صفحه نخست >>  عمومی >> یادداشت کوتاه
تاریخ انتشار : ۱۳ آذر ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۷  ، 
کد خبر : ۳۳۴۸۴۶

ابتکار عمل تیم ایران در وین!

پایگاه بصیرت / احمد بنافی

دور جدید مذاکرات وین بعد از سه روز جلسات فشرده و ارائه دو سند پیشنهادی از سوی کشورمان، روز جمعه پایان یافت. «علی باقری» معاون سیاسی وزیر امور خارجه در پایان نشست مشترک برجام اعلام کرد، طرف‌های مقابل برای ارائه پاسخ‌های مستدل و مستند و منطقی به پیشنهاد ایران، به پایتخت‌ها می‌روند و به‌زودی در هفته آینده گفت‌وگوها در وین ادامه خواهد یافت.

نکات تحلیلی: جمهوری اسلامی در این دور از مذاکرات نشان داده که ابتکار عمل را در اختیار گرفته و با حسن نیت به دنبال مذاکره جدی و نتیجه محور است. نکته حائز اهمیت این است که دستور کار مذاکره در این دور هرچند با دستور کار مذاکرات قبلی تفاوت اساسی نداشت و طرفین عملاً بر مبنای آنچه در مذاکرات قبلی ریل‌گذاری کرده بودند، وارد گفت‌وگو شدند؛ اما با ابتکار عمل تیم مذاکره‌کننده ایران که باهدف گشایش در مسیر مسدود شده مذاکرات گذشته صورت گرفته بود، روند گفتگوها جدی‌تر شده است. ارائه دو سند اقدام در حوزه رفع تحریم‌ها و مسائل هسته‌ای دقیقاً چشم‌انداز ترسیم شده ایران برای رفع ابهام‌های موجود بوده و باهدف تأمین منافع طرفین صورت گرفته است. ابتکار عمل ایران درواقع منفعل و خلع سلاح کننده طرف‌های مدعی جمهوری اسلامی بوده و تمامی بهانه‌ها را از آنان می‌گیرد؛ چراکه محتوای این اسناد مستدل و منطقی با رویکرد فنی و حقوقی تهیه‌شده و آنچه طرفین از مذاکره می‌خواهند را تأمین می‌کند.

بی‌تردید در شرایط کنونی توپ در زمین آمریکاست و گردانندگان کنونی کاخ سفید باید تصمیم بگیرند که می‌خواهند سیاسی و مغرضانه با پرونده هسته‌ای ایران برخورد کنند یا فنی و حقوقی. جمهوری اسلامی نشان داده است که هم حسن نیت لازم و هم اراده جدی در مذاکرات برای دستیابی به یک توافق مطلوب از آنچه طرفین می‌خواهند را دارد. در این دور از مذاکرات، جمهوری اسلامی سنجیده‌تر و با دستان پر وارد گفتگو با ۱+۴ شده به صورتی که برای هر بخش از موارد ادعایی طرف مقابل، راهکار عملی ارائه داده است. طرف غربی اکنون نمی‌تواند با غوغا سالاری رسانه‌ای دست به عملیات روانی علیه ایران بزند، خصوصاً که در این دور از مذاکرات چین و روسیه نیز قدم‌به‌قدم با مواضع روشن ایران همراه بودند. اگر طرف مقابل اراده، انگیزه و جدیت لازم را داشته باشد، توافق محتمل خواهد بود؛ در غیر این صورت بر هم زدن بازی و زمین آن شگرد آمریکایی‌ها برای خارج شدن از این مسیر جهت باز کردن مسیری دیگر و به عبارتی آغاز پلن بعدی خواهد بود.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات