به بهانه‌های واهی در آمریکا و برخی کشور‌های اروپایی و دیگر کشور‌ها اولویت ایران است، ولی به صورت موضوع بشردوستانه نگاه کردیم. آنچه آمریکا انجام می‌دهد گره زدن یک موضوع انسانی به مباحث سیاسی است.

وی افزود: همه طرف‌های برجامی رفتند مقدمات خود را انجام دهند اما بخشی که مربوط به تعهدات آمریکا بود تا دیروز انجام نشده است و وقتی ایران به طرف‌های بعدی گفت که دور هفتم در دولت جدید برگزار خواهد شد؛ آمریکا تلاش کرد این موضوع بشردوستانه را به گفت‌وگو‌های برجام گره بزند و این رویکرد غلطی است و باعث می‌شود همه مسیر‌ها دچار سختی شود.

خطیب زاده اضافه کرد: اگر امروز آمریکا تعهداتش را انجام دهد آزادی ۱۰ زندانی ایرانی با آمریکا و انگلیس قابل انجام است. توصیه داریم از یک موضوع انسانی دست بردارند و به جای بیانیه‌های توخالی اقدام کنند. این مسیر با انجام تعهدات طرف مقابل، هنوز می‌تواند باز بماند.

سخنگوی وزارت خارجه درباره اینکه سخنگوی طالبان گفته اگر نیرو‌های ترکیه در افغانستان باقی بمانند طالبان با آن‌ها وارد جنگ خواهد شد و واکنش وزارت خارجه درباره تنش‌ها در همسایگی ایران، توضیح داد: تنها راهی که افغانستان دارد، گفت‌وگو است. صلح پایدار باید از مسیر گفت‌وگو بگذرد.

وی افزود: مسیری که ایران آغاز کرده تا مسیری طرف‌های افغانی پایبند باشند، ادامه خواهد داشت؛ ما اکنون با گرو‌ه‌های افغانی به صورت فعال در ارتباط هستیم. آمادگی داریم به صورت حضوری بار دیگر این کار را ادامه دهیم. از هر ابتکاری در این مسیر استقبال و به آن کمک می‌کنیم؛ تنها یک گفت وگوی فراگیر و مرضی الطرفین می‌تواند برای رسیدن به صلح در افغانستان کمک کند.

خطیب زاده درباره دور بعدی مذاکرات ایران و عربستان تصریح کرد: در فضای عمومی جزئیات را باز نمی‌کنم؛ این مذاکرات به نفع منطقه و مردم ایران و عربستان است و ان‌شاءالله در مسیری که طرفین بخواهند ادامه خواهد یافت.

وی درباره حمله روز گذشته رژیم صهیونیستی به نمازگزاران در قدس حمله کردند، تصریح کرد: این تعدی در آستانه عید قربان به اشد وجه محکوم است و ایران از آن اعلام انزجار می‌کند و صهیونیست‌ها نشان دادند جز مقاومت در مقابل فلسطینی‌ها نگذاشتند؛ صدای واحد جهان اسلام می‌تواند کمک کننده باشد. ایران به تمامی مساعی خود برای جلوگیری از این تعدی‌ها و تجاوزات ادامه خواهد داد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره انصراف سعد الحریری از تشکیل دولت لبنان، بیان کرد: این مردم لبنان هستند که درباره آینده این کشور تصمیم بگیرند. هیچ وقت از ارائه کمک به طرف‌های لبنانی به شمول دولت، گروه‌ها و احزاب پا پس نکشیدیم، هر وقت کمک خواستند کمک کردیم و در فشار اقتصادی که مردم لبنان در آن هستند آمادگی خود را اعلام کرده‌ایم و از کمک‌ها دریغ نخواهیم کرد. مهم این است که در مسیر سیاسی گفت‌وگو‌های سیاسی به نتیجه برسد و هر چه زودتر دولت تشکیل شود.

خطیب زاده درباره حکم دیوان دادگستری اروپا مبنی بر منع حجاب و تصمیم اعلام شده از سوی نهاد قضایی اروپایی گفت: این یک تصمیم شرم آور است، این تصمیم اعلام شده یک تصمیم تبعیض آمیز و مهمتر از آن تبعیض ساز است و می‌تواند باعث افزایش گسترش اسلام هراسی و خشونت علیه مسلمانان در دامنه اروپا باشد. از نهاد‌ها و مراجع ذیربط اروپایی انتظار داریم این را اصلاح کنند. این نقض اولیه و بدیهی آزادی شریعت و مذاهب در اروپا و نقض حقوق اقلیت‌ها در اروپاست.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات