صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۳ آذر ۱۴۰۰ - ۰۹:۳۲  ، 
کد خبر : ۳۳۴۸۴۵

نشریه اخبار و تحلیل‌های شنبه، ۱۳ آذر ماه

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) ویروس بدبینی را نباید گسترش داد. من خودم اهل مسامحه در برخورد با مشکلات دستگاه‌های مسئول نیستم، لکن نوع گفتن، نوع اقدام کردن، نوع برخورد کردن باید جوری نباشد که موجب بشود که مردم اسیر و دچار بیماری بدبینی بشوند. (۱۵/۰۶/۱۳۹۷) www.basirat.ir

نشریه اخبار و تحلیل‌ها word

نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

▼حرف روز        

ابتکار عمل تیم ایران در وین!

دور جدید مذاکرات وین بعد از سه روز جلسات فشرده و ارائه دو سند پیشنهادی از سوی کشورمان، روز جمعه پایان یافت. «علی باقری» معاون سیاسی وزیر امور خارجه در پایان نشست مشترک برجام اعلام کرد، طرف‌های مقابل برای ارائه پاسخ‌های مستدل و مستند و منطقی به پیشنهاد ایران، به پایتخت‌ها می‌روند و به‌زودی در هفته آینده گفت‌وگوها در وین ادامه خواهد یافت.

نکات تحلیلی: جمهوری اسلامی در این دور از مذاکرات نشان داده که ابتکار عمل را در اختیار گرفته و با حسن نیت به دنبال مذاکره جدی و نتیجه محور است. نکته حائز اهمیت این است که دستور کار مذاکره در این دور هرچند با دستور کار مذاکرات قبلی تفاوت اساسی نداشت و طرفین عملاً بر مبنای آنچه در مذاکرات قبلی ریل‌گذاری کرده بودند، وارد گفت‌وگو شدند؛ اما با ابتکار عمل تیم مذاکره‌کننده ایران که باهدف گشایش در مسیر مسدود شده مذاکرات گذشته صورت گرفته بود، روند گفتگوها جدی‌تر شده است. ارائه دو سند اقدام در حوزه رفع تحریم‌ها و مسائل هسته‌ای دقیقاً چشم‌انداز ترسیم شده ایران برای رفع ابهام‌های موجود بوده و باهدف تأمین منافع طرفین صورت گرفته است. ابتکار عمل ایران درواقع منفعل و خلع سلاح کننده طرف‌های مدعی جمهوری اسلامی بوده و تمامی بهانه‌ها را از آنان می‌گیرد؛ چراکه محتوای این اسناد مستدل و منطقی با رویکرد فنی و حقوقی تهیه‌شده و آنچه طرفین از مذاکره می‌خواهند را تأمین می‌کند.

بی‌تردید در شرایط کنونی توپ در زمین آمریکاست و گردانندگان کنونی کاخ سفید باید تصمیم بگیرند که می‌خواهند سیاسی و مغرضانه با پرونده هسته‌ای ایران برخورد کنند یا فنی و حقوقی. جمهوری اسلامی نشان داده است که هم حسن نیت لازم و هم اراده جدی در مذاکرات برای دستیابی به یک توافق مطلوب از آنچه طرفین می‌خواهند را دارد. در این دور از مذاکرات، جمهوری اسلامی سنجیده‌تر و با دستان پر وارد گفتگو با ۱+۴ شده به صورتی که برای هر بخش از موارد ادعایی طرف مقابل، راهکار عملی ارائه داده است. طرف غربی اکنون نمی‌تواند با غوغا سالاری رسانه‌ای دست به عملیات روانی علیه ایران بزند، خصوصاً که در این دور از مذاکرات چین و روسیه نیز قدم‌به‌قدم با مواضع روشن ایران همراه بودند. اگر طرف مقابل اراده، انگیزه و جدیت لازم را داشته باشد، توافق محتمل خواهد بود؛ در غیر این صورت بر هم زدن بازی و زمین آن شگرد آمریکایی‌ها برای خارج شدن از این مسیر جهت باز کردن مسیری دیگر و به عبارتی آغاز پلن بعدی خواهد بود. (نویسنده: احمد بنافی)

▼گزارش روز                           

من خود دیدم!

در دل حوادث دفاع مقدس گنجه‌ای عظیمی پنهان است که ما بی‌خبر از آن‌ها هستیم؛ صدها گنج جنگ در ایلام وجود داشته و بااینکه ۳۲ سال از دفاع مقدس گذشته است ما از وجود آن‌ها اطلاع نداشته‌ایم ولی رهبر معظم انقلاب با وجود همه مشغولیت‌هایی که دارد، دست و چشم ما را با آن گنج‌ها آشنا می‌کند.

آیت‌الله خامنه‌ای در دیدار متصدیان کنگره‌ شهدای استان ایلام فرمودند:1- بنده به چشم خودم در شهر ایلام دیدم؛ هواپیماهای دشمن در یک موعد معیّنی می‌آمدند پشت سر هم شهر را بمباران می‌کردند... مردم استان خانه را ترک نکردند، ایستادند.۲- استان ایلام در دوران دفاع مقدّس، یک دژ مستحکم بود. درست است که بعضی از شهرها و بعضی از مناطق این استان بین دو طرف جنگ، و یک برهه‌ای به دست خبیث منافقین دست‌به‌دست شد. 3- حوادث کم‌نظیری در استان ایلام به وقوع پیوست که متأسفانه مردمِ خودمان هم خبر ندارند، چه برسد به دیگران و خارج و ملّت‌های دیگری که مشتاق‌اند حوادث کشور ما را بدانند؛ آن‌ها که هیچ، حتّی مردمِ خودمان هم از خیلی از این قضایا خبر ندارند. 4- یکی از خصوصیّات کم‌نظیر استان ایلام عبارت است از اینکه خانواده‌های دو شهید و سه شهید و چهار شهید و پنج شهید، همین‌طور تا ده شهیدی که گفتند، در این استان هستند، حضور دارند؛ اصلاً گفتن این‌ها در زبان آسان است؟ تصوّرش هم انسان را دچار حیرت می‌کند. 5- یکی از خصوصیّات دیگر ایلام، حضور همه‌جانبه همه قشرها بود.

گزاره‌های تحلیلی: 1- جنگ از ایلام شروع شد و در ایلام هم خاتمه یافت. این شهر در طول ۸ سال بیش از ۳۴۰ بار بمباران شد؛ اما خالی از سکنه نشد و همچنان مقاومت کرد. 2- استان ایلام بیشترین طول مرزی (425 کیلومتر) را در غرب کشور با عراق دارد. این استان به دلیل داشتن منابع عظیم نفت و گاز و نیز دشت‌های پهناور و حاصلخیز کشاورزی همواره موجب طمع همسایه غربی بوده است. 3- سهم ایلام از دفاع مقدس، از مرزها و حتی اندازه استان بزرگتر است. آن‌ها خانوادگی ایستادگی کردند، سلاح‌های اندکی داشتند و با دستان خالی در مقابل تهاجم زمینی و تهاجم هوایی مقابله کردند. 4- بااین‌حال سهم استان ایلام از تولیدات فرهنگی رسانه‌ای دفاع مقدس ازجمله فیلم، کتاب و حتی اردوهای راهیان نور بسیار پایین است و باید گنجه‌ای آن مورد واکاوی بیشتر قرار گیرد.

(نویسنده: فرهاد مهدوی)

▼خبر ویژه             

دستورالعمل برجامی آمریکا به رسانههای فارسیزبان ضدانقلاب

بخش رسانه‎ای وزارت خارجه آمریکا طی دستورالعملی به شورای هماهنگی رسانه‎های فارسی‎زبان، محورهای زیر را برای اجرا در مورد مذاکرات برجام ارسال کرده است: عبث بودن خروج ترامپ از برجام و منطقی بودن موضع بایدن در مذاکرات فعلی و تمایل آمریکا به بازگشت به برجام. پیش‎شرط‎ها و مواضع ایران در مذاکرات برجام غیرموجه هستند. آسیب‎پذیری و شکننده‎‌بودن وضعیت اقتصادی ایران و عدم توجه نظام به وضعیت مردم. بی‎ثبات نشان دادن بازار ارز با تأکید بر تورم و افزایش بالای قیمت ارز در صورت به نتیجه نرسیدن مذاکرات وین. گسترش تعاملات اقتصادی یک‌سویه ایران با چین و تعارض این وابستگی با استقلال سیاسی ایران. زمان‎بر نشان دادن اثرات مثبت توافق احتمالی بر وضعیت اقتصادی ایران (تا ایران از آثار توافق سود نبرد!). اگر مذاکرات به نتیجه نرسد، مقصر تیم مذاکره‎کننده ایران است.

▼ اخبار

آمریکا نمی‌تواند همه‌چیز را باهم داشته باشد!

«محمد مرندی» تحلیلگر ارشد سیاسی که به همراه تیم مذاکره‌کننده ایران در وین حضور دارد، در مصاحبه با «کریستین امانپور» خبرنگار و مجری شبکه «سی‌ان‌ان»، در پاسخ به اظهارنظر «آنتونی بلینکن» وزیر خارجه آمریکا که گفته بود دلیل زیادی برای خوش‌بینی وجود ندارد اما هنوز خیلی دیر نیست، تصریح کرد: «اگر عدم خوش‌بینی وجود داشته باشد، به خاطر اقدامات ایالات‌متحده است. دولت فعلی آمریکا منتقد کارزار فشار حداکثری ترامپ بود اما وقتی به قدرت رسید آن سیاست را ادامه داد و امروز هم به این سیاست ادامه می‌دهد». وی افزود: «آمریکا ناقض آشکار توافق (برجام) و قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل است درحالی‌که ایرانی‌ها در حال اجرای کامل توافق هسته‌ای بودند. حتی بعدازآن که ایالات‌متحده توافق را ترک کرد ایرانی‌ها به تعهد به توافق به‌طور کامل برای مدت یک سال تمام ادامه دادند. حتی بااینکه اروپایی‌ها در عمل توافق را ترک کردند». وی در پاسخ به سؤال امانپور در خصوص استفاده ایران از سانتریفیوژهای پیشرفته در سایت فردو و نقض برجام با این اقدام جدید، گفت: در خصوص فردو این حق ایران در چارچوب آژانس اتمی و پیمان منع اشاعه است و تنها دلیلی که ایران از آن برای غنی‌سازی  استفاده نمی‌کرد به خاطر توافق هسته‌ای بود. اگر آمریکایی‌ها نمی‌خواهند ایران از آن استفاده کند، باید پیش‌تر در این خصوص فکر می‌کردند. باید در توافق می‌ماندند؛ اما دولت آمریکا نمی‌تواند همه‌چیز را با هم داشته باشد. نمی‌توانند انتظار داشته باشند که توافق را نقض کنند و عمداً رنج بر مردم عادی روا کنند  و بعد این انتظار را هم داشته باشند که ایرانی‌ها کنار بنشینند و به تعهداتشان در چارچوب توافق پایبند بمانند. این انتظاری بسیار عجیب است که آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها دارند».

جایگاه درآمدی ایران در اعزام نیروی کار

بانک جهانی درآمد ارزی ایران از محل اعزام نیروی کار به خارج در سال ۲۰۲۱ را 1.3میلیون دلار برآورد کرد. ایران در بین کشورهای منطقه از این نظر در جایگاه هشتم قرار داشته است. بنا بر اعلام بانک جهانی، در سال 2021 بالغ‌بر 589 میلیارد دلار از اعزام نیروی کار به خارج درآمد داشته‌اند. درآمد یک میلیارد و 300 میلیون دلاری ایران از این محل تنها معادل 0.22 درصد کل این رقم بوده است. در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا، کشور مصر با درآمد 33.3 میلیارد دلاری در صدر کشورهای منطقه قرار داشته و مراکش با 9.3 میلیارد دلار، لبنان با 6.6 میلیارد دلار، اردن با 3.6 میلیارد دلار، فلسطین با 2.9 میلیارد دلار، تونس با 2.2 میلیارد دلار، الجزایر با 1.8 میلیارد دلار، ایران با 1.3 میلیارد دلار، عراق با 0.7 میلیارد دلار و جیبوتی با 0.1 میلیارد دلار به ترتیب در رتبه‌های بعدی قرارگرفته‌اند. در سطح جهان، هند بیشترین درآمد را داشته است. نیروی کار هندی در سال 2021 بالغ‌بر 87 میلیارد دلار ارزآوری برای این کشور داشته است و چین با 53 میلیارد دلار و مکزیک با 52.99 میلیارد دلار به ترتیب در رتبه‌های دوم و سوم از این نظر قرارگرفته‌اند.

قالیباف: در طرح صیانت، فیلترینگ نداریم

رئیس مجلس در برنامه زنده تلویزیونی گفت: «در طرح حمایت از کاربران و خدمات پایه کاربردی فضای مجازی موضوع فیلترینگ وجود ندارد. الآن خیلی از موضوعات اقتصادی به‌سوی مجموعه‎ای از پلتفرم‎ها رفته است. ما باید آنجا شغل ایجاد کنیم، نه اینکه این فضا را از بین ببریم. گاهی برخی نظر یک نماینده را به‌جای کل مجلس جا می‌زنند؛ اما در کجای دنیا فضای مجازی بی‎قانون است؟ الآن اگر کسی در این پلتفرم‎ها کلاه‌برداری کرد قوه قضاییه باید چطور به مسئله ورود کند؟ ما می‎خواهیم امنیت اجتماعی و اقتصادی را فراهم کنیم که کسب‎وکار مطمئنی آنجا اتفاق بیفتد».

سردار قاآنی: آمریکایی‌ها کوچک‌ترین حرکتی کنند، دندان‌هایشان خورد می‌شود

فرمانده‌‌ نیروی قدس سپاه خطاب به آمریکایی‌های حاضر در منطقه غرب آسیا گفت: «به آمریکایی‌ها می‌گوییم هنوز از جغرافیای اطراف ما وقت دارید که با ذلت بیرون بروید وگرنه از تمام این جغرافیا بدتر از افغانستان اخراج می‌شوید. سال‌های سال آمریکا حرف از تحریم روی میز و زیر میز می‌زند اما توان و ظرفیت نرم‌افزاری و سخت‌افزاری و اقتدار و عزت این ملت به حدی رسیده که می‌دانند اگر کوچک‌ترین حرکتی کنید دندان‌های شما در دهانتان خورد می‌شود. دورانی که هر کاری می‌خواستید انجام می‌دادید گذشت».

‌اخبار کوتاه

تلاش برای بودجه‌ریزی بدون کسری!/ هیئت‌وزیران در ادامه بررسی تبصره‌های لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور، دیروز جمعه جلسه فوق‌العاده به ریاست رئیس‌جمهور تشکیل داد. رئیسی چهارشنبه هفته گذشته در نشست مشترک دولت و مجلس بابیان اینکه بودجه ۱۴۰۱ ظرف چند روز آینده تقدیم مجلس خواهد شد، گفت: «ما می‌خواهیم بودجه ۱۴۰۱ کمترین نقص را داشته و کسری نداشته باشد». به گفته رئیس‌جمهوری مهار تورم و رشد اقتصادی قابل‌قبول از دیگر موارد مدنظر دولت در تدوین لایحه بودجه ۱۴۰۱ است.

بلینکن: خروج از برجام باعث انزوای آمریکا شد/ وزیر امور خارجه آمریکا گفت: «برجام یک توافق بسیار مؤثر بود که برنامه هسته‌ای ایران را مهار کرده بود اما آمریکا با خروج از برجام این وضعیت را تغییر داد. خروج از برجام باعث اختلاف میان آمریکا و متحدانش شد، درواقع این آمریکا بود که با خروج از برجام منزوی شد، نه ایران».

الشرق‌الاوسط: انسجام تیم مذاکره‌کننده ایران واضح است/ روزنامه عربی الشرق‌الاوسط در خصوص حضور تیم جدید ایران در مذاکرات وین نوشت: «انسجام تیم مذاکره‌کننده واضح است و این بار از حمایت کاملی از طرف تهران برخوردار هستند. علاوه بر این، تصمیم‌گیران در ایران برای چشم‌انداز به نتیجه نرسیدن مذاکرات آمادگی دارند. از سوی دیگر، تیم آمریکایی سردرگم به نظر می‌رسد. این سردرگمی از اختلاف درون دولت بر سر چگونگی رسیدگی به مسائل ایران به‌طورکلی و به‌طور خاص برنامه هسته‌ای ایران سرچشمه می‌گیرد».

اتمامِ‌حجت سازمان استخدامی به دستگاه‌های اجرایی/ سازمان اداری و استخدامی در بخشنامه جدید خود آورد: «تمامی دستگاه‌های اجرایی، نسبت به ثبت، تکمیل و به‌روزرسانی کارکنان و ثبت حقوق و مزایای مستمر و غیرمستمر و سایر پرداختی‌ها که در آذرماه قصد پرداخت آن را دارند، حداکثر تا ۱۵ آذرماه در سامانه یکپارچه نظام اداری اقدام نمایند. هرگونه پرداخت مازاد بر ارقام ثبت‌شده در سامانه مذکور مجاز نیست».

رسیدگی به پرونده کرسنت به کجا رسید؟/ به گزارش قوه قضاییه، حکم محکومان بخش اول پرونده کرسنت صادر شده و در مرحله اجرا است. بخش دوم پرونده نیز به دادگاه واصل‌شده که بیش از ۱۲ هزار صفحه در قالب ۴۰ جلد است و کار مطالعاتی و مراحل مقدماتی رسیدگی به آن تا ۸۰ درصد به پایان رسیده است.

جشن عروسی چند هزارنفری در بحبوحه جنگ!/ در برنامه‌ای کم نظیر، با حمایت انصارالله و دولت مستقر در صنعا، مراسم ازدواج 7200 زوج یمنی، در پایتخت یمن برگزار شد. سید عبدالملک الحوثی رهبر جنبش انصارالله در سخنان کوتاهی به شرکت‌کنندگان تبریک گفت. انصارالله باوجود همه فشارهای ائتلاف سعودی، امنیت بخش‌های مهم یمن را به دست گرفته است و مردم نیز با امید به آینده روشن کشورشان، در کنار انصارالله از تمامیت ارضی کشورشان دفاع می‌کنند.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات